07
september
2004
|
02:00
Europe/Brussels

Een deeltjesfilter voor de Viano en de Vito

  • De eerste auto’s in dit segment met een deeltjesfilter& 

  • & Een betere beheersing van de emissies

  • Een filtersysteem zonder additieven en met een bijzonder lange levensduur

De dieselversies van de Mercedes-Benz Viano en Vito zijn de eerste auto’s in hun segment die met een deeltjesfilter aangeboden worden. Dat systeem zal vanaf januari 2005 in eerste instantie beschikbaar zijn op de Viano 2.0 CDI (80 kW / 109 pk) en de Viano 2.2 CDI (110kW / 150 pk), alsook op de overeenstemmende modellen in het Vito-gamma – de Vito 111 CDI en de Vito 115 CDI. Allemaal modellen die overigens ook al aan de emissienorm Euro 4/III voldoen.

Een gecontroleerde verbranding van de roetdeeltjes, zonder additief

Dit nieuwe systeem om de uitlaatgassen te zuiveren combineert een oxidatiekatalysator met een deeltjesfilter in siliciumcarbide. Temperatuur- en druksensors houden de vervuilingsgraad van de filter in het oog. De filter zelf wordt geregenereerd door met regelmatige tussenpozen de gefilterde deeltjes op een gecontroleerde manier te verbranden. Daarvoor moet de temperatuur van de uitlaatgassen tot meer dan 550 °C stijgen. Dat gebeurt automatisch bij een hoge motorbelasting en een hoog toerental of kan opgewekt worden door een gerichte postinjectie van brandstof.

De regeneratie van de filter vergt geen additieven. Het is evenmin nodig om de filter tussen twee onderhoudsbeurten te vervangen. Bovendien blijft de deeltjesfilter die Mercedes-Benz ontworpen heeft, ook na een hoog aantal kilometers nog doeltreffend in tegenstelling tot de andere procédés op de markt. De nieuwe versies van de Mercedes-Benz Viano en Vito die al in de zomer 2003 voorgesteld werden, zijn nog altijd de enige voertuigen in hun segment die aan de norm Euro 4/III voldoen.