22
december
2003
|
01:00
Europe/Brussels

Klaar voor de serieproductie: Mercedes-Benz onthult een nieuwe interpretatie van de Vision Grand Sports Tourer

In januari 2004 zal Mercedes-Benz op de North American International Auto Show de Vision Grand Sports Tourer onthullen waarmee de constructeur het pad voor een nieuwe categorie van auto’s effent. Dat model van Mercedes-Benz geeft blijk van een compleet nieuwe aanpak van het baanbrekende concept voor reis- en volumewagens. De voorbereiding voor de serieproductie van dit model is ondertussen al in de allerlaatste fase beland.
Dankzij de intelligente benutting van de ruimte biedt de conceptauto van Mercedes een eerste klas comfort voor tot zes inzittenden. Het luxueuze interieur dat met comfortabele, individuele stoelen en hoogwaardige voorzieningen uitgerust is, heeft alles in huis om de inzittenden tijdens lange ritten en reizen een ongeëvenaard rijplezier te bieden. Andere innovatieve kenmerken van de Vision Grand Sports Tourer omvatten een nieuw ontwikkelde hybride (diesel en elektriciteit) krachtbron met een vermogen van 234 kW.

De Grand Sports Tourer: sedan, volumewagen, break en SUV in één

Het concept van de Grand Sports Tourer die Mercedes-Benz in 2002 voor het eerst onthulde, brengt de beste eigenschappen van vertrouwde autoconcepten zoals de reiswagen of sedan, de volumewagen, de break en de SUV (Sport Utility Vehicle) samen in een nieuw en uniek product. Dit concept van Mercedes onderscheidt zich dus niet alleen door zijn comfort, ruimte en bruikbaarheid, maar komt tegelijk ook tegemoet aan de hoogste eisen op het vlak van prestaties en rijdynamiek. De Grand Sports Tourer biedt bovendien ook tijdens lange afstanden een hoog comfortniveau. Met andere woorden, hij is een gloednieuwe interpretatie van de “reiswagen”.

Mercedes-Benz creëerde dit concept als antwoord op de vraag van veel hedendaagse bestuurders naar een veelzijdige auto. Een reiswagen bijvoorbeeld die niet alleen voor het gezin, de vrije tijd of de beroepsbezigheden geschikt is, maar die ook blijk geeft van de sierlijke vormgeving en baanbrekende technologie waar Mercedes-Benz om bekend staat. Het idee van de Grand Sports Tourer – het resultaat van een intensieve dialoog tussen de autobouwer uit Stuttgart en klanten uit de hele wereld – is de essentie van boeiende nieuwe autoconcepten zoals de Vision Grand Sports Tourer en de onlangs onthulde Vision CLS.

Design: de perfecte mengeling van sierlijkheid, dynamisme en superioriteit

Het nieuwe pronkstuk van Mercedes-Benz is het concrete bewijs dat de Grand Sports Tourer het stadium van de ontwerpstudie ontgroeid is en klaar is voor de serieproductie. Hij is uitgerust met een hele reeks van details die ongetwijfeld heel wat belangstelling zullen trekken. Een van de belangrijkste eigenschappen die tot het dynamische uiterlijk bijdragen, is de boogvormige contour van de daklijn die een heel vloeiende verbinding tussen de A- en C-stijl vormt en de auto de allure van een coupé bezorgt. Die lijnen verlenen de conceptauto ondanks zijn indrukwekkende afmetingen een sportieve elegantie.

Andere opvallende kenmerken van de Grand Sports Tourer, zoals zijn zelfzekere houding en zijn goede prestaties, worden onderstreept door de vormgeving van het radiatorrooster met zijn brede, aluminium luchtspleten en door de krachtige contouren van de motorkap en de in het oog vallende bumper. De uitgesproken wigvorm van de voorzijde doet die vormtaal nog beter tot haar recht komen.

Het interieur: ontspannen reizen voor tot zes inzittenden

Een groot glazen panoramadak loopt haast over de volledige afstand van de voorruit tot de achterzijde, zodat het interieur als het ware in het licht baadt. Tot zes inzittenden kunnen in luxueuze en individuele stoelen genoegen beleven aan de ontspannende rijeigenschappen van de auto. De afstand tussen de eerste en tweede rij stoelen bedraagt 920 mm, waarmee de basis voor een hoog reiscomfort gelegd is. De middenconsoles tussen de individuele achterstoelen zijn voorzien van extra bergvakken en van grote bekerhouders voor koppen of flessen.

