25
maart
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz B-Klasse:de Sports Tourer in zijn beste vorm ooit

Drie jaar nadat de B-Klasse met succes op de markt gebracht werd, heeft Mercedes-Benz de vormgeving en de techniek basis van dat model onder handen genomen. Bij die verjongingskuur ging er vooral aandacht naar de milieuvriendelijkheid, de zuinigheid en het comfort van de auto. Op elk van die domeinen werd er trouwens aanzienlijke vooruitgang geboekt. Dankzij een reeks van gerichte verbeteringen zijn de viercilindermotoren nu tot 7 % zuiniger en onderscheiden ze zich door opmerkelijk lage emissiecijfers, die zelfs tot 90 % onder de huidige EU-limieten blijven. Voor de modellen B 150 en B 170 heeft Mercedes-Benz ook nog een nieuwe ECO start/stopfunctie ontwikkeld. Die functie legt de motor stil wanneer de auto bijv. voor een rood licht halt houdt en dat maakt in het dagelijkse gebruik een brandstofbesparing tot 9 % mogelijk. Andere nieuwe ontwikkelingen omvatten de nieuwe bifuel-motor (benzine/aardgas) in de B 170 NGT BlueEFFICIENCY (op speciaal verzoek verkrijgbaar in België) en de actieve parkeerhulp die bestuurders helpt om een geschikte parkeerplaats te vinden en hen dan helpt om er in te rijden.

Sinds de B-Klasse in de zomer van 2005 voor het eerst op de markt kwam, is dit model uitgegroeid tot een blauwdruk voor een nieuw type van auto dat de voordelen van verschillende voertuigconcepten op een harmonieuze manier verzoent: deze vierdeurs heeft de dynamische vormgeving van een sportieve sedan, de buitenafmetingen van een compacte auto, de ruimte van een break, de veelzijdigheid van een mini-MPV en uiteraard het kenmerkende veiligheidsniveau van Mercedes-Benz.

De verkoopcijfers van de B-Klasse laten er geen twijfel over bestaan dat de productplanners van Mercedes-Benz de roos getroffen hebben met een concept dat tegemoet komt aan de mobiliteitsbehoeften van de hedendaagse samenleving: sinds midden 2005 heeft de Sports Tourer al meer dan 325.000 automobilisten weten te overtuigen.

De voorzijde van de B-Klasse werd vernieuwd waardoor het model nog meer rust en zelfzekerheid uitstraalt dan voordien. Dat is in hoofdzaak te danken aan de metaalgrijs gelakte radiatorrooster met zijn drie verchroomde horizontale stijlen en de Mercedes-ster in het midden. Maar ook de nieuwe bumper waarvan de vormgeving de aandacht op de grote luchtinlaat onderaan vestigt, en de gewijzigde motorkap dragen bij tot het krachtiger uiterlijk van de nieuwe B-Klasse.

Design: de vernieuwde voorzijde roept een beeld van kracht in het leven

Door de nieuwe designtaal oogt de voorzijde breed en als gevolg daarvan ook bijzonder krachtig, waardoor de sportieve kenmerken van de B-Klasse nog duidelijker in de verf gezet worden dan voordien. Die sportieve eigenschappen beperken zich overigens niet tot een hoog vermogen en een hoge snelheid, maar omvatten ook een grote wendbaarheid en een krachtig acceleratievermogen. De motorkap, de radiatorrooster en de bumper hebben samen een uitgesproken pijlvorm die op zijn beurt geen twijfel over het sportieve karakter van de auto laat bestaan. Het lijkt alsof de hele voorzijde op een dynamische wijze naar voren springt – een bijzonder expressief stijlelement in de huidige designtaal van Mercedes-Benz dat het best in de B-Klasse van het bouwjaar 2008 tot uiting komt. De pijlvorm van de voorzijde zet zich naar achteren voort in de vorm van een discrete maar duidelijke plooilijn die in het midden van de motorkap omhoog loopt.

