28
juni
2006
|
02:00
Europe/Brussels

M-Klasse: De ML 420 CDI 4MATIC – gecultiveerde dieselkracht

Het motoraanbod voor de M-Klasse, de trendsetter onder de moderne terreinwagens, wordt met een nieuwe krachtbron uitgebreid waarmee dit model zijn leiderspositie nog verstevigt. De ML 420 CDI 4MATIC wordt aangedreven door een 225 kW/306 pk sterke V8-diesel die de CDI-technologie van de nieuwste generatie integreert.& 

Superieure prestaties en een laag brandstofverbruik zijn maar twee van de troeven van deze 4x4. Om de al lage emissies nog verder te beperken – de krachtbron voldoet aan de EU4-norm - wordt deze krachtige motor standaard met een deeltjesfilter uitgerust. Geïnteresseerde klanten kunnen dit model vandaag al bestellen voor een prijs vanaf 75.262,00 € incl. BTW. De levering begint, onder voorbehoud van wijzigingen, in oktober 2006.

Nauwelijks een jaar nadat de M-Klasse in de zomer van 2005 op de markt gekomen is, rondt de ML 420 CDI 4MATIC het dieselaanbod van dat model af. De V8 dieselmotor van de ML 420 CDI integreert de nieuwste motortechnieken – vierkleppentechnologie, dubbele turbo en een variabele turbinegeometrie – zodat hij deze terreinwagen een bijzonder boeiend temperament bezorgt. Het maximumkoppel van de 4,0-litermotor is gestegen tot 700 Nm en is beschikbaar in het toerentalgebied van 2000 tot 2600 t/min. Verbeteringen in de motor hebben het vermogen van 184 kW/250 pk uit de vorige ML 400 CDI tot een nieuw maximum van 225 kW/306 pk opgevoerd. De ML 420 CDI 4MATIC levert dan ook verschroeiende prestaties, zowel bij acceleraties vanuit stilstand als bij hernemingen, bijvoorbeeld om in te halen. Zo versnelt de auto in 6,8 seconden van 0 tot 100 km/u en bereikt hij zijn top van 235 km/u zonder dat de aandrijfkracht ook maar één moment verslapt. En om in derde versnelling van 60 tot 120 km/u te accelereren, heeft de ML 420 CDI 4MATIC maar 6,0 seconden nodig. Zijn hoge krachtreserves staan niet alleen garant voor indrukwekkende sprints, maar in combinatie met de 7-trapsautomaat 7G-TRONIC die standaard ingebouwd wordt, zorgen ze ook voor een ontspannen rijstijl bij alle snelheden en voor lage verbruikscijfers. Bij een zuinige rijstijl stelt dit dieselmodel zich tevreden met 9,1 liter per honderd kilometer, terwijl het gemiddelde verbruik een bescheiden 11,1 l/100 km bedraagt. Die gunstige verbruikscijfers en de tank van 95 liter bezorgen de ML 420 CDI 4MATIC een indrukwekkende autonomie: hij kan haast 900 km afleggen zonder een tankstation aan te doen. Dit model blijft ook onder de EU4-norm en is uitgerust met een onderhoudsvrije deeltjesfilter die de al erg lage emissies met nog eens 99 % terugdringt.

Het hogere vermogen van deze nieuwe V8-dieselmotor werd in de eerste plaats verkregen door gebruik te maken van het common rail injectiesysteem van de derde generatie, dat een maximum injectiedruk van 1600 bar kan opwekken, terwijl tegelijk de ontstekingsdruk tot 175 bar opgevoerd is. De verbeterde stroomeigenschappen in de cilinders helpen op hun beurt om de gaswisseling vlotter te doen verlopen. Daarbij komen de twee nieuw ontworpen uitlaatgasturboladers met een variabele turbinegeometrie die nog efficiënter werken dan voordien. Met tot vijf injectiepunten per injectiecyclus, speciaal geperforeerde verstuivermonden, een piëzo-verstuiver met een nieuw ontwerp en nauwkeuriger injectietijden, en een verbeterd EGR-systeem wisten de motorbouwers aanzienlijke vooruitgang te boeken bij het terugdringen van de emissies. Motorspecialisten hebben op hun beurt het motorgeluid door een verbeterde kettingaandrijving, een stijve krukkast met ruim berekende steunen en bijkomende akoestische dempplaten weten te beperken. De verhouding tussen boring en slag ten slotte bedraagt één (de krachtbron is een zogenaamde vierkanteslagmotor), wat samen met de tegengestelde beweging van de balansas een laag motorgeluid garandeert.

