02
mei
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Geïntegreerde opbouw voor de Sprinter in pakjesdienstuitvoering

De Sprinter chassis–cabine is voortaan beschikbaar met een geïntegreerde gesloten opbouw die volledig ingericht is voor pakjesdiensten. De opbouw van de firma Kögel is voorzien met of zonder handige (opklapbare) rekken.


Eén van de belangrijkste karakteristieken van de opbouw is het lage gewicht, nl. 620 kg bij de wielbasis 3550 mm en 700 kg bij de wielbasis 4025 mm (rekken inbegrepen).
De opbouw vereist een verlenging van de achteroverbouw. De totale lengte van het voertuig bedraagt 6200 mm voor wielbasis 3550 mm en 7000 mm voor wielbasis 4025 mm. Om de vrijloophoek niet onoverkomelijk klein te maken, wordt een kleinere opstaptrede gemonteerd: B=1500 mm, H=40 mm, L=300 mm.

Hieronder de beschrijving van deze optie:

Beschrijving

Ophanging ter verlaging chassishoogte (3550mm) Stabilisator achteras (4025mm)
Versterkte schokdempers Bijk. Spiegel links en rechts (niet verwarmd)
Wegval rugwand cabine Centrale vergrendeling met afstandsbediening
Chassis met voorbouw en deuren Achteruitkijkspiegel verwarmd en elektr. Verstelbaar
Akoestische achteruitrijhulp Zijdelingse markeringslichten (3550mm)
Voorbereiding zijdelingse markeringslichten Richtingsaanwijzers grote uitvoering
Automatische afschakeling koplampen Wegval parkeerlicht (3550mm)
Motor Euro 3 Afdekzeil voor transport
Spatlappen vooraan Wegval reservewiel
Wegval reservewielhouder Bevestiging veiligheidsgordel bij wegval begeleiderszetel
Wegval begeleiderszetel Wegval zitkast begeleiderszetel
Wegval krik Wegval opbergetui met werktuigen
Voertuig uitgerust met geïntegreerde gesloten opbouw

Technische beschrijving van de geïntegreerde gesloten opbouw:

Vloerplaat kofferopbouw
De laadvloer bestaat uit een Multiplex – plaat die op het chassis geplaatst wordt. De bodemplaat wordt aan beide zijden voorzien van een laag Fenolhars waarna het aan de oppervlakte van een zeefdruk voorzien wordt. De totale plaatdikte bedraagt 18 mm. De wielkasten worden door kunstoffen panelen afgedekt en kunnen dus dienst doen als aflegvlak.

Kofferopbouw
De zijwanden (met een dikte van ca. 30 mm) bestaan uit een gelaagde opbouw van panelen uit het harde GFK – materiaal. Deze panelen worden met aluminium profielen omlijst.

Afmetingen (mm):

lengte breedte hoogte Wielbasis 3550 mm 3500 1900 2000
Wielbasis 4025 mm 4300 1900 2000

Ter versteviging van de opbouw werd in de buurt van de zijdelingse schuifdeur een tussenschot gemonteerd. Tegen dit tussenschot worden de rekken bevestigd.

Scheidingswand
Als scheidingswand wordt gebruik gemaakt van een constructie voorzien van een schuifdeur (doorgangsbreedte en – hoogte resp. 610 mm en 1900 mm). Deze schuifdeur kan zowel in gesloten als geopende toestand geblokkeerd worden hetgeen de verbinding tussen cabine en laadruimte enigszins vergemakkelijkt.
De nodige verluchting van de laadruimte wordt bewerkstelligd door een elektrische ventilator die terug te vinden is aan de rechterzijde van de gesloten opbouw.

Deuren
Zoals reeds aangegeven is de opbouw aan de rechterkant voorzien van een schuifdeur (doorgangsbreedte en – hoogte resp. 900 mm en 2050 mm). Verder vinden we ook 2 , centraal geplaatste, achterdeuren terug (doorgangsbreedte en – hoogte resp. 1000 mm en 1950 mm). Deze deuren kunnen tot 170° geopend en geblokkeerd worden.
De zijdelingse schuifdeur net als de achterdeuren worden samen met de deuren van de cabine afgesloten via de centrale deurvergrendeling.

Cabine – inrichting
In de cabine worden enkele kleinigheden aangebracht die het de chauffeur wat makkelijker maken, bijvoorbeeld: een flessenhouder binnen handbereik, een opbergvak voor wegenkaarten en de mogelijkheid tot opbergen van een schrijfplank onder de neerklapbare begeleiderszetel.

Elektriciteit en verlichting
Om de afmetingen van de opbouw beter te kunnen inschatten worden zijdelingse markeringslichten aangebracht die bediend worden met een schakelaar met verklikkerlichtje op het dashboard. De binnenverlichting wordt gestuurd over een bewegingssensor en is voorzien van een tijdsrelais. Boven de chauffeurszetel wordt een bijkomende verlichting met schakelaar gemonteerd.

Akoestische achteruitrijhulp
Een volwaardige afstandsindicator is leverbaar in combinatie met de gesloten kofferopbouw. Het overbrengen van akoestische en optische informatie inzake afstand tot obstakels achter het voertuig, gebeurt via een console ter hoogte van de linker A – stijl. Vanaf een afstand kleiner dan 70 cm wordt het akoestisch signaal geactiveerd en zal de display rood oplichten.

Geïntegreerde gesloten opbouw met handige (opklapbare) rekken
De rekken kunnen stuk voor stuk opgeklapt worden en zijn bekleed met een antisliplaag. Indien gewenst bestaat de mogelijkheid om via een aantal bevestigingspunten de lading bijkomend vast te maken. Met neergeklapte rekken blijft een vrije doorgang van 800 mm gewaarborgd. De rekken hebben een breedte gelijk aan 550 mm en bevinden zich resp. 700 mm en 1350 mm boven laadvloer.

Als bijkomstige uitrusting wordt ook de mogelijkheid voorzien om links achter in de laadruimte een box te fixeren waar dan bijvoorbeeld zakken of kleine pakjes kunnen vervoerd worden. Ook bestaat er de voorziening om aan de rechterzijde een stang te monteren zodat het transport van hangend materiaal mogelijk wordt. Deze laatste is echter pas later beschikbaar.