06
oktober
2003
|
02:00
Europe/Brussels

Hybride aandrijving: V6-motor met twee elektrische motoren

Zolang de brandstofcel geen realiteit is, verwacht Mercedes-Benz dat ook de hybride aandrijving een belangrijke rol zal spelen.


De combinatie van een klassieke verbrandingsmotor met een of twee elektrische motoren is veelbelovend omdat ze op een optimale wijze de voordelen van de twee aandrijfsystemen verzoent: bij een lage belasting, in druk verkeer, bij het wegrijden of in andere situaties waarin de verbrandingsmotor niet zijn volle rendement haalt, neemt de elektrische aandrijving de situatie in handen. De auto rijdt dan zonder vervuilende stoffen uit te stoten. Op gewone wegen of snelwegen daarentegen schakelt de verbrandingsmotor zich automatisch in.

Mercedes-Benz heeft op een coherente manier het concept van de hybride aandrijving geperfectioneerd. Door de allernieuwste technologie toe te passen, is het merk erin geslaagd zijn krachtige zescilindermotor (180 kW/245 pk) aan twee elektrische motoren te koppelen. Die zijn parallel voor de versnellingsautomaat gemonteerd en ontwikkelen samen een vermogen van 55 kW. Op die manier komt het systeem tegemoet aan de vereisten van Mercedes-Benz op het vlak van prestaties en reactievermogen.

De belangrijkste kenmerken van die hoogtechnologische hybride auto zijn :

Hybride
Benzine/elektriciteit

Vermogen V6-motor Elektrische motoren 180 kW/245 pk
Mot 1 : 30 kW;
Mot 2 : 25 kW
Maximumkoppel V6-motor Elektrische motoren 350 Nm
Mot 1 : 150 Nm;
Mot 2 : 300 Nm

De hybride aandrijving doet het verbruik in de Europese cyclus met 20 % dalen en beperkt tegelijk in grote mate de uitstoot van uitlaatgassen. Dat is als volgt te verklaren: bij parkeermanoeuvres, in druk verkeer of als de snelheid lager ligt dan ong. 50 km/u schakelt de elektronische sturing van de hybride aandrijving automatisch over van benzine op elektriciteit. Bovendien schakelt de verbrandingsmotor zich automatisch uit wanneer hij stationair draait – bijv. wanneer de auto voor een rood licht staat. Op die manier stoot de auto wanneer hij stil staat, geen emissies uit en wekt hij ook geen geluid op. Vervolgens levert één van de twee elektrische motoren het vermogen om weg te rijden. Met een koppel van 300 Nm zorgt de motor tijdens de eerste meters voor een tegelijk krachtige en comfortabele acceleratie. Afhankelijk van het benodigde vermogen wordt de verbrandingsmotor vervolgens via een automatische koppeling gesynchroniseerd en geactiveerd.

De accu voor de elektrische motoren, die achter in de auto gemonteerd is, heeft een capaciteit van 1,8 kW/h. Die nikkelhydridebatterij wordt vooral bij het remmen heropgeladen.

De ingenieurs van Mercedes-Benz zullen dit innoverende hybridesysteem blijven verbeteren, waarbij ze verschillende bedrijfsmodi uittesten. De combinatie van een elektrische motor met een verbrandingsmotor biedt immers heel wat mogelijkheden om het verbruik en de emissies terug te dringen en tegelijk toch een hoog rijcomfort te bieden.