12
april
2011
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz bestelwagens 4 x4 dagen in Turijn 2011

Stuttgart/Turijn – Zij spelen een essentiële rol, niet alleen op de Europese wegen en elders, maar ook op veldwegen, grintbanen en bouwterreinen: Mercedes-Benz bestelwagens en grote monovolumes zetten ook de toon met hun vierwielaandrijving en superieure technologie. Het 4x4-kwartet van Mercedes-Benz bestelwagens vormt een uiterst volledig gamma dat het hele spectrum dekt, van comfortabele grote monovolumes tot robuuste monovolumes.


Vierwielaandrijving voor allen – bestelwagens en grote monovolumes van Mercedes-Benz.
Vito, Sprinter, Vario of Viano - alle bestelwagens en grote monovolumes van Mercedes-Benz zijn ook met vierwielaandrijving beschikbaar. Het gamma bestaat uit de elegante, intelligent uitgeruste Viano 4Matic, de robuuste Vito 4x4, de veelzijdige Sprinter 4x4 en de onverwoestbare Vario 4x4. De combinatie van lengten en dakvarianten, maximaal toelaatbare totaalgewichten, motoren en transmissies resulteert in een indrukwekkend aantal basismodellen met drie cijfers. Wat deze vans en grote monovolumes gemeenschappelijk hebben, is hun extreme aandrijfkracht en hun weergaloze rijveiligheid op het terrein, naast hun rijcomfort, dat de vergelijking met het originele achterwielaangedreven model kan doorstaan. Ook op technologisch vlak hebben zij heel wat raakpunten: drie van de vier modellenreeksen beschikken over het 4ETS Elektronisch TractieSysteem, zij het soms in sterk verschillende configuraties die aangepast zijn aan de specifieke toepassing.

De eisen voor de diverse toepassingen konden nauwelijks sterker verschillen: de zakenman en de moeder met kinderen moeten allebei veilig op hun bestemming geraken in de winter, net zoals de gasten van een hotel in de bergen. Vakantiegangers in een camper willen zeker weten dat zij in de zomer hun natte kampeerterrein kunnen verlaten. De chauffeur van een bouwonderneming moet zich zonder problemen een weg uit de bouwpunt kunnen zoeken met zijn zwaarbeladen kiepauto. De mecanicien moet in zijn gesloten bestelauto wind en regen trotseren op de weg naar de windgenerator. Elk van deze mensen heeft een voertuig met vierwielaandrijving nodig. Toch moet dat voertuig afgestemd zijn op de specifieke behoeften van iedere gebruiker.


Viano 4MATIC: vierwielaandrijving in haar meest elegante vorm
Voor zakenlui, gezinnen en mensen die in de camper met vakantie gaan, is er de comfortabele Viano 4MATIC in de knappe Ambiente versie, de smaakvol uitgeruste Viano Trend, de pittige Viano Fun of de compacte Viano Marco Polo camper. Elk model beschikt over permanente vierwielaandrijving met een ruime vermogensreserve en maximaal gebruikscomfort. Het zware werk wordt toevertrouwd aan het ETS Electronic Traction Control systeem en de automatische transmissie. Of hij op het terrein of in sneeuw rijdt, de bestuurder hoeft enkel het gaspedaal te gebruiken en zich op de weg te concentreren. Krachtige en zuinige CDI dieselmotoren met 100 kW (136 pk) of 120 kW (163 pk), standaard uitgerust met het BlueEfficiency pakket, hebben voldoende reserves achter de hand om opgewassen te zijn tegen elke situatie: van een besneeuwde bergpas tot een lange reis.


Vito 4x4: vierwielaandrijving met een robuust design
Hoewel de technologie dezelfde is, gaat het hier om een ander type van bestelwagen: de Vito 4x4 ademt robuustheid uit. Een taaie allesdoener voor vaklieden, onderhoudstechnici of postbodes in afgelegen gebieden. Een bestelauto voor werkende mensen, die echter ook compact en wendbaar is. De vierwielaandrijving met 4ETS Electronic Traction Control, de krachtige maar zuinige CDI dieselmotoren en de gebruiksvriendelijke automatische transmissie nemen het zwaarste werk voor hun rekening – de aandrijftechnologie is identiek aan die van de Viano 4MATIC. Ook in dit geval kan de bestuurder zich volledig op de weg vóór hem concentreren.


Sprinter 4x4: vierwielaandrijving in gepersonaliseerde uitvoeringen
Ook de Sprinter 4x4 beschikt over het beproefde 4ETS Electronic Traction Control systeem dat het vermogen automatisch over de wielen verdeelt. Als vierwielaangedreven voertuig voor professionele gebruikers is de Sprinter 4x4 echter uitgerust met enkele aanvullende functies. Zo kan de vierwielaandrijving worden ingeschakeld door een knop op het dashboard in te drukken. De 4x4-technologie op zich is identiek aan die van de Viano 4MATIC en de Vito 4x4. De Sprinter 4x4 is als optie verkrijgbaar met een transferbak die het toerental met ongeveer 40 procent verlaagt en het koppel met hetzelfde percentage verhoogt, zodat de Sprinter 4x4 zich in de moeilijkste offroad-situaties uit de slag kan trekken. Naast de zuinige viercilinderdieselmotoren is de Sprinter 4x4 ook verkrijgbaar met een imposante V6-krachtbron die 140 kW (190 pk) ontwikkelt. Niet minder belangrijk is echter zijn ruime koppel van 440 Nm. Twee gewichtsklassen, talrijke koetswerkuitvoeringen en chassis voor speciale opbouwtoepassingen bieden het potentieel voor een daadwerkelijk gepersonaliseerde sprinter.

 

Vario 4x4: vierwielaandrijving voor moeilijk terrein
De grote Mercedes-Benz Vario bestelauto verenigt elementen van bestelwagens en vrachtwagens om tot een unieke synthese te komen. Dankzij zijn robuuste karakter vormt de Vario het ideale platform voor een onverschrokken 4x4 die zelfs de moeilijkste uitdagingen tot een goed einde brengt. Typische kenmerken van dit model zijn een permanente vierwielaandrijving en een inschakelbare mechanische tussen-, voor- en achterdifferentieelsper. Dankzij de uiterst robuuste, aan vrachtauto's ontleende technologie voor motor, transmissie en frame, groeide de Vario uit tot een levende legende, een status die hij nu al meer dan een decennium bezit. Aannemers, lokale overheidsinstanties, bosbouwbedrijven en andere veeleisende gebruikers zijn opgetogen over de uitstekende capaciteiten van de Vario, die in de Vario 4x4 versie over een indrukwekkende aandrijfkracht beschikt voor terreintoepassingen. De Vario, het werkpaard onder de vierwielaangedreven bestelwagens, wordt ook aangeboden in een versie met een verhoogd laadvermogen van 7,5 ton.

U kan het volledige persdossier in bijlage terugvinden.