10
februari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

Intelligent Light System

Nieuwe generatie koplamptechnologieën: lichtbundel past zich aan de verkeers- en weersomstandigheden aan.

Mercedes-Benz onthult het nieuwe Intelligent Light System, een nieuwe generatie adaptieve koplampen die nu in serieproductie gaat. Voor een grotere veiligheid passen ze zich aan de heersende verkeers- en weersomstandigheden aan.

Nieuwe verlichtingsfuncties zoals de plattelands- of de snelwegmodus breiden het gezichtsveld van de bestuurder met tot 50 meter uit. Het Intelligent Light System omvat de actieve verlichtings- en bochtenverlichtingsfuncties, maar bovendien ook de nieuwe, verbeterde mistlampen die de randen van de weg verlichten waardoor de bestuurder zich beter kan oriënteren wanneer het zicht beperkt is.

De nieuwe intelligente koplampen zijn een logisch vervolg op de jarenlange inspanningen van Mercedes-Benz om de verkeersveiligheid te verhogen. Ondanks het feit dat er ’s nachts minder verkeer is, ligt de kans op een ernstig ongeval dubbel zo hoog als overdag.

Het verlichtingssysteem werkt met variabel bedienbare koplampen met vijf verschillende verlichtingsfuncties. Mercedes-Benz is van plan om het Intelligent Light System als een optie aan te bieden in de E-Klasse, in combinatie met de bixenonkoplampen. Zo is Mercedes-Benz de eerste constructeur om zijn klanten de beste verlichtingstechnologie van het ogenblik aan te bieden.

In de E-Klasse verbeterde Mercedes-Benz zijn bixenondimlichten met de bijzonder efficiënte, asymmetrische lichtbundel door ze van een plattelandsmodus te voorzien, waarbij de linkerzijde van de weg verder en helderder verlicht wordt. Het gezichtsveld van de bestuurder wordt ongeveer 10 meter langer, waardoor hij zich beter kan oriënteren in het donker en waardoor hij sneller kan reageren wanneer andere weggebruikers zijn pad kruisen.

Nieuwe snelwegmodus met een groter bereik

Vanaf een snelheid van 90 km/u wordt de nieuwe snelwegmodus automatisch in twee fases geactiveerd: in een eerste fase wordt het vermogen van de xenonlampen verhoogd van 35 tot 38 watt en in een tweede fase, vanaf een snelheid van 110 km/u, wordt het bereik van de linkerkoplamp vergroot. Het resultaat is een uniforme lichtbundel die de weg tot 120 meter ver over de hele breedte verlicht. In het midden van deze lichtbundel kan de bestuurder ongeveer 50 meter verder zien dan met gewone dimlichten, waardoor hij voertuigen zelfs van op grote afstand kan onderscheiden en zijn rijstijl desgewenst kan aanpassen.

De verbeterde mistlampen, die ook deel uitmaken van het nieuwe Intelligent Light System, zorgen voor een betere oriëntatie in ongunstige weersomstandigheden. Als de zichtbaarheid kleiner dan 50 meter wordt, de snelheid onder 70 km/u daalt en de bestuurder het mistachterlicht aansteekt, draait de linkse bixenonkoplamp van de E-Klasse acht graden naar buiten en wordt de lichtbundel tegelijk lager afgesteld. Daardoor wordt de linkerzijde van de weg beter verlicht, terwijl er dankzij de bredere lichtbundel minder reflectie in de mist ontstaat. Deze verbeterde mistlampen blijven actief tot een snelheid van 100 km/u.

De actieve verlichtingsfunctie, die Mercedes-Benz in de lente van 2003 voor het eerst aanbood in de E-Klasse, wordt verder verbeterd door de ingenieurs van Sindelfingen. De rotatiehoek van de koplampen werd vergroot van 12 tot 15 graden, zodat scherpe bochten nog beter verlicht worden. Met de actieve verlichtingsfunctie, die zowel met dimlicht als met grootlicht werkt, volgen de bixenonkoplampen automatisch de stuurhoek. De verlichting van de weg wordt zo tot 90 procent beter in de bochten.

