26
april
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Fujian Daimler Automotive produceert eerste voertuig voor klant

· Fujian Daimler Automotive (FJDA) opent nieuwe fabriek in Fuzhou

· Productiecapaciteit van 40.000 voertuigen per jaar

· FJDA breidt verkoopnetwerk uit

Fuzhou, provincie Fujian, China – Vandaag rolde de eerste Mercedes-Benz Viano van de nieuwe productielijn in Fuzhou, geproduceerd door FJDA. Fujian Daimler Automotive is een joint venture tussen Fujian Motors Group (FJMG), China Motor Corp. (CMC) en Daimler AG, opgericht in 2007.

Dhr. Lian Xiaoqing, Voorzitter van Fujian Motor Group (FJMG) en FJDA, bedankte diverse regeringsafdelingen, de aandeelhouders van FJDA en alle werknemers voor hun steun. Hij verklaarde: “De succesvolle productie van de eerste Viano en Vito betekent niet alleen dat FJDA een nieuwe ontwikkelingsfase is binnengetreden maar symboliseert ook de succesvolle lancering van een nieuwe joint venture voor autoproductie in de westelijke straat van Taiwan. Die zal een belangrijke impact hebben op de consolidatie en de versterking van de competentie van de auto-industrie in de provincie Fujian. Ik verwacht dat het eerste product van FJDA volgens schema zal worden gelanceerd en dat de marktfeedback erg positief zal zijn.”

“Zoals de Chinese filosoof Lao Tzu zei, begint zelfs een reis van duizend mijl met één stap. Met de productie van het eerste voertuig, hebben de aandeelhouders en werknemers van FJDA samen de eerste stap gezet om consumenten in China erg goed gebouwde, lokaal geproduceerde bestelwagens van Mercedes-Benz aan te bieden,” aldus Ulrich Walker, Voorzitter en CEO van Daimler Noordoost-Azië. “De Mercedes-Benz Vito/Viano en Sprinter zijn MPV-modellen die perfect inspelen op de behoeften van bedrijven en gezinnen, die de kwaliteit en de functionaliteit van deze veelzijdige transporters naar waarde weten te schatten. Ze staan wereldwijd bekend om hun flexibiliteit en capaciteit om mensen en bagage op een comfortabele, betrouwbare en efficiënte manier te vervoeren. Naarmate de Chinese economie blijft groeien, zullen meer en meer consumenten en ondernemingen betrouwbare en economische transportoplossingen nodig hebben die deze voertuigen bieden.”

Sinds februari produceert Fujian Daimler Automotive in de nieuwe fabriek van Fuzhou prototypes om zich voor te bereiden op de nationale marktlancering. Al van bij het begin van de productie bestaat elk lokaal geproduceerd voertuig voor meer dan 40 procent uit onderdelen van Chinese leveranciers.

Verwacht wordt dat de Chinese markt voor hoogwaardige MPV’s/bestelwagens op middellange termijn snel zal groeien. In 2009 bedroeg die groei al 32%, met 384.000 verkochte MPV’s in China, vergeleken met 292.000 exemplaren in 2008.

FJDA breidt zijn dealernetwerk uit tot meer dan veertig zaken in het hele land. Klanten kunnen bij alle Mercedes-concessies terecht voor dezelfde doorgedreven aandacht voor details en service.


De productievestiging van FJDA

De fabriek omvat koetswerk-, lak- en assemblagezones, goed voor een totale oppervlakte van 128.000 vierkante meter. FJDA heeft momenteel 1.300 werknemers in dienst maar dat aantal zal snel stijgen naarmate de fabriek de productie verder opdrijft. Bij een maximale productiecapaciteit in twee ploegen zal FJDA jaarlijks tot 40.000 voertuigen kunnen bouwen, maar zal de fabriek flexibel genoeg zijn om het volume en de modelmix aan te passen aan de vraag.

Zoals alle fabrieken ter wereld waar Mercedes-modellen worden gebouwd, gebruikt FJDA het Mercedes-Benz Production System (MPS) om te zorgen dat de hoge normen in elke fase consequent worden gerespecteerd door middel van een reeks rigoureuze tests en controles. Het systeem is ontwikkeld om soepel en efficiënt te zijn, de leveranciersinventaris op de productielijn in evenwicht te houden en de productieprocessen op elk individueel station te optimaliseren.


Over Fujian Daimler Automotive

Fujian Motor Industry Group (FJMG) is een staatsbedrijf van de provincieregering van Fujian in de Volksrepubliek China.

China Motor Corporation (CMC) is een naamloze vennootschap die een beroep doet op het openbaar spaarwezen (publicly traded company) van de Yulon-groep met hoofdkwartier in Taipei (Taiwan). CMC, een van de grootste bedrijven op de Taiwanese automarkt, produceert een volledig gamma personenwagens, MPV’s en lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen in zijn vestigingen in Yang Mei en andere locaties in Taiwan.
DNEA (Daimler Northeast Asia) is gevestigd in Peking en is verantwoordelijk voor de activiteiten van Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks en Daimler Financial Services in het China vasteland, Hongkong, Taiwan en de Republiek Korea. Het importeert voertuigen in de regio onder de merknamen Mercedes-Benz, Maybach en smart. DNEA heeft in Peking een joint venture met Beijing Automotive Industrial Holding Company (BAIC), Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) genaamd, die de Mercedes-Benz C- en E-Klasse berline bouwt. DNEA richt ook een joint venture op met Beiqi Foton om middelzware en zware vrachtwagens en technologie aan te bieden in China.


Over Daimler

Daimler AG is een van ’s werelds meest succesvolle autobedrijven. Met de onderdelen Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses en Daimler Financial Services, is de Daimler-groep wereldwijd een van de grootste producenten van hoogwaardige personenwagens en ‘s werelds grootste constructeur van zware en middelzware bedrijfsvoertuigen. De afdeling Daimler Financial Services biedt klanten een ruim aanbod aan financiële diensten, met inbegrip van financiering, leasing, verzekering en vlootbeheer. De oprichters van het bedrijf, Gottlieb Daimler en Carl Benz, schreven geschiedenis met hun uitvinding van de automobiel in 1886. Als een pionier in de autowereld blijft Daimler de mobiliteit van de toekomst vorm geven. De groep implementeert innovatieve en milieuvriendelijke technologieën om veilige en superieure auto’s te bouwen die klanten fascineren en in vervoering brengen. Met de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen is Daimler de enige autoproducent die investeert in hybrideaandrijvingen, elektromotoren en brandstofcelsystemen om op lange termijn tot een volledig emissievrije mobiliteit te komen. Dat is slechts een van de voorbeelden van hoe Daimler zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van milieu en maatschappij op zich neemt.
Daimler verkoopt zijn producten in nagenoeg alle landen van de wereld en heeft productievestigingen op vijf continenten. De huidige merkportfolio omvat ’s werelds meest waardevolle automerk, Mercedes-Benz, en de merken smart, Maybach, Freightliner, Western Star, Fuso, Setra, Orion en Thomas Built Buses. Het bedrijf is beursgenoteerd in Frankfurt, New York en Stuttgart (afkorting aandeel: DAI). In 2009 verkocht de Groep 1,6 miljoen voertuigen en stelde het meer dan 256.000 mensen tewerk.