21
juni
2004
|
02:00
Europe/Brussels

Lancering van de nieuwe A-Klasse :uniek concept en uniek design,gesteund door een hoog niveau van veiligheid en van waargenomen kwaliteit

Na een productie van zeven jaar en ongeveer 1,1 miljoen verkochte exemplaren snijdt Mercedes-Benz het volgende hoofdstuk aan in het succesverhaal van de A-Klasse door een nieuw, nog aantrekkelijker en innovatiever model te lanceren. De tweede generatie van deze compacte auto zal in de herfst van 2004 haar opwachting maken bij officiële Mercedes-Benz-verkooppunten en erkende dealers.

Het nieuwe A-Klasse-gamma bestaat uit twee koetswerkversies, die allebei een eigen karakter hebben: naast de veelzijdige vijfdeursversie lanceert Mercedes-Benz voor het eerst in dit gamma ook een driedeursmodel dat opvalt door zijn sportief, jong imago.

Af fabriek kost de A 150-driedeursversie 16.577 euro, de vijfdeursversie 17.242 euro. De uitstekende standaarduitrusting van de A-Klasse omvat een multifunctioneel stuur, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, ESP®, een selectief dempingsysteem, zijdelingse airbags en frontale adaptieve exemplaren en veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers. De nieuwe of verder ontwikkelde viercilindermotoren ontwikkelen tot 38 procent meer vermogen, terwijl het brandstofverbruik met tot tien procent verminderd kon worden.

De nieuwe A-Klasse onderscheidt zichzelf van andere wagens door zijn unieke sandwich-concept en zijn frappante one-box design.
De overweldigende lijnen van zijn koetswerk weerspiegelen zijn individualistische karakter en symboliseren tegelijkertijd de uitmuntende eigenschappen van de A-Klasse: dynamisme, intelligentie en emotionele aantrekkingskracht. Het compacte, dynamische en zelfverzekerde imago van deze auto wordt in de verf gezet door de nieuwe koplampen, een opvallend radiatorrooster, de krachtige vorm van de spatborden en een scherpe lijn langs zijn profiel. De A-Klasse dankt zijn krachtigere look ook aan zijn nieuwe afmetingen en proporties: in vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe compacte Mercedes 232 millimeter langer en 45 millimeter breder.

De nieuwe driedeursversie biedt alle opmerkelijke veiligheids- en comforteigenschappen van de A-Klasse en voegt zijn vloeiende lijnen aan het mengsel toe om de vitaliteit en de charme van deze auto te benadrukken. Vanaf het einde van 2004 zal de driedeursversie een aantrekkelijk en betaalbaar instapmodel in de wereld van Mercedes-Benz bieden.

Overzicht van de modellen en de Belgische prijzen voor de nieuwe A-Klasse: zie pdf-bestand in de rubriek 'Documenten & foto's'

Intelligent veiligheidspakket voor een allesomvattende bescherming van de passagiers

De tweede generatie van de A-Klasse blijft trouw aan zijn reputatie als technologisch trendsetter: wederom introduceert deze auto grensverleggende innovaties, waardoor rijveiligheid en –comfort nog verder verbeterd werden; in totaal werden meer dan 200 patenten gebruikt in het nieuwe Mercedes-model.

Naast het unieke sandwich-concept dat voordelen biedt bij frontale en zijdelingse aanrijdingen wordt het gebruikelijke Mercedes-niveau van veiligheid voor de passagiers verzekerd door het nieuwe systeem van veiligheidsgordels en airbags. Dat omvat bijvoorbeeld twee adaptieve frontale airbags, gordelspanners voor de voorste passagiers en de buitenste passagiers achteraan, veiligheidsgordels met adaptieve spankrachtbegrenzers en nieuwe zijdelingse airbags voor hoofd en borstkas in plaats van de oude sidebags.

Primeur voor nieuwe achteras en selectief dempingsysteem

De nieuwe A-Klasse biedt ook een reeks nieuwe aspecten inzake rijveiligheid en wegligging. De belangrijkste technische innovatie van het onderstel is de parabolische achteras die bijzonder nauwkeurig is en goede anti-roleigenschappen vertoont bij het nemen van een bocht. De achteras levert dan ook een beduidende bijdrage tot de voorbeeldige rijveiligheid, het dynamische rijgedrag en het hoge rijcomfort van de nieuwe A-Klasse.

Het onderstel van de compacte Mercedes wordt gekenmerkt door nog een andere bijzondere innovatie die standaard gemonteerd wordt: een nieuw soort selectief dempingsysteem, een wereldprimeur in de constructie van auto’s. Dankzij dit systeem wordt de kracht van de schokdempers aangepast aan de omstandigheden van ieder moment.

Aanzienlijke verbetering in prestaties en koppel met een voorbeeldig brandstofverbruik

Meer prestaties, meer koppel, een groter rijplezier en een lager brandstofverbruik – dat waren de doelstellingen die vooropgesteld werden bij het ontwikkelen van de motoren waarmee de nieuw A-Klasse wordt uitgerust. Het nieuwe gamma zal ook bestaan uit zeven viercilindermotoren – waaronder drie CDI-versies met rechtstreekse brandstofinspuiting en een nieuwe 142kW/193pk sterke, drukgevoede benzinemotor. In vergelijking met hun voorgangers nam het vermogen van de benzine- en dieselmotoren die gebruikt worden in de nieuwe A-Klasse toe met tot 38 procent, terwijl het koppel verbeterde met tot 46 procent. Zelfs met deze betere prestaties daalde het brandstofverbruik van de benzinemotoren met tot tien procent. Alle motoren voldoen aan de strenge EU-4 uitstootnormen en op verzoek kunnen de diesels bijkomend voorzien worden van een partikelfilter.

