06
oktober
2006
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-AMG GmbH: Twee dynamische en exclusieve topmodellen met een achtcilinder

  • CL 63 AMG – de krachtige hightech coupé
  • S 63 AMG – de luxueuze sportberline in twee carrosserieversies
  • AMG V8-motor van 6,3 l: 386 kW/525 pk en 630 Nm
  • AMG sportchassis met de actieve ophanging ABC en de krachtige AMG remmen in composietmateriaal met ADAPTIVE BRAKE
Mercedes-AMG stelt twee krachtige topmodellen met een achtcilinder voor: de CL 63 AMG en de S 63 AMG. Hun bijzonder dynamische karakter hebben de auto’s aan de V8-motor van 6,3 liter te danken. Die krachtbron, een eigen ontwikkeling van AMG, is goed voor een maximumvermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 630 Nm. Deze bijzonder snelle en unieke auto’s van AMG onderstrepen met hun hoogtechnologische uitrusting hun exclusieve karakter: naast de AMG-carrosseriekit omvat de standaarduitrusting ook nog lichtmetalen AMG velgen, het AMG sportchassis met de actieve ophanging ABC (Active Body Control), het bijzonder krachtige AMG remsysteem, een interieur dat volledig door AMG ontworpen is, en PRE-SAFE®, het preventieve veiligheidssysteem voor de inzittenden. Als opties voor die modellen worden het innovatieve PRE-SAFE® remsysteem en het systeem DISTRONIC PLUS aangeboden. De CL 63 AMG en de S 63 AMG zijn op het ogenblik de vlaggenschepen van Mercedes-AMG, dat dit jaar al tien nieuwe en krachtige AMG modellen heeft voorgesteld.

Het hart van die twee nieuwe blikvangers is de V8-motor van 6,3 liter, die volledig door AMG ontwikkeld werd. Deze atmosferische motor die ontworpen is om hoog in de toeren te klimmen, ontwikkelt een vermogen van 386 kW/525 pk bij 6.800 t/min en geeft zijn maximumkoppel van 630 Nm vrij bij 5.200 t/min. Geen enkele andere atmosferische achtcilinder die in serie gebouwd wordt, biedt een hoger vermogen of een groter koppel. Deze krachtbron, die in Affalterbach gebouwd wordt, garandeert prestaties van de bovenste plank: de CL 63 AMG en de S 63 AMG accelereren in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u; de topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 250 km/u. De unieke combinatie van een motorconcept voor hoge toerentallen en een grote cilinderinhoud maakt het mogelijk om een ongelooflijk krachtige motor te bouwen, die tegelijk bij lage toerentallen toch bijzonder snelle hernemingen biedt.