Uitstekende rijdynamiek in alle omstandigheden

Het systeem voor permanente vierwielaandrijving 4MATIC bezorgt de ML 420 CDI in alle omstandigheden een superieure rijdynamiek. Dankzij die eigenschap plus de onafhankelijke ophanging met schroefveren, het heel precieze parameterstuur en het vertrouwde elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP®) kan de ML 420 CDI bogen op een uitstekende wegligging die tot nu toe alleen voor sportieve sedans voorbehouden was. De optionele luchtvering AIRMATIC met het adaptieve dempsysteem ADS verhoogt nog het rijcomfort en de actieve veiligheid. Op zwaar terrein krijgt de bestuurder ondersteuning van elektrische regelsystemen voor de rijdynamiek zoals 4ETS, het speciaal ontwikkelde antiblokkeersysteem voor ruw terrein, DSR (Downhill Speed Regulation – remhulp met snelheidsregeling in afdalingen) of de Hill-Start Assistant (wegrijhulp op hellingen).

Een andere optie, het Offroad-Pro Techniekpakket, verruimt in grote mate de mogelijkheden bij het rijden op ruw terrein. Met het oog daarop heeft de tussenbak een aanvullende reductieverhouding van 2,93:1 en is de verstevigde achteras voorzien van lamellensloten met een grendelwerking tot 100 %. Het middendifferentieel garandeert op zijn beurt dat haast elke hindernis op ruw terrein overwonnen kan worden. Dat pakket biedt ook nog een ruimer instelbereik voor de AIRMATIC waardoor de bodemvrijheid met nog eens 291 mm kan toenemen. De bestuurder kan met twee draaiknoppen op de middenconsole de modi Drive en AIRMATIC selecteren. Het centrale infoscherm geeft dan voortdurend actuele informatie over de heersende bedrijfsmodus.

Met een andere optie – het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® - verhoogt Mercedes-Benz eens te meer de veiligheidsnormen voor deze categorie van voertuigen tot een nieuw niveau. Het grote voordeel van dit systeem is zijn vermogen om passieve en actieve veiligheidssystemen in één netwerk te bundelen. PRE-SAFE® maakt gebruik van de sensors van regelsystemen zoals ABS, de remassistent BAS of ESP® en verhoogt in situaties waarin de kans op een ongeval bestaat, de bescherming die de passieve veiligheidsvoorzieningen bieden.

Een complete standaarduitrusting


De ML 420 CDI 4MATIC krijgt een heel volledige standaarduitrusting mee die de eigenaar in alle omstandigheden een superieur comfort biedt en de auto enorm praktisch maakt. Een overzicht van de belangrijkste uitrustingselementen:
• Permanente vierwielaandrijving 4MATIC
• 7-trapsautomaat 7G-TRONIC met DIRECT SELECT, directe schakelbewegingen met schakelknoppen op het stuur en een selectiehendel op de stuurkolom
• Regelsystemen voor de rijdynamica: ESP®, BAS, 4-ETS, DSR, ABS met speciale terreinfunctie
• Parameterstuur
• Lichtmetalen 8 J x 18 velgen met 255/55 R 18 banden
• Waarschuwing voor verlies van bandenspanning
• Centrale vergrendeling met afstandsbediening
• Snelheidsregelaar SPEEDTRONIC met variabele snelheidsbegrenzer
• Ruitenwissers met sproeisysteem en regensensor
• Automatisch werkende koplampen
• Elektrisch verstelbare multicontourzetels voorin
• Stuurkolom, mechanisch in de lengte en hoogte verstelbaar
• Multifunctioneel stuurwiel, leder
• Radio Audio 20 met cd-speler en soundsysteem met 8 luidsprekers
• COMAND APS met ingebouwde radio, cd/dvd-speler en dvd-navigatie
• Lederen binnenbekleding, elektrisch verstelbare voorzetels
• Sierelementen in wortelnotenhout
• Luxueus systeem voor klimaatregeling THERMOTRONIC met meervoudige temperatuurzones
• Binnen- en buitenspiegels met automatische antiverblinding
• Veiligheidsnet voor de bagageruimte

