24
februari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

GL-Klasse: Reis- en terreinwagen van de bovenste plank

  • Wereldpremière voor de nieuwe GL-Klasse en zijn dieselmotoren
  • Voorbeeldig rijgedrag, zowel op de weg als ernaast
  • Comfort van een luxeberline
Ter gelegenheid van het autosalon van Genève 2006 debuteert de nieuwe GL-Klasse op de Europese markt. Bij zijn première wordt hij getoond als GL 320 CDI en GL 420 CDI, twee ultramoderne dieselmotoren met standaard dieseldeeltjesfilter. De GL-Klasse is een luxe-SUV met maximaal zeven plaatsen die zowel op als naast de weg uitblinkt door zijn uitmuntend weggedrag. Zijn inzittenden genieten een ongeëvenaarde ruimte en het comfortpeil van een luxeberline. Ook wat veiligheid betreft, speelt de GL-Klasse in een hogere categorie dankzij het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE®, een wereldprimeur voor dit segment.
Zo beantwoordt de GL-Klasse aan alle eisen die aan een moderne en innovatieve SUV worden gesteld en vestigt hij op diverse vlakken zelfs nieuwe normen. Tegelijk bezit hij alle karaktertrekken van de terreinwagens van Mercedes: stevigheid, robuustheid en duurzaamheid. Het is trouwens geen toeval dat zijn naam verwijst naar de vader van alle 4x4-modellen van het merk: de G-Klasse. Die klassieker uit de terreinwagenfamilie begint aan zijn 27e productiejaar en zal naast de nieuwe GL-Klasse in de catalogus blijven staan.
De soevereine uitstraling van de nieuwe GL-Klasse weerspiegelt zijn ambitie om marktleider te worden in het fel bevochten marktsegment. Zijn uitermate persoonlijke designtaal ademt energie en exclusiviteit. In combinatie met tal van structuurelementen en opmerkelijke details geeft de geruststellende koetswerklijn deze prestigieuze 4x4 een onmiskenbaar dynamische look, zelfs wanneer hij stilstaat. Hoewel het koetswerk vrij imposant is, ogen de proporties harmonieus (lengte 5088 mm, breedte 1920 mm, hoogte 1840 mm) en zetten ze het karakter van dit nobele, talentvolle model nog extra in de verf.
Een gloednieuwe V6 en V8 voor soevereine prestaties
Het motorenpalet van de GL-Klasse draagt in grote mate bij tot het rijplezier dat hij verschaft. Op het programma staan vier ultramoderne krachtbronnen die zich onderscheiden door hun overvloedige koppel en hun soevereine vermogensontplooiing. De twee rechtstreeks ingespoten dieselmotoren van de GL 320 CDI en GL 420 CDI blijven bovendien met hun emissiewaarden heel wat onder de drempels van de Euro IV-normen. Ze zijn standaard uitgerust met een onderhoudsvrije dieseldeeltjesfilter die zonder additieven werkt en die de uitstoot van roetdeeltjes met 99 % vermindert.
De nieuwe versie van de V8 dieselmotor in de GL 420 CDI kan bogen op technische innovaties die het enthousiasme van de onstuimige terreinwagen nog versterken: een distributie met vier kleppen per cilinder, drukvoeding met een bi-turbo met variabele geometrie... Dankzij die ingrepen levert deze vierlitermotor voortaan een maximumkoppel van 700 Nm en een maximumvermogen van 225 kW/306 pk, tegenover 184 kW/ 250 pk voor de vorige versie. Tegelijk werden de schadelijke emissies, het verbruik en het geluidsniveau gevoelig teruggedrongen. De common-rail technologie van de derde generatie levert een maximale injectiedruk van 1600 bar en ook de ontstekingsdruk, die werd opgedreven tot 175 bar, draagt in ruime mate bij tot de uitzonderlijke prestaties. Diverse maatregelen hebben het mogelijk gemaakt om de vervuilende emissies te beperken: een meervoudige brandstofinjectie (tot vijf injecties per cyclus), nieuwe, geoptimaliseerde openingen in de injectoren, het gebruik van preciezere piëzo-elektrische injectoren en de perfectionering van de uitlaatgasrecirculatie. De verhouding boring/slag resulteert in een vierkante architectuur en garandeert samen met de balansas, die de trillingen van de krukas elimineert door in tegengestelde richting te draaien, een perfect regelmatige werking. De V6 dieselmotor die de GL 320 CDI aandrijft, is een beproefde krachtbron en levert een maximumvermogen van 165 kW/224 pk en een weelderig koppel van 510 Nm over een erg breed toerentalgebied. Die droomwaarden geven de GL opmerkelijke prestaties op de weg.
