19
augustus
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-AMG lanceert V8 KOMPRESSOR

E 55 AMG
S 55 AMG
CL 55 AMG
AMG SPEEDSHIFT
AMG-Styling
De AMG-kompressor V8-krachtbron van 5,5 liter ontwikkelt een maximumvermo-gen van 350 kW/476 pk (E 55 AMG) of 368 kW/500 pk (S 55 AMG en CL 55 AMG) en staat garant voor een maximumkoppel van 700 Newtonmeter. Daarmee leveren de nieuwe V8 Kompressor-modellen tussen 34 en 39 procent meer vermogen en 32 procent meer koppel dan hun voorgangers, die aangedreven werden door atmosferische krachtbronnen.

Deze drie supersportwagens met AMG-signatuur maken in de herfst van 2002 hun opwachting bij de Mercedes-Benz-dealers.

AMG SPEEDSHIFT met stuurwielbediening in pure Formule 1-stijl

Bij de drie nieuwe AMG-modellen met de drukgevoede V8-motor wordt het ver-mogen overgedragen via een vijftrapsautomaat met AMG SPEEDSHIFT-functie, die zich zowel een sportieve als een comfortgerichte rijstijl kan aanmeten. In de ma-nuele schakelmodus kunnen de versnellingen via toetsen op het stuurwiel be-diend worden, net als in een racewagen. Andere technische hoogstandjes zijn de “optimale versnellingsfunctie” en de actieve terugschakeling bij het remmen, die samen met de mechanische blokkeringsmogelijkheid van de koppelomvormer vanaf de eerste versnelling borg staan voor een uiterst directe rij-ervaring. Boven-dien kan de AMG SPEEDSHIFT-automaat prat gaan op spontanere en tot 35 pro-cent snellere schakelovergangen.

E 55 AMG: de krachtigste Mercedes-Benz E-Klasse ooit

De E 55 AMG werpt zich vol zelfvertrouwen op als de aanvoerder van alle in serie gebouwde sportlimousines in zijn segment: de al uit de SL 55 AMG bekende su-perperformante krachtbron ontwikkelt hier 350 kW/ 476 pk bij 6100 o/m en een maximumkoppel van 700 Newtonmeter, dat over een brede toerentalzone (tussen 2650 en 4500 o/m) beschikbaar is.

Deze opmerkelijke motorkracht levert de vierdeurslimousine uitzonderlijke presta-ties op: de Mercedes-Benz E 55 AMG heeft aan amper 4,7 seconden genoeg om de 100 km/u-grens te overschrijden, en in 16,1 seconden bereikt hij een snelheid van 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u en is elektronisch begrensd. Ondanks zijn sportieve karakter springt de nieuwe AMG-sportlimousine zuinig met brandstof om. Over de Europese gemengde cyclus verbruikt hij gemiddeld 12,9 liter per 100 kilometer. Ook de uitlaatgassen worden perfect binnen de perken gehouden: de E 55 AMG voldoet nu al aan de Euro 4-emissienormen, die pas in 2005 van kracht worden.

Know-how uit de racerij toegepast bij het motorontwerp

Een van de technische highlights van de geavanceerde drukgevoede AMG V8 is de mechanische compressor, die zich tussen de cilinderbanken bevindt en de 5,5-liter achtcilinder met maximaal 0,9 bar aanblaast. In de compacte compressor-module is een laadluchtkoeler geïntegreerd, die volgens het bijzonder efficiënte principe van een lucht-water-warmtewisselaar functioneert. Voor het volledig nieuwe ontwerp van het binnenwerk werd een beroep gedaan op de rijke ervaring die AMG opdeed in de motorsport. Het carter, de krukas en de zuigers werden verstevigd, terwijl de cilinderkoppen en het kleppenmechanisme geoptimaliseerd werden. Een krachtigere oliepomp rondt het lijstje van wijzigingen af.

