05
augustus
2009
|
02:00
Europe/Brussels

Het nieuwe T-model van de Mercedes-Benz E-klasse

· Functioneel: optimale laadruimte en bediening

· Veilig: negen standaard airbags en baanbrekende bestuurdersassistentie

· Comfortabel: adaptieve demping en hoogteregeling achteraan

· Persbericht 5 augustus 2009 Zuinige krachtpatser: tien motoren met een hoger vermogen en een lager verbruik

 

In november 2009 verwelkomt de E-klasse-familie van Mercedes-Benz andermaal een nieuwe telg met een sterk karakter: het T-model. Deze combi slaat net als de limousine en de coupé een brug tussen een heel eigen design en toonaangevende eisen op het vlak van veiligheid, comfort, kwaliteit en functionaliteit. Samen met de nieuwe E-klasse zagen heel wat technische innovaties - die men in geen enkele andere auto ter wereld uit deze categorie aantreft - het levenslicht: een systeem dat tekenen van vermoeidheid detecteert, automatische hulp bij het remmen wanneer de detector acuut crashgevaar waarneemt, adaptieve grootlichtassistent en een actieve motorkap. Uiteraard beschikt ook het T-model over alle innovaties. Dit alles aangevuld met standaardluchtvering met hoogteregeling op de achteras en een uniek vernieuwde functionaliteit van de laadruimte.

Het E-klasse T-model geldt als grondlegger van het segment van de Premium Lifestyle combi dat meer dan 30 jaar geleden ontstond. Sinds het eerste T-model in 1977 van de band liep, verleidde deze Mercedes uit de hogere klasse met zijn praktische stijl al meer dan 1 miljoen klanten. De vijfde generatie van het Mercedes T-model is vastberaden om een vervolg te schrijven op dit succesverhaal – en tegelijk aan te knopen bij de geslaagde start van de limousine. Hoewel de limousine van de E-klasse pas in de lente van 2009 zijn intrede deed, veroverde hij in mei 2009 al het wereldwijde leiderschap binnen zijn segment. Intussen mogen 40.000 klanten zich al de trotse bezitter van een model van de nieuwe E-klasse noemen.



Design: Nieuw Mercedes-signatuur met de stijlelementen van de E-klasse

Het nieuwe T-model oogt atletisch-functioneel en gelijktijdig zelfverzekerd. De zelfstandige karaktervorm vindt zijn oorsprong in de nieuwe Mercedes-stijl, die voor het eerst door de S-klasse werd gebruikt en intussen ook terug te vinden is in de C-klasse.

Het zijaanzicht kreeg heel wat nieuwe elementen mee en laat geen twijfel bestaan over de identiteit van het nieuwe T-model.

De Mercedes-designers hechtten er bij de vormgeving van de achterzijde grote waarde aan om de hoge functionaliteit van het voertuig tot uitdrukking te brengen. De nieuwe led-achterlichten zijn uit twee delen opgebouwd en vloeien optisch vanuit de zijkant over in de achterklep. Zowel overdag als ’s nachts dragen ze wezenlijk bij tot de herkenbaarheid van het nieuwe T-model. Het E-klasse T-model is de grootste combilimousine in het premiumsegment en mag dit heel zeker ook tonen.


Functioneel: topscore voor laadvermogen en gebruiksgemak

Dankzij het innovatieve "quickfold"-systeem kan de rugleuning van de achterstoelen met behulp van twee hendels (links en rechts) in de bagageruimte neergeklapt worden. De twee rugleuningdelen worden ontgrendeld en neergeklapt door een bowdenkabel en creëren een vlakke laadvloer. Extra handig is de mogelijkheid om ofwel het linker- ofwel het rechterdeel van de rugleuning neer te klappen, of beide samen. Hierdoor kan de achterbank steeds gedeeltelijk gebruikt worden door de inzittenden, ook wanneer lange en omvangrijke objecten vervoerd worden. Een opmerkelijk aspect van dit systeem is dat de achterbank ook langs de zijkant ontgrendeld en neergeklapt kan worden.

Met een laadvermogen van maximum 1.950 literzet de nieuwe E-Klasse Break (lengte/breedte/hoogte: 4895/1854/1471 millimeter) de nieuwe standaard in de categorie. Niet het laadvermogen zelf, maar ook andere maten die van groot praktisch belang zijn, zoals de opening achteraan, de drempelhoogte en de maximale laadlengte, geven blijk van de expertise van Mercedes-Benz op het vlak van de ontwikkeling van breakversies.

