12
oktober
2005
|
02:00
Europe/Brussels

F 600 HYGENIUS: in première op de Tokyo Motor Show

Kracht, comfort en nuluitstoot:
Mercedes-Benz stelt zijn nieuwe onderzoeksvoertuig met brandstofcel voor

De nieuwe F 600 HYGENIUS is de laatste in een rij onderzoeksvoertuigen van Mercedes-Benz, die de weg naar de toekomst uitstippelen. Deze gezinsvriendelijke, compacte wagen wordt aangedreven door een brandstofcel van 85 kW/115 pk die geen schadelijke stoffen uitstoot. Hij verbruikt slechts het equivalent van 2,9 liter brandstof per 100 kilometer en komt zo meer dan 400 kilometer ver. “Dit is een belangrijke stap voor de brandstofcel in de richting van de massaproductie. We hopen dit doel ergens tussen 2012 en 2015 te bereiken”, merkt dr. Thomas Weber, bestuurslid verantwoordelijk voor Onderzoek amp; Technologie bij DaimlerChrysler AG en Hoofd van de Dienst Ontwikkeling bij de Mercedes Car Group, op. “Door de ontwikkeling van de brandstofcel, zorgen we voor de energievoorziening van toekomstige wagens, die het milieu steeds minder zullen belasten.” Naast de brandstofceltechnologie, pakt de onderzoekswagen van Mercedes-Benz ook uit met virtuele displays, stoelen met een nieuw ontwerp en andere vooruitstrevende oplossingen om de veiligheid en het comfort van de passagiers te vergroten.

Brandstofcellen maken gebruik van de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof om elektriciteit op te wekken zonder schadelijke uitstoot. Professor Herbert Kohler: “We brachten enkele cruciale verbeteringen aan deze technologie van de toekomst aan. De brandstofcel in de F 600 HYGENIUS is ongeveer 40 procent compacter dan vroeger, werkt efficiënter dan ooit en start ook in koude omstandigheden opmerkelijk goed. Dit kon bereikt worden dankzij de integratie van nieuwe technologieën zoals anders ontworpen brandstofeenheden, een elektrische turbolader en een nieuw bevochtigings- en ontvochtigingssysteem.

De F 600 HYGENIUS ontwikkelt een maximumvermogen van 85 kW/115 pk en een maximumkoppel van 350 Nm. De brandstofcel alleen produceert constant een vermogen van 60 kW/82 pk en een koppel van 250 Nm. Het teveel aan energie wordt opgeslagen in een krachtige lithium-ionbatterij. Het geheel werkt als een hybride aandrijving, die de meest geschikte energiebron selecteert naargelang de rijomstandigheden. Bij parkeren of manoeuvreren bijvoorbeeld, gebruikt de elektromotor enkel de energie van de batterij, terwijl zowel de batterij als de brandstofcel de motor van energie voorzien wanneer de wagen accelereert. De elektromotor werkt ook als generator en recupereert bij het remmen de kinetische energie om de batterij op te laden.

Mobiel energiestation levert zowel thuis als daarbuiten energie

De brandstofcel produceert niet alleen schone energie voor de onderzoekswagen, maar kan ook dienen als mobiele energiebron: een elektrisch vermogen van 66 kW is ruim voldoende om verscheidene huizen van energie te voorzien.
Ook de passagiers binnenin de F 600 HYGENIUS plukken de vruchten van de buitengewone energievoorraad: de bekerhouders die de elektriciteit van de brandstofcel gebruiken om de drankjes warm of koud te houden zijn daar maar een voorbeeld van. Met de energie van de brandstofcel kunnen elektrische toestellen, na een spanningstransformatie in de wagen, ook overal op de normale spanning werken zodat de inzittenden helemaal onafhankelijk zijn van het stroomnet op uitstapjes met de familie of op zakenreizen. Ze hoeven de stekker van het toestel enkel in een stopcontact op de achterklep te stoppen.

Een compacte wagen met de binnenruimte van een luxeberline

De vierdeurs F 600 HYGENIUS doet ook van zich spreken als het over comfort en veelzijdigheid gaat. Ondanks het compacte koetswerk met een lengte van slechts 4.348 millimeter, is de binnenruimte indrukwekkend, zelfs naar luxeberlinenormen. De afstand tussen de voorste en de achterste stoelen, een handige indicator voor de bewegingsvrijheid, bedraagt 945 millimeter en kan nog met 400 millimeter vergroot worden dankzij de verschuifbare, aparte achterstoelen. Met deze binnenafmetingen komt deze onderzoekswagen op gelijke hoogte met exclusieve luxeberlines.

Stoelenconcept zorgt voor de veelzijdigheid waar gezinnen behoefte aan hebben

Een aantal ingenieuze oplossingen maken van de F 600 HYGENIUS een ideale gezinswagen. Neem nu bijvoorbeeld het kind- en gezinsvriendelijke ontwerp van de stoelen: de passagiersstoel voorin en de aparte stoelen achterin bezitten een nieuwe technologie waardoor de rugleuning aan beide kanten gebruikt kan worden. De rugleuning kan zo naar voren geklapt en omgedraaid worden dat een ISOFIX-kinderzitje op het zitkussen vastgeklikt kan worden met zijn rugleuning naar voren. De opstellingsmogelijkheid met de stoelen naar elkaar gericht zorgt niet alleen voor meer veiligheid, maar maakt het ook eenvoudiger om op de kinderen te letten terwijl de wagen rijdt. Door de verstelling van de achterstoelen in de lengte- en de breedterichting kunnen de kinderen ook gemakkelijk bereikt worden vanuit de linkerachterstoel.

