27
mei
2016
|
02:00
Europe/Brussels

Innovatieve oplossing voor diesel- en benzinemotoren

Innovatieve oplossing voor diesel- en benzinemotoren

Mercedes-Benz investeert ongeveer 3 miljard euro in nieuwe motortechnologie

 

  • Nieuwe familie van dieselmotoren voldoet aan toekomstige RDE-vereisten

  • DEKRA bevestigt bijzonder lage NOx-uitstoot, ver onder de normwaarde

  • Voortdurende technische verbeteringen aan alle modelgamma's

  • Grootschalige introductie van roetfilters voor benzinemotoren

Brussel – Met zijn volledig nieuwe familie van dieselmotoren lanceert Mercedes-Benz als eerste constructeur dieselwagens die reeds voldoen aan de strengere emissienormen die vanaf september 2017 van kracht worden. Dat wordt mogelijk gemaakt via een geïntegreerde technologische benadering, die nieuwe, getrapte verbrandingskamers combineert met een verbeterde uitlaatgasrecirculatie. Het nieuwe motordesign maakt het ook mogelijk om alle onderdelen van de uitlaatgasrecirculatie rechtstreeks op de motor te positioneren in plaats van onder de vloer van de auto zoals dat totnogtoe gebeurde. Dat komt de globale efficiëntie van het systeem sterk ten goede en is weinig gevoelig voor de buitentemperatuur en rijstijl.

De volledig nieuwe viercilinder-dieselmotor OM 654 beleeft zijn wereldpremière in de nieuwe E-Klasse. De E 220 d stelt zich voortaan tevreden met nauwelijks 3,9 l/100 km (gemengde cyclus volgens het huidige NEDC-protocol voor alle autoconstructeurs) terwijl hij krachtiger werd dan zijn voorganger (143 kW/195 pk tegenover 125 kW/170 pk). Dat stemt overeen met een CO2-uitstoot van 102 gram per kilometer.

De nieuwe viercilinder is de eerste telg van een moduleerbare motorfamilie, die het volledige gamma van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans zal aandrijven. Er zijn verscheidene vermogensniveaus gepland, evenals overlangse en overdwarse lay-outs in voor-, achter- en vierwielaangedreven wagens. Zo kan Mercedes-Benz zijn volledige gamma dieselwagens voor Europa uiterlijk tegen 2019 uitrusten met de nieuwste motorgeneratie, inclusief SCR-katalysator (selective catalytic reduction).

"Het vertrouwen van onze klanten is cruciaal voor ons en we nemen onze verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu dan ook bijzonder ernstig," verklaarde Prof. Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler, verantwoordelijk voor onderzoek in de groep en de ontwikkeling van modellen bij Mercedes-Benz Cars. "Daarom hebben we vijf jaar geleden besloten om massaal te investeren in de verdere ontwikkeling van dieseltechnologie. Maar ook de benzinemotoren blijven niet achter: ook zij worden alsmaar efficiënter en milieuvriendelijker. Hoogtechnologische verbrandingsmotoren zullen immers een centrale pijler blijven voor de persoonlijke mobiliteit, tot elektrische wagens een rol van betekenis gaan spelen. Daarom investeren we maar liefst drie miljard euro om het brandstofverbruik en de emissies verder te blijven terugdringen, zowel in de huidige als in de toekomstige modellen."

DEKRA bevestigt bijzonder lage NOx-uitstoot, ver onder de normwaarde

Behalve hun erg lage verbruik kan de nieuwe familie van dieselmotoren ook een uitzonderlijke lage uitstoot van stikstofoxiden voorleggen. Dat werd zopas bevestigd door onafhankelijke metingen door DEKRA, een Duitse auto-inspectie. De DEKRA-experts voerden een uitgebreid testprogramma uit met een Mercedes-Benz E 220 d. De focus lag daarbij op de werkelijke emissies (Real Driving Emissions, RDE), de methode die vanaf september 2017 moet worden gehanteerd als aanvulling op de testbankmethode.

Het dynamische testprogramma dekt verscheidene wegtypes, van stadswegen over plattelandswegen tot snelwegen. De metingen werden uitgevoerd bij diverse temperaturen tussen 2 en 16 graden Celsius en met verscheidene aantallen inzittenden en diverse ladingen. Het resultaat: de E 220 d stootte minder dan 80 mg/km NOx uit op alle geteste RDE-routes. In sommige gevallen bedroeg de NOx-uitstoot zelfs maar 13 tot 21 mg/km, zelfs bij lage omgevingstemperaturen.

Voortdurende verbetering, ook voor dieselmotoren

De ingenieurs van Mercedes-Benz gebruiken de nieuwe kennis die werd opgedaan bij de ontwikkeling van de nieuwe familie dieselmotoren ook om de emissies van de huidige modellen te verlagen. Zo werden de turbo's geoptimaliseerd en werd de brandstofinjectie en intercooling verder ontwikkeld. Ook werden er nieuwe materialen zoals distributiekettingen met chroom toegepast. De combinatie van deze ingrepen verhoogt de robuustheid van onderdelen die bij de verbranding en uitlaatgasrecirculatie onderhevig zijn aan bijzondere druk. Ook werd het werkingsbereik van de uitlaatgasrecirculatie uitgebreid naar gevoelig lagere temperaturen. Nog een factor is de hogere efficiëntie van de SCR-systemen. Dat werd gerealiseerd door het design van het uitlaatsysteem te wijzigen en nieuwe katalysatormaterialen te gebruiken. Het volledige pakket met ingrepen wordt momenteel met succes toegepast in serieproducten.

Bij de basismotoren van de compacte wagens (A- en B-Klasse, CLA en GLA) biedt Mercedes-Benz de recente verbeteringen aan als een software-update op reeds geleverde auto's, en dat in het kader van een ingreep die men de komende maanden vrijwillig kan laten implementeren, te beginnen met de V-Klasse in juni.

Benzinemotoren met roetfilter in de toekomst

Dankzij een brede waaier aan innovatieve ontwikkelingen werd de roetuitstoot van dieselmotoren de voorbije jaren voortdurend teruggedrongen. Ook stoten veel van de moderne benzinemotoren van Mercedes-Benz nu al minder roet uit dan de beperkingen die in de toekomst zullen worden opgelegd. Dat is mogelijk dankzij diverse wijzigingen binnen de motoren en via de toepassing van piëzo-injectoren.

Om de motoren nog milieuvriendelijker te maken, heeft Mercedes-Benz – als eerste constructeur – besloten om ook zijn benzinemotoren op grote schaal te voorzien van een roetfilter. Nadat het systeem meer dan twee jaar met succes werd getest in de Mercedes-Benz S 500 zullen ook andere benzineversies van de S‑Klasse bij de volgende modelupgrade worden uitgerust met deze nieuwe technologie. Daarna zal de roetfilter progressief worden geïmplementeerd in toekomstige modellen, upgrades en nieuwe motorgeneraties. Daarna zijn de huidige modelgamma's aan de beurt.

Contactpersoon:

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars                 

Tel.: 0032 (0)2 724 14 74, christophe.vloebergh@daimler.com

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op de websites www.media.daimler.com en www.media.mercedes-benz.be