Het is niet alleen in het bagagecompartiment dat de genereuze afmetingen van het vorige model op vele punten nog verbeterd werd. Twee voorbeelden daarvan bevinden zich de passagiersruimte: de breedte op ellebooghoogte achterin ging er met 50 millimeterop vooruit en bedraagt nu 1.505 millimeter, terwijl op de versies met het panoramische schuif- en kanteldak de beschikbare hoofdruimte achterin eveneens met 50 millimetertot 1.010 millimetergroeide, wat haast even genereus is als in de versies zonder schuifdak (1.012 mm).

Een voorbeeldig bagagemanagementsysteem wordt standaard meegeleverd. Dit omvat onder andere de automatisch openende en sluitende EASY-PACKkofferklep met automatisch omhoogklappend bagageafdekscherm en de EASY-PACKopvouwbare koffervloer. Deze laatste verhoogt de nuttige hoogte van het bagageruim aanzienlijk. Het kan opgevouwen en in verschillende standen bevestigd worden. Tot de standaarduitrusting behoort eveneens het EASY-PACKbagageafdekscherm met bevestigingsnet. Wanneer het uitgetrokken wordt, kan het bagageafdekscherm vastgehaakt worden in elektrisch bediende draagarmen in de D-stijl. Wanneer de kofferklep wordt geopend, gaat het bagageafdekscherm automatisch mee naar omhoog zodat het in- en uitladen niet belemmerd wordt. De optionele bijkomende achterbank in de bagageruimte is eveneens een première in dit voertuigsegment.


Veiligheid: negen airbags standaard plus innovatieve rijhulpsystemen

Mercedes-Benz bestendigt zijn leiderschap op het vlak van veiligheid nog maar eens met de nieuwe E-Klasse. Zo helpen een twaalftal nieuwe of vernieuwde rijhulpsystemen ongevallen te vermijden of minstens de ernst van de impact te verkleinen. Hiertoe behoren de standaard ATTENTION ASSIST slaperigheidsdetectie, de optionele DISTRONIC PLUSafstandssensor en het PRE-SAFEremsysteem, dat in staat is om autonoom over te gaan tot een gedeeltelijk en volledig noodremmanoeuvre. Voor het eerst is PRE-SAFEook in staat om enkel de informatie komende van de korteafstandssensoren in de bumper vooraan te gebruiken om de gordels voorin op het laatste moment aan te spannen als blijkt dat een ongeval onafwendbaar is, waardoor de krachten die tijdens de impact inwerken op de bestuurder en de passagier voorin, verkleind worden.

Met negen airbags als standaarduitrusting, vier gordelspanners en spankrachtbegrenzers plus NECK-PRO actieve hoofdsteunen biedt de nieuwe E-Klasse een nog uitgebreider pakket aan veiligheidselementen dan zijn voorganger. Tot de airbags, die bij een ongeval in een kwestie van milliseconden ontplooien, behoren twee adaptieve exemplaren voor de bestuurder en passagier voorin, een knieairbag voor de bestuurder, twee zijdelings airbags in de rugleuning van de voorstoelen en twee grote windowbags die zich uitstrekken van de A- tot de C-stijl bij een zijdelingse impact. Bekkenbeschermende airbags voor de voorste inzittenden zijn ook voor het eerst opgenomen. Deze reduceren de krachten die inwerken op het torso en het bekken bij een zijdelingse aanrijding. 

Op bestelling kunnen ook zijdelingse airbags voor de passagiers achterin geleverd worden. Als bijkomende veiligheidsvernieuwing biedt Mercedes-Benz tevens zelfregelende spankrachtbegrenzers achterin als optie aan. Deze passen zich vanzelf aan de grootte en het gewicht van de inzittenden aan en Mercedes-Benz maakt gebruik van de gelegenheid om ze ook meteen aan te bieden op de berline.


