09
juni
2011
|
02:00
Europe/Brussels

Het summum van efficiëntie en automobielcultuur

Met de Mercedes-Benz M-Klasse van de derde generatie prijkt er voortaan een nieuwe ster aan het SUV-firmament. Hij verrast met gevoelig verlaagde verbruiks- en emissiecijfers: de nieuwe “M” neemt genoegen met gemiddeld 25 procent minder brandstof dan de vorige generatie. De zuinigheidskampioen bij uitstek, de ML 250 BlueTEC 4MATIC, heeft voldoende aan 6,0 liter
brandstof per 100 km (158 g CO2/km) volgens de nieuwe Europese gemengde cyclus. Met een volle tank is het voortaan mogelijk om tot 1500 kilometer af te leggen met dit model. Ondanks zijn uitzonderlijke rendement heeft de M-Klasse niet ingeboet op het vlak van levendigheid en comfort. Dankzij zijn permanente 4MATIC-vierwielaandrijving, de talrijke verbeteringen aan de wieltreinen en de hoogtechnologische gripverhogende hulpsystemen kon zijn weggedrag op een nog hoger niveau getild worden, en dit zowel op als naast de gebaande wegen. Hij verloochent de merkwaarden echter niet en biedt een ongeëvenaard veiligheidsniveau, zowel actief als passief. Zijn kenmerkende koetswerk en zijn moduleerbare interieur tot slot dat gericht is op het totale welzijn van de inzittenden maken van elke reis een luxecruise.

Thomas Weber, onderzoeksverantwoordelijke van de groep Daimler AG en directeur ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars: “De M-Klasse belichaamt het totaal aan ervaring dat we hebben opgedaan in de loop van de afgelopen 125 jaren. Hij maakt opnieuw een enorme sprong voorwaarts op het vlak van efficiëntie, veiligheid, wendbaarheid en design.”

Langeafstandskampioen: buitengewone efficiëntie voor een uitzonderlijk rijbereik

Een motorengamma dat nieuwe maatstaven zet, een systematisch verlaagde motorinhoud, een voor deze categorie ongeziene Cx van 0,32 en een heel arsenaal aan BlueEFFICIENCY-maatregelen dragen ertoe bij dat de M-Klasse zich kan profileren als een voorbeeld op het vlak van energetisch rendement. De BlueTEC-dieselmotoren en de BlueDIRECT-benzinemotoren van de nieuwste generatie liggen aan de basis van de uitstekende ecologische balans en de uitzonderlijke rendabiliteit van de nieuwe M-Klasse. De dieselmotoren bestaan enkel als BlueTEC-versie met SCR-uitlaatgassenzuivering en beschikken over een kleinere motorinhoud dan voorheen, terwijl de V6 CDI volledig herwerkt werd.

Bij de ML 250 BlueTEC werd de oude V6 van 3,0 liter vervangen door een krachtbron die van een extreme zuinigheid getuigt: een 4-cilinder die aan de Euro 6-norm voldoet en ook de S-Klasse aandrijft. De ML 350 BlueTEC doet op zijn beurt een beroep op een grondig gewijzigde V6 diesel van 3,0 liter. Ondanks een drastisch verlaagd brandstofverbruik ging het prestatieniveau van deze krachtbron er merkelijk op vooruit. Ook deze motor voldoet aan de Euro 6-norm. De rendementsstijging is te danken aan de detonatietechniek die toegepast wordt bij de productie van de cilinderwand. Deze technologie wordt sinds 2005 toegepast op de high performance motoren van het merk AMG. Dankzij de positieve ervaringen met de AMG-krachtbronnen heeft Mercedes-Benz besloten om een beroep te doen op deze technologie voor de V6-diesel met het oog op een betere behandeling van de cilinderwanden, die duidelijk minder onderworpen zijn aan interne wrijving. Tegelijk werd het motorgewicht met 4,3 kilo verlaagd door de gietijzeren cilinderwanden die zich normaal in het motorblok bevinden, achterwege te laten. Dankzij deze maatregelen alleen al kon het brandstofverbruik met ongeveer 3 procent verlaagd worden, wat een bijzonder gunstig resultaat mag genoemd worden.