12
september
2005
|
02:00
Europe/Brussels

IAA Frankfurt 2005Een volledig nieuwe aanpak, maar toch onmiddellijk herkenbaar als een smart

smart heeft een verrassing in petto voor wie dit jaar het autosalon van Frankfurt (IAA) bezoekt: de wereldpremière van de smart crosstown show car.

 

 

smart heeft een verrassing in petto voor wie dit jaar het autosalon van Frankfurt (IAA) bezoekt: de wereldpremière van de smart crosstown show car. Hoewel deze auto ontegensprekelijk nauw verwant is met de smart fortwo, lijkt hij toch ontworpen te zijn met heel andere gebruikers voor ogen. Maar één zaak is nu wel duidelijk: de smart crosstown bewijst wat er allemaal mogelijk is op basis van de smart fortwo en laat er geen twijfel over bestaan dat het unieke concept van de fortwo nog heel wat potentieel inhoudt.

 

Zijn nauwe verwantschap met de ultrakorte tweezitter blijkt in eerste instantie uit de compacte afmetingen. De smart crosstown heeft een wielbasis van amper 1,90 m en een korte vooroverbouw van 40 cm en achteroverbouw van 39 cm. Dat maakt hem 2,68 m lang, terwijl zijn breedte en hoogte elk ongeveer 1,58 m bedragen. Ter vergelijking: de smart fortwo met een wielbasis van 1,81 m is 2,5 m lang, 1,51 m breed en 1,55 m hoog.

 

Met uitrustingselementen zoals een wegneembare voorruit lijkt de smart crosstown op het eerste gezicht heel wat gemeen te hebben met een terreinwagen. Het is echter in de straten van de grootstad (hoewel niet uitsluitend daar) dat hij zich het best thuis voelt. Kortom, de smart crosstown heeft dezelfde habitat als de smart fortwo. Maar er is een verschil: wegens de puristische manier waarop dit autoconcept onder handen genomen is, maakt deze auto van elke rit een avontuur in de stadsjungle.

 

Nauw verwant met de smart fortwo maar toch met een eigen, apart karakter

 

Hoewel de smart crosstown een heel eigen karakter heeft, zijn de voor smart kenmerkende modeltrekken onmiddellijk herkenbaar. Een daarvan is de tridion veiligheidscel uit hoogvast staal die, in het geval van de smart crosstown, met mat titanium bekleed is. De contrasterende bodypanels (die van de smart crosstown zijn mat metallic groen) blijven trouw aan het principe van smart om twee verschillende materialen in twee verschillende kleuren te gebruiken. Dat is maar één van de kenmerken waardoor de auto’s van smart – met inbegrip van de smart fortwo en de smart forfour – uit de massa andere auto’s op de weg in het oog springen.

 

Een ander opvallend kenmerk van de smart crosstown, naast zijn uitermate onconventionele vormgeving, is de steile voorruit van de auto. De auto valt zelfs nog meer op wanneer (nadat de elektrische dakkap geopend is) de voorruit uitgebouwd en onder de voorklep weggeborgen wordt. Een aantal goed geplaatste functionele elementen zet de bedoeling van smart om de technologie zichtbaar te maken, extra kracht bij: zo staan de scharnieren van de zijdeuren en de voorklep langs de buitenkant.

 

De volledig nieuwe interpretatie van de kenmerken onthult een grote designvrijheid

 

Het interieur van de smart crosstown is geen zuivere kopie van dat in de smart fortwo. Het valt immers op door een hele reeks van kenmerken die een hele nieuwe interpretatie gekregen hebben. Enerzijds bewijst dit de creatieve mogelijkheden van het concept. Anderzijds geeft het interieur van de smart crosstown een eerste aanwijzing hoe een instrumentenbord dat aan de VS-normen tegemoet komt, eruit kan zien terwijl het toch het voor smart kenmerkende ruimtegevoel behoudt.

 

Een van de belangrijke interieurelementen van de auto is het instrumentenbord. In tegenstelling tot dat van de smart fortwo is het instrumentenbord hier erg lineair en versierd met graffiti om de individualiteit van dit model te onderstrepen. Een ander nieuw kenmerk van het instrumentenbord is een groot, afsluitbaar opbergvak dat van de passagiersdeur tot het midden van de auto loopt en dat een klep heeft waarin een schakelstrip ingebouwd is. Centraal op het instrumentenbord staat de regeleenheid met aansluitpoorten voor PDA- en USB-sticks. Het interieur valt ook op door excentrieke kenmerken zoals leder dat er flink gebruikt uitziet, skatewieltjes en pedalen die op die van een terreinfiets geïnspireerd zijn.

 

De smart crosstown show car met hybride aandrijving:

veel rijplezier met een extreem laag brandstofverbruik

 

Op de IAA 2001 had smart al een hybride aandrijfconcept voor de smart fortwo voorgesteld. Nu toont smart echter een complete auto met hybride aandrijving. De smart crosstown bewijst dat smart het potentieel heeft om niet alleen vandaag maar ook in de toekomst milieuvriendelijke oplossingen aan te bieden. Bovendien maakt hij duidelijk dat het mogelijk is om het beste van twee werelden te hebben: een laag brandstofverbruik en massa’s rijplezier.