Ophanging: automatische niveauregeling achteraan standaard

Het hoogstaande comfort op lange trajecten aan boord van de Break wordt verzekerd door de volledig nieuwe DIRECT CONTROL ophanging, die gekenmerkt wordt door de standaard adaptieve schokdemping. De eveneens standaard meegeleverde automatische niveauregeling achteraan garandeert een constante koetswerkhoogte, ook bij volle belading. De ophanging van de Break is ook afgesteld op de gewijzigde koetswerkgeometrie, met lichtjes stuggere schokdempers en stijvere stabilisatorstangen. Dit heeft echter geen enkele nadelige invloed op de rolgeluiden en trillingen afkomstig van de banden en maakt de Break even wendbaar als de Berline.

Met het oog op gunstige askinematica, een superieur trillingscomfort en een verhoogde veiligheid is de onderste arm van de driearmige ophanging vooraan met McPherson-veerpoten opgebouwd uit twee aparte elementen die als trek- en dwarsstang dienstdoen. Samen met de nauwkeurige wiellocatie heeft dit ontwerp het bijzondere voordeel de trillingen die veroorzaakt worden door banden in onbalans of wisselende remwerking, beter te compenseren dan stijve wishbones.

Met het oog op een beter comfort en meer wendbaarheid werd de meerarmige onafhankelijke ophanging, die gedurende meer dan 25 jaar het succes uitmaakte van de E-Klasse, herzien voor de toepassing ervan in het nieuwe model. Tot de wijzigingen behoren de voorste dwarsstang van de asbehuizing, die nu over een breder gebied ondersteund wordt door het koetswerk. Dit vermindert de inwerking van krachten op de passagierskooi, een comfortkenmerk dat vooral merkbaar is wanneer de wagen over dwarsnaden in het wegdek rijdt.


Motoren: aanzienlijk lager brandstofverbruik en verminderde uitstoot

Het brandstofverbruik en de uitstoot van de nieuwe Break werden aanzienlijk teruggedrongen door de introductie van nieuwe motoren en talrijke tot in de details doorgedreven verbeteringen (stroomlijn, gewicht, energiebeheer, verlaagde weerstand). Een mooi voorbeeld hiervan is de E 250 CDI, die 150 kW aan vermogen en 500 Nm aan koppel produceert, terwijl hij amper 5,8 literper 100 kmverbruikt en 150 gCO2 per km uitstoot.

Vanaf de lancering van de nieuwe E-Klasse Break zijn er 5 motoren beschikbaar, met vermogens tussen 125 kW/170 pk en 285 kW/388 pk. Hoewel ze een kleinere cilinderinhoud hebben, produceren de nieuwe en verbeterde motoren meer vermogen dan hun voorgangers, terwijl ze bovendien indrukwekkende verbruikscijfers kunnen voorleggen die voorheen enkel haalbaar leken in het segment van de compacte middenklassers. Dit was mogelijk dankzij talrijke vernieuwingen, bijvoorbeeld de benzineversie E 350 CGIBlueEFFICIENCY met straalgeleide directe injectie. De viercilinder CDImotoren hebben hun uitzonderlijke status deels te danken aan volledig nieuwe piëzo-elektrische injectoren en een tweefasige turbolading. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 5-emissienorm.

Alle bij de lancering beschikbare motoren en de bijhorende standaard overbrenging in een oogopslag:

Diesel

· E 220 CDIBlueEFFICIENCY: 4-in-lijn, 2.143 cc, 125 kW/170 pk, 5,8 l/100 km, 150 g/km, 6-trapsautomaat

· E 250 CDIBlueEFFICIENCY: 4-in-lijn, 2.143 cc, 150 kW/204 pk, 5,8 l/100 km, 150 g/km, 6-trapsautomaat

· E 350 CDIBlue-EFFICIENCY: V6, 2.987 cc, 170 kW/231 pk, 7,0 – 7,3 l/100 km, 185 - 192 g/km, 7-trapsautomaat


Benzine

· E 350 CGIBlueEFFICIENCY: V6, 3498 cc, 215 kW/292 pk, 8,6 – 8,9 l/100 km, 200 - 208 g/km, 7--trapsautomaat

· E 500: V8, 5461 cc, 285 kW/388 pk, 11,1 – 11,2 l/100 km, 258 - 260 g/km, 7-trapsautomaat

 

Het aantal op de break beschikbare motorversies zal snel na de lancering toenemen. Naast bijkomende motoren zal ook de jongste generatie van de 4MATIC vierwielaandrijving aangeboden worden, die zich onderscheidt met zijn beperkte gewichtssupplement en compacte afmetingen.