05
december
2003
|
01:00
Europe/Brussels

Een innovatieve kleurloze laklaag met nanodeeltjes verbetert in grote mate de krasbestendigheid en de glans.

Na een ontwikkeling van vier jaar voert Mercedes-Benz vanaf eind 2003 een innovatieve en nieuwe kleurloze lak in zijn serieproductie in. Dankzij de baanbrekende nanotechnologie heeft dit nieuwe product een veel grotere krasbestendigheid dan conventionele lakken.
De eerste auto’s waarbij dit nieuwe laksysteem toegepast wordt, zijn de modellen uit de E-, S-, CL-, SL- en SLK-klasse. Vanaf de lente 2004 kunnen kopers van andere modellen van Mercedes ook rekenen op de grotere krasbestendigheid van het lakwerk met nanodeeltjes.

De nieuw ontwikkelde kleurloze lak die microscopisch kleine keramische deeltjes bevat, hardt uit in de oven van de lakeenheid. Daarbij gaan die deeltjes zich onderling verbinden en een netwerk vormen dat de lak beter beschermt tegen krassen zoals die bijv. in een mechanische carwash veroorzaakt worden. Dankzij die nanodeeltjes heeft het lakwerk een drie keer hogere krasbestendigheid en blijft de lak gedurende een lange periode zichtbaar sterker glanzen. Na extreme tests in een laboratorium-carwash stelden de ingenieurs van Mercedes dat de glanswaarde van het lakwerk 40 % hoger lag dan die van conventionele kleurloze lakken.

Mercedes-Benz voerde zowel in laboratorium- als in gewone omstandigheden uitvoerige tests uit op de kleurloze laklaag met nanodeeltjes. Zelfs na meerdere jaren vertoonden de meer dan 150 testwagens die bij het testprogramma op lange termijn betrokken waren, een beduidend grotere krasbestendigheid en een grotere glans dan de auto’s met een conventionele lak. Daarnaast voldoet het nieuw ontwikkelde laksysteem ook aan de strenge normen van Mercedes op het vlak van de bescherming tegen chemicaliën in het milieu.

De nieuwe kleurloze laklaag met nanodeeltjes wordt standaard voor zowel metallic lakken als non-metallic lakken

Microscopisch kleine keramische deeltjes vormen een beschermlaag

De grote vooruitgang die op het vlak van de nanotechnologie geboekt werd, maakte het mogelijk om minuscule keramische deeltjes – elk kleiner dan een miljoenste millimeter – in de moleculaire structuur van het bindmiddel van de lak te integreren. Die deeltjes zweven vrij rond in de kleurloze lak zolang die vloeibaar is, maar gaan zich onderling verbinden zodra de lak begint te drogen. De deeltjes verbinden zich op zulk een manier met elkaar dat ze een bijzonder dicht en egaal gestructureerd netwerk op het lakoppervlak vormen. Zo ontstaat er een beschermlaag waardoor de nieuwe kleurloze laklaag met nanodeeltjes een aanzienlijk grotere krasbestendigheid vertoont dan conventionele lakken.

De doeltreffendheid van die nieuwe technologie werd bevestigd door de resultaten van een extreme test die volgens DIN-normen in een laboratorium-carwash uitgevoerd werd. Het water dat bij de test gebruikt werd, bevatte een precies afgemeten hoeveelheid kleine deeltjes. Die werden door de roterende wasborstels over het lakwerk verspreid waarbij er krasjes gevormd werden. Na tien wasbeurten in de laboratorium-carwash – wat overeenstemt met de invloed van 50 tot 100 gewone wasbeurten – vertoonden de panelen die met de nanolak behandeld waren, een 40 % krachtiger glans dan panelen met een conventionele kleurloze lak.

Mercedes-Benz is de eerste autobouwer ter wereld die deze kleurloze lak met grotere krasbestendigheid aanbiedt. De kleurloze lak met nanodeeltjes is een eerste aanwijzing van de enorme mogelijkheden die de nanotechnologie voor de toekomst in petto houdt : het gaat immers om een techniek waarbij wetenschappers in de atoomstructuur van materialen kunnen ingrijpen en die wijzigen. Zo wordt het mogelijk om materialen die bij andere aspecten van de autobouw gebruikt worden, nieuwe eigenschappen te geven zodat ze heel specifieke functies kunnen uitvoeren. De term “nanotechnologie” is afgeleid van het Griekse woord “nanos” dat “dwerg” betekent. Wetenschappers gebruiken de term gewoonlijk om het miljardste van een eenheid te beschrijven: een nanometer is gelijk aan een miljardste van een meter.

Experts over het onderhoud van lakwerk
Wassen, polijsten en beschermen