20
juni
2005
|
02:00
Europe/Brussels

Kijk uit: de nieuwe S-Klasse van Mercedes-Benz - Een meesterlijke design en technologie

De auto die vandaag de elite op het vlak van de autotechnologie belichaamt, maakt plaats voor de volgende generatie: de nieuwe S-Klasse die Mercedes-Benz voorstelt, zal vanaf de herfst 2005 bij de dealers van Mercedes-Benz beschikbaar zijn.
Net zoals zijn voorgangers is de nieuwe S-Klasse standaard uitgerust met verscheidene technologische innovaties die van het prestigemodel van de constructeur uit Stuttgart een voorbeeld van auto-ontwikkeling maken. De nieuwe berline van Mercedes-Benz onderscheidt zich eens te meer door een ongeëvenaard veiligheids- en comfortniveau. Met zijn grote wendbaarheid stelt hij overigens een nieuwe norm op het vlak van rijdynamiek en biedt hij de bestuurder nog meer rijplezier, iets waartoe ook de nieuwe en krachtiger motoren bijdragen. Van het model dat de nieuwe S-Klasse vervangt, zijn er sinds 1998 ongeveer 485.000 exemplaren gebouwd. En daarmee neemt dat model de internationale leidersplaats in het topsegment in.


De letter “S” op het naamplaatje van de modellen van Mercedes-Benz verwijst al meer dan vijf decennia lang naar auto’s die zich doen opmerken door een opmerkelijk charisma, een intelligente technologie en een bijzonder hoge waarde. De nieuwe S-Klasse sluit bij die traditie aan, maar geeft er tegelijk een nieuwe interpretatie aan. Met de vooruitstrevende innovaties die ernaar streven om de veiligheid, het comfort en de bruikbaarheid te verhogen, dient dit model zich aan als een technologische pionier. En net als zijn voorgangers zal hij zijn stempel op de auto-ontwikkeling drukken. Een blik volstaat om zich te overtuigen van de superioriteit van deze auto. De sierlijke vormgeving onthult het zelfverzekerde en krachtige karakter van de nieuwe S-Klasse en maakt duidelijk dat dit model elke kilometer tot een unieke belevenis omtovert.

De ingenieurs in Stuttgart en Sindelfingen hadden een duidelijke opdracht: een nieuw technologisch hoogstandje realiseren. Dat was geen gemakkelijke opdracht, temeer omdat de lat al bijzonder hoog lag: de oude S-Klasse was immers sinds zijn voorstelling in 1998 verscheidene keren tot de “beste auto ter wereld” uitgeroepen. De vooruitgang die de nieuwe berline van Mercedes-Benz geboekt heeft, maakt in feite de perfectie nog perfecter. De nieuwe S-Klasse is er niet weinig trots op dat ze standaard met een tiental exclusieve technologische innovaties uitgerust wordt, zoals BAS PLUS (de remhulp bij noodstops) die een beroep doet op radarsensors, de stoel met uitgebreide massagefuncties, het systeem voor nachtzicht dat op een ultramoderne infrarood techniek gebaseerd is, het geperfectioneerde systeem COMAND, het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® met uitgebreide functies, of nog de parkeerhulp.


Veiligheid: radarondersteunde remhulp bij noodstops en PRE-SAFE® van de nieuwste generatie


De constructeur uit Stuttgart onderstreept zijn inspanningen om verkeersongevallen te voorkomen door de nieuwe S-Klasse met het veiligheidssysteem BAS PLUS uit te rusten, een anticiperende remhulp bij noodstops. Een onderdeel van dat systeem is een radar die een voorligger detecteert zodat de bestuurder gewaarschuwd wordt wanneer de tussenafstand te klein is of wanneer hij de voorligger te snel nadert. Wanneer er een botsing dreigt, berekent BAS PLUS in enkele fracties van een seconde de optimale remhulp en wekt het systeem onmiddellijk de noodzakelijke remkracht op – zelfs als de bestuurder het rempedaal niet krachtig genoeg indrukt. Resultaat: een aanzienlijke daling van het aantal kop-staartbotsingen. De adaptieve remlichten spelen op hun beurt een belangrijke rol door bij een noodstop te gaan knipperen en de achteropkomende bestuurders te waarschuwen.

Mercedes-Benz combineert BAS PLUS met een ander en al even uitzonderlijk systeem: het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® dat in de nieuwe S-Klasse nog ruimere veiligheidsfuncties biedt. PRE-SAFE® kan een situatie die tot een ongeval kan leiden, identificeren vooraleer het ongeval zich ook echt voordoet: wanneer de vertraging een bepaalde drempel overschrijdt of wanneer de auto dreigt te slippen, spant het systeem als een voorzorgsmaatregel de veiligheidsgordels van de voorstoelen aan en blaast het de luchtkussens op die in de multicontourstoelen ingebouwd zijn. Dat laatste om een beschermende enveloppe rond de voor- en achterpassagiers te vormen. In zijn nieuwe concept voor preventieve veiligheid heeft Mercedes-Benz ook de zijruiten geïntegreerd: die sluiten zich nu automatisch wanneer er een ongeval dreigt.