Het zijprofiel van de B-Klasse, dat onmiskenbaar enkele voor de huidige stijl van Mercedes-Benz kenmerkende elementen vertoont, zorgt voor een boeiende wisselwerking tussen strakke vormen en krachtige lijnen. Opvallend is de karakterlijn die geleidelijk van het voorste spatbord naar het achterlicht omhoog loopt en daarbij een intrigerende scheidingslijn vormt tussen de concave en convexe oppervlakken van de flank. Die lijn onderstreept bovendien de wigvorm van de carrosserie en doet het atletische en krachtige karakter van de Sports Tourer nog beter uitkomen.

In de B-Klasse van het modeljaar 2008 lijkt de vormgeving van de flanken nog harmonieuzer en sierlijker dan voordien doordat de spiegelbehuizingen, de deurgrepen en de zijschorten nu bij alle modelvarianten in de koetswerkkleur uitgevoerd worden. De nieuwe wieldeksels en de lichtmetalen velgen verlenen de carrosserie nog een extra vleugje klasse.

In de vormgeving van de achterzijde zetten de dynamische lijnen van de neus en de flanken zich voort. Een directe visuele link wordt gecreëerd door de achterlichtblokken waarvan de bovenzijde naadloos samenvalt met de karakterlijn die langs de flank loopt. De achterlichten vallen op door hun hoogglanzende afwerking en vestigen de aandacht op de grote achterklep die nu voorzien is van een ergonomisch verbeterde en verchroomde greep. In de bovenzijde van de achterbumper die een nieuwe vormgeving gekregen heeft, wordt standaard een zwart, korrelig inzetstuk in kunststof ingewerkt dat als een bescherming van de laaddrempel fungeert. Als de B-Klasse met het chroom- of sportpakket besteld wordt, is dat inzetstuk uit gepolijst roestvrij staal vervaardigd wat de vormgeving van de achterzijde nog meer glans geeft.

Interieur: hoogwaardige uitrusting met nieuwe stoffen en bekledingen

Het gevoel van luxe, de aandacht voor het detail en het grote ruimtegevoel waren van meet af aan kenmerkende eigenschappen van de B-Klasse. De onovertroffen combinatie van vormen, kleuren en materialen roept samen met de grote interieurruimte, de prettig aanvoelende bekledingsmaterialen en het grote ruitoppervlak een bijzonder uitnodigend interieur in het leven. Daartoe draagt ook de hoge zitpositie bij die het zicht van de bestuurder op de auto verbetert, terwijl de relatief hoge gordellijn een gevoel van veiligheid opwekt zonder de inzittenden een ingesloten gevoel te bezorgen.

Het ontwerpteam van Mercedes-Benz heeft het interieur nog opgewaardeerd met nieuwe bekledingsstoffen en weefselpatronen voor de stoelen. Wordt de B-Klasse met het sportpakket besteld, dan worden de zijkussens van de stoelen bekleed met het kunstleder Artico en de middenstukken met stof. De deurpanelen worden op hun beurt met een nieuw weefsel bekleed.

De middenconsole is zoals voordien langs beide zijden afgeboord met sierstrips. Die zijn nu echter in diagonaal geborsteld aluminium vervaardigd en hebben een rookgrijze afwerking. Hetzelfde materiaal wordt ook met grote zorg rond de versnellingspook en in de deurpanelen ingebouwd waardoor de verfijnde indruk die het interieur uitstraalt, nog aan kracht wint. Zulke verfijnde toetsen maken duidelijk hoeveel aandacht er zelfs in de basisversie van de B-Klasse aan de verschillende details besteed is, en met welke hoge normen de auto afgewerkt is.

Dieselmotoren: nog eens 7 % zuiniger

Het motoraanbod voor de B-Klasse telt nog altijd zes krachtbronnen: twee direct ingespoten diesels (80 kW/109 pk en 103 kW/140 pk) die een koppel tot 300 Nm vrijgeven, en vier benzinemotoren waarvan de krachtigste een vermogen van 142 kW/193 pk en een maximumkoppel van 280 Nm heeft. De viercilindermotoren hebben een reeks van gerichte verbeteringen ondergaan om het brandstofverbruik nog terug te dringen.