De GL 500 heeft in het vooronder de tweede versie van de 5,5-liter V8-motor die onlangs werd ingewijd door de nieuwe S-Klasse en die 285 kW/388 pk vermogen levert. Aan boord van de GL 450 ontwikkelt de nieuwe V8 met een cilinderinhoud van 4,6 liter een vermogen van 250 kW/350 pk.
Alle GL-modellen zijn, ongeacht hun motorversie standaard uitgerust met de zeventrapsautomaat 7G-TRONIC met DIRECT SELECT functie. De uitgelezen mix van ultramoderne motoren, de 7G-TRONIC versnellingsbak en de optimale, wrijvingswerende aandrijflijn, vertaalt zich in uitzonderlijke wegprestaties en een beperkt verbruik. Beide aspecten zijn ook te danken aan het relatief beperkte totaalgewicht (met dank aan het zelfdragende koetswerk) en aan de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,37, een respectabele waarde als men rekening houdt met de imposante omvang van de wagen.
De voornaamste technische eigenschappen in één oogopslag:
De voornaamste technische eigenschappen zijn te vinden in het persdossier onder 'Document's & Foto's'.
Een weggedrag van het hoogste niveau, en niet alleen op asfalt.
De permanente vierwielaandrijving 4MATIC van Mercedes-Benz geeft de GL-Klasse een uitzonderlijke dynamiek in om het even welke omstandigheden. De GL mag dan al imposant ogen (wielbasis: 3075 mm), hij verrast door zijn lichtvoetigheid, die hij dankt aan de combinatie van de (standaard gemonteerde) pneumatische AIRMATIC-ophanging, de precieze parametrische stuurinrichting en de adaptieve schokdemping (ADS), die eveneens standaard worden aangeboden. De dynamische stabiliteitsregeling ESP®, een technologie die haar nut al ruimschoots heeft bewezen, omvat in de nieuwste versie ook een systeem om aanhangwagens te stabiliseren. Wanneer de wagen een aanhangwagen trekt, reageert het systeem bij de eerste slingerneigingen door individuele wielen af te remmen. Alle GL-modellen kunnen bovendien een uitstekende grip voorleggen, zelfs wanneer het sleepgewicht rond het toegelaten maximum (3.500 kg) draait. Het ESP met stabilisering van de aanhangwagen draagt zelfs in de moeilijkste omstandigheden (sterke zijwind of diepe groeven in het wegdek bij tot de perfecte wegstabiliteit van auto en aanhangwagen. Hetzelfde geldt trouwens voor het ultraresistente koetswerk, de 4MATIC vierwielaandrijving, de lange wielbasis en de zelfregelende AIRMATIC-ophanging.
Maar de GL blinkt niet alleen uit op de weg. Hij zal u ook aangenaam verrassen met zijn uitzonderlijke terreinkwaliteiten op losse ondergrond. De AIRMATIC-ophanging, die speciaal werd afgestemd op de moeilijkste omstandigheden, verhoogt in extreme situaties de bodemspeling tot 307 mm waardoor de doorwaaddiepte stijgt tot 600 mm. Als die bodemspeling op een dag toch ontoereikend blijkt, voorkomt de stalen bodembescherming dat essentiële onderdelen van de wieltrein en het aandrijfgeheel worden beschadigd.