 

De smart crosstown onderstreept op die manier de inspanningen die het merk smart op milieuvlak levert. Het innovatieve concept van de auto is uniek voor een auto van die categorie, hoewel dit het logische antwoord is op een groeiende vraag bij klanten: iets wat in grotere auto’s in de VS als standaard beschouwd wordt, wordt nu ook in Europa almaar meer aanvaard.

 

De smart crosstown: een elektrische motor helpt om het verbruik te drukken en de dynamiek te verbeteren

 

Dankzij de combinatie van een elektrische motor (met een vermogen tot 23 kW) en de 45 kW/61 pk sterke benzinemotor van de smart fortwo (het aandrijfconcept dat op de IAA 2001 voorgesteld werd, bestond uit een dieselmotor en een elektrische motor) verbruikt de smart crosstown opnieuw heel wat minder brandstof – hoewel hij 85 kg meer weegt. Zelfs in vergelijking met de al bijzonder zuinige standaardaandrijving kan het verbruik in de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC) met ong. 15 % teruggedrongen worden (4,7 liter benzine per 100 km).

 

Zoals bij de smart fortwo is de maximumsnelheid van de auto elektronisch beperkt tot 135 km/h.

 

De smart crosstown biedt daarnaast een nog groter rijcomfort en ongeveer 10 % betere acceleraties (het productiemodel heeft 15,5 seconden nodig om van 0 tot 100 km/h te accelereren). Voor een rood licht legt de start-en-stop-functie de verbrandingsmotor automatisch stil. Toch is snel weer vertrekken geen probleem: terwijl de benzinemotor start en zijn trekkracht opbouwt, drijft de elektrische motor de auto aan. En dat is niet alles: de elektrische motor neemt de zaken ook in handen wanneer de tractie tijdens schakelbewegingen onderbroken wordt.

 

Het automatische start-en-stop-systeem bespaart brandstof

 

Als we de momenten waarin de motor in vrijloop draait, elimineren, kunnen we 5 à 6 % brandstof besparen. Daarom is het logisch om de motor uit te schakelen wanneer de auto niet beweegt, wanneer hij remt of wanneer hij traag rijdt. Een nadeel van die methode bij conventionele aandrijfconcepten zijn de onvermijdelijke pauzes die voorkomen wanneer de motor weer opstart. Zelfs met de nieuwste technologische ontwikkelingen heeft een verbrandingsmotor ongeveer een seconde nodig om te starten en genoeg koppel op te bouwen. De smart crosstown daarentegen zet een druk op het gaspedaal onmiddellijk in de overeenstemmende drijfkracht om. Zijn elektrische motor die gedurende een korte tijd een vermogen tot 23 kW kan opwekken, geeft die energie aan de achterwielaandrijving door. Ondertussen is de verbrandingsmotor gestart en kan hij geleidelijk de aandrijving van zijn elektrische tegenhanger overnemen. De bestuurder merkt daar helemaal niets van, hoogstens hoort hij de overgang van de ene krachtbron naar de andere.

 

Remenergie wordt in elektrische energie omgezet

 

De gedeeltelijke recuperatie van de remenergie draagt in grote mate bij tot de brandstofbesparing. Tijdens een remmanoeuvre werkt de elektrische motor van de smart crosstown als een dynamo. Daardoor kan bewegingsenergie in elektrische energie omgezet worden die in de accu van de auto opgeslagen wordt en later gebruikt wordt om te accelereren.

 

Hoe hoger de remkracht die de dynamo via de aandrijfas voedt, hoe hoger de laadstroom voor de accu. De dynamo wordt ruwweg in verhouding tot de pedaaldruk gestuurd. Het hydraulische remsysteem grijpt pas in om extra remkracht op te wekken wanneer de bestuurder meer remkracht vraagt dan de dynamo kan leveren. Het hydraulische remsysteem neemt alleen maar als de accu volledig geladen is, de hele vertraging voor zijn rekening. Door op die manier de remenergie te recupereren is het mogelijk om 5 à 6 % brandstof te besparen.

 

Show car smart crosstown:

 

Technische gegevens

Show car smart crosstown

 

Motor

 

Type: benzinemotor/elektrische motor

Aantal cilinders / configuratie: drie in lijn

Kleppen: twee per cilinder

Cilinderinhoud (cc): 698

Boring x slag (mm): 66,5 x 67

Vermogen (kW): 45 bij 5.250 t/min / elektrische motor: 23 kW

Maximumkoppel (Nm): 95 bij 2.000 – 4.000 t/min

Compressieverhouding: 9,0 : 1

Brandstofsysteem: elektrische meerpuntsinjectie, elektronisch gaspedaal

 

Transmissie

 

Koppeling: enkelvoudige droge plaatkoppeling

Versnellingsbak: sequentiële zestrapsautomaat

 

Onderstel

 

Vooras: dwarsgeplaatste wieldraagarm, McPherson veerbeen, stabilisatorstang

Achteras: DeDion-asbuis met centrale bevestiging,dwarsgeplaatste wieldraagarm, schroefveren, telescopische schokdempers, stabilisatorstang

 

Remsysteem: dubbel hydraulisch circuit met vacuümservo,schijfremmen voor, trommelremmen achter,elektronisch stabiliteitsprogramma esp(incl. abs en remkrachtverdeling ebd), remhulp

 

Stuurinrichting: tand- en heugelstuur, stuurdemper

Wielen voor/achter: 6.5 x 16

Banden voor/achter: 205/50 R 16

 

Prestaties

 

Maximumsnelheid: 135 km/u