De samenwerking van het nieuwe remsysteem BAS PLUS met het systeem PRE-SAFE® draagt tot een nog betere bescherming van de inzittenden bij. Op dit ogenblik is Mercedes-Benz de eerste en enige autoconstructeur ter wereld die zulk een alomvattend veiligheidsconcept aanbiedt – een concept dat zelfs kan ingrijpen nog voor er zich een ongeval voordoet.


Hulpsystemen voor de bestuurder: DISTRONIC PLUS en een nieuw systeem voor nachtzicht


Het systeem BAS PLUS wordt samen met de snelheids- en afstandsregelaar DISTRONIC PLUS aangeboden, waarvan de mogelijkheden op hun beurt geperfectioneerd werden. Dat uitrustingselement, dat van een radar gebruikmaakt, werkt nu in het snelheidsbereik van 0 tot 200 km/h. Dit vertaalt zich in extra comfort voor de bestuurder. In files blijft de S-Klasse dankzij DISTRONIC PLUS op een aangepaste afstand van de voorligger. Met dit systeem remt de auto automatisch af, indien nodig helemaal, waarna hij wanneer het verkeer weer op gang komt, opnieuw tot de geselecteerde snelheid versnelt. Op die manier maakt dit hulpsysteem het leven van de bestuurder lichter en verhoogt het aanzienlijk de veiligheid.

Het uitrustingspakket met BAS PLUS en DISTRONIC PLUS omvat ook nog een nieuwe parkeerhulp. Omdat de radarsensors waarop de werking van dit systeem steunt, een groter bereik hebben dan ultrasone sensors, wordt de bestuurder sneller op de hoogte gebracht van een dreigende botsing wanneer hij achteruit rijdt.

Mercedes-Benz introduceert op de nieuwe S-Klasse ook nog het gloednieuwe systeem voor nachtzicht, waarmee de constructeur een nieuw element aandraagt om de kans op ongevallen ’s nachts te verminderen. Dat systeem maakt gebruik van het infrarode spectrum: omdat de lichtbundel onzichtbaar is voor het menselijke oog, verblindt hij de tegenliggers niet. Zodra de kruislichten ontstoken zijn, verlichten twee infrarood verstralers de weg en breiden ze het gezichtsveld van de bestuurder uit tot meer dan 150 m. Met dit systeem merkt de bestuurder sneller voetgangers, fietsers, geparkeerde of manoeuvrerende voertuigen en andere hindernissen op. Een infrarood camera in de passagiersruimte ter hoogte van de voorruit vangt het beeld van de weg op dat weerkaatst wordt en geeft dat op het scherm in het instrumentenbord weer.


Afmetingen: een auto die ruimer en comfortabeler is en meer waarde biedt


Het nieuwe elitemodel dat in Stuttgart ontworpen is, is in alle opzichten groter dan zijn voorganger.
De carrosserie is beschikbaar in twee lengtes: 5.076 mm of 5.206 mm (dat is respectievelijk 33 en 43 mm meer dan bij het vorige model). De wielbasis is op zijn beurt met respectievelijk 70 en 80 mm toegenomen en bedraagt nu 3.035 mm (berline) en 3.165 mm (limousine). In vergelijking met het vorige model is de carrosserie ook breder (+ 16 mm) en hoger (+ 29 mm).

Dankzij die nieuwe afmetingen zijn de voorwaarden vervuld om een passagiersruimte te creëren die alle inzittenden het allerhoogste comfort kan bieden. De binnenruimte is 39 mm breder waardoor ook de schouder- en elleboogruimte met die afstand toenemen, terwijl de hoofdruimte met tot 5 mm toegenomen is. Voor de achterpassagiers van de limousine van de S-Klasse vertalen die nieuwe afmetingen zich in een grotere afstand tussen de stoelen (+ 10 mm) en in meer knieruimte (+ 11 mm). Het laadvolume bedraagt nu 560 liter, wat 60 liter meer is dan in het vorige model (volgens de meetmethode VDA).

In het interieur staan de weelderige sierelementen in edelhout en chroom, de bedieningsknoppen in aluminium met hun verfijnde vormgeving, en de zorgvuldig uitgekozen kleuren borg voor een onmiddellijk gevoel van welzijn. Het instrumentenbord met de gewelfde contouren, waarin vorm en functie even belangrijk zijn, is een nieuw meesterwerkje van de designateliers van Mercedes-Benz. De cockpit roept niet alleen een gevoel van veiligheid op, maar onderscheidt zich ook door een overzichtelijke indeling en een optimale bruikbaarheid – als dusdanig is de cockpit het symbool van de harmonieuze band die er vanaf het eerste moment tussen de bestuurder en zijn nieuwe S-Klasse groeit.


