27
oktober
2004
|
02:00
Europe/Brussels

Een hoger vermogen, een groter koppel en een lager verbruik:de nieuwe V6-motor voor de Mercedes-Benz E-Klasse

De berline- en breakversies van de Mercedes-Benz E-Klasse tonen zich binnenkort dynamischer dan ooit met de nieuw ontwikkelde zescilindermotor. Die V6-motor, een van de krachtigste in zijn inhoudscategorie, komt vanaf eind 2004 op de markt.

De nieuwe V6 ontwikkelt een vermogen van 200 kW/272 pk en geeft al vanaf 2.400 t/min zijn maximumkoppel van 350 Nm vrij. Met een 11 % hoger koppel en een meer dan 21 % groter vermogen overklast de nieuwe E 350 dus zijn voorganger, de zescilinder E 320. Het brandstofverbruik van de nieuwe krachtbron ligt echter tot 0,7 l/100 km lager. De zeventrapsautomaat 7G-TRONIC die standaard in de nieuwe E 350 ingebouwd wordt, maakt krachtige acceleraties en snelle sprints mogelijk. Tegelijk drukt hij ook nog eens het verbruik en verhoogt hij het comfort.

De nieuwe E 350 accelereert in 6,9 seconden van 0 tot 100 km/h en is daarmee 0,8 seconde sneller dan de E 320. De break versnelt op zijn beurt in 7,1 seconden tot 100 km/h, dat is zelfs 1,4 seconde beter dan zijn voorganger. De topsnelheid van beide modellen is verhoogd tot 250 km/h.

De moderne technologie die in de nieuwe zescilinder ingebouwd is, blijkt ook uit het gemiddelde verbruik (NEDC): 9,7/9,9 liter per 100 kilometer. Ondanks het hogere vermogen heeft de E 350 break 0,7 liter minder nodig dan de E 320. De brandstofbesparing voor de berline loopt op tot 0,2 l/100 km.

Het technologiepakket zorgt voor een laag verbruik en een hoog koppel

De aluminium V6-motor die Mercedes-Benz onlangs ook voor de CLS-klasse en de SLK-klasse introduceerde, valt op door een uniek pakket van technische kenmerken.
Hij is de allereerste V6-motor die een variabele nokkenassturing op de in- en uitlaat krijgt. Die technologie verhoogt zowel het vermogen als het koppel en vermindert tegelijk het brandstofverbruik. De zescilinder van Mercedes is de eerste V6-motor in de wereld met variabele in- en uitlaatnokkenassen.

De lengte van het inlaatspruitstuk kan aan het toerental aangepast worden om een zo groot mogelijk koppel en vermogen te verkrijgen. Het resultaat is dat de zescilinder al bij 1.500 t/min ongeveer 87 % van zijn maximumkoppel van 350 Nm vrijgeeft. Daarnaast zijn de inlaatleidingen voorzien van tuimelkleppen die het inlaatprocédé en de verbranding van het brandstofmengsel verbeteren. Bij een gedeeltelijke motorbelasting gaan die kleppen open waardoor de gasstroom in de verbrandingskamers een sterkere werveling vertoont. Afhankelijk van het toerental kan dat een brandstofbesparing van 0,2 l/100 km opleveren – terwijl tegelijk de soepelheid van de motor in grote mate toeneemt.

De zeventrapsautomaat 7G-TRONIC standaard

Standaard wordt de E 350 met de 7G-TRONIC uitgerust. Die versnellingsbak die Mercedes-Benz ontwikkeld heeft, is de eerste zeventrapsautomaat voor personenwagens. Met zijn intelligente schakelsturing maakt de 7G-TRONIC in elke situatie op de efficiëntste wijze gebruik van het prestatiepotentieel van de krachtige V6-motor.
De 7G-TRONIC speelt dus een belangrijke rol in de voorbeeldige prestaties en het lage verbruik van de auto.

Mercedes-Benz biedt de nieuwe V6-motor van 3,5 liter ook aan in combinatie met de vertrouwde vijftrapsautomaat in de 4MATIC-uitvoeringen van de E-Klasse.