24
oktober
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition: de nieuwe norm op het vlak van zuinigheid en rijplezier

Brussel- Mercedes-Benz brengt in de herfst van 2008 een compleet nieuwe generatie van dieselmotoren op de markt. Om de wereldpremière van deze nieuwe viercilinders glans bij te zetten, brengt Mercedes-Benz een nieuwe versie van de C-Klasse uit, de C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition. In dat model ontwikkelt die motor die een cilinderinhoud van 2,2 liter heeft, een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van 500 Nm. Daarmee accelereert de C-Klasse in precies 7,0 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Ondanks die uitzonderlijke prestaties verbruikt de C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition gemiddeld slechts 5,2 liter per 100 km (NEDC) en stoot hij maar 138 gram CO2 per kilometer uit. De motor maakt indruk met zijn snedige reactievermogen en rustige werking, waardoor hij in de toekomst een zinvol alternatief wordt voor de grotere zescilinders.
De basis van de nieuwe C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition is de berline van de C-Klasse met het uitrustingspakket AVANTGARDE. In dat model komt het sportieve karakter van Mercedes-Benz bijzonder goed tot uiting, meer bepaald door de radiatorrooster met zijn kenmerkende luchtspleten en de grote, centraal geplaatste ster van Mercedes. Voor autoliefhebbers is dat stijlelement al sinds lang het kenmerk van de sportieve Mercedes-modellen.
Bij de AVANTGARDE-modellen van de C-Klasse wordt die ster voor het eerst op een berline gebruikt, als een onmiskenbare verwijzing naar de inherente eigenschappen van de auto: een grote levendigheid, een hoog vermogen en sterke prestaties zonder dat daarbij de vertrouwde eigenschappen van de C-Klasse, zoals veiligheid en comfort tijdens lange ritten, uit het oog verloren worden.
De C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition is standaard uitgerust met lichtmetalen 16” velgen en 205/55 R16 banden – daarnaast zijn er lichtmetalen 16” velgen met een sportief 7-spaaks design (ook met 205/55 R16 banden) en 17” lichtmetalen velgen met een 5-dubbelspaaks design en met brede banden (225/45 R17 vooraan en 205/40 R17 achteraan) als gratis opties beschikbaar.
Uiteraard zijn ook alle baanbrekende technische systemen van de C-Klasse in het nieuwe model ingebouwd: bijv. het pakket AGILITY CONTROL met een aan de situatie aangepaste regeling van de schokdempers, het Intelligent Light System met vijf verschillende lichtfuncties en PRE-SAFE®, het vooruitziende beschermsysteem voor de inzittenden.
De uitgebreide standaarduitrusting omvat ook het infotainmentsysteem Audio 20. Dat is o.a. voorzien van een toetsenbord om telefoonnummers en radiofrequenties in te voeren, en van een Bluetooth-interface voor de draadloze verbinding van de gsm met het handenvrije systeem. Vloermatten met het opschrift “Prime Edition” vestigen de aandacht op de speciale status van het nieuwe model. Aluminium sierstrips (als optie: esdoornhout) en andere stijlelementen onderstrepen het ongedwongen sportieve en hoogwaardige uiterlijk van dit model.


Een beter presterende en zuiniger dieselmotor dankzij innovatieve technologieën
De nieuwe motor kan voorbeeldige cijfers op het vlak van vermogen, verbruik en emissies voorleggen. Dat dankt hij aan het gebruik van een hele reeks van innovatieve technologieën:
· een maximum ontstekingsdruk van 200 bar,
· de common rail technologie van de vierde generatie met een raildruk die met 400 bar tot 2000 bar opgevoerd is – tegelijk werd een nieuw concept voor de piëzoverstuivers ingevoerd waarbij de verstuivernaald direct aangestuurd wordt zodat de injectietiming flexibeler geregeld kan worden en de motor rustiger loopt,
· een variabele werking van de grote olieverstuivers en de waterpomp,
· een drukvulling in twee stappen.
Een andere innovatie is het aandrijfwiel voor de nokkenas dat op de achterzijde van de motor gemonteerd is. Op die manier kan, als de motor in de lengterichting gemonteerd wordt en de motorkap naar achteren toe omhoog loopt, beter voldaan worden aan de voorschriften betreffende de voetgangersbescherming.
De nieuwe motor ontwikkelt niet alleen een uitzonderlijk vermogen, maar geeft in vergelijking met zijn voorganger ook een aanzienlijk hoger koppel vrij, en dat al bij lage toerentallen. Daardoor hoeft de bestuurder in gewone gebruiksomstandigheden de motor niet hoog in de toeren te jagen en kan hij zuinig rijden. Bovendien toont de nieuwe motor zich ook baanbrekend op het vlak van de uitlaatgaszuivering. Vandaag bijvoorbeeld voldoet hij al aan de toekomstige EU5 emissienorm terwijl hij ook het potentieel heeft om aan de EU6- en BIN5-normen te voldoen.


