09
september
2005
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes- Benz op het 61 ste Internationale Autosalon van Frankfurt

- Eerste internationale voorstelling van de nieuwe S-Klasse

- Première van de R-Klasse – Europese versie

- Eerste internationale voorstelling van de ML 63 AMG

 

De nieuwe S-Klasse wordt de blikvanger op de stand van Mercedes-Benz tijdens het 61ste International Motor (IAA) in Frankfurt/Main (van 15 tot 25 september 2005). Die luxeberline waarin een twaalftal baanbrekende innovaties ingebouwd is en die als dusdanig een boegbeeld van de ontwikkelingen in de autobouw is, wordt in Frankfurt-am-Main voor het eerst aan het internationale publiek getoond. Mercedes-Benz reserveert voor de bezoekers van het salon ook de primeur van twee andere nieuwigheden: de “Europese” versie van de R-Klasse en de krachtige terreinwagen ML 63 AMG.

Revolutionaire veiligheid en extreem comfort – dat zijn de kenmerkende eigenschappen van de nieuwe S-Klasse die vanaf de herfst 2005 bij de Erkende Concessiehouders Mercedes-Benz beschikbaar is. Dit model dat met het remhulpsysteem BAS PLUS, de afstandsregelaar DISTRONIC PLUS en het systeem voor nachtzicht uitgerust is, biedt de allernieuwste technologie die ongevallen helpt te voorkomen. Die innovaties combineert Mercedes-Benz met PRE-SAFE®, het preventieve beschermingssysteem voor de inzittenden, zodat de autobouwer een in de wereld uniek veiligheidssysteem creëert dat bij een dreigend ongeval op voorhand in werking treedt.

Al even baanbrekend zijn de innovaties van Mercedes-Benz die de inzittenden tijdens lange ritten een optimaal comfort garanderen. Daaronder de nieuwe dynamische multicontourstoelen met massagefunctie, de pneumatische ophanging AIRMATIC en de gloednieuwe automatische airconditioning. Bovendien staan de verbeteringen die Mercedes-Benz aan de actieve ophanging (Active Body Control, ABC) aangebracht heeft, garant voor een ongeëvenaard comfort en een unieke rijdynamiek.
Dat alles bezorgt de nieuwe S-Klasse een technologische superioriteit die onmiddellijk in het oog springt. Zijn vormgeving geeft uiting aan het tegelijk vertrouwenwekkende, krachtige en sierlijke temperament van het vlaggenschip van Mercedes-Benz dat van elke kilometer een unieke belevenis maakt.

Het motoraanbod voor de S-Klasse omvat krachtbronnen met een vermogen van 173 kW/235 pk tot 380 kW/517 pk. Drie van de vier motoren zijn het resultaat van nieuwe ontwikkelingen die het vermogen en het koppel respectievelijk met tot 26 % en 15 % doen toenemen en tegelijk het brandstofverbruik met tot 9 % doen dalen.

Wanneer de nieuwe S-Klasse in de herfst op de markt komt, zal hij in eerste instantie beschikbaar zijn met een nieuwe achtcilinder (285 kW/388 pk) en een V6 (200 kW/272 pk) – twee benzinemotoren die bij de krachtigste en zuinigste krachtbronnen in hun categorie horen. Vanaf het eerste trimester 2006 wordt het motoraanbod vervolledigd met de nieuwe S 320 CDI en het topmodel S 600. De zescilinder dieselmotor ontwikkelt een vermogen van 173 kW/235 pk en heeft een maximumkoppel van 540 Nm bij 1600 t/min Met die motor accelereert de berline in 7,5 seconden vanuit stilstand tot 100 km/u Het gecombineerde verbruik van de S 320 CDI bedraagt 8,3 à 8,5 liter per 100 km.

Twaalf cilinders: standaard meer vermogen en technologie voor de S 600

De S 600, het topmodel van de S-Klasse, levert de prestaties van een sportwagen. Met de twaalfcilinder van Mercedes-Benz die nu nog krachtiger is (380 kW/517 pk), accelereert dit model in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u In vergelijking met het vorige model is het maximumkoppel, dat vanaf 1900 t/min beschikbaar is, met 80 Nm gestegen tot 830 Nm. Het verbruik van de S 600 (14,3 l/100 km) werd op zijn beurt met 0,5 liter teruggeschroefd. Het model V12 is standaard uitgerust met het volledige pakket technologische vernieuwingen, waaronder bijvoorbeeld de actieve ophanging (ABC).

