13
september
2011
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz B-Klasse E-CELL PLUS concept

Op het internationale autosalon van Frankfurt (IAA) presenteert Mercedes-Benz de B-Klasse E-CELL PLUS Concept, de eerste elektrische wagen met range-extender van het merk. De combinatie van een elektromotor en een benzinemotor maakt dat deze wagen perfect is aangepast aan dagelijks gebruik en lange ritten. De energieaccumulator is een lithium-ionbatterij van Deutsche Accumotive, die tot 100 kilometer volledig elektrisch kan afleggen, zonder lokaal vervuilende emissies uit te stoten. Dankzij de bijkomende driecilindermotor kan het totale rijbereik van de B-Klasse E-CELL PLUS Concept oplopen tot 600 kilometer. De concept-car, die tijdens de IAA 2011 wordt voorgesteld, blikt vooruit op het seriemodel dat in 2014 zal worden gelanceerd. Met de B-Klasse E-CELL PLUS Concept breidt Mercedes-Benz zijn gamma elektrische voertuigen uit met een universeel inzetbare wagen die een batterij aan een range-extender koppelt.

Met de B-Klasse E-CELL PLUS Concept, die nauw aanleunt bij een seriemodel, breidt Mercedes-Benz zijn gamma elektrische wagens uit met een compact model dat perfect geschikt is voor dagelijks gebruik dankzij een totaal rijbereik dat kan oplopen tot 600 kilometer. Deze elektrische wagen is dan ook bij uitstek geschikt voor lange ritten en biedt zijn bestuurder een grenzeloze mobiliteit. Dat wordt mogelijk door de performante elektromotor met een maximumvermogen van 100 kW en een continu vermogen van 70 kW te koppelen aan een 50 kW sterke benzinemotor. Die laatste heeft twee functies: bij lage snelheden laadt hij tijdens het rijden de batterij op met behulp van een alternator, terwijl hij bij hoge snelheden (bijvoorbeeld lange ritten op de snelweg) de wagen aandrijft en de elektromotor bijstaat door de voorwielen mee aan te drijven via een nieuwe automatische transmissie.

In de zuiver elektrische modus, dus zonder lokaal vervuilende emissies, kan de B-Klasse E-CELL PLUS Concept tot 100 kilometer zuiver elektrisch afleggen. Dat volstaat moeiteloos voor 80 procent van de dagelijkse ritten. Bovendien vormen ook lange ritten geen probleem dankzij de range-extender. Deze elektrische wagen met range-extender is dan ook perfect geschikt voor dagelijks gebruik. Hij brengt zijn bestuurder steeds op zijn bestemming, ook met een lege batterij. En wat meer is, over de gemengde cyclus stoot deze wagen slechts 32 gram CO2 per kilometer uit.

“De B-Klasse E-CELL PLUS Concept toont aan dat ons gamma compacte wagens voor de toekomst goed gewapend is. Deze elektrische wagen met batterij en range-extender vult het gamma alternatieve aandrijvingen van Mercedes-Benz aan,” verklaarde Thomas Weber, lid van het directiecomité van Daimler AG en verantwoordelijke voor onderzoek en ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars. “Met dit vernieuwende en extreem veelzijdige concept,” legt hij uit, “bieden we een antwoord op de wensen van onze klanten: enerzijds rijden ze emissievrij en anderzijds hebben ze toch een aanzienlijk rijbereik.”


Het concept van de wagen: het beste van twee werelden
De B-Klasse E-CELL PLUS Concept is een elektrische wagen die perfect is afgestemd op dagelijks gebruik. Hij combineert het beste van twee werelden: enerzijds een volledig elektrische aandrijving en anderzijds een geteste en beproefde, hoogtechnologische verbrandingsmotor. Dankzij dit gemengde aandrijfconcept worden dan ook afstanden mogelijk die tot nog toe waren voorbehouden aan auto’s met een verbrandingsmotor of brandstofcel. Bovendien vonden beide krachtbronnen dankzij hun erg compacte afmetingen een plaats in het motorcompartiment, samen met de versnellingsbak en de alternator. De ultraperformante lithium-ionbatterij en de brandstoftank zitten dan weer achterin, onder een valse vloer die speciaal werd uitgedokterd voor alternatieve aandrijvingen en die ‘Energy Space’ werd gedoopt. Op de andere versies met een alternatieve aandrijving kan deze ruimte bijvoorbeeld worden ingenomen door een gas- of waterstoftank.

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.