Een veelbelovende toekomst voor de nieuwe viercilinder diesel
In verhouding tot zijn cilinderinhoud is de motor uitzonderlijk compact zodat hij zowel dwars als in de lengterichting in het motorcompartiment ingebouwd kan worden. Vanaf 2008 vervangt deze nieuwe viercilinder diesel die in verschillende vermogensversies verkrijgbaar is, vier van de bestaande dieselmotoren bij Mercedes-Benz. De motor wordt in verschillende modelreeksen aangeboden, niet alleen in de C-Klasse, maar ook in de E-Klasse, de nieuwe GLK-Klasse en de toekomstige E-Klasse Coupé. Met zijn indrukwekkende vermogen kan hij grotere krachtbronnen in zwaardere auto’s vervangen, waar hij het verbruik doeltreffend zal terugdringen door zijn “kleinere formaat”.


Moderne productie met nieuwe machinesystemen
De viercilindermotoren worden volledig in Duitsland gebouwd, in het gecoördineerde productiesysteem van Mercedes-Benz Powertrain. De basismotor komt uit Untertürkheim terwijl de eindassemblage in Kölleda (Thuringen) gebeurt. Mercedes-Benz heeft nieuwe productievestigingen opgetrokken en er de modernste productieprocessen ingevoerd om deze nieuwe motorgeneratie te bouwen.
De belangrijkste elementen daarvan zijn de innovatieve machinesystemen, de intelligente robottechnologie en de nog verbeterde ergonomie in de assemblage. Al even belangrijk zijn de doorgedreven kwaliteitscontrole en de toegenomen productieflexibiliteit. Mercedes-Benz verwacht een jaarproductie tot 700.000 stuks van deze moderne motor.


Ingenieuze details drukken het verbruik
In de Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition wordt de nieuwe dieselmotor gekoppeld aan een sportieve, handbediende zesversnellingsbak met overdrive. Ook dat element draagt bij tot het lage verbruik.
Daarnaast hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz een extra pakket maatregelen genomen om tot uitzonderlijk lage verbruikscijfers te komen. Dat pakket omvat onder andere:
· aerodynamische verfijningen, meer bepaald buitenspiegels die de luchtstroom zo weinig mogelijk breken, en een vlakke bodembekleding;
· nieuw ontwikkelde banden die de rolweerstand met 10% verminderen;
· een efficiënt systeem voor energiebeheer met een adaptieve stuurbekrachtiging, die via een bijkomende klep de uitgaande druk van de stuurbekrachtigingspomp vermindert wanneer die niet nodig is.


Nuttige informatie: nieuw schakel- en verbruiksdisplay op het instrumentenbord

De ervaring uit de Mercedes-Benz eco-training maakt duidelijk dat ook de bestuurder brandstof kan besparen door een energiebewuste rijstijl aan te nemen – en dat kan zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. In de C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition staat een nieuw ontworpen schakeldisplay de bestuurder bij door hem te informeren over het beste schakelmoment om brandstof te besparen. Naast die schakelaanbeveling verschijnt in het wijzerpaneel ook het verbruik op dat moment. Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition
Sportief, zuinig en milieuvriendelijk – een nieuwe dimensie in het rijplezier
· Een top van 250 km/u, een verbruik van 5,2 liter
· Een compleet uitrustingspakket voor de uitvoering AVANTGARDE
· Levendig, comfortabel en veilig dankzij de moderne technologie
De Mercedes-Benz C-Klasse is een geliefd model. Sinds hij op 31 maart 2007 op de markt kwam, hebben al meer dan 400.000 klanten voor een berline of break van dit model gekozen. Dat betekent dat de C-Klasse de internationale marktleider in zijn marksegment gebleven is. De nieuwe C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition wordt op zijn beurt ongetwijfeld een nieuwe blikvanger in deze succesvolle modelreeks die al verscheidene bekroningen gekregen heeft. Met de nieuwe dieselmotor die zijn wereldpremière in dit model beleeft, bewijst Mercedes-Benz dat een zuinig verbruik en een hoog vermogen perfect samengaan en dat een milieuvriendelijke rijstijl en een hoog rijplezier elkaar niet uitsluiten.