Afmetingen: een grotere carrosserie voor nog meer comfort

In vergelijking met het vorige model zijn de afmetingen van het nieuwe topmodel van het merk uit Stuttgart toegenomen. Er zijn twee verschillende carrosserieën beschikbaar, met een lengte van respectievelijk 5076 en 5206 mm. Dat is 33 en 43 mm langer dan de oude S-Klasse. De wielbasis is op haar beurt met 70 en 80 mm vergroot tot 3035 en 3165 mm. De carrosserie is bovendien niet alleen langer, maar ook breder (16 mm) en hoger (29 mm).

Die nieuwe afmetingen liggen aan de basis van een ruimteconcept dat alle inzittenden een comfort van eerste klasse wil bieden. De passagiersruimte is ter hoogte van de schouders en ellebogen tot 39 mm breder. De hoofdruimte is op haar beurt 5 mm toegenomen. De reële beenruimte voorin, een essentieel aspect van het comfort voor de bestuurder en voorpassagier, is eveneens 5 mm groter, die voor de achterpassagiers 24 mm. De lange versie wint achteraan zelfs 52 mm. De nieuwe luxeberline van Mercedes-Benz heeft ook een grotere koffer: 560 liter volgens de meetmethode VDA, of 60 liter meer dan het vorige model.

Passagiersruimte: evenwicht in kleuren, vormen en functies

Exotisch hout en verchroomde sierelementen, stijlvolle aluminium bedieningsknoppen, met zorg uitgekozen kleuren: in de passagiersruimte voelen de inzittenden zich onmiddellijk thuis. Tot dat gevoel van welzijn draagt ook het nieuwe bedieningsconcept bij: de functies hebben bewust een redundant ontwerp gekregen om een snelle toegang mogelijk te maken tot de functies die de bestuurder het vaakst gebruikt. Helemaal volgens zijn gewoonten bedient die de autoradio, de tv-ontvanger, de cd/dvd-lezer, de telefoon, het navigatiesysteem en de automatische airconditioning met de conventionele knoppen, met de toetsen op het multifunctionele stuurwiel of met het systeem COMAND dat op zijn beurt nog verbeterd is.

Het centrale element van dat laatste systeem is de COMAND-controller op de transmissietunnel. Daarmee kan de bestuurder de menu’s en opties van het systeem COMAND kiezen en de gewenste functies activeren. In de modellen met telefoon klapt de soepele armsteun, die achter de controller gemonteerd is, omhoog zodat de telefoontoetsen vrij komen. Het grote en oriënteerbare kleurenscherm van het systeem is op dezelfde hoogte ingebouwd als het multifunctionele wijzerpaneel zodat de bestuurder en voorpassagier er een betere kijk op krijgen.

De nieuwe S-Klasse die zijn wereldpremière op het internationale autosalon (IAA) van Frankfurt beleeft, neemt het roer over van een model dat talloze keren tot de “beste auto ter wereld” uitgeroepen is, en dat zelfs in zijn laatste productiejaar de internationale leidersplaats in de categorie van de luxelimousines blijft opeisen.

De R-Klasse: de Europese versie van de Grand Sports Tourer wordt onthuld

Op de IAA in Frankfurt-am-Main die feitelijk de internationale etalage van de auto-industrie is, stelt Mercedes-Benz een tweede wereldpremière voor: een speciaal voor de Europese markt ontworpen versie van zijn nieuwe R-Klasse.
Die Europese versie is 235 mm korter dan de lange versie van de Grand Sports Tourer die onlangs voorgesteld werd en waarvan het unieke concept de troeven van verschillende autotypes (sportieve berline, monovolume, break en SUV (Sport Utility Vehicle)) vermengt. Dat concept zorgt voor een door zijn vormgeving, zijn dynamisme en zijn afmetingen onuitgegeven auto.