We zetten de terreinkenmerken van de GL-Klasse even op een rijtje:
De terreinkenmerken van de GL-Klasse zijn te vinden in het persdossier onder 'Document's & Foto's'.
Het standaard gemonteerd Offroad Pro Pack komt de terreincapaciteiten van de GL ten goede wanneer hij met extreem terreinwerk wordt geconfronteerd. Met de terreinreductie (2,93:1) van de transferbak, het differentieel met lamellenslot tot 100 % ter hoogte van de verstevigde achteras en het centrale differentieel heeft de GL-Klasse alle troeven in huis om onverharde wegen moeiteloos te overwinnen.
Minstens even belangrijk is het elektronische tractiesysteem 4ETS dat meer koppel naar de wielen met grip stuurt, terwijl de andere wielen afzonderlijk worden afgeremd. Resultaat: de wagen behoudt zelfs op de moeilijkste terreinen zijn grip. Zo beschikt de voorbrug over een 'elektronisch' differentieelslot, dat in tegenstelling tot de manuele systemen een perfecte wendbaarheid garandeert.
Andere rijhulpsystemen helpen de GL-bestuurder om moeilijke terreinen te overwinnen:
  • Het speciaal op punt gestelde Offroad ABS-systeem verkort de remafstand op onverharde terreinen, slecht onderhouden wegdekken en sterk hellende terreinen door in heel duidelijk omlijnde omstandigheden een kortstondige blokkering van de wielen mogelijk te maken.
  • De snelheidsbegrenzer voor afdalingen (‘Downhill Speed Regulation’, DSR) vergemakkelijkt het rijden op steile hellingen: de bestuurder krijgt de keuze tussen verschillende maximumsnelheden die automatisch gerespecteerd worden.
  • De vertrekhulp voor hellingen verhindert dat de wagen ongewild vooruit of achteruit loopt wanneer men op steile hellingen moet vertrekken.
  • De gasklep reageert op elke input van de bestuurder op het gaspedaal en opent zich trager dan gewoonlijk, waardoor een preciezere dosering mogelijk wordt.
  • De 7G-TRONIC laat de bestuurder indien gewenst zelf schakelen via de schakelknoppen op het stuur. Zo worden de versnellingen binnen de grenzen van de maximumtoerentallen langer aangehouden.
De rijhulpsystemen en de AIRMATIC-ophanging kunnen met twee draaischakelaars op de middenconsole geactiveerd worden. Op het centrale scherm kan de automobilist op elk moment de werking van alle systemen controleren.
Het hoogste comfort, ongeacht de omstandigheden
Binnenin worden de inzittenden omringd door de meest verfijnde materialen die bijdragen tot de typische sfeer van welzijn en kwaliteit die eigen is aan Mercedes. Zelfs met zeven inzittenden toont het interieur zich erg ruim en aangenaam. Reizen in de GL-Klasse is proeven van het allerhoogste comfort, en reizen mag u hier gerust in de breedste zin van het woord interpreteren: winkeluitstapjes naar de stad, lange reizen van meer dan 1000 kilometer, maar ook terreinritten. Zelfs op de twee individuele zetels op de derde zetelrij genieten de passagiers een grote bewegingsvrijheid.
De lay-out van de GL-Klasse doet een uitermate ruim interieur vermoeden. Onderstaande tabel biedt een vergelijking tussen de koetswerk- en interieurafmetingen tussen de nieuwe GL-Klasse en de R-Klasse.
Het tabel is te vinden in het persdossier onder 'Document's & Foto's.
De waarden in deze vergelijkende tabel geven duidelijk aan dat de GL-Klasse qua interieurruimte vergelijkbaar is met de Grand Sports Tourer van de R-Klasse. Vooral de passagiers op de derde zetelrij genieten van een zee aan ruimte. En wanneer niet alle plaatsen bezet zijn, kunnen de achterzetels met één druk op de elektrische bedieningsknop samen of afzonderlijk worden neergeklapt. Op die manier creëert men een volledig vlakke laadvloer. In de configuratie met vijf plaatsen loopt het volume van de bagageruimte op tot 1240 liter. Het maximale laadvolume van de GL bedraagt 2300 liter. In die configuratie bedraagt de nuttige laadlengte 2128 mm.