Opties:

• Bi-xenonkoplampen met actieve bochtverlichting, afslaglicht en sproeisysteem onder hoge druk
• PARKTRONIC
• PRE-SAFE® • Zijdelingse airbags op de 2e rij zetels
• Afstandsregeling DISTRONIC
• iPod interfacekit
• Stembediening LINGUATRONIC
• AIRMATIC met het adaptieve dempsysteem ADS
• Offroad-Pro Techniekpakket met aanvullende reductieverhouding, lamellengrendels met grendelwerking tot 100 % voor midden- en achterdifferentieel, aangepaste AIRMATIC (tot 291 mm extra bodemvrijheid, doorwaaddiepte tot 600 mm), bijkomende bodembescherming, manuele modus voor de 7G-TRONIC.
• COMAND APS met ingebouwde radio, cd/dvd-speler en dvd-navigatie, standaard; kan gecombineerd worden met tv-tuner en achteruitrijcamera, opties
• Entertainmentsysteem voor achterpassagiers, met LCD-schermen in de hoofdsteunen van de voorzetels (optioneel LCD-scherm in de middenconsole), dvd-speler, 2 koptelefoons
• KEYLESS-GO

Een rustgevende voorziening: Trailer Stability Assist

Een auto zoals de ML 420 CDI 4MATIC is ideaal om aanhangwagens te trekken omdat de bestuurder, zelfs wanneer hij met kritieke situaties geconfronteerd wordt, ontspannen kan blijven rijden. En of er nu een caravan, een boottrailer of een paardenbox aan de trekhaak van de M-Klasse bevestigd is, speelt helemaal geen rol. Diepe putten in de snelweg, zijwind of plotselinge uitwijkmanoeuvres op landwegen dreigen niet meer om het evenwicht van de aanhangwagen of de bestuurder te verstoren. De reden daarvoor is dat de ophanging, de remmen en het stuursysteem van in de eerste ontwikkelingsfases ontworpen werden om de belasting die met het trekken van een aanhangwagen gepaard gaat, op te vangen. Bovendien geniet iedereen die een ML-Klasse af fabriek met een trekhaak bestelt, van de voordelen van de nieuwe Mercedes-Benz Trailer Stability Assist of kortweg TSA (stabiliteitssysteem voor aanhangwagens). Die bijkomende functie van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® verhoogt de veiligheid wanneer de auto een aanhangwagen trekt. TSA merkt al heel snel het begin van de gevreesde slingerbeweging op en kan die snel en doeltreffend neutraliseren. Met het oog daarop maakt het systeem gebruik van de sensors van het ESP® om afzonderlijke wielen op een gerichte en alternerende wijze af te remmen. Op die manier worden de auto en de aanhangwagen als een eenheid gestabiliseerd.

Een sterk modelgamma

Het gamma telt naast de V8-diesel met zijn enorme trekkracht in de ML 420 CDI 4MATIC nog twee andere dieselmotoren.

De basismotor in de ML 280 CDI is een V6 van 140 kW/190 pk, terwijl de even grote ML 320 CDI 165 kW/224 pk (of 155 kW/211 pk) ontwikkelt.

De ML 350 en ML 500 worden aangedreven door benzinemotoren van resp. 200 kW/272 pk en 225 kW/306 pk. Klanten met uitzonderlijk hoge vereisten, kunnen voor de ML 63 AMG 4MATIC opteren die met een vermogen van 375 kW/510 pk het vlaggenschip van de reeks is.

Hieronder volgen de individuele prijzen, incl. BTW:

ML 280 CDI 4MATIC € 51.183,00
ML 320 CDI 4MATIC € 53.603,00 ML 420 CDI 4MATIC € 75.262,00
ML 350 4MATIC € 52.877,00 ML 500 4MATIC € 73.810,00
ML 63 AMG 4MATIC € 105.754,00