23
februari
2009
|
01:00
Europe/Brussels

Langst bestaande productiewagen viert verjaardag: Dertig kaarsjes voor Mercedes-Benz G-Klasse

Brussel – Het is dit jaar dertig jaar geleden dat de eerste G-Klasse van Mercedes-Benz van de band rolde. De constructeur uit Stuttgart onthulde de robuuste off-roader in 1979 aan het publiek en leverde sindsdien zo’n 200.000 exemplaren aan klanten in alle uithoeken van de wereld. De nog steeds opvallende look, die gedurende heel zijn dertigjarige carrière nagenoeg onveranderd bleef en zijn uitstekende technologie leverden de terreinwagen van Mercedes-Benz een ware cultstatus op in de autowereld en maakten hem tot een van de felst begeerde wagens in zijn soort.

Deze modelfamilie, die alom bekend staat als het summum in het segment van de terreinwagens, draagt het korte prefix ‘G’ achter de naam van het merk met de ster, schreef de rally Parijs-Dakar op zijn naam, wordt beschouwd als een waardig transportmiddel voor de Paus, is een stijlicoon geworden, weet nog steeds de harten van lezers te winnen bij verkiezingen en vormt de genenpoel voor de SUV-familie van Mercedes-Benz, die nu al vijf modellen omvat. En er is meer want met een productieleven van meer dan dertig jaar is de ‘G’ ook met voorsprong de langst geproduceerde wagen in de 120-geschiedenis van Mercedes-Benz. Voortdurende updates zorgen ervoor dat de G-Klasse technologisch bij de tijd blijft en garanderen een superieur aandrijfsysteem zonder te raken aan zijn basiskarakter. Dankzij de combinatie van de permanente vierwielaandrijving, het elektronisch gestuurde tractiesysteem 4ETS, ESP®, de reductiebak en de drie vergrendelbare differentiëlen kan de G-Klasse elke off-roaduitdaging aan terwijl hij op de weg het veiligheidsniveau biedt dat iedereen van een Mercedes-Benz verwacht.

Ook vorig jaar deden de comfortgerichte 463-reeks en de meer utilitaire 461-reeks van de G-Klasse het wereldwijd uitstekend en er zijn dan ook geen plannen om een einde te breien aan dit dertigjarige succesverhaal.

Dr. Dieter Zetsche, Voorzitter van Daimler AG: "We hebben tot nog toe 200.000 exemplaren van de ‘G’ verkocht. De wagen heeft meer succes dan ooit tevoren en de klanten zijn enthousiaster dan ooit tevoren. Misschien vieren we over tien jaar zijn volgende belangrijke verjaardag.”

Het oneindige verhaal begint in 1972

Daimler-Benz begon de ontwikkeling van een terreinwagen in 1972 in samenwerking met Steyr-Daimler-Puch in het Oostenrijkse Graz. In 1975 werd besloten om de serieproductie op te starten en een nieuwe fabriek te bouwen in Graz, waar de G-Klasse vandaag de dag nog steeds voor het grootste deel wordt geassembleerd. Toen het model in de lente van 1979 in première ging, kregen klanten de keuze tussen vier motoren met vermogens tussen 53 kW/72 pk en 110 kW/150 pk en tussen een Cabrio met korte wielbasis en een Station Wagon met korte of lange wielbasis. Nadat de updates elkaar de eerste tien jaar snel opvolgden, werd in 1989 een belangrijke ontwikkelingsstap gezet: de G-familie werd uitgebreid. Naast het gemoderniseerde origineel met de interne aanduiding ‘460’, dat zich van dan af vooral tot utilitair gebruik zou richten, kwam er ook het model 463. Met zijn nieuwe, permanente vierwielaandrijving, zijn (intussen standaard gemonteerde) vergrendelbare differentiëlen voor en achter en zijn volledig vergrendelbaar middendifferentieel vormde hij een heel ander technisch pakket. Ook ABS werd aangeboden als optie. Het volledig hertekende interieur maakte indruk door de nieuwe comfortvoorzieningen zoals nieuwe zetels, interieurpanelen, een middenconsole, een nieuw dashboard en een exotische houtafwerking.