Semi-actieve AIRMATIC DC-ophanging met specifieke AMG-afstelling

Om het hoge motorvermogen efficiënt op de weg over te zetten hebben de inge-nieurs van Mercedes-AMG de ophanging en het remsysteem aangepast. De pro-gressieve rijdynamicasystemen van de E 55 AMG onderscheiden hem duidelijk van de andere sportlimousines. De luchtgeveerde semi-actieve AIRMATIC DC-ophanging met ADS II stelt de bestuurder in staat om naar wens een comforta-bele of erg sportieve afstelling te selecteren. De schokdemping en de vering pas-sen zich bliksemsnel en automatisch aan de rijsituatie aan, terwijl de gewenste afstelling (drie verschillende standen) ook manueel ingeschakeld kan worden via een druk op een knop. De veerpoten, schokdempers, stabilisatorstangen en de volledig elektronische ophangingssturing werden speciaal afgestemd op het grote dynamische potentieel van dit AMG-model.

De ervaringen die gedurende drie decennia werden opgedaan, dienden ook als inspiratiebron voor enerzijds de volledig aangepaste krachtoverbrenging, die een beroep doet op een stalen achteras en differentieelkoeling, en voor anderzijds het remsysteem, dat het uit de SL 55 AMG bekende Sensotronic Brake Control omvat. De geventileerde en geperforeerde remschijven rondom in 360 x 36-formaat voor-aan en 330 x 26-formaat achteraan garanderen een uitzonderlijke afremming van 10,8 m/s2 en zijn bijzonder fading-bestendig. De vaste remzadels met acht zui-gers van de vooras maken een remblokoppervlakte mogelijk die bijna tweemaal zo groot is als bij de Mercedes-Benz E-Klasse 500.

Nieuwe lichtmetalen AMG-velgen

Het contact met de weg wordt verzekerd door brede banden in 245/40 ZR 18- formaat vooraan en 265/35 ZR 18-formaat achteraan. Ze staan op erg aantrek-kelijke lichtmetalen AMG-velgen in tweespakendesign, die acht duim breed zijn vooraan en negen duim breed achteraan.

Exclusieve, gecombineerde nappaleder/nubuk-bekleding

Het leder, waarmee ook de deurpanelen bekleed zijn, is beschikbaar in drie ver-schillende kleurcombinaties. De drie ronde meters van de E 55 AMG onderschei-den zich van die van de andere E-Klassemodellen door nieuwe wijzerplaten met V8 Kompressor- en AMG-logo.

S 55 AMG en CL 55 AMG

Onder de motorkap van beide AMG-topprestatiewagens klopt het hart van een topatleet – de uit de SL 55 AMG bekende V8-compressor-motor met een motorin-houd van 5,5 liter, een vermogen van 368 kW/500 pk bij 6100 o/m en een kop-pel van 700 Newtonmeter tussen 2750 en 4000 o/m. De enorme motorkracht zorgt in deze prestigieuze en luxueus uitgeruste topmodellen voor de dynamiek van een sportwagen. Een sprintje van 0 tot 100 km/u duurt bij de S 55 AMG en de CL 55 AMG slechts 4,8 seconden, terwijl de 200 km/u-grens wordt gehaald in slechts 16,3 seconden. De maximumsnelheid wordt in beide gevallen elektronisch begrensd tot 250 km/u.

De S 55 AMG en CL 55 AMG bewijzen dat topprestaties niet ten koste hoeven te gaan van het milieu. Beide wagens voldoen immers aan de Euro 4-emissienormen, die pas in 2005 van kracht worden en verbruiken gemiddeld 13,2 liter per 100 kilometer (volgens de Europese gemengde cyclus).

AMG-Sportonderstel met standaard Active Body Control (ABC)

Beide V8 Kompressor-topmodellen worden standaard uitgerust met Active Body Control, dat ervoor zorgt dat de rolneiging in bochten en duik- en steigerbewegin-gen sterk verminderd worden. De bestuurder kan bovendien via een druk op een toets tussen een comfortgerichte of sportieve afstelling kiezen. De stuggere AMG-veerpoten en de bijzonder krachtige reminstallatie met geventileerde en geperfo-reerde schijven rondom en vaste remzadels met acht zuigers vooraan leiden het grotere dynamische potentieel in goede banen.