01
juni
2001
|
02:00
Europe/Brussels

M-Klasse model 2001

Meer dan 1.100 nieuwe onderdelen
Nieuwe bumpers, koplampen en buitenspiegels
Krachtige V8 diesel- en benzinemotoren uit de S-Klasse
Hoofdairbags standaard, bixenonlampen leverbaar als optie
Hoogwaardig interieur met nieuwe automatische airconditioning

 

Veiliger, dynamischer en plezieriger. Dat waren in een paar woorden de doelstellingen bij de ontwikkeling van de nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse, die in het najaar van 2001 op de markt komt. Naar aanleiding van de restyling werden in totaal meer dan 1.100 onderdelen verbeterd of aangepast.

De M-Klasse rijdt intussen al vier jaar voor de concurrentie uit en heeft in die periode wereldwijd meer dan 300.000 automobilisten kunnen overtuigen. Met een marktaandeel van ongeveer 30% is de Mercedes-Benz M-Klasse in heel wat Europese landen de ster van zijn segment en een toonbeeld van veiligheid, zoals blijkt uit de crashtests van het Amerikaanse instituut voor de verkeersveiligheid ('Insurance Institute for Highway Safety').

Design
De verschillen tussen de M-Klasse van modeljaar 2002 en het vorige model springen meteen in het oog: nieuwe voor- en achterbumper, nieuwe koplampen in helder glas en nieuwe aërodynamische buitenspiegelkasten met ingebouwde richtingaanwijzers. Op de ML 270 CDI en de ML 320 zijn alle onderdelen die op het koetswerk zijn aangebracht (de bumpers, de zijdelingse beschermstrips en de buitenspiegelkasten) voortaan in koetswerkkleur uitgevoerd.

Standaard worden ook nieuwe lichtmetalen zeventienduimsvelgen en nieuwe banden 'voor elk seizoen' gemonteerd (255/60 R 17 voor de vijf- en zescilinders en 275/55 R 17 voor de achtcilinders) en die zetten het dynamische design van de auto in de kijker.

Interieur
In het interieur van de M-Klasse trekt de nieuwe middenconsole de aandacht. Voortaan zijn alle modellen namelijk standaard voorzien van houten sierstukken. De nieuwe middenconsole biedt onder meer grotere opbergvakken tussen de voorstoelen. De achterste inzittenden krijgen een nieuw ontworpen dubbele bekerhouder, een verlichte asbak, een stopcontact van 12V en nieuwe, individueel regelbare verluchtingsmonden.

Nieuwe automatische airconditioning
De standaard geleverde automatische airconditioning van de M-Klasse werd door de Mercedes-ingenieurs volledig herbekeken en voorzien van de modernste techniek. Elegante schakelaars met ingebouwde toetsen voor de automatische stand, de omgevingslucht en tal van andere functies maken het krachtige systeem bijzonder gebruiksvriendelijk. Dankzij een bijkomende blaasinrichting en afzonderlijk regelbare verluchtingsmonden kan de temperatuur ook achterin de auto naar wens geregeld worden.

ML 400 CDI
Zowel on als off road staan de twee nieuwe motoren met hun royale vermogen en dito koppel garant voor intens rijplezier. De motoren zijn overgenomen uit de Mercedes-Benz S-Klasse: het gaat om de V8 dieselmotor (184 kW/250 pk) en de vijf liter grote V8 benzinemotor (215 kW/292 pk).

De V8 dieselmotor van de nieuwe ML 400 CDI (met directe injectie via common rail, turbocompressor, vierkleppendistributie en talrijke andere hoogtechnologische systemen) is een van de krachtigste dieselmotoren voor personenwagens ter wereld. De terreinwagen accelereert in amper 8,1 seconden van 0 tot 100 km/u. Hij haalt een topsnelheid van 213 km/u en verbruikt niet meer dan 10,9 liter diesel per 100 kilometer (voorlopige cijfers, op basis van de nieuwe Europese gemengde cyclus). Het koppel van 560 Nm is beschikbaar vanaf 1.700 o/m en staat voor een buitengewone souplesse en onovertroffen hernemingen.

Alle M-Klasses hebben voortaan een grotere brandstoftank van 83 liter. Met een volle tank heeft de ML 400 CDI een bereik van circa 840 kilometer.

ML 500
Nog sterkere prestaties, dat is wat de ML 500 onderscheidt van zijn voorganger, de ML 430. Zijn V8-motor levert vanaf 2.700 toeren een koppel van 440 Nm en laat de terreinwagen in slechts 7,7 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid van de nieuwe ML 500 bedraagt 221 km/u. De nieuwe V8-modellen van de M-Klasse zijn gemakkelijk te herkennen aan de discrete chroomstrips op de latjes van het radiatorrooster, aan de deurklinken en de handgreep van de achterklep en aan de unieke lichtmetalen velgen.

Behalve met de twee V8-motoren van de ML 400 CDI, de ML 500 en de ML 55 AMG is de M-Klasse ook beschikbaar met een vijfcilinder dieselmotor (ML 270 CDI) en een V6 benzinemotor (ML 320).

Veiligheid
Dankzij standaard hoofdairbags, die bij een ongeval in een fractie van een seconde opgeblazen worden tot een gordijn ter hoogte van de zijruiten, worden de inzittenden van de M-Klasse beter beschermd dan ooit. De luchtkussens meten 200 centimeter bij 500 millimeter en vormen een aanvulling op de zijdelingse airbags in de deuren.

Eveneens voor de veiligheid heeft Mercedes-Benz de M-Klasse uitgerust met bixenonlampen van de allernieuwste generatie. Het gaat om de lichten die we eerder aantroffen op de prestigecoupé CL. In combinatie met die bixenonlampen levert Mercedes-Benz een dynamische en sensorgeleide hoogteregeling voor de koplampen en koplampsproeiers onder hoge druk om het heldere glas van de koplampen schoon te maken.

Zoals alle moderne personenwagens van Mercedes-Benz is de M-Klasse voortaan uitgerust met een lichtsensor in de voorruit, die ervoor zorgt dat de koplampen van de auto gaan branden zodra de lichtsterkte afneemt. Die functie behoort tot de standaarduitrusting van de terreinwagen. Wie wil, kan de M-Klasse voortaan ook laten uitrusten met het parkeerhulpsysteem PARKTRONIC.

Telecommunicatie
Dankzij een nieuw programma voor draagbare en vaste autotelefoons kunnen de klanten van Mercedes-Benz vanaf nu korte tekstberichten (SMS) ontvangen en versturen via het display van het bedienings- en informatiesysteem COMAND (optie).