Met zijn concept komt de Grand Sports Tourer tegemoet aan de wensen van de hedendaagse klant die een tegelijk veelzijdige en dynamische auto wenst. De zes passagiers zullen ongetwijfeld de enorme ruimte, de voorbeeldige veiligheid en het uitzonderlijke comfort van de Europese versie van de nieuwe R-Klasse op prijs stellen. Kortom, een model van Mercedes-Benz dat door zijn vormgeving, zijn representatief karakter en vooral zijn rijplezier telkens weer weet te fascineren.

Met een lengte van 4922 mm is de Europese versie van de R-Klasse even groot als een limousine van de hoogste categorie. Maar pas in het interieur valt op hoe ruim de auto wel is. Dat is in hoofdzaak te danken aan het moderne autoconcept en de tot in de kleinste details doordachte constructie. De afstand tussen de stoelen van de eerste en tweede rij (860 mm) bezorgt de Europese R-Klasse een plaats in de categorie van de luxelimousines. De Europese versie van de Grand Sports Tourer verrast ook door zijn hoofdruimte: 1014 mm voor de tweede rij stoelen en 935 mm voor de derde. Ook de breedte van het interieur is groter dan die van andere auto’s in de hoogste categorie, vooral de elleboogruimte valt op (1550 mm voorin en 1557 mm achterin).

In de eigen stijl van Mercedes-Benz komt de nieuwe R-Klasse helemaal tegemoet aan de wensen van gezinnen die van sport en buitenactiviteiten houden, en die een veelzijdige auto willen die zich in een mum van tijd aan de meest uiteenlopende transportsituaties laat aanpassen: de vier achterstoelen kunnen apart naar voren klappen zodat er een maximaal laadvolume van 1950 liter ontstaat (meetmethode VDA). Dat is heel wat meer dan een traditionele break. Laden en lossen gaat erg gemakkelijk dankzij de vlakke laadvloer die 2,20 meter lang is, en de ruime afmetingen van de achterklep. Als optie is er EASY-PACK met een afstandsbediening om de klep te openen en te sluiten.

Motoren: zes- en achtcilinders van 165 kW/224 pk tot 225 kW/306 pk.

Krachtige zes- en achtcilinders garanderen het voor Mercedes-Benz kenmerkende rijplezier en comfort. De indrukwekkende V8 versnelt de R 500 in slechts 6,9 seconden tot 100 km/u en bezorgt hem een topsnelheid van 245 km/u. Het motoraanbod omvat ook de nieuwe V6-dieselmotor met directe common rail injectie van de derde generatie. De krachtbron geeft al vanaf 1600 t/min een koppel van 510 Nm vrij – iets wat geen enkele motor in zijn categorie hem nadoet. Het verbruik van de R 320 CDI in de gemengde cyclus bedraagt 9,3 liter per 100 km.

De R 350 die door de nieuwe V6-benzinemotor (200 kW/272 pk) aangedreven wordt, accelereert op zijn beurt in 8,4 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een top van 230 km/u.

Alle motoren worden standaard gekoppeld aan de 7-trapsautomaat 7G-TRONIC met DIRECT SELECT. Dankzij die elektronische sturing van de versnellingsbak hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz de traditionele keuzehendel in de middenconsole kunnen elimineren. Die hendel is nu vervangen door een bedieningshendel op de stuurkolom. Bijkomende schakeltoetsen op het stuurwiel stellen de bestuurder in staat om manueel te schakelen. Zo kan die in elke situatie op de weg ten volle gebruikmaken van de mogelijkheden van de zes- of achtcilinder.

De permanente vierwielaandrijving, de elektronische tractieregeling 4-ETS en het systeem ESP® staan borg voor een maximale veiligheid en zorgen ervoor dat de nieuwe R-Klasse altijd één is met de weg, zelfs op een wegdek in erg slechte staat. Die systemen maken deel uit van de standaarduitrusting, net als de pneumatische achterophanging. Klanten van Mercedes-Benz kunnen ook voor de volledige pneumatische ophanging AIRMATIC opteren. In combinatie met het adaptieve dempsysteem ADS maakt AIRMATIC het mogelijk om met een druk op een knop de bodemvrijheid op wegen in slechte staat 50 mm te verhogen. Zodra de snelheid boven 120 km/u stijgt, verlaagt AIRMATIC de carrosserie automatisch met 20 mm om de luchtweerstand te verminderen.