Afzonderlijke DVD- en CD-spelers voor de tweede en derde rij stoelen, compleet met koptelefoons, geven de achterpassagiers de kans om een persoonlijke keuze op het vlak van ontspanning te maken. De kleurenschermen zijn in de achterzijde van de voorste hoofdsteunen en in de achterste middenconsole ingebouwd.

Dit nieuwe autoconcept dat Mercedes-Benz in zijn eigen onnavolgbare stijl ontwikkeld heeft, is een antwoord op de vraag naar een veelzijdige auto die snel en gemakkelijk omgebouwd kan worden om een hele reeks van transportopdrachten te vervullen. Een vraag die van gezinnen komt voor wie sport en ontspanning prioriteiten zijn. Daarom kunnen de vier individuele achterstoelen afzonderlijk neergeklapt worden om een grote laadruimte te creëren, tot 2030 liter volgens de VDA-meetmethode. Dat is een veel groter laadvolume dan een conventionele luxebreak kan bieden. Daarnaast maken de vlakke vloer van de laadruimte en de grote achterklep in- en uitladen opvallend gemakkelijk.

Het instrumentenbord valt op door zijn moderne design en door de bekleding in aluminium en hout die de aantrekkingskracht ervan nog verhoogt. De aluminium omlijsting van het COMAND-display en van de bedieningsknoppen voor de airconditioning op de middenconsole vormt een ander opvallend interieurdetail.
Door gebruik te maken van de nieuwste elektronische ontwikkelingen op het vlak van de transmissie hoefden de ingenieurs van Mercedes op de middenconsole geen conventionele selectiehendel voor de automaat meer te voorzien. Die is nu vervangen door een hendel op de stuurkolom en door bedieningsknoppen op het stuurwiel. Die configuratie geeft de bestuurder de mogelijkheid om manueel te schakelen – zoals in de Formule 1 – en om in elke situatie optimaal gebruik te maken van het indrukwekkende vermogen van de auto.

Aan ander voordeel van deze geperfectioneerde ‘shift by wire’ technologie is dat de handen van de bestuurder zich altijd op het stuurwiel bevinden.

Hybride aandrijving: van o tot 100km/u in amper 6.6 seconden

Een krachtig hybride aandrijfsysteem (diesel/elektriciteit) is een ander bewijs van de innovatie waar het concept van de Vision Grand Sports Tourer blijk van geeft. In modellen zoals de Grand Sports Tourer wordt de elektrische motor een onmisbare gezel van de dieselmotor omdat hij het verbruik en de emissies nog helpt terug te dringen, zonder dat dit ten koste gaat van de snedigheid, het comfort en het rijplezier.
De indrukwekkende krachtbron bestaat uit een moderne V8-dieselmotor die uit de S-Klasse overgenomen is (184 kW/250 pk), en een elektrische motor van 50 kW. Dat betekent dat de bestuurder over een vermogen van 234 kW en een koppel van 860 Nm kan beschikken – een nieuw record voor dat type van systeem. De Vision Grand Sports Tourer beschikt over de versnelling van een sportwagen – hij gaat van 0 tot 100km/u in amper 6.6 seconden. De topsnelheid van de wagen werd elektronisch begrensd op 250km/u. Het verbruik van deze aandrijving ligt zo’n 20% lager dan dat van een vergelijkbare dieselmotor.

De belasting wordt elektronisch verdeeld tussen de dieselmotor en de elektrische motor. Dat maakt het mogelijk om ten volle gebruik te maken van de voordelen van beide aandrijfconcepten. De elektrische motor slaat in specifieke omstandigheden aan: wegrijden, parkeren, herhaaldelijk stoppen en weer vertrekken, bij lage snelheden in druk verkeer wanneer er weinig vermogen nodig is. De auto rijdt dan zonder emissies uit te stoten. Alleen wanneer er meer motorvermogen vereist is, komt de achtcilinder CDI-motor tot leven om een krachtige acceleratie mogelijk te maken. Tijdens het remmen werkt de elektrische motor als een dynamo en wekt hij stroom op om de accu bij te laden.

De Vision Grand Sports Tourer is ook op een ander vlak baanbrekend waar hij de hybride aandrijving combineert met een permanente vierwielaandrijving – overigens weer een combinatie die het immense potentieel van het concept duidelijk maakt.
Bijkomende technische blikvangers van deze Grand Sports Tourer zijn de wielen van 21 inch, de grote en geperforeerde remschijven, de luchtophanging AIRMATIC en de geperfectioneerde assen. Stuk voor stuk elementen die ontworpen zijn om tijdens lange ritten een optimaal comfort en een hoog veiligheidsniveau te bieden.