De drie nieuwe CDI-dieselmotoren zijn gebaseerd op common-rail technologie van de tweede generatie, die werkt met twee hoofdinspuitingen en een hogere inspuitdruk (1600 bar) van de brandstof. Deze en andere maatregelen zorgen voor een aanzienlijke toename van de prestaties en het koppel, een lagere uitstoot en een merkbare verbetering in geluidscomfort.

Het brandstofverbruik van de CDI-modellen (NEDC-cyclus) bedraagt 4.9 tot 5.4 liter, wat overeenkomt met het voorbeeldige resultaat van de vorige generatie. De A 160 CDI kan ongeveer 1100 kilometer afleggen met één tank (54 liter).

Als optie kunnen alle modellen van de nieuwe A-Klasse uitgerust worden met de nieuwe AUTOTRONIC continu variabele automatische transmissie. Dit is de eerste overbrenging van Mercedes die gebruikt maakt van het principe van een “Continu Variabele Transmissie”. De verhoudingen worden continu variabel aangepast door middel van een pulleyvariator en een duwband. Hierdoor kan de A-Klasse versnellen zonder dat de tractie onderbroken wordt en bereikt de motor zijn maximumvermogen sneller dan met een standaard automatische overbrenging. De AUTOTRONIC zorgt ook voor een beter rij- en geluidscomfort.

Eersteklas ruimte, comfort, stijl, gevoel en ergonomie

Aan de buitenkant een compacte auto en vanbinnen een gezinswagen, met de beschikbare ruimte van een minivolumer – de nieuwe A-Klasse slaagt er dankzij zijn uniek sandwich-concept ook in om deze kenmerken, die schijnbaar voorbehouden zijn aan verschillende categorieën, te combineren. De binnenafmetingen van de nieuwe compacte Mercedes bieden meer comfort dan zijn voorganger en zijn concurrenten: de breedte op schouderhoogte nam toe met 97 millimeter, die op ellebooghoogte met tot 95 millimeter en de ruimte voor de knieën achterin met 30 millimeter. De afstand tussen de voorste en de achterste stoelen is 805 millimeter, wat vergelijkbaar is met in een berline uit de middenklasse.

De materiaalkeuze voor het interieur is gebaseerd op wetenschappelijke studies die uitgevoerd warden in de laboratoria van de onderzoeksafdeling van DaimlerChrysler. Daar evalueerden autobestuurders materiaaloppervlakken, schakelaars en bedieningen op hoe ze aanvoelen en zorgden ze voor een waardevol inzicht in de ontwikkeling van interieuronderdelen die er niet alleen goed uitzien, maar die ook aangenaam zijn om aan te raken. Dat wil zeggen dat het uiterlijk en het aanvoelen elkaar aanvullen, wat er in grote mate toe bijdraagt dat de passagiers zich thuisvoelen.
De Mercedes-formule voor het best mogelijke gevoel, aanvoelen en ergonomie werd ontwikkeld op basis van deze wetenschappelijke tests: de “TAF-factor” (touch and feel factor).

Naast de interieurafmetingen, het ontwerp van de stoelen en ergonomie helpt ook het aircosysteem in het interieur om de veiligheid en het welzijn van passagiers te verhogen.
In de nieuwe A-Klasse biedt Mercedes-Benz dan ook optioneel een krachtig aircosysteem. Ook in optie kan de compacte auto echter uitgerust worden met een automatische THERMOTRONIC-airco, die werkt op basis van gegevens afkomstig van sensoren betreffende de temperatuur, de stand van de zon, de luchtvochtigheid en de hoeveelheid verontreinigende stoffen in de buitenlucht.

Andere opties die beschikbaar zijn uit de Mercedes-luxeklasse zijn het vernieuwende COMAND APS bedienings- en displaysysteem, de Audio 50 APS-autoradio met navigatie en bixenonkoplampen.

Tot 1995 liter aan bagageruimte dankzij EASY-VARIO-PLUS

Het laadvermogen van de nieuwe A-Klasse is 15 procent groter dan dat van zijn voorganger. Doordat de achterbank in twee ongelijke delen (1/3 - 2/3) neergeklapt kan worden, kan het interieur met een paar eenvoudige handelingen op verschillende manieren geconfigureerd worden om te kunnen voldoen aan alle transportnoden. Beide zitkussens en rugleuningen kunnen afzonderlijk of samen naar voren geplooid worden en de in hoogte verstelbare laadvloer levert dan ook een plat laadvlak op. Het laadvermogen bedraagt 1350 liter (volgens de VDA-meetmethode). Met het optionele EASY-VARIO-PLUS-systeem in de vijfdeursuitvoering kunnen allebei de zitkussens en rugleuningen achteraan verwijderd worden. Met dit systeem kan de rugleuning van de passagiersstoel naar voren gevouwen worden of kan de stoel volledig verwijderd worden. De laadlengte wordt dan vergroot tot 2.75 meter, terwijl het laadvolume stijgt tot 1995 liter.