29
januari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Een aanzienlijke daling van het branstofverbruik en de emissies

  • Het gemiddelde verbruik is sinds 1990 met 24 % gedaald

  • De emissies liggen tot 97 % onder de waarden uit 1990

  • De nieuwe deeltjesfilter voor diesels maakt deel uit van het blijvende engagement voor het milieu

  • Goede toekomstkansen voor aardgasmotoren en hybride aandrijfconcepten

  • Brandstofcellen voor de aandrijving van de personenauto van de toekomst

In de voorbije jaren heeft Mercedes-Benz duidelijke vooruitgang geboekt bij zijn inspanningen om het brandstofverbruik en de emissies van zijn personenauto’s te verminderen. En ook in de toekomst zal het bedrijf er met nieuwe technologieën toe bijdragen dat het individuele autogebruik het milieu nog minder belast.
Het gemiddelde brandstofverbruik van de in Duitsland nieuw ingeschreven modellen van Mercedes-Benz en smart is sinds 1990 met meer dan 24 % gedaald tot 7,48 liter per 100 kilometer. In diezelfde periode heeft de autobouwer de emissies met 97 % teruggeschroefd. Daarnaast spaart Mercedes-Benz ook grondstoffen door almaar meer onderdelen uit recycleerbaar materiaal en uit hoogwaardige gerecycleerde kunststof te vervaardigen.
Vanaf oktober 2003 biedt Mercedes-Benz als eerste autobouwer ter wereld een deeltjesfilter aan voor de EU4-motoren in zijn goed verkopende dieselmodellen. Die combinatie is het eerst beschikbaar in de C- en E-Klasse met de viercilinder CDI-motoren. Vanaf januari 2004 zijn ook de CDI-zescilinders van de E- en S-Klasse die eveneens aan de EU4-norm voldoen, met de deeltjesfilter beschikbaar.

Een betrouwbare filterwerking zonder brandstofadditieven

De door Mercedes-Benz ontwikkelde deeltjesfilter is een zichzelf reinigend systeem dat geen additieven behoeft zodat hij ook na een extreem groot aantal kilometers nog doeltreffend werkt. Daardoor onderscheidt het systeem van Mercedes zich van de deeltjesfilters die tot nu toe op de markt zijn. Uit onderzoek blijkt dat de deeltjes die zich in de filter opstapelen, door brandstofadditieven weliswaar beter verbranden, maar dat er daardoor as in de filterkanalen achterblijft zodat die na een tijd verstopt kunnen raken. Daardoor stijgt de tegendruk in de uitlaat zodat ook het brandstofverbruik aanzienlijk toeneemt en het vermogen van de dieselmotoren parallel daarmee afneemt.

Met het systeem van Mercedes-Benz kan zonder bijkomende onderhoudsbeurten een groot aantal kilometers afgelegd worden. Door verscheidene motorfuncties zoals de brandstofinjectie, de hoeveelheid van de inlaatlucht, de recirculatie van de uitlaatgassen en de turbodruk aan te passen, kan de temperatuur van de uitlaatgassen gericht verhoogd worden. Daardoor wordt het roet dat zich in de filter opgeslagen heeft, op een gecontroleerde manier verbrand.

Op die manier heeft Mercedes-Benz de emissies van zijn dieselauto’s sinds 1995 met ongeveer 87 % kunnen verminderen. Die vooruitgang is voor een groot deel ook te danken aan de innoverende directe injectie met common rail die het automerk uit Stuttgart voor het eerst in 1997 op grote schaal invoerde. Bovendien zijn de motoren dankzij die technologie ook tot 15 % zuiniger dan de vroegere dieselmotoren met een voorverbrandingskamer. Met de CDI-motoren van de tweede generatie, die in 2002 voor het eerst in de E-Klasse werden ingebouwd, kon het verbruik nog eens met tot 0,9 liter per 100 kilometer teruggedrongen worden.