Een voorbeeldig uitrustingsniveau om aan alle behoeften te voldoen
De nieuwe GL-Klasse is beschikbaar in vier krachtige varianten. De getalenteerde terreinwagen is vanaf september 2006 beschikbaar voor Europese klanten. Zelfs het basismodel, de GL 320 CDI, overtuigt door zijn uitzonderlijk rijkelijke standaarduitrusting die tal van comfort- en veiligheidselementen biedt voor een perfecte dagdagelijkse functionaliteit en bruikbaarheid.
De GL-Klasse beschikt standaard (onder meer) over de volgende voorzieningen:
  • Permanente vierwielaandrijving 4MATIC
  • Zeventrapsautomaat 7G-TRONIC • Een versnellingspook op de stuurinrichting en schakeltoetsen op het stuur (DIRECT SELECT)
  • TEMPOMAT met variabele snelheidsbegrenzer SPEEDTRONIC
  • Rijhulpsystemen ESP®, BAS, 4ETS, DSR, ABS met speciale terreinfunctie (Offroad ABS)
  • Pack Offroad Pro: transferbak met dubbele reductie, in te schakelen tijdens het rijden (blokkeringseffect van 100%) en differentieelslot achteraan, gewijzigde AIRMATIC-ophanging (bodemspeling verhoogd tot 307 mm voor een maximale doorwaaddiepte van 600 mm), bijkomende bescherming tegen beschadiging van de bodem, manuele bediening van de 7G-TRONIC versnellingsbak.
  • Pneumatische ophanging AIRMATIC met adaptieve demping ADS
  • Parametrische stuurinrichting
  • Bandenspanningscontrole
  • Panoramisch dak boven de derde zetelrij
  • Ruitenwisser/wasser met regensensor
  • Automatische ontsteking van de koplampen
  • Frontale airbags met twee ontplooiingsniveaus en laterale airbags voor de bestuurder en voorpassagier, gordijnairbags voor alle plaatsen
  • Driepuntsveiligheidsgordels voor alle plaatsen met gordelspanner en krachtbegrenzer voor de bestuurder, de voorpassagier en de buitenste plaatsen van de 2e zetelrij, gordelspanners voor de 3e zetelrij
  • Automatische airconditioning THERMATIC
  • ISOFIX bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de 2e en 3e zetelrij
  • In tien richtingen verstelbare voorzetels (elektrisch bedienbaar) met lendensteun voor bestuurder
  • Autoradio 'Audio 20' met cd-speler en 8 luidsprekers
  • Kompas
  • Bekleding in similileder ARTICO in de kleuren grijs, zwart of beige
  • Inzetstukjes in knoestig populierenhout
  • Bagageafdekking en scheidingsnet EASY-PACK
De GL 420 CDI met V8 dieselmotor en de GL450 met V8 benzinemotor (250 kW/340 pk) zijn bovendien standaard uitgerust met:
  • THERMOTRONIC airconditioning met meerdere zones
  • Multicontourzetels met geheugen voor bestuurder en voorpassagier en elektrisch verstelbare hoofdsteunen en stuurkolom.
  • Binnen- en buitenspiegels met automatische dag/nachtstand
  • Verwarmde voorzetels
  • Decoratieve inzetstukjes in wortelnotenhout in het interieur
  • Lichtmetalen velgen 8,5 J x 19 met bandenmaat 275/55 R 19
Op het GL 500 topmodel omvat de standaarduitrusting bovendien de volgende elementen:
  • Bi-Xenon koplampen met actieve bochtverlichting, adaptieve koplampen en koplampsproeiers onder hoge druk
  • PARKTRONIC parkeerhulpsysteem
  • Zetelbekleding in Nappa-leder
  • Decoratieve inzetstukjes in lichte berk in het interieur
  • Verwarmbare zetels voor de 2e zetelrij
  • EASY-PACK achterklep met elektrohydraulische bediening met opening/sluiting op afstand.
Alles modellen kunnen bovendien met de volgende opties worden uitgerust:
  • PRE-SAFE®
  • Zijdelingse airbags voor de 2e zetelrij
  • Snelheids- en afstandsregelaar DISTRONIC
  • Bandenspanningscontrole
  • COMAND APS-systeem (met autoradio, cd/dvd-speler, dvd- navigatiesysteem, telefoonklavier en Offroad-menu) met aansluiting voor televisieontvanger of achteruitrijcamera.
  • Multimediasysteem achteraan met twee LCD-schermen van 7” in de hoofdsteunen van de eerste zetelrij, dvd audio/videospeler, tv-ontvanger, afstandsbediening en twee aansluitingen voor een videoconsole of digitaal fototoestel.
  • Stembediening LINGUATRONIC
  • Airconditioning achteraan
  • Multifunctioneel, verwarmd, lederen stuur
  • KEYLESS-GO
  • Koetswerksteun voor reservewiel (vanaf 4e kwartaal van 2006)
  • Pack Chroom: roestvrijstalen bodembescherming voor en achter, dakrails en imperiaal in glanzend chroom
Uitgekiende oplossingen voor een onovertroffen veiligheidsniveau
De GL-Klasse benut de vele voordelen van het zelfdragende koetswerk ten volle en paart een maximale stabiliteit aan een lichte metaalconstructie. Resultaat: een passieve veiligheid die heel wat hoger ligt dan in de vergelijkbare modellen. In combinatie met de kreukelzones voor en achter vormt de ultraresistente passagierskooi een efficiënte basis voor de bescherming van de inzittenden, die onder meer wordt verzekerd door:
  • de adaptieve airbags met twee ontplooiingsniveaus vooraan
  • de laterale airbags (standaard vooraan, optioneel op de 2e zetelrij)
  • de gordijnairbags voor de drie zetelrijen (van de voorstijl tot aan de C-stijl)
  • de actieve hoofdsteunen NECK PRO voor de bestuurder en voorpassagier (optie)
  • de driepuntsveiligheidsgordels voor de zeven plaatsen
  • de gordelspanners en adaptieve krachtbegrenzers voor de voorste plaatsen
Met het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® dat voor het eerst verkrijgbaar is in dit marktsegment, bereikt Mercedes-Benz een ongeëvenaard veiligheidsniveau. Dit systeem onderscheidt zich vooral door het feit dat de actieve en passieve veiligheidssystemen met elkaar communiceren via een multiplexbekabeling. PRE-SAFE® gebruikt de sensoren van rijhulpsystemen zoals het antiblokkeerremsysteem ABS, het remhulpsysteem BAS en de dynamische stabiliteitsregeling ESP®, en optimaliseert de bescherming die de passieve veiligheidssystemen bieden in rijomstandigheden die de kans op een ongeval verhogen. De bescherming van voetgangers, die vaak wordt genegeerd, krijgt in de GL-Klasse een nieuwe dimensie: vooraan werd er vrije ruimte voorzien om de afstand tussen vervormbare koetswerkpanelen en de mechanische onderdelen eronder te maximaliseren. In combinatie met de soepele vervormingszones resulteert dat in een aanzienlijk beschermingspotentieel voor voetgangers en tweewielers.
De GL-Klasse beantwoordt aan alle eisen die aan een moderne en innovatieve SUV worden gesteld en stelt op diverse vlakken zelfs nieuwe normen. Tegelijk bezit hij alle karaktertrekken van de terreinwagens van Mercedes: stevigheid, robuustheid en duurzaamheid. Het is trouwens geen toeval dat zijn naam verwijst naar de vader van alle 4x4-modellen van het merk: de G-Klasse. Die klassieker uit de terreinwagenfamilie begint aan zijn 27e productiejaar en zal naast de nieuwe GL-Klasse in de catalogus blijven staan.