13
juni
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz bestelwagens: schoon en zuinig – nieuwe technologie koppelt economie aan ecologie

· Moderne distributie heeft nood aan kleinere laadruimtes

· Een lage CO2-uitstoot speelt in het voordeel van transporteurs

· Nieuwe Sprinter ECO Start: lage kosten, groot effect

· Nieuwe Sprinter NGT: spaart het milieu en uw portemonnee

· Nieuwe Sprinter Plug-In Hybrid: schoon en geruisloos

· Bestelwagens van morgen: grote besparingen mogelijk

· Het einde van het olietijdperk: van diesel naar BTL en waterstof

· Zomer 2008: start praktijktesten met 11 hybride Sprinters in de USA

Mercedes-Benz Bestelwagens gaat met plezier de uitdaging aan om ecologie aan economie te koppelen. Als technologische voorloper ontwikkelt deze bedrijfsafdeling voertuigen die zowel het milieu respecteren als economisch interessant zijn voor de klanten. Eens te meer trekt Mercedes-Benz Bestelwagens de aandacht, nu met de pas ontwikkelde Sprinter ECO Start, Sprinter NGT en de testauto Hybrid Sprinter.

Diepgevroren pizza’s en boeken komen nog steeds niet via het Internet

De ongeëvenaarde flexibiliteit van het goederentransport over de weg en de grote wendbaarheid van bestelwagens zijn bij uitstek geschikt binnen de moderne distributiewereld. Zo vereist e-commerce, waarbij men bestelt via het Internet en het product thuis afgeleverd krijgt, kleine laadvolumes. Zowel particuliere klanten als bedrijven verwachten hun goederen binnen de 24 uur te ontvangen, of het nu om een boek gaat of om kantooruitrusting. In dat geval is Business to Customer, afgekort B2C, het codewoord. Transport is hierbij een essentiële factor: voeding en diepgevroren pizza’s, boeken of kantoormateriaal kunnen nu eenmaal nog niet via een breedbandverbinding verzonden worden...

Tegelijkertijd verandert ook de samenleving: gezinnen worden kleiner en het aantal alleenwonenden neemt toe. Dit heeft gevolgen voor de dagdagelijkse distributie: er wordt geshopt in kleinere hoeveelheden en er moeten dus kleinere verpakkingen geleverd worden. Men verwacht dat het dagelijks aantal pakjes in Europa tussen 1996 en 2015 zal verdubbelen tot 14 miljoen. In Duitsland alleen behandelen koerier- en expresdiensten meer dan twee miljard zendingen per jaar.

Minder positief zijn de stijgende brandstofprijzen, een mogelijke schaarste aan grondstoffen en toegangsbeperkingen tot steden en gemeenten. Het debat omtrent de uitstoot van fijn stof, CO2 en andere uitlaatgassen drijft de transportsector in het defensief. Toch kan e-commerce dankzij intelligente oplossingen bijdragen tot minder verkeer: het bestelverkeer zal wel toenemen, maar dit zal gepaard gaan met een drastische afname van het individuele gemotoriseerde verkeer van en naar de winkels.

Een lage CO2-uitstoot speelt in het voordeel van transporteurs

Een laag brandstofverbruik, en de daaruit volgende lage CO2-uitstoot, speelt in het voordeel van de transportsector. De recente prijsstijgingen van diesel maken de vraag naar zuinige en dus milieuvriendelijke bestelwagens alleen maar groter: de huidige verkoopprijs van ongeveer 1,50 euro per liter in Duitsland betekent een prijsstijging van meer dan 25 procent in slechts twaalf maanden.

Nieuwe Sprinter ECO Start: lage kosten, groot effect

Hoe een groot effect gerealiseer kan worden tegen een lage kostprijs wordt aangetoond door de Mercedes-Benz Sprinter met het ECO Start-systeem. Vooral in dichtbevolkte gebieden met veel verkeersopstoppingen zorgt dit voor een aanzienlijke besparing. De Mercedes-Benz-ingenieurs begroten de brandstofbesparing op vijf tot acht procent, en in sommige gevallen zelfs tot 20 procent. Bovendien is de startinvestering niet groot en wordt die in het stadsverkeer heel snel teruggewonnen. ECO Start is verkrijgbaar op alle Sprinter CDI-modellen met een viercilinderdieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak.

Nieuwe Sprinter 316 NGT: spaart het milieu en uw portemonnee

Hetzelfde geldt ook voor de nieuwe Sprinter 316 NGT, de Sprinter die rijdt op aardgas (NGT = Natural Gas Technology). Ondanks zijn hoge vermogen van 115 kW (156 pk), bedragen de gebruikskosten ongeveer 30 procent minder dan bij een dieselversie. Deze bezuiniging wordt bovendien gecombineerd met een milieuvriendelijkere werking dankzij de beperkte uitstoot en de lagere geluidsproductie. Aangezien er heel wat verschillende koetswerkvarianten beschikbaar zijn, is de Sprinter 316 NGT in staat om aan de meeste noden van de transporteurs te voldoen.