ML 63 AMG: de polepositie in het segment van de terreinwagens

De ML 63 AMG van Mercedes-Benz zal zonder enige twijfel geschiedenis schrijven in het segment van de sportieve terreinwagens.
Met een AMG V8 van 6,3 liter neemt dit nieuwe topmodel van de M-Klasse meteen een ruime voorsprong op zijn concurrenten. De nieuwste terreinwagen van Mercedes-AMG is het symbool bij uitstek voor sportiviteit en dynamisme en krijgt een exclusieve uitrusting mee die zelfs de meest veeleisende bestuurders tevreden zal stellen. De ML 63 AMG, die normaal in het tweede trimester van 2006 op de markt komt, zal tijdens de IAA voor het eerst te zien zijn.

Onder de motorkap van de ML 63 AMG klopt het hart van een uitzonderlijk atleet: de nieuwe AMG V8 van 6,3 liter ontwikkelt 375 kW/510 pk en geeft bij 5.200 t/min een maximumkoppel van 630 Nm vrij. Die atmosferische motor van AMG is de krachtigste achtcilinder die in serie gebouwd wordt. Een echte spierbundel wiens prestaties niet moeten onderdoen voor die van een sportwagen: de 4x4 accelereert in amper 5 seconden van 0 tot 100 km/u terwijl de topsnelheid (elektronisch) beperkt is tot 250 km/u. De transmissie is toevertrouwd aan de automaat AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC. Die heeft nu een keuzehendel DIRECT SELECT op het stuurwiel gekregen, alsook schakelprogramma’s die speciaal met het oog op de sportieve prestaties van de AMG V8-motor samengesteld werden. De permanente vierwielaandrijving van de ML 63 AMG getuigt op haar beurt van een doorgedreven sportief karakter: om de wendbaarheid en de snelheid in de bochten te verhogen, wordt het enorme vermogen van de achtcilinder in de verhouding 40:60 over de voor- en achteras verdeeld. Een verstevigde aandrijflijn staat borg voor een optimale transmissie en de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Mercedes-Benz. De pneumatische ophanging AIRMATIC is uitgerust met speciale AMG-veerbenen en het bijhorende adaptief dempsysteem ADS. Bij hoge snelheden wordt de hoogte van de carrosserie automatisch verlaagd. De auto staat stevig op zijn mooie vijfspaaks AMG-velgen van 19 duim en is uitgerust met brede 295/45 R 19 banden.

AMG-design of hoe je niet onopgemerkt blijft – bredere wielkasten

Met zijn stevig gespierde, haast dierlijke allure onderscheidt de nieuwe ML 63 AMG zich meteen van zijn soortgenoten. De onuitgegeven vormgeving van deze gespierde terreinwagen valt op door de vormtaal van AMG met beschermplaten voor en achter, een AMG-radiatorrooster, bredere wielkasten, stalen voetsteunen opzij en donker gekleurde achterlichten.

Het interieur van de ML 63 AMG kenmerkt zich op zijn beurt ook door sportiviteit en exclusiviteit: sportzetels in nappa-leer, inzetstukken in alcantara ter hoogte van de schouders, verwarmde multicontourzetels, een ergonomisch sportstuur in leer met bedieningsknoppen, drempelbeschermers met het logo AMG en pedalen in staal en rubber. Het multifunctionele wijzerpaneel geeft blijk van eenzelfde dynamisme: originele karakters, rode wijzernaalden en een snelheidsmeter met aanduidingen tot 320 km/u. Ook op het vlak van de veiligheid laat de uitrusting van de ML 63 AMG geen steek vallen: zo wordt deze terreinwagen standaard geleverd met het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE®, de actieve hoofdsteunen NECK-PRO voorin, adaptieve airbags met twee ontstekingsniveaus voor de bestuurder en de passagier, zijdelingse airbags voorin, windowbags, en gordels met gordelspanner en spankrachtbegrenzer op elke zitplaats.