Het Intelligent Light System bevat verder de bochtenverlichting, waarbij een van de twee mistlampen automatisch ontstoken wordt als de bestuurder de richtingaanwijzer bedient of aan het stuurwiel draait. Daardoor wordt het zicht schuin voor de wagen met ongeveer 30 meter uitgebreid. De bochtenverlichting werkt tot een snelheid van 40 km/u.

Interieur: sfeerverlichting verhoogt de veiligheid

Bovenop het nieuwe Intelligent Light System stelt de Mercedes-Benz E-Klasse ook een uniek verlichtingsconcept in het interieur voor: een sfeerverlichting, die zorgt voor een efficiënte, maar toch discrete en reflectievrije verlichting van het interieur tijdens nachtelijke ritten. Het systeem maakt gebruik van lichtgevende diodes (leds) in de armsteunen van de deuren en in de beenruimtes en van speciale lichtgevende panelen in de dakbekleding. Hierdoor kan het ruimtegevoel en de hoge afwerkingskwaliteit van het interieur ook ’s nachts gesmaakt worden.

De E-Klasse is de enige wagen in zijn segment die zo’n vooruitstrevend en weldoordacht verlichtingsconcept voor het interieur aanbiedt. Het staat niet enkel borg voor een aangenaam verlichte sfeer in het interieur. Het verhoogt ook het bedieningsgemak en de kwaliteit van de waarnemingen van de bestuurder in het donker, omdat dankzij de permanente interieurverlichting de handelingen van de bestuurder visueel beter gecoördineerd en de knoppen op de middenconsole gemakkelijker herkend worden. De ogen moeten minder moeite doen om zich voortdurend aan te passen aan het verschil in lichtsterkte tussen het interieur en de weg, waardoor ze minder snel moe worden.

Ten slotte heeft de aangename, verlichte sfeer ook een positief effect op de alertheid en de fitheid van de bestuurder, omdat de sfeerverlichting hem of haar psychologisch en biologisch stimuleert.

In de toekomst: krachtige leds in de koplampen van wagens

De Mercedes-ingenieurs zijn van plan om nog bijkomende verlichtingsfuncties in het Intelligent Light System te integreren met behulp van led-koplampen. Ze verwachten dat witte multichip-leds binnen enkele jaren in staat zullen zijn om even veel vermogen te leveren als de hedendaagse xenonlampen.

Naast de compactheid en de erg lange levensduur, hebben leds nog meer voordelen voor de verlichting van wagens. Wanneer verscheidene leds in serie geschakeld worden tot rijen, kan elke led afzonderlijk bediend worden om de lichtbundel in een fractie van een seconde aan te passen aan de huidige verkeerssituatie. Op die manier zullen verlichtingsfuncties zoals de snelwegmodus, de actieve verlichting en de bochtenverlichting op puur elektronische wijze mogelijk worden.

Bovendien maakt de erg grote reactiesnelheid van de leds een vernieuwende, adaptieve grootlichtfunctie mogelijk. Mercedes-ingenieurs testen deze momenteel in de praktijk. Een camera achter de voorruit registreert tegenliggers en berekent de afstand. Een elektronische stuureenheid gebruikt deze informatie om de lichtbundel zoals vereist te dimmen. Op deze manier lost de technologie het conflict op tussen het vermijden van verblinding en een zo groot mogelijk reikwijdte.

Leds zullen ook bijkomende taken verrichten in remlichten. De Mercedes-ingenieurs willen snelle lichtsignalen gebruiken om informatie door te seinen. De lichtsignalen kunnen bijvoorbeeld informatie geven over de remvertraging van de voorligger. Het Brake Assist-systeem kan deze info vervolgens gebruiken om de remdruk aan te passen aan de precieze situatie. Op die manier kan deze technologie in de toekomst helpen om kop-staartaanrijdingen te vermijden.