Mercedes-Benz ontwikkelde een revolutionaire nieuwe stoel voor de bestuurder met een tweedelige rugleuning die de bewegingen van het bovenlichaam volgt en ongeacht de positie van de stoel de druk op de tussenwervelschijven minimaliseert. Als de bestuurder de stoel bijvoorbeeld verder naar achteren laat hellen, kantelt de onderste helft van de rugleuning automatisch naar voren om het bekken te ondersteunen.

Videocamera’s om veilig uit te stappen en van rijstrook te veranderen

Het verkeer naast en achter de F 600 HYGENIUS wordt in de gaten gehouden door camera’s in de behuizing van de zijspiegels, ook als hij geparkeerd staat. Als een andere wagen of een fietser van achteraan komt aangereden, blokkeert het systeem de deuren automatisch voor een korte periode om een aanrijding te vermijden als ze geopend worden. Op de weg, werkt het videosysteem de dode hoeken van beide spiegels weg en waarschuwt het de bestuurder als er een wagen aankomt wanneer hij van rijstrook wil veranderen.

Ruimtebesparend openingsmechanisme voor deuren en achterklep

De kofferklep van de F 600 HYGENIUS kent een tweedelig, uiterst praktisch ontwerp. Als de ruimte beperkt is, vouwt de onderste helft van de kofferklep automatisch naar binnen zodat de kofferklep minder ver reikt als ze geopend wordt. Tegelijk klapt de achterbumper naar beneden en wordt de koffervloer naar buiten geschoven om laden en lossen te vereenvoudigen. De voordeuren van de nieuwste onderzoekswagen van Mercedes-Benz zijn uitgerust met een mechanisme dat in- en uitstappen zo comfortabel mogelijk maakt, ook als het parkeerplaatsje krap is. De deuren draaien schuin naar boven, zodat ze minder plaats nodig hebben om te openen dan gewone deuren.

Tweevoudig bedieningssysteem met geavanceerde gebruikers-herkenning

Om de talrijke functies snel, intuïtief en vooral veilig te kunnen gebruiken, ontwikkelden de Mercedes-ingenieurs een systeem dat gebaseerd is op het beproefde bedieningssysteem van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse. Dit systeem leidt de aandacht van de bestuurder zo min mogelijk af, wat de veiligheid ten goede komt. Zoals in het vlaggenschip van Mercedes dienen de knoppen op het centrale bedieningspaneel om de meest gebruikte systemen, zoals de radio, klimaatregeling, mobilofoon en het navigatiesysteem, te bedienen. Zowel de bestuurder als de voorste passagier kunnen gemakkelijk bij deze knoppen.

De draai- en drukknop centraal op het bedieningspaneel herkent automatisch of hij bediend wordt door de bestuurder of de passagier voorin, waardoor beiden hun eigen instellingen voor de klimaatregeling kunnen programmeren. Deze intelligente gebruikersherkenning werkt via de geleiding van elektrische signalen door de huid: zodra de passagier voorin de centrale draai- en drukknop aanraakt, wordt een stroomkring gesloten tussen die knop en een voeler in het zitkussen en schakelt de display over op de instellingen voor de passagierszijde.

Voor minder alledaagse opdrachten klapt de COMAND-bediening, die ontwikkeld werd voor de nieuwe S-Klasse, uit de armsteun tussen de voorstoelen, zodat men op eenvoudige wijze door de menu’s van het COMAND-bedieningssysteem kan bladeren.

Virtuele displays voor minder vermoeide ogen

De beelden op beide kleurenschermen met hoge resolutie in het dashboard worden via twee spiegels omgeleid om geprojecteerd te worden op een punt dat zich 1,40 meter voor de bestuurder lijkt te bevinden. Deze spitstechnologische virtuele display speelt een belangrijke rol in het terugdringen van de vermoeidheid van de bestuurder, aangezien de aanpassing van de ogen tussen de verafgelegen situatie op de weg en de nabije instrumenten sneller verloopt. Wetenschappelijke studies tonen aan dat de ogen van de bestuurder zich dankzij deze technologie niet voortdurend hoeven aan te passen aan dichtbij en veraf kijken en daardoor minder snel moe worden.

Krachtige lichtgevende diodes voor de hele verlichting

De koplampen met krachtige led’s zorgen voor een beter zicht ‘s nachts en helpen ongevallen te vermijden. De led’s zijn verdeeld over drie projectiemodules: de centrale lichtmodule wordt op aanvraag geactiveerd, naargelang de rijomstandigheden, maar staat ook in voor bijkomende functies zoals het grootlicht, het Active Light System en de bochtenverlichting. Deze verschillende functies zijn mogelijk door individuele led’s eenvoudigweg elektronisch aan- of uit te schakelen. Daardoor zijn geen bewegende delen meer nodig, zoals dat nu wel nog het geval is voor het Active Light System.

Het preventieve PRE-SAFE®-systeem met kniebescherming en nieuwe hoofdsteunen

PRE-SAFE®, het preventieve veiligheidssysteem voor de inzittenden dat in 2002 voor het eerst in de S-Klasse aangeboden werd, zal verder ontwikkeld worden door de Mercedes-ingenieurs. In de F 600 HYGENIUS werden er twee bijkomende veiligheidsmaatregelen in opgenomen: een actieve kniebescherming om de voorste passagier te ondersteunen en hoofdsteunen met automatisch uitschuivende kussens aan de zijkant om het hoofd stabiel te houden. Deze nieuwe voorzieningen worden samen met de andere PRE-SAFE®-maatregelen geactiveerd voor het nakende ongeval, om de wagen en de inzittenden voor te bereiden op de aanrijding.