Bij de dieselmodellen ligt het gecombineerde NEDC-verbruik van de B 180 CDI en de B 200 CDI zomaar eventjes 7 % lager. Afhankelijk van de bandenmaat verbruiken die twee modellen nu resp. 5,2 – 5,4 en 5,4 – 5,6 liter per 100 km. Dat betekent dat die twee turbodiesels nu een nog grotere zeldzaamheid in de tankstations worden: de B 180 CDI kan met één tank (54 liter) meer dan 1.000 km afleggen.

Benzinemodellen: nieuwe brandstofbesparende ECO start/stopfunctie

Afhankelijk van het model en het motorvermogen verbruiken de vier benzinemodellen van de B-Klasse in de NEDC-rijcyclus tussen 6,6 en 8,1 liter per 100 km. Vanaf de herfst 2008 wordt een ritje in de B-Klasse nog zuiniger: dan komen immers de modellen B 150 en B 170 BlueEFFICIENCY op de markt met de optionele ECO start/stopfunctie . Die nieuw ontwikkelde functie legt de motor automatisch stil wanneer de bestuurder bij lage snelheden in neutraal schakelt en tegelijk het rempedaal induwt. Als aan de criteria om de motor stil te leggen, voldaan is, verschijnt er een speciaal tekentje in het wijzerpaneel om de bestuurder te informeren.

Op het moment waarop de bestuurder de koppeling induwt of het rempedaal loslaat, komt de motor haast geruisloos en in een fractie van een seconde weer tot leven. Dat geruisloze en snelle startvermogen geeft de ECO start/stopfunctie een streepje voor op andere systemen van dat type en is te danken aan de startmotor-dynamo die Mercedes-Benz in de auto inbouwt. Dat element is via de riemaandrijving met de krukas verbonden waardoor de motor veel sneller en rustiger aanslaat dan met een conventionele startmotor mogelijk is. Tijdens de rit voorziet de startmotor-dynamo het elektrische boordsysteem van de B-Klasse van stroom.

In het dagelijkse gebruik maakt de ECO start/stopfunctie een aanzienlijke besparing tot 9 % mogelijk, vooral wanneer men in de stad rijdt en men vaak voor lichten en files moet stoppen.

Aardgasmotor: een zuiver en zuinig alternatief

Het aanbod van de B-Klasse wordt nog verder uitgebreid met een model dat de letters “NGT” rechts op de achterklep draagt. Die afkorting staat voor "Natural Gas Technology" en maakt duidelijk dat dit model even zuinig als milieuvriendelijk is dankzij de motor die op twee brandstoffen kan draaien: de B 170 NGT BlueEFFICIENCY verbruikt zowel aardgas als benzine en ontwikkelt in beide modi een identiek maximumvermogen van 85 kW/116 pk. Dit model is, in België, op speciaal verzoek bestelbaar.

Naast de benzinetank vinden we in dit model ook nog vijf aardgastanks met een totale inhoud van 16 kg, wat goed is voor een autonomie van meer dan 300 km. Met een algemeen NEDC-verbruik van 7,3 liter benzine en 4,9 kg aardgas per 100 km heeft de nieuwe B 170 NGT BlueEFFICIENCY dus een reikwijdte van meer dan 1.000 km. De bestuurder kiest de brandstof waarop de auto rijdt met een knop op het multifunctionele stuurwiel; een elektronische regeleenheid voert de omschakeling onmiddellijk en zonder schokken uit – zelfs wanneer de auto in beweging is.

De viercilindermotor werd door Mercedes-Benz aangepast en is nu uitgerust met bijkomende gasverstuivers op de onderzijde van het inlaatspruitstuk. Een drukregelaar binnen een gesloten regelcircuit stuurt met behulp van een elektromagnetische afsluitklep de aanvoer van het aardgas en houdt de druk in het systeem constant.

De gastanks die achteraan en onder de voetruimte van de voorpassagier ingebouwd zijn, verminderen het koffervolume van de B-Klasse met 128 liter. Het koffervolume bedraagt nu nog 422 liter (volgens de VDA-meetmethode), meer dan genoeg plaats dus voor de bagage van een normaal gezin.

