18
augustus
2001
|
02:00
Europe/Brussels

In de kijker : experimentele auto met glazen dak

Negentig procent van alle informatie die een mens verwerkt, is van visuele aard. Daarom is een ongehinderd zicht zo cruciaal in de verkeersveiligheid. In het kader van een onderzoek naar 'ongevalvrij wegverkeer' heeft DaimlerChrysler een auto speciaal uitgerust om na te gaan wat een bestuurder moet kunnen zien.

De auto werd afgeleid van een Mercedes-Benz CLK Cabriolet en heeft een koepelvormig dak van plexiglas in plaats van een voorruit en een zachte kap. Op die manier is het zicht rondom gegarandeerd.

In een rijdende auto verandert de blik van de bestuurder voortdurend : zijn of haar ogen kijken meerdere keren per seconde van het ene voorwerp naar het andere. De onderzoekers van DaimlerChrysler analyseren hoe vaak de bestuurder zijn ogen op een object gericht houdt, in welke positie dat gebeurt en hoe lang dat duurt. Hoe complexer de verkeerssituatie, hoe meer de bestuurder geconcentreerd is. Toch hangt de richting waarin de bestuurder kijkt niet alleen af van zichzelf en zijn omgeving : ook de geometrische vorm van de auto speelt een belangrijke rol. Zo vormen de voorruitstijlen een aanzienlijke beperking van het zicht vooruit. Bij moderne wagens nemen de voorruitstijlen 9 à 12 graden van het gezichtsveld van de bestuurder in beslag. De onderzoekers proberen het belangenconflict tussen het zicht en het koetswerkontwerp zo op te lossen dat de crashbestendigheid, de binnenruimte, de stroomlijn en de esthetica niet in het gedrang komen.