23
juni
2006
|
02:00
Europe/Brussels

Het PRE-SAFE® remsysteem: de nieuwste innovatie van Mercedes-Benz om de verkeersveiligheid te verhogen

Het nieuwe PRE-SAFE® remsysteem van Mercedes-Benz vertegenwoordigt een nieuwe mijlpaal in de veiligheidsuitrusting van auto’s. Het systeem dat uniek is in de wereld, remt de auto automatisch af wanneer er een kop-staartbotsing dreigt. Het resultaat daarvan is dat het PRE-SAFE® remsysteem in samenwerking met Brake Assist PLUS, een ongeval kan vermijden of in grote mate de ernst ervan kan beperken.
Deze nieuwe veiligheidstechnologie onderstreept eens te meer de technologische leidersrol van Mercedes-Benz. Het PRE-SAFE® remsysteem is vanaf de herfst 2006 beschikbaar voor de S-Klasse en de nieuwe luxueuze CL-Klasse Coupé.
Het nieuwe systeem is een aanvulling op Brake Assist PLUS (BAS PLUS) dat vorig jaar werd ingevoerd. BAS PLUS wekt visuele en akoestische waarschuwingen op zodra het systeem merkt dat de auto op de voorligger dreigt in te rijden, en berekent automatisch de remkracht die nodig is om de aanrijding te vermijden. Die remkracht is onmiddellijk beschikbaar wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt.
Het PRE-SAFE® remsysteem gaat nu nog een stap verder. Als de bestuurder niet op de waarschuwingen van BAS PLUS in de cockpit reageert en het risico van een aanrijding heel acuut wordt, wekt het systeem automatisch een gedeeltelijke remkracht op en vertraagt het de S-Klasse met tot 0,4 g (ongeveer 4 m/s²). Dat stemt ongeveer overeen met 40 % van de maximum remkracht. Die autonome rembeweging vormt een andere en duidelijke aanwijzing voor de bestuurder om te reageren, boven op de visuele en akoestische waarschuwingen. Als de bestuurder onmiddellijk de rem bedient, komt de maximale remkracht vrij en kan de bestuurder – afhankelijk van de situatie – het ongeval op het laatste moment nog vermijden. Als dat niet meer mogelijk is, beperkt het PRE-SAFE® remsysteem wel de ernst van de impact zodat de inzittenden minder risico lopen om gewond te ra-ken.
Het PRE-SAFE® remsysteem is een hulpsysteem dat de bestuurder op kritieke momenten ondersteunt. Zelfs tijdens de automatische rembeweging met gedeeltelijke remkracht blijft de bestuurder de controle over de auto behouden en kan hij door in te grijpen voorkomen dat zijn auto de voorligger raakt.
Die nieuwe technologie vervolledigt het unieke veiligheidssysteem PRE-SAFE® van Mercedes-Benz dat standaard in de S-Klasse ingebouwd wordt. Dat systeem is gebaseerd op het principe van de preventie en activeert zodra er een aanrijding dreigt, beschermmaatregelen in het interieur. Op die manier wordt gegarandeerd dat de airbags en de veiligheidsgordels een maximale bescherming bieden als de aanrijding niet te vermijden is. In de toekomst zullen ook veel van die preventieve maatregelen geactiveerd worden, wanneer het PRE-SAFE® remsysteem in werking treedt.
Zoals Brake Assist PLUS maakt het nieuwe PRE-SAFE® remsysteem gebruik van de modernste radartechnologie om de situatie voor de auto te registreren en om een dreigend ongeval op te merken. Achter de bekleding van de voorbumper van de S-Klasse zijn twee radarsensors gemonteerd met een bereik van 30 meter en een meethoek van 80 graden. De bijkomende radar in de radiatorrooster heeft een bereik van 150 meter.
Het PRE-SAFE® remsysteem vermindert de ernst van ongevallen met 40 %
Mercedes-Benz heeft zowel op het terrein als op een simulator de werking en doeltreffendheid van het nieuwe PRE-SAFE® remsysteem grondig getest. Ongeveer 500 bestuurders hebben aan de praktijktests, in de VS en in Duitsland, deelgenomen waarbij ze in totaal ongeveer een miljoen kilometer in testwagens hebben afgelegd.
De ingenieurs van Mercedes-Benz voerden gedurende verscheidene weken een reeks van tests uit op de simulator van het onderzoekscentrum van DaimlerChrysler in Berlijn. Aan die tests van elk een half uur hebben 70 bestuurders deelgenomen.
Telkens weer voorzag het scenario dat de bestuurder doelbewust afgeleid werd door een ongeval op de andere rijstrook terwijl de verkeersstroom voor de auto tegelijkertijd plots afremde. De resultaten van de tests, die een dagelijks voorkomende verkeerssituatie weerspiegelen, bewijzen duidelijk de voorde-len die de moderne hulpsystemen van de S-Klasse op het vlak van de veiligheid bieden: door de snelle reacties van de bestuurders en de ondersteuning van BAS PLUS en het PRE-SAFE® remsysteem bleven in totaal 70 % van de testritten ongevalvrij. De tests maakten dus duidelijk dat de veiligheidssystemen in de S-Klasse de kans op een ongeval aanzienlijk verminderen.
In één derde van de simulatortests slaagden de deelnemers er niet in om een aanrijding te voorkomen. In die gevallen wist de automatische rembeweging met beperkte remkracht wel de ernst van het ongeval met ongeveer 40 % te verminderen.
Net als bij de airbag, de gordelspanner, het ESP® en de andere baanbrekende uitvindingen van Mercedes-Benz steunde men bij de ontwikkeling van het PRE-SAFE® remsysteem in grote mate op gegevens van echte ongevallen. Door de samenwerking met Brake Assist PLUS kan de nieuwe technologie een belangrijke bijdrage leveren om het grote aantal kop-staartbotsingen te verminderen of de ernst van dat type van ongeval te beperken. In Duitsland zijn meer dan 17 % van alle zware verkeersongevallen kop-staartbotsingen. In de VS is één opgeval op drie met doden en gekwetsten een kop-staartbotsing.
Mercedes-Benz biedt vanaf de herfst 2006 het PRE-SAFE® remsysteem aan als een optie, samen met de afstandsregeling DISTRONIC PLUS en Brake Assist PLUS, voor de S-Klasse en de nieuwe CL-Klasse Coupé.
U vindt het complete persdossier betreffende het PRE-SAFE remsysteem, in PDF formaat, onder 'Document's'.