De lagere uitstoot van koolstofdioxide en de lagere brandstofkosten maken van aardgas een aantrekkelijk alternatief voor benzine en diesel, zowel op het vlak van het milieu als op dat van de kosten. Binnen de NEDC-cyclus stoot dit model 135 gram CO2 per kilometer uit, 17 % minder dan de B 170 met benzinemotor. Als het verbruik van 4,9 kg aardgas (7,5 m³) per 100 km door de nieuwe B 170 NGT BlueEFFICIENCY omgezet wordt in een gelijkwaardige hoeveelheid benzine, dan liggen de brandstofkosten per kilometer ongeveer 50 % lager dan wanneer de auto op benzine rijdt.

De basisgegevens van de B-Klasse – motor, prestaties en verbruik – in een oogopslag:

B 180 CDI

B 200 CDI

B 150

B 170

B 170 NGT

B 200

B 200 TURBO

Cilinderinhoud cm³

1991

1991

1498

1699

2034

2034

2034

Vermogen kW/pk

80/109

103/140

70/95

85/116

85/116

100/136

142/193

Maximumkoppel Nm

250 bij 1600- 2600 t/min

300 bij 1600- 3000 t/min

140 bij 3500- 4000 t/min

155 bij 3500- 4000 t/min

165 bij 3500- 4000 t/min

185 bij 3500- 4000 t/min

280 bij 1800- 4850 t/min

0-100 km/u s

11,3

9,6

13,2

11,3

12,4

10,1

7,6

Topsnelheid km/u

183

200

174

184

184

196

225

NEDC-verbruik l/100 km*

5,2-5,4

5,4-5,6

6,6-6,8

6,8-7,1

7,5 m³

7,2-7,5

7,9-8,1

CO2 -uitstoot g/km**

137-140

140-148

158-163

163-171

135

173-180

190-195

*gecombineerd verbruik; **in de NEDC-rijcyclus

Milieucertificaat: de eerste beoordeling van de levenscyclus van een NGT-motor

Voor het eerst hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz een milieubalans voor de aardgasmotor opgesteld. Dat is een van de elementen waarop de Duitse TÜV (technische keuringsdienst) zich gebaseerd heeft om de B-Klasse het Milieucertificaat toe te kennen. Mercedes-Benz is het enige automerk in de wereld met dat certificaat volgens de strenge internationale norm ISO 14062 “Design For Environment”. Het certificaat is een bevestiging van het engagement van de constructeur uit Stuttgart voor alle aspecten van de milieubescherming. De ingenieurs van Mercedes-Benz meten immers niet alleen de emissies en het brandstofverbruik op de testbank, maar analyseren ook de milieu-impact van voertuigen over hun hele levenscyclus – van bij de productie over de vele gebruiksjaren tot de recyclage op het einde van hun leven.

In totaal worden er meer dan 40.000 individuele processen onderzocht, waarvan de analyse en beoordeling uiteindelijk een compleet milieuprofiel opleveren. Dat op zijn beurt is de basis voor het milieucertificaat van de B-Klasse.

De resultaten van die geïntegreerde analyse waarbij een afstand van meer dan 150.000 km afgelegd werd, maken een aantal onmiskenbare voordelen van de aardgasmotor duidelijk. De algemene CO2-emissies liggen ongeveer 20 % lager dan bij een vergelijkbaar benzinemodel. De emissies van stikstofoxide liggen 11 % lager. Bovendien hebben de experts berekend dat de aardgasmotor over zijn hele levensduur 54 % minder koolmonoxide uitstoot. De zwaardere milieubelasting die met het productieproces van de nieuwe B 170 NGT gepaard gaat, is na 17.300 km al ongedaan gemaakt.

Dat de B-Klasse in zijn concept terdege rekening houdt met het milieu, blijkt overduidelijk uit het gebruik van hoogwaardige gerecycleerde kunststoffen of uit de onderdelen die van natuurlijk materiaal vervaardigd zijn, waaronder vlas, katoen, kokosnootvezel, houtfineer en vezels van de abaca-banaan.

Mercedes-Benz heeft een brochure (in het Engels en / of in het Duits) samengesteld met gedetailleerde informatie over het milieucertificaat dat de B-Klasse gekregen heeft, en heeft die brochure op het internet gepubliceerd onder www.media.daimler.com .

