30
mei
2008
|
02:00
Europe/Brussels

G-Klasse – the show goes on

Als terreinwagen is hij al sinds 1979 onbetwist. Hij heeft de rally Parijs-Dakar gewonnen, is een waardig vervoermiddel voor de paus, staat geboekstaafd als een designicoon, is een veelvoudig winnaar in lezerspolls en vormt de kweekvijver van een Mercedes-Benz SUV-familie die nu al vier modelseries telt. Het is, hoeft het nog gezegd, de G-Klasse. De G, zoals hij liefkozend wordt genoemd, is al 29 jaar in productie, een absoluut record. Sinds het prille begin van Mercedes-Benz in 1886 gaat geen enkele andere passagierswagenreeks langer mee. En het zal superlatieven blijven regenen, omdat de G-Klasse voortdurend wordt gemoderniseerd met de allernieuwste (motor)technologie. Dit keer is de buitenkant, alweer, heel bewust beperkt hertekend. De nieuwigheden concentreren zich voornamelijk op de telematica van de wagen, hoewel we de nieuwe 5,5 liter V8-motor voor de G 500 zeker niet mogen vergeten.

Aan de buitenkant kan de nieuwste generatie van de G-Klasse herkend worden aan zijn hertekende radiatorrooster met drie vinnen en de nieuwe lichtmetalen velgen van 18 inch op de G500 als opvallend sportief extraatje. De modelreeks telt nog altijd drie koetswerkvarianten (stationwagen met korte wielbasis, stationwagen met lange wielbasis en cabriolet). Die worden aangedreven door hetzij een zuinige V6 CDI-motor van 165 kW/224 pk en 540 Nm of een nieuwe, indrukwekkende 5,5 liter V8-benzinemotor met een vermogen van 285 kW/388 pk en een koppel van 530 Nm. Met deze nieuwe krachtbron moet de G-Klasse qua prestaties weinig onderdoen voor een sportwagen: de spurt van 0 tot 100 km/h wordt afgewerkt in amper 5,9 seconden.


Nieuwe generatie telematica met nuttige extra functies

De jongste editie van de G-Klasse is uitgerust met de modernste gebruiksvriendelijke telematicatechnologie. Een Bluetooth handsfree systeem voor mobiele telefonie is standaard ingebouwd. Als optie kan voor een nieuwe media-interface worden gekozen waarmee een externe muziekdrager aangesloten kan worden op de boordelektronica van de terreinwagen. De audiotracks verschijnen dan op het instrumentenbord en het kleurendisplay in de centrale console, en kunnen makkelijk worden opgeroepen met de knoppen op het multifunctionele stuurwiel. En in één adem wordt ook de batterij van het audiosysteem opgeladen. De Audio 20 cd-speler met ingebouwde cd-lader van zes disks is standaard op de G 320 CDI-modellen. Deze speler heeft een dubbele tuner voor een voortreffelijke radio-ontvangst, snelheidsgevoelige volumeregeling en een toetsenpaneel voor het ingeven van telefoonnummers en radiofrequenties. Er is ook een Bluetooth-interface, die een draadloze verbinding maakt tussen een mobiele telefoon en het handsfree systeem van de wagen.

COMAND APS standaard op G 500

Alle G 500-modelversies zijn uitgerust met het COMAND APS-infotainmentsysteem met een ingebouwde dvd-lader van zes disks. Het systeem heeft hardeschijfnavigatie met een volgfuctie buiten de gedigitaliseerde zones, een telefoon én een speciaal off-roadmenu. COMAND APS omvat ook het nieuwe LINGUATRONIC-systeem. De stemcontrole herkent nu ook bevelen in hele woorden, ongeacht wie ze geeft en zonder dat het systeem eerst “getraind” moet worden. De stemcontrole wordt makkelijk geactiveerd via een knop rechts op het multifunctionele stuurwiel. Met het systeem kunt u bellen door het telefoonnummer in te spreken, u kunt er het algemene adresboek mee oproepen en er het audio- en navigatiesysteem mee bedienen. COMAND APS kan ook gecombineerd worden met de optionele tv-tuner en achteruitkijkcamera.

Andere uitrustingsopties zijn: het Harman Kardon® Logic7® surroundsound-systeem met 12 high-performance luidsprekers en een vermogen van 450 watt voor een ultiem luisterplezier, en verwarmde stoelen voor de bestuurder en de passagier vooraan. Voor diegenen die op comfort zijn gesteld.


G-Klasse: een succesverhaal dat drie decennia omspant

De klassieke terreinwagen van Mercedes-Benz beroemt zich op een uitgebalanceerde mix van hoge prestaties en dynamisch rijgedrag. Naast de permanente vierwielaandrijving met een “Low Range”-schakelaar en de 7G-TRONIC zeventrapsautomaat pakt de G standaard uit met het elektronisch gestuurde tractiesysteem 4ETS, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en drie differentiëlen die met een druk op een knop in- en uitgeschakeld kunnen worden. Sinds Mercedes-Benz in 1979 Magna Steyr uit het Oostenrijkse Graz de opdracht gaf de G-Klasse te produceren, zijn er nu bijna 200.000 van gebouwd. En de successtory is verre van afgelopen: de G zal ook de komende jaren de kers blijven op de SUV-reeks van Mercedes-Benz, naast de GL, ML en GLK-Klasse. En volgend jaar, 2009, is het feest. Dan viert de G zijn 30ste verjaardag.


Nieuw model beschikbaar vanaf september 2008

De G-Klasse van de nieuwe generatie kan nu besteld worden. Hieronder vindt u een overzicht van de prijzen*:

Stationwagen met korte wielbasis

Stationwagen met lange wielbasis

Cabriolet

G 320 CDI

€ 71 027

€ 76 230

€ 77 319

G 500

€ 89 540

€ 94 743

€ 95 832

*Incl. 21% BTW