Voorbeeldige cijfers op het vlak van vermogen, verbruik en emissies
Een cilinderinhoud van 2143 cm³, een vermogen van 150 kW / 204 pk en een koppel van 500 Nm – dat zijn de kerncijfers van de volledig nieuwe viercilindermotor. En daarmee neemt hij de leiderspositie in bij de dieselmotoren van zijn categorie. De nieuwe Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition accelereert in precies 7 seconden van 0 tot 100 km/u en in 9,2 seconden van 60 tot 120 km/u (in 5de versnelling). Zijn topsnelheid bedraagt 250 km/u. Ondanks die uitzonderlijke prestaties verbruikt dit model gemiddeld maar 5,2 liter per 100 km (NEDC) en stoot het 138 g CO2 per kilometer uit – dat zijn cijfers die geen enkele vergelijkbare auto haalt.
Bovendien maakt de motor indruk met zijn levendige reactievermogen en rustige werking. In vergelijking met zijn voorganger geeft hij een aanzienlijk hoger koppel bij lage toerentallen vrij. Daardoor is het mogelijk om in dagelijkse verkeerssituaties het motortoerental laag te houden en zuinig te rijden. Ook bij de zuivering van de uitlaatgassen eist de nieuwe motor de leidersplaats op. Vandaag voldoet hij al aan de toekomstige EU5-emissienorm, terwijl hij het potentieel heeft om ook aan de EU6- en BIN5-normen te voldoen.

Sportieve genen, moderne technieken en een complete uitrusting
De basis van de nieuwe C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition is de berline van de C-Klasse met het uitrustingspakket AVANTGARDE. In dat model komt het sportieve karakter van Mercedes-Benz bijzonder goed tot uiting, meer bepaald door de radiatorrooster met zijn kenmerkende luchtspleten en de grote, centraal geplaatste ster van Mercedes. Voor autoliefhebbers is dat stijlelement al sinds lang het kenmerk van de sportieve Mercedes-modellen. Bij de AVANTGARDE-modellen van de C-Klasse wordt die ster voor het eerst op een berline gebruikt, als een onmiskenbare verwijzing naar de inherente eigenschappen van de auto: een grote levendigheid, een hoog vermogen en sterke prestaties zonder dat daarbij de vertrouwde eigenschappen van de C-Klasse, zoals veiligheid en comfort tijdens lange ritten, uit het oog verloren worden. Aluminium sierlijsten in het interieur (optioneel: esdoornhout) en andere stijlelementen onderstrepen het ongedwongen sportieve en superieure uiterlijk van dit model.


Een interieurdesign "uit één stuk"
Het design van de cockpit steunt op sportieve lijnen en krijgt duidelijk ingedeelde wijzerpanelen mee zoals we die in een roadster of een coupé aantreffen. Zilverkleurige omlijstingen, zwarte wijzerplaten, witte aanduidingen en witte wijzers combineren op een perfecte manier vorm en functie – kortom: het combi-instrument straalt klasse uit en biedt goed leesbare informatie.
Al even duidelijk ingedeeld zijn het instrumentenbord, dat optioneel in twee kleuren beschikbaar is, en de middenconsole. Boven op het instrumentenbord is in het midden het kleurenscherm ingebouwd. Dat staat perfect in het gezichtsveld van de bestuurder, maar kan indien nodig ook afgedekt of ingeklapt worden zonder de radio, het navigatiesysteem of de andere toestellen die erop aangesloten zijn, uit te schakelen. Als het scharnierende deksel van de schermopening gesloten is, blijven de elementen van het infotainmentsysteem werken.


Duidelijkheid en comfort dankzij een innovatief regelsysteem
De display in het midden van het instrumentenbord maakt deel uit van het nieuwe regel- en displayconcept dat de nieuwe C-Klasse van de luxemodellen van Mercedes overgenomen heeft. Een groot voordeel is de snelle toegang tot veel gebruikte functies. Dat betekent dat de bestuurder de bediening ervan snel onder de knie heeft en dat hij zich onmiddellijk thuis voelt. Alle bedieningselementen en informatie die tijdens de rit nodig en belangrijk zijn, bevinden zich op ergonomisch verantwoorde posities binnen handbereik van de bestuurder.
Op dezelfde manier vormt het multifunctionele stuurwiel, dat standaard ingebouwd wordt, samen met het combi-instrument een essentiële voorziening om snel toegang te krijgen tot de brede waaier gegevens en functies waar de bestuurder over kan beschikken.
De uitgebreide standaarduitrusting omvat ook het infotainmentsysteem Audio 20. Dat is o.a. voorzien van een toetsenbord om telefoonnummers en radiofrequenties in te voeren, en van een Bluetooth-interface voor de draadloze verbinding van de gsm met het handenvrije systeem. Andere opties omvatten het Audio 50 APS navigatiesysteem op basis van pijlaanduidingen en het luxueuze COMAND APS infotainmentsysteem waarin de stembediening LINGUATRONIC, een harde schijf, een navigatiesysteem op basis van kaarten en een muziekserver geïntegreerd zijn. Vloermatten met het opschrift “Prime Edition” vestigen de aandacht op de speciale status van het nieuwe model. Aluminium sierstrips (als optie: esdoornhout) en andere stijlelementen onderstrepen het ongedwongen sportieve en hoogwaardige uiterlijk van dit model.