Nog betere veiligheidsvoorzieningen voor de inzittenden

Op het vlak van de veiligheid is de B-Klasse een voorbeeld voor alle auto’s van zijn categorie: in het Europese NCAP-testprogramma haalde de Sports Tourer de hoogste score van vijf sterren. De volledige veiligheidsuitrusting – waaronder tweetraps frontale airbags, gordelspanners op de zitplaatsen voorin en de buitenste zitplaatsen achterin, spankrachtbegrenzers en actieve hoofdsteunen voorin, ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en zijdelingse airbags die het hoofd en de borstkas beschermen – wordt nu aangevuld met een botsgevoelige noodverlichting in het passagierscompartiment. Na een ongeval met een bepaalde kracht wordt die verlichting automatisch ontstoken zodat de inzittenden zich in het donker gemakkelijker kunnen oriënteren en het werk van de reddingsdiensten vereenvoudigd wordt.

Actieve veiligheid: knipperende remlichten als waarschuwing voor andere weggebruikers

Het voorkomen van ongevallen krijgt in het veiligheidsconcept van Mercedes-Benz dat op de dagelijkse verkeersrealiteit afgestemd is, de hoogste prioriteit. De B-Klasse wordt standaard uitgerust met technologieën zoals ABS, Brake Assist en ESP® om bestuurders te helpen kritieke situaties veilig en eenvoudig onder controle te krijgen. De ingenieurs van Mercedes-Benz zijn echter nog een stapje verder gegaan en hebben manieren bedacht om de veiligheid van de automobilisten nog te verhogen. Het resultaat is een eenvoudige, maar bijzonder doeltreffende methode om kop-staartbotsingen te vermijden: knipperende remlichten. Die veiligheidstechnologie wordt standaard in de B-Klasse van het bouwjaar 2008 ingebouwd.

Tijdens tests konden de ingenieurs van Mercedes-Benz vaststellen dat achterliggers gemiddeld 0,2 seconde sneller reageren als ze bij een noodstop een knipperend rood waarschuwingssignaal zien in plaats van conventionele remlichten. Daardoor wordt de remafstand bij een snelheid van 80 km/u met ongeveer 4,40 m ingekort, en bij een snelheid van 100 km/u zelfs met 5,50 m. Remlichten die met een hoge frequentie knipperen, blijken dus een doeltreffende manier om achterliggers op het risico van een kop-staartbotsing te wijzen.

De knipperende remlichten worden automatisch ontstoken wanneer de bestuurder een noodstop uitvoert bij een snelheid van 50 km/u of meer. En als de B-Klasse bij een snelheid van meer dan 70 km/u afgeremd wordt tot hij volledig stilstaat, gaan ook de alarmlichten knipperen.

Hulpsystemen: automatisch parkeren met ultrasone geluiden en elektrische stuurbekrachtiging

Het elektronische stabiliteitsprogramma is nu met een nieuwe standaardfunctie uitgebreid: het automatische klimhulpsysteem. Dat voorkomt dat de B-Klasse achteruit bolt wanneer de bestuurder op een helling vertrekt en hij zijn voet van het rempedaal naar het gaspedaal verplaatst. In zulke omstandigheden houdt het ESP® eventjes de remdruk in stand om het wegrijden te vereenvoudigen.

Achteruit parkeren wordt in de toekomst ook eenvoudiger. De nieuwe actieve parkeerhulp (optie) zoekt een geschikte plek langs de zijkant van de weg naarmate de B-Klasse voortrijdt. Vervolgens neemt het systeem alle stuurmanoeuvres voor zijn rekening wanneer de bestuurder achteruit de parkeerplaats inrijdt. Hoe het werkt? Bij snelheden onder 35 km/u scannen ultrasone sensoren in de zijkanten van de auto de zones onmiddellijk links en rechts van de B-Klasse. Ze meten de lengte en diepte van elke potentiële parkeerplaats. Zodra er een geschikte plek gevonden is, toont het systeem een boodschap op het scherm om de bestuurder te waarschuwen. Wanneer de bestuurder de achteruit inschakelt, de boodschap bevestigt en het gaspedaal indrukt, neemt de actieve parkeerhulp de stuurbewegingen over en wordt de B-Klasse automatisch in de parkeerruimte gemanoeuvreerd. Alles wat de bestuurder moet doen, is het gaspedaal en het rempedaal bedienen. De ultrasone sensors van de PARKTRONIC bieden ook nog hulp door aan te duiden hoeveel ruimte er voor en achter de B-Klasse over is.

