05
oktober
2004
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz A-Klasse:een besparing van ongeveer 1300 liter benzine per auto

De nieuwe A-Klasse, die op 10 september 2004 zijn première beleefde, stelt niet alleen op het gebied van veiligheid, comfort, uitstraling en rijdynamiek nieuwe normen, maar ook op dat van het milieu.

De ontwikkeling van die compacte auto steunde op een doorgedreven milieuconcept dat met de volledige levenscyclus van de auto rekening houdt. Meer dan 40.000 processen werden geanalyseerd en vanuit ecologisch standpunt verfijnd. Zo liggen de emissies bij de productie en het gebruik van de nieuwe A-Klasse tot 17 % lager dan bij het vorige model. Het brandstofverbruik daalt met ongeveer 8 % wat een besparing van ongeveer 1300 liter benzine per auto op zijn gemiddelde levensduur betekent.

Stikstofoxide: min 17 procent
Zwaveldioxide: min 6 procent
Vluchtige koolwaterstoffen: min 8 procent
Andere emissies: min 10 procent

Een ander resultaat van de milieuverantwoorde productontwikkeling is het toegenomen gebruik van recycleerbare kunststoffen en natuurlijke materialen. Ongeveer 21 % van de onderdelen in kunststof zijn uit hoogwaardig recyclagemateriaal vervaardigd – dat is drie keer meer dan in de vorige A-Klasse. 26 onderdelen van het nieuwste model van Mercedes zijn uit natuurlijke grondstoffen vervaardigd.

Staal en ijzer: 65 procent
Kunststof: 17 procent
Non-ferrometaal en lichtmetaal: 7 procent

Mercedes-Benz ziet het gebruik van natuurlijke materialen als een belangrijke bijdrage tot een daling van de uitstoot van koolstofdioxide. Natuurlijke grondstoffen helpen immers om het verbruik van traditionele energiebronnen zoals steenkool, aardgas of aardolie te beperken.
De nieuwe A-Klasse bevat 26 onderdelen uit natuurlijke grondstoffen – samen goed voor 23 kg.
Uit recent onderzoek van DaimlerChrysler blijkt dat natuurvezels in verbinding met andere materialen erg goed presteren. Bovendien geven ze blijk van een uitstekende buigvastheid en treksterkte zodat ze in de toekomst glasvezels kunnen vervangen in kunststof carrosseriepanelen. In vergelijking met glasvezels wegen natuurvezels minder terwijl ze ook nog gemakkelijker te verwerken zijn.