Nieuwe Sprinter Plug-In Hybrid: schoon en geruisloos

Mercedes-Benz begint met de Sprinter Plug-In Hybrid aan een nieuw hoofdstuk. Na de succesvolle praktijktesten met hybride varianten op basis van een dieselmodel in Frankrijk en de USA, wordt nu een grootschalige praktijktest met de Sprinter Plug-In Hybrid op basis van een benzinemotor aangevat. Deze combinatie is een mogelijke optie in landen waar de klemtoon op auto’s op benzine ligt. Tijdens de zomer van dit jaar worden elf van deze voertuigen getest in vier grote Amerikaanse steden.

De Sprinter Plug-In Hybrid kan tot 30 kilometer afleggen op elektrische energie, bijna zonder lawaai en helemaal zonder uitstoot. De lithium-ion-batterijen van het nieuwe type worden opgeladen door de motor, tijdens het afremmen (recuperatie) en ’s nachts of tijdens een pauze via het elektriciteitsnet (plug-in). Een intelligente beheermodule stuurt het afwisselende of gelijktijdige gebruik van de verbrandingsmotor en de elektromotor.

Bestelwagens van morgen: grote besparingen mogelijk

Ingenieurs werken bij Mercedes-Benz koortsachtig verder aan andere projecten. Een van de belangrijkste aandachtspunten is het energiemanagement, dit wil zeggen de behoeftegestuurde werking van randonderdelen. Binnenkort zullen de stuurbekrachtiging, de klimaatregeling en de alternator enkel nog draaien indien dit nodig is. Net zoals banden met een lage rolweerstand vergen gestuurde brandstof-, olie- en koelvloeistofpompen minder energie. Daarenboven zal de bestuurder via een display geholpen worden om zo efficiënt mogelijk te schakelen.

De volgende generatie dieselmotoren zal uitgerust worden met directe common rail-inspuiting met inspuitdrukken tot 2.000 bar – vandaag bedraagt de maximale druk 1.600 bar. Direct aangestuurde piëzo-injectoren zullen voor een snellere en preciezere inspuiting, voor een lager brandstofverbruik en voor een alerter reagerende motor zorgen. De dieselmotor heeft dus nog enorme ontwikkelingsmogelijkheden, hetzij als enige aandrijfbron, hetzij als deel van een hybride systeem.

Het einde van het olietijdperk: van diesel naar BTL en waterstof

Daimler is een van de pioniers in de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen: al in 2003 stelde het ‘s werelds eerste biobrandstof op basis van hernieuwbare grondstoffen voor: Biomass-to-Liquid (BTL) zou wel eens het toverwoord voor de toekomst kunnen worden. BTL kan met gewone diesel vermengd worden in bijna om het even welke verhouding. Deze brandstof kreeg de merknaam SunDiesel en wordt gesynthetiseerd uit hernieuwbare grondstoffen en uit afvalstoffen. Ze staat bovendien de voedselproductie niet in de weg.

Aangezien de hele plant gebruikt wordt voor de productie van brandstof, maar ook afvalmateriaal zoals houtschilfers, bedraagt de jaarlijkse opbrengst van ongeveer 4.000 liter per hectare voor BTL circa drie maal meer dan die van biodiesel. In de toekomst kan dat zelfs tien maal meer worden. BTL (SunDiesel) kan voor 92 tot 95 procent minder broeikasgassen zorgen en dat is het hoogste cijfer van alle tegenwoordig beschikbare alternatieve brandstoffen.

Met waterstof en de brandstofcel naar een Zero Emission Vehicle

In een volgende fase wordt waterstof de brandstof van de toekomst. Nu wordt waterstof nog grotendeels gewonnen uit aardgas en ruwe olie, maar in de toekomst zal het geproduceerd worden met behulp van hernieuwbare energiebronnen zoals water-, wind- en zonne-energie. Daarvoor zullen wel grote investeringen in de nodige infrastructuur, zoals een netwerk van productiesites en tankstations, noodzakelijk zijn. De milieuvriendelijke productie van waterstof als brandstof voor auto’s met een brandstofcel maakt de droom van een Zero Emission Vehicle misschien wel realiteit.

‘s Werelds eerste auto met een brandstofcel was een bestelwagen

De eerste auto met een brandstofcel in 1994 was een bestelwagen, meer bepaald de Mercedes-Benz NECAR 1 (New Electric Car) gebaseerd op de MB 100 D. Slechts een paar jaar later demonstreerde de Mercedes-Benz Sprinter met brandstofcel op indrukwekkende wijze zijn mogelijkheden tijdens praktijktesten in Europa en de USA. De Sprinter met hybride aandrijving van Mercedes-Benz Bestelwagens vormt vandaag de ideale stepstone op weg naar voertuigen met een brandstofcel.