Om van de automatische parkeerhulp gebruik te kunnen maken, moet de parkeerplaats maar 1,30 m langer zijn dan de B-Klasse – dat is een indicatie van de verbluffende precisie van de technologie.

Het nieuw ontwikkelde hulpsysteem telt in totaal tien ultrasone sensoren in de voor- en achterbumper, plus een elektronische regeleenheid die de sensorsignalen verwerkt en het beste manoeuvre om de parkeerruimte in te rijden, berekent. Die informatie gaat naar de elektromechanische stuurbekrachtiging van de B-Klasse, zodat de elektrische motor de noodzakelijke stuurbewegingen kan uitvoeren.

Infotainment: nieuwe systemen voor digitaal luisterplezier en navigatiesystemen voor heel Europa

Niet alleen het ruime interieur, de hoogwaardige materialen en de automatische airconditioning (standaard) maken van de B-Klasse zulk een prettige reiswagen. Ook de nieuwe generatie van infotainmentsystemen speelt daarbij een belangrijke rol. De klant kan uit vier opties kiezen: Audio 5, Audio 20, Audio 50 APS en COMAND APS. Alle eenheden boven de Audio 5 omvatten een radio met dubbele versterker, een kleurenscherm, een Bluetooth-interface voor gsm’s, een cd-speler, een automatische volumeregeling, plus een aansluiting voor externe geluidsbronnen in het handschoenvakje.

De Audio 50 APS heeft daarnaast nog een navigatiesysteem op basis van dvd's dat heel Europa bestrijkt, en een dvd-speler. Het topmodel, de COMAND APS, biedt zelfs nog meer functies, waaronder het nog snellere HDD navigatiesysteem, het Music Register, een sleuf voor SD-geheugenkaarten en stembediening.

& Voor automobilisten die hun persoonlijke muziekkeuze op een MP3-speler, een USB-stick of een ander extern audiotoestel opgeslagen hebben, heeft Mercedes-Benz een interactieve media-interface ontwikkeld. Die optie maakt het mogelijk om de iPod & co op het infotainmentsysteem van de Sports Tourer aan te sluiten. Het voordeel is dat het externe audiotoestel eenvoudig bediend kan worden met de knoppen op het multifunctionele stuurwiel, terwijl de titels zowel op het wijzerpaneel als op het kleurenscherm van de middenconsole weergegeven worden.

De verfijnde infotainmentsystemen kunnen optioneel gecombineerd worden met het surround soundsysteem “Logic 7” dat de passagiersruimte van de B-Klasse in een rijdende concertzaal omtovert.

De verjongingskuur* in een oogopslag: nieuwe kenmerken van de B-Klasse

Design

· Voorzijde: vernieuwde motorkap, radiatorrooster en bumper

· Zijprofiel: nieuwe buitenspiegels en nieuwe lichtmetalen velgen

· Achterzijde: nieuwe hoogglanzende achterlichten en een vernieuwde bumper

· Interieur: nieuw weefsel voor de stoelen en diagonaal geborstelde aluminium sierstroken

Uitrusting

· Buitenspiegels, deurgrepen en zijschorten in koetswerkkleur

· Headlamp Assist standaard

· ESP® met automatisch klimhulpsysteem standaard

· Manueel in de lengte verstelbare stuurkolom

Veiligheid

· Knipperende remlichten standaard

· Botsgevoelige noodverlichting in het interieur standaard

Aandrijving

· Moderne en tot 7 % zuinigere motoren

· ECO start/stopfunctie als optie voor de B 150 en B 170

· Nieuwe B 170 NGT BlueEFFICIENCY met een motor die zowel op aardgas als benzine draait

Technologie

· Actieve parkeerhulp als een optie

· Nieuwe infotainmentsystemen met tal van extra functies

· Surround soundsysteem als optie

· COMAND APS met standaardfuncties waaronder stembediening

· Interactieve media-interface om externe audiotoestellen aan te sluiten

*Selectie