Sinds september 2001 beschikt de G-Klasse ook over de geavanceerde stabiliteits-, tractie- en remcontrolesystemen ESP®, 4ETS en Brake Assist.

Een volledig gamma: de huidige G-Klasse

Het huidige gamma biedt de keuze tussen drie koetswerkversies: Station Wagon met korte wielbasis, Station Wagon met lange wielbasis en Cabrio. Die kunnen op hun beurt worden gecombineerd met de zuinige V6 CDI-motor met 165 kW/224 pk en 540 Newtonmeter koppel of een krachtige 5,5-liter V8-benzinemotor met 285 kW/388 pk 530 Newtonmeter. Helemaal bovenaan het gamma staat de G 55 AMG die enkel wordt aangeboden als vierdeurs Station Wagon met lange wielbasis. Hij heeft in het vooronder een V8-compressormotor met een vermogen van 373 kW/ 507 pk en een indrukwekkend maximumkoppel van 700 Newtonmeter. Dat vertaalt zich in verschroeiende prestaties en een onvergelijkbare soundtrack om zijn uitermate sportieve inborst in de verf te zetten.

Nog een belangrijk model in het gamma is de G-Guard, die werd afgeleid van de G 500 Station Wagon met lange wielbasis. De volledig gepantserde G-Klasse is gecertifieerd volgens beschermingsklasse B6 of B7 en beschermt zijn inzittenden tegen aanvallen met handpistolen, geweren en explosieven van een bepaalde omvang.

G-Class EDITION30 en G-Class EDITION30.PUR: Spectaculaire reeksen om de verjaardag te vieren

Het feit dat de G-Klasse van bij het begin werd ontworpen voor activiteiten in de moeilijkste omstandigheden, wordt onmiddellijk duidelijk gemaakt door de speciale reeks EDITION30. PUR op basis van de G 280 CDIuit de 461-reeks. Deze Station Wagon met lange wielbasis brengt hulde aan de G-Klasse van de eerste generatie, die specifiek werd afgestemd op de moeilijkste opdrachten naast de platgetreden paden, en is dé toekomstige droomwagen voor wereldreizigers, expeditieleiders, fans van de G-Klasse en klanten die op zoek zijn naar een zeldzame auto met compromisloze betrouwbaarheid en de mogelijkheid om overal te komen. Met het optionele ‘Off-road pack 1’ of ‘Off-road pack 2’, kan de G EDITION30.PUR onder meer worden uitgerust met terreinbanden in maat 265/75 R16 op aluminium velgen, flexibele wielkastverbreders, beschermende roosters voor de voor- en achterlichten, een oploopmotorkap voor een gemakkelijkere toegang tot het optionele dakimperiaal, een sleepoog vooraan en een achterdeur in twee delen om hem op alles voor te bereiden. Het interieur telt vier afzonderlijke zetels, bekleed met slijtvaste stoffen of kunstleder, rubberen vloerbedekkingen in de bagageruimte en spatwaterdichte bedieningen en drainageopeningen in de voetruimtes. Een laadruimte met houten vloer, sjorhaken en rails is standaard, evenals een bijkomende verwarming en manueel bediende airconditioning om alle klimaten het hoofd te bieden.

Met het speciale EDITION30-model op basis van de G 463-reeks bewijst Mercedes-Benz opnieuw de mogelijkheden van de G-Klasse met betrekking tot comfort en prestaties. Langs de buitenzijde onderscheidt deze G 500 Station Wagon zich door zijn designo-lak in de kleur Platinum Black, speciaal ontworpen lichtmetalen velgen en het opschrift ‘EDITION30’ op de flanken. Het interieur van deze G 500 maakt indruk met zijn designo-leder in de kleur ‘Chablis’ en de designo-inleg in antracietkleurig populierenhout.

Beide speciale reeksen zijn te bestellen vanaf halfweg 2009.