Uitrusting van de AVANTGARDE
De uitgebreide standaarduitrusting van de C-Klasse wordt in de C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition onder andere met de volgende elementen aangevuld:
· een sierstrip in gepolijst aluminium op de gordellijn,
· B-stijlen in hoogglanzend zwart,
· een achterbank met een armsteun in het midden en twee bekerhouders,
· vloermatten met het opschrift "Prime Edition",
· achterlichten met een grijskleurige meander,
· een knop in de bestuurdersdeur om de koffer te openen,
· een luxueus multifunctioneel stuurwiel in leer met een display van 4,5” in het combi-instrument,
· een radiatorrooster in mat glanzend zilver met verchroomde sierstukken en de Mercedes-ster,
· een verlichtingspakket met verlichte voetruimtes voorin, leeslampjes voor en achter, plus instaplampjes voor en achter,
· een luchtinlaat met een diamantvormig rooster,
· mistlampen met verchroomde omlijstingen en dubbele luchtspleten,
· een met leder beklede versnellingspook,
· zetels met een horizontale zetelstructuur en een gecombineerde bekleding in stof en imitatieleer ARTICO,
· de BlueEFFICIENCY belettering op de wielkast,
· bumpers, flankbeschermers en achterzijde met verchroomde sierelementen,
· een aluminium sierlijst.
De C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition is standaard uitgerust met lichtmetalen 16” velgen en 205/55 R16 banden – daarnaast zijn er lichtmetalen 16” velgen met een sportief 7-spaaks design (ook met 205/55 R16 banden) en 17” lichtmetalen velgen met een 5-dubbelspaaks design en met brede banden (225/45 R17 vooraan en 205/40 R17 achteraan) als gratis opties beschikbaar.
De C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition is beschikbaar in obsidiaanzwart, palladiumzilver of iridiumzilver. Hij is optioneel ook beschikbaar met de speciale metallic lak diamond white. Het optionele AMG sportpakket dat voor-, achter- en zijschorten met een aparte vormgeving omvat, zet het sportieve uiterlijk nog extra kracht bij.

Ingenieuze details drukken het verbruik
In de Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition wordt de nieuwe dieselmotor gekoppeld aan een sportieve, handbediende zesversnellingsbak met overdrive. Ook dat element draagt bij tot het lage verbruik. Daarnaast hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz een extra pakket maatregelen genomen om tot uitzonderlijk lage verbruikscijfers te komen. Dat pakket omvat onder andere:
· aerodynamische verfijningen, meer bepaald buitenspiegels die de luchtstroom zo weinig mogelijk breken en die ook op de andere modellen van de C-Klasse gemonteerd worden, en een vlakke bodembekleding;
· nieuw ontwikkelde banden die de rolweerstand met 10% verminderen;
· een efficiënt systeem voor energiebeheer met een adaptieve stuurbekrachtiging, die via een bijkomende klep de uitgaande druk van de stuurbekrachtigingspomp vermindert wanneer die niet nodig is.


Nuttige informatie: nieuw schakel- en verbruiksdisplay op het instrumentenbord
De ervaring uit de Mercedes-Benz eco-training maakt duidelijk dat ook de bestuurder brandstof kan besparen door een energiebewuste rijstijl aan te nemen – en dat kan zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. In de C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition staat een nieuw ontworpen schakeldisplay de bestuurder bij door hem te informeren over het beste schakelmoment om brandstof te besparen. Naast die schakelaanbeveling verschijnt in het wijzerpaneel ook het verbruik op dat moment.