De hightech V8-motor van 6,3 l van AMG: afgeleid van de F1
De atmosferische V8-motor, die volledig uit hoogvast aluminium gebouwd is, fascineert door zijn technologie dewelke op die van de F1 geïnspireerd is, en herinnert aan het indrukwekkende parcours van AMG in de autosport. De verticale in- en uitlaatkanalen en het nieuwe variabele inlaatspuitstuk met twee ingebouwde regelkleppen garanderen een optimale cilindervulling. De klepstoters in de cilinderkoppen maken een gelijkmatige distributie en dus een hoog toerental mogelijk. De ultramoderne V8 van Mercedes-AMG wordt ook gekenmerkt door de variabele nokkenasverstelling, het bijzonder stijve cilinderblok van het closed-deck-type en de cilinderwanden die met een nieuw, revolutionair procédé behandeld zijn.
De ideale aanvulling van deze krachtbron is de versnellingsbak SPEEDSHIFT 7G-TRONIC AMG die zoals in een racewagen bediend wordt met een schakelknop op het stuurwiel. De versnellingsbak biedt drie schakelprogramma’s die met een schakelaar op de middenconsole geselecteerd kunnen worden: “S” (Sport), “C” (Comfort) en “M” (Manueel). De schakelbewegingen, de kenmerkende curve van het gaspedaal en de afstelling van de ophanging en de schokdempers van het AMG sportchassis verschillen volgens het gekozen programma.
AMG sportchassis met actieve ophanging ABC en het krachtige AMG remsysteem
De CL 63 AMG en de S 63 AMG zijn uitgerust met een hoogtechnologisch chassis en remsysteem, die niets te wensen overlaten. Het AMG sportchassis op basis van de actieve ophanging ABC elimineert haast volledig de carrosseriebewegingen bij het wegrijden, in bochten of bij het remmen. In de bochten worden eventuele rolbewegingen duidelijk verminderd terwijl ze bij snelle uitwijkmanoeuvres doeltreffend beperkt worden. De lichtmetalen AMG velgen van 8,5 of 9,5 inch, die een nieuw design met meerdere spaken hebben gekregen, worden voorzien van brede banden 255/40 (voor) en 275/40 (achter). Ze vullen op een ideale manier de opvallende wielkasten aan en garanderen een optimaal contact met het wegdek. Als optie zijn er twee lichtmetalen en volledig nieuwe AMG velgen van 20 inch beschikbaar – een ervan is een bijzonder lichte, gesmeden velg.
Het krachtige AMG remsysteem van de nieuwe generatie, dat op het systeem ADAPTIVE BRAKE gebaseerd is, stelt nieuwe normen op het vlak van remkracht, remdosering en weerstand tegen fading. De vooras is uitgerust met dubbele, zwevende remzadels – een innovatie die kenmerkend is voor AMG. Deze techniek, die uniek in de wereld is, combineert de voordelen van een remsysteem met zwevende zadels – een beperkte overdracht van de warmte naar de remolie plus een duidelijke toename van het comfort dankzij de geleiding van de remvoeringen – met de kracht van een remsysteem dat van vaste zadels met grote afmetingen gebruikmaakt. De vier wielen zijn uitgerust met grote remschijven in composietmateriaal die borg staan voor extreem korte remwegen, zelfs als de auto zwaar geladen is.
Een exclusieve dynamiek binnen en buiten
De vormgeving van de twee AMG modellen kenmerkt zich door een sportiviteit op maat – met enkele kleine verschillen. De CL 63 AMG en de S 63 AMG hebben een indrukwekkend allure dankzij de nieuwe AMG carrosseriekit, waarvan de meesterlijke lijn in overeenstemming is met de grote wielkasten. De twee auto’s maken een blijvende indruk met hun atletische AMG bumpers die gekenmerkt worden door de ronde mistlampen in een verchroomde houder, door de grote monden voor de koellucht en door de luchtsleuven in de flanken. Exclusief voor de CL 63 AMG zijn de verchroomde luchtmonden, de krachtige AMG radiatorrooster met twee horizontale, verchroomde lamellen en talrijke zwarte, verticale stijlen. De lenzen van de koplampen die in titaan gelakt zijn, dragen op hun beurt bij tot het sportieve uiterlijk.
De AMG drempelbeschermers met hun uitgesproken contouren zetten de lijn van de voorbumpers voort tot de achterzijde. Het massieve aspect van de achterzijde wordt onderstreept door de AMG achterschort met de zwarte inzetstukken – die van de CL 63 AMG ogen bijzonder sportief met hun opmerkelijk design als spoiler. De twee dubbele en verchroomde uitlaatpijpen van de AMG sportuitlaat zorgen zowel visueel als hoorbaar voor een extra toets. Een ander kenmerk is de typebenaming “6.3 AMG” op de voorste wielkasten.
Ook het interieur geeft blijk van een exclusieve sportiviteit. De erg volledige standaarduitrusting omvat de lederen bekleding PASSION en de AMG sportstoelen. Kenmerkend voor die stoelen zijn hun specifieke vorm, de zijsteunen en de multicontour- en massagefunctie. De zijwangen van de stoelen van de S 63 AMG zijn bekleed met een opmerkelijk soepel natuurleder. Het ergonomische AMG sportstuurwiel met zijn krans met een uitgesproken vorm, en de aluminium AMG schakelknoppen met de inscripties “up” en “down” ziet er niet alleen prachtig uit, maar ligt ook perfect in de hand. In het AMG combi-instrument is het AMG hoofdmenu met racechronometer (RACETIMER) geïntegreerd. Een andere blikvanger in het interieur is de exclusieve, analoge klok in de stijl “IWC-ingenieur” op de middenconsole. De AMG drempellijsten in geborsteld roestvrij staal maken het geheel compleet.
Nieuwe criteria op het vlak van de actieve en passieve veiligheid
De CL 63 AMG en de S 63 AMG stellen ook nieuwe criteria op het vlak van de actieve en passieve veiligheid: de standaarduitrusting omvat het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® voor de inzittenden. PRE-SAFE® merkt een gevaarlijke situatie onmiddellijk op wanneer die zich voordoet en activeert dan als een voorzorgsmaatregel een reeks van veiligheidsvoorzieningen. De uitrusting van de CL 63 AMG omvat daarnaast nog het Intelligent Light System, dat rijden ’s nachts nog veiliger maakt.
Het nieuwe PRE-SAFE® remsysteem en de remassistent PLUS (BAS PLUS) zorgen voor een nog hoger veiligheidsniveau. Beide systemen werken met behulp van radarsignalen. Ze waarschuwen de bestuurder met visuele en geluidssignalen voor een dreigend ongeval. Wanneer een aanrijding niet meer af te wenden lijkt, wordt de auto automatisch met een beperkte remkracht afgeremd. Het PRE-SAFE® remsysteem en BAS PLUS zijn voor de twee topmodellen als optie beschikbaar in combinatie met de snelheids- en afstandsregelaar DISTRONIC PLUS.
De CL 63 AMG en de S 63 AMG zijn vanaf januari 2007 te koop bij de filialen en verkooppartners van Mercedes-Benz. De S 63 AMG is beschikbaar in twee carrosserieversies: het model met lange wielbasis en een 130 mm kortere en dynamischere versie.