13
april
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Hartverwarmende prestatie in de kou: Mercedes-Benz Vito met elektrische accuaandrijving slaagt in uithoudingstest bij min dertig graden

· Alle functies getest in extreme koude, sneeuw en ijs

· Nog meer uithoudingstests gepland vóór de start van de serieproductie

· Actieradius van ongeveer 130 km, geen verlies van transportcapaciteit

Arjeplog/Zweden – Vriestemperaturen tot 30 graden onder nul zowel overdag als ’s nachts en intensieve tests met betrekking tot het rijgedrag op ijzel, samengedrukte sneeuw en op de openbare weg: dat waren de ingrediënten die het prototype van de Mercedes-Benz Vito met elektrische batterijaandrijving tussen de kiezen kreeg tijdens een reeks tests in zeer winterse omstandigheden in de buurt van de poolcirkel. Tests waarin de Vito met brio slaagde…


Alle functies getest in extreme koude, sneeuw en ijs

Ondanks zijn tot 80 km/u beperkte topsnelheid diende de elektrisch aangedreven Vito dezelfde tests af te leggen als zijn met een verbrandingsmotor uitgeruste collega’s. En die tests hadden betrekking op rijgedrag, op het nemen van zeer steile hellingen, op extreem bochtenwerk en op het remgedrag – dit is maar een greep uit het arsenaal tests die de veiligheidssystemen, de aandrijving, de ophanging en alle andere onderdelen van een Mercedes-Benz-bestelwagen te verduren krijgen, zelfs in extreme koude, sneeuw en ijs, en zonder daarbij op problemen te stuiten. Bovendien moet tijdens het testen van het rijgedrag rekening worden gehouden met de typische eigenschappen van de elektrische aandrijving, zoals bijvoorbeeld het remmen via de elektrische motor om de remenergie te recupereren.

Ontwikkelaars van bestelwagens testen traditiegetrouw elke winter hun nieuwe modellen en componenten in het hoge noorden, in Arjeplog/Zweden, op een uurtje rijden van de poolcirkel.

 
Verdere uithoudingstests voorafgaand aan de start van de serieproductie

Na te hebben kennisgemaakt met de extreme winter in Lapland, staat de fluisterstille en emissieloze bestelwagen nog andere uithoudingstests te wachten in de Alpen, onder de Spaanse brandende zon en op nog andere locaties.

Op het vlak van de veiligheidsuitrusting aanvaardt de Vito met elektrische aandrijving geen enkel compromis. Alle modellen worden standaard geleverd met ESP, een systeem dat de functies van ABS en ASR combineert. Het aantal en het type airbags zijn eveneens dezelfde als in het huidige Vito-gamma. De voertuigen moeten ook crashtests ondergaan om een zo groot mogelijk niveau van passieve veiligheid te kunnen garanderen.


Actieradius van om en bij de 130 km, geen verlies van transportcapaciteit

De Vito met elektrische batterijaandrijving is de eerste bestelwagen ter wereld die vanuit de fabriek wordt geleverd met een elektrische aandrijving. De aandrijving werd zo ontworpen dat ze uitsluitend werkt met batterijen en dus geen aandrijfsysteem meer nodig heeft zoals dat bedoeld is voor verbrandingsmotoren. Een batterij gebaseerd op de krachtige lithium-iontechnologie levert de energie. Met een operationeel voltage van 400 V, een stroomsterkte van 16 A en een beschikbare capaciteit van 32 kWh, haalt de Vito een bereik van ongeveer 130 km. Dat bereik kan echter nog een stuk hoger wanneer een juiste rijstijl wordt gehanteerd. De elektrische motor levert een piekvermogen van 90 kW. Met een elektronisch beperkte topsnelheid van 80 km/u kan de prestatie worden afgestemd op de transportbehoeften in en rond stedelijke gebieden. De Vito hoeft ook niet in te boeten qua laadvermogen of laadvolume in vergelijking met de klassiek aangedreven Vito.