Automatische schokdempers en ADAPTIVE BRAKE
De C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition is standaard uitgerust met de AGILITY CONTROL ophanging die de reactie van de schokdempers volgens de rijsituatie regelt. Bij een normale rijstijl en een beperkte activering van de schokdempers, wordt hun reactie automatisch beperkt. Dat heeft een merkbaar effect op de weggeluiden en de trillingen van de banden – zonder de rijveiligheid in gevaar te brengen. Bij een dynamische rijstijl echter reageren de schokdempers met een maximale stugheid zodat de auto doeltreffend gestabiliseerd wordt. De AGILITY CONTROL stuurinrichting van de C-Klasse werkt met een overbrengingsverhouding van 14,5 wat de bestuurder een direct stuurgevoel garandeert.
Een ander element van de standaarduitrusting is ADAPTIVE BRAKE, een systeem op basis van de technologie in de S-Klasse. Dat systeem biedt bijkomende hulpfuncties voor een nog hoger veiligheids- en comfortniveau.
Voorbeelden daarvan zijn de Start-Off Assist (wegrijhulp op een helling), de voordruk die in kritieke situaties in het remsysteem opgewekt wordt, en het lichte remcontact om bij regen de remschijven te drogen.


De nieuwste uitvindingen van Mercedes garanderen een maximum aan veiligheid
Een intelligent gebouwd koetswerk waarvan tot 70% uit hoogvaste en ultrahoogvaste staalsoorten bestaat, vormt de basis voor de bescherming van de inzittenden in de C-Klasse. De neusstructuur biedt vier afzonderlijk werkende impactniveaus waardoor de krachten over een brede zone verdeeld kunnen worden zodat ze het passagierscompartiment links laten liggen.
De veiligheidstechnologie in het interieur werd aangevuld met de allernieuwste beschermsystemen. Zeven airbags maken deel uit de standaarduitrusting: twee adaptieve airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, een kniebag voor de bestuurder, twee zijdelingse airbags in de rugleuningen van de voorzetels en twee grote windowbags die zich bij een zijdelingse aanrijding van de A- tot de C-stijl ontplooien.
De bestuurder, de voorpassagier en de passagiers op de buitenste zitplaatsen achteraan kunnen ook rekenen op gordelspanners en spankrachtbegrenzers. De hoofdsteunen werken volgens het NECK PRO-principe: bij een aanrijding langs achteren worden de gevulde hoofdsteunen binnen enkele milliseconden naar voren geduwd om het hoofd van de bestuurder en de voorpassagier zo snel mogelijk te ondersteunen. Dat vermindert in grote mate de kans op een whiplash.
De knipperende remlichten die Mercedes-Benz ontwikkeld heeft, zijn een belangrijke hulp om kop-staartbotsingen te vermijden. Als de bestuurder bij een snelheid van meer dan 50 km/u hard moet remmen, gaan de remlichten snel knipperen om de achterliggers te waarschuwen.
PRE-SAFE®, het preventieve beschermsysteem voor de inzittenden, is verbonden met actieve veiligheidssystemen zoals ESP® en Brake Assist. Het systeem kan in een erg vroeg stadium kritieke rijmanoeuvres opmerken. Als de auto als gevolg van zwaar onder- of overstuur dreigt te botsen, of als de bestuurder in een gevaarlijke situatie erg hard moet remmen, activeert PRE-SAFE® bepaalde systemen om de auto en de inzittenden op een nakende impact voor te bereiden. Bijgevolg begint de actieve veiligheidsfase niet nadat de impact al een feit is, maar nog voor een dreigende botsing.
Baanbrekend op het vlak van vermogen, verbruik en emissies
· Tweetraps turbolading voor een groter vermogen en een spontaan reactievermogen
· Common rail technologie van de vierde generatie
· Technische innovaties verminderen het verbruik en de emissies
Om de basiskenmerken van de nieuwe viercilinder dieselmotor van Mercedes-Benz te beschrijven, volstaat een handvol superlatieven: krachtiger, zuiniger, zuiverder. Om deze nieuwe krachtbron uit de fabriek van Untertürkheim volledig naar waarde te schatten, is er echter meer uitleg nodig. Hij betreedt een toepassingsgebied waar dieselmotoren – en vooral viercilinders – voordien geen toegang toe hadden. Hij stelt nieuwe normen, zowel op het vlak van vermogen en koppel als op dat van het verbruik en de emissies. En op het ogenblik kan geen andere vergelijkbare productiemotor de cijfers van de nieuwe motor van Mercedes-Benz evenaren.
De technische vooruitgang die de ontwerpingenieurs van Mercedes-Benz met deze nieuwe viercilinder dieselmotor bereikt hebben, maakt niet alleen op papier indruk. De effecten ervan zijn ook heel duidelijk te merken achter het stuurwiel. De krachtigste versie van de nieuwe dieselmotor puurt een vermogen van 150 kW/204 pk uit zijn cilinderinhoud van 2143 cm³. