28
augustus
2000
|
02:00
Europe/Brussels
IAA 1999: Mercedes-Benz stelt keramische remschijven voor
Voor de remschijven van hoogperformante auto’s testen de ingenieurs bij Mercedes-Benz een nieuw, veelbelovend materiaal uit, dat ook in de supersportwagen Mercedes-Benz SLR toegepast zal worden: vezelversterkte keramiek...
&
In vergelijking met het traditionele gietijzer onderscheidt deze met koolstofvezels versterkte keramiek zich vooral door zijn enorme hittebestendigheid. Het materiaal is bestand tegen temperaturen tot maximum 1400 à 1600 graden Celsius, ongeveer het dubbele van de waarden voor traditionele gietijzeren remschijven. Daardoor biedt het nog meer veiligheid bij het afremmen bij hoge snelheden.
Met een specifiek gewicht van 2,2 gram per kubieke centimeter is deze speciale keramiek ook zo’n 70 procent lichter dan traditioneel gietijzer (7,1 gram per kubieke centimeter), wat een aanzienlijke gewichtsbesparing oplevert. Bovendien verbetert dit materiaal door de kleinere ongedempte massa’s de rijdynamiek van hoogperformante auto’s.
Met een specifiek gewicht van 2,2 gram per kubieke centimeter is deze speciale keramiek ook zo’n 70 procent lichter dan traditioneel gietijzer (7,1 gram per kubieke centimeter), wat een aanzienlijke gewichtsbesparing oplevert. Bovendien verbetert dit materiaal door de kleinere ongedempte massa’s de rijdynamiek van hoogperformante auto’s.