De benzinemodellen voldoen al sinds augustus 2001 aan de EU4-emissienormen

De personenauto’s van Mercedes-Benz met een benzinemotor voldoen al sinds augustus 2001 aan de strenge EU4-normen die pas in januari 2005 van kracht worden. Daarmee levert de autobouwer ook op dat vlak een belangrijke bijdrage tot de vermindering van de schadelijke emissies: die werden met meer dan 56 % teruggedrongen. Vandaag liggen de emissies van de personenauto’s van Mercedes met een benzinemotor tot 81 % onder de normen die in 1995 van kracht waren.
Die reductie van de emissies door de benzinemotoren is te danken aan de driekleppentechniek die de ingenieurs van Mercedes voor de V6- en V8-motoren ontwikkeld hebben en die in 1996 ingevoerd werd, en aan het unieke TWINPULSE-systeem van de nieuwe viercilinders. Tegelijk maakten die technieken een brandstofbesparing van resp. 13 en 11 % mogelijk in vergelijking met de vorige motoren.

Verdere vooruitgang met nieuwe aandrijfconcepten en biobrandstof

Het potentieel van de verbrandingsmotor is volgens Mercedes-Benz nog lang niet uitgeput. Zo zijn er nog mogelijkheden om het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door benzine- en dieselmotoren nog verder te reduceren: meer bepaald door de motoren te combineren met andere aandrijfsystemen zoals elektrische motoren of door nieuwe biobrandstoffen te gebruiken, zoals de onlangs voorgestelde “Biotrol”. De toekomst voor de auto is en blijft echter de aandrijving met brandstofcellen. Zulke auto’s tanken waterstof uit hernieuwbare energiebronnen en stoten helemaal geen emissies meer uit. Met de brandstofcelauto’s van de A-Klasse zijn de experts uit Stuttgart dat doel al dicht genaderd en nemen ze een leidersplaats in bij de internationale ontwikkeling van de brandstofceltechnologie.

Een ander alternatief voor de klassieke brandstoffen dat zowel ecologische als economische voordelen biedt, is aardgas: de CO2-emissies van een auto met een aardgasmotor liggen meer dan 20 % onder die van een benzineauto. Bovendien is aardgas de helft goedkoper dan ongelode superbenzine. Op basis van de E 200 KOMPRESSOR heeft Mercedes-Benz een sedan met een bifuel-motor (benzine en aardgas) ontwikkeld die in de lente van 2004 in productie wordt genomen. De bestuurder kan met een druk op een knop van benzine op aardgas overschakelen. De viercilindermotor heeft een vermogen van 120 kW/163 pk en is daarmee op dit moment de krachtigste aardgasmotor voor personenauto’s. Een ander toekomstgericht alternatief is de hybride aandrijving. Door een moderne V6-benzinemotor te combineren met een elektrische motor die alleen bij het wegrijden en versnellen actief is, kunnen de CO2-emissies nog eens met tot 20 % teruggedrongen worden.

Een miljoen onderdelen uit gerecycleerde kunststof per jaar

Al van bij de ontwikkeling van nieuwe modellen onderzoekt Mercedes-Benz de totale impact van belangrijke onderdelen op het milieu. Op basis van de resultaten van dat onderzoek worden de gebruikte grondstoffen gekozen. Zo bleek bij de ontwikkeling van de E-Klasse dat het gebruik van aluminium voor de productie van de motorkap, de voorste spatborden en het kofferdeksel de voorkeur verdiende omdat daardoor aanzienlijk op primaire energie bespaard kon worden.

Bij een milieuvriendelijke productontwikkeling hoort volgens Mercedes-Benz ook een groter gebruik van hoogwaardige gerecycleerde kunststoffen en van onderdelen uit hernieuwbare grondstoffen. In de E-Klasse worden al 38 onderdelen uit gerecycleerd materiaal ingebouwd, terwijl 50 andere uit natuurmaterialen vervaardigd worden. Alles samen kunnen er in de Duitse fabrieken van het automerk uit Stuttgart jaarlijks meer dan een miljoen onderdelen uit gerecycleerde kunststof verwerkt worden.