Bedieningsconcept: kleurenschermen, directe selectietoetsen en COMAND-selectieknop


Het nieuwe bedieningsconcept steunt op de ervaring die met de vorige systemen opgedaan is. Dit concept houdt rekening met tal van onderzoeken naar de ergonomie en de perceptie en steunt op de resultaten van de aanvaardingsonderzoeken die bij klanten van Mercedes-Benz in alle delen van de wereld uitgevoerd zijn.

De belangrijkste eigenschap van het intelligente bedieningsconcept dat in de nieuwe S-Klasse ingebouwd wordt, is de snelle toegang tot vaak gebruikte functies. Dat verklaart waarom sommige functies redundant zijn. De bestuurder kan immers de autoradio, de tv-ontvanger, de cd/dvd-speler, de telefoon of het navigatiesysteem helemaal volgens zijn voorkeur op verschillende manieren bedienen: met de klassieke schakelaars, met de toetsen op het multifunctionele stuurwiel of ook nog met het geperfectioneerde systeem COMAND. De directe selectietoetsenhebben een doordachte en ergonomische positie op de middenconsole gekregen: de bestuurder kan er gemakkelijk bij zonder dat hij zijn blik van het verkeer moet afwenden. Ook de automatische airconditioner die standaard geleverd worden, kan op twee manieren bestuurd worden: met het systeem COMAND of met een sierlijke bedieningsbalk onder de luchtmonden.

Het stuurwiel en het wijzerpaneel vormen de primaire zone van het nieuwe bedieningsconcept. Daar worden alle essentiële gegevens en functies gebundeld die de bestuurder tijdens de rit nodig heeft. Het centrale kleurenscherm maakt gebruik van de allernieuwste weergavetechniek en biedt een zeer hoge grafische resolutie. In het onderste deel van het centrale scherm verschijnt een tekstregel waarmee de bestuurder binnen zeven hoofdmenu’s (afhankelijk van de uitrusting) kan navigeren om de instellingen, de weergave en de bedieningsfuncties te personaliseren. Om een snelle selectie van die functies mogelijk te maken, heeft Mercedes-Benz de bedieningselementen van het multifunctionele stuurwiel (dat standaard gemonteerd wordt) herwerkt en voor verlichte, ronde knoppen geopteerd die in verschillende richtingen bewogen kunnen worden en die op een lichte druk van de duim reageren.

Een andere nieuwigheid helpt op zijn beurt om het werk van de bestuurder te verlichten en bezorgt de cockpit bovendien ook nog een modern design: DIRECT SELECT, de directe elektronische bediening van de standaard gemonteerde zeventrapsautomaat 7G-TRONIC. Om te schakelen hoeft de bestuurder alleen maar eventjes te drukken op een hendel rechts van de stuurkolom. Die innovatie maakt de selectiehendel die traditioneel op de middenconsole staat, overbodig zodat ook de bekleding van de transmissietunnel volledig herdacht kon worden.

In de nieuwe S-klasse heeft het bedienings- en weergavesysteem COMAND een nieuwe vormgeving en extra mogelijkheden gekregen. Het systeem stelt u uiteraard in staat om de audio- en telematica-apparatuur te bedienen, maar omvat daarnaast nu ook nog een aantal functies waarvoor er vroeger verschillende aparte schakelaars nodig waren. Het belangrijkste bedieningselement dient zich vandaag aan in de vorm van de nieuwe COMAND selectieknop op de middenconsole. Met die knop kunt u doorheen de verschillende hoofd- en submenu’s lopen en de gewenste functies activeren. Wanneer er in de fabriek een autotelefoon gemonteerd wordt, draait de armsteun achter de selectieknop zijwaarts open zodat het toetsenbord zichtbaar wordt.

Het kleurenscherm COMAND heeft een groot formaat en is op dezelfde hoogte gemonteerd als het wijzerpaneel zodat het scherm in het gezichtsveld van de bestuurder en de voorpassagier ligt. Wanneer u de menu’s raadpleegt, wordt dat door de nieuwe menuhiërarchie, de moderne kleuren en de heldere en realistische tekens een heus visueel spektakel.

Het systeem COMAND in de nieuwe S-Klasse omvat standaard een autoradio, een cd/dvd-speler en een aansluiting voor geheugenkaarten (type PCMCIA). Indien gewenst vult Mercedes-Benz het systeem COMAND aan met een navigatiesysteem dat heel Europa bestrijkt en waarvan de gegevens voor het eerst op een harde schijf opgeslagen zijn. Daardoor kan het systeem nog sneller dan vroeger het traject uitwerken.


Comfort: standaard nieuwe stoelen met massagefunctie en pneumatische ophanging


De nieuwe zetels van de S-Klasse houden rekening met de bijzonder hoge eisen van de klanten van Mercedes-Benz op het vlak van comfort. De elektrisch verstelbare voorzetels zijn standaard uitgerust met een lendensteun. De lijst opties omvat daarnaast nog comfortzetels met ingebouwde verwarming en verlichting, multicontourzetels (voor en achter) of nog dynamische multicontourzetels (voorin) waarbij het profiel van de rugleuning en het zitvlak volgens de situatie verandert om op elk ogenblik de best mogelijke zijdelingse steun te bieden.

Bij de dynamische multicontourzetel is de rugleuning voorzien van afzonderlijke luchtkussens. Na een gewone druk op de knop vullen en ledigen die kussens zich om beurten waardoor de rug van de inzittende gemasseerd wordt zodat die zich aan boord prettiger voelt. Voor de massagefunctie zijn er vier instellingen en snelheden mogelijk die u via het systeem COMAND regelt.

Het onderstel dat standaard uitgerust wordt met een geperfectioneerde versie van de pneumatische ophanging AIRMATIC, draagt in grote mate bij tot het uitstekende rijcomfort van de nieuwe S-Klasse. Via een toets kiest de bestuurder tussen de instellingen ‘Comfort’ en ‘Sport’. In de sportmodus wordt de carrosserie automatisch met maximum 20 mm verlaagd zodra de auto sneller rijdt dan 120 km/h. Op die manier verbetert de rijdynamiek en verminderen de luchtweerstand en het brandstofverbruik.

Een ander technologisch onderdeel dat een nieuwe norm stelt, is de actieve ophanging Active Body Control die in een voor de nieuwe S-Klasse nog verbeterde versie als optie aangeboden wordt (standaard op de S 600).

Het remsysteem ADAPTIVE BRAKE is het resultaat van nieuwe ontwikkelingen en omvat bijkomende functies die het wegrijden op een helling eenvoudiger maken, en die de remafstand op een nat wegdek inkorten. De parkeerrem wordt voor de eerste keer met een elektrisch hulpsysteem aangevuld – u hoeft nu alleen nog maar op een knop te drukken om de handrem aan te trekken. Bovenden lost die handrem automatisch op het moment dat u wegrijdt.


26 % extra vermogen met de nieuwe V8


Het motoraanbod voor de nieuwe S-Klasse telt in totaal vier krachtbronnen, waarvan er drie volledig vernieuwd zijn. Die motoren ontwikkelen nu tot 26 % meer vermogen en hebben een tot 15 % hoger koppel. Zodra de auto in de herfst 2005 op de markt komt, worden er twee versies aangeboden: de V6 van 3,5 l en 200 kW (272 pk) en een nieuwe achtcilinder van 285 kW (388 pk) die vanaf 2.800 t/min het verbluffende koppel van 530 Nm vrijgeeft. Met die motor accelereert de S 500 in 5,4 seconden van 0 tot 100 km/h.

Vanaf het eerste trimester van 2006 verruimt Mercedes-Benz het motoraanbod voor de S-Klasse met de nieuwe dieselmotor V6 CDI die standaard met een deeltjesfilter uitgerust wordt. Die direct ingespoten motor ontwikkelt 170 kW (231 pk) en geeft zijn maximumkoppel van 540 Nm vrij vanaf 1.600 t/min. In vergelijking met het vorige model zijn het vermogen en het koppel van de S 320 CDI respectievelijk met 13 en 8 % toegenomen.

In de prestigieuze S 600 (die vanaf het eerste trimester 2006 leverbaar is) ontwikkelt de twaalfcilinder nu een vermogen van 380 kW (517 pk) terwijl hij vanaf 1.900 t/min een recordkoppel van 830 Nm vrijgeeft (dat is 4 % meer dan vroeger).

Of de nieuwe S-Klasse nu door een V6 of een V8 aangedreven wordt, hij is standaard uitgerust met de zeventrapsautomaat 7G-TRONIC.


Succes: nummer één in de topcategorie


De nieuwe S-Klasse neemt de plaats in van een model dat bijzonder op prijs gesteld werd en dat zich in alle regio’s van de wereld op de eerste plaats in zijn segment genesteld heeft. Hoewel 2005 het laatste productiejaar van die elitewagen van Mercedes-Benz is, blijft hij toch de internationale leider in zijn categorie met een verkoop van ongeveer 17.000 exemplaren (mei 2005).

De erelijst van de oude S-Klasse, die verscheidene keren met kwalificaties zoals “beste auto”, “meest innoverende berline”, “optimale designkwaliteit” of “mooiste auto ter wereld” bedacht werd, omvat in totaal een vijftigtal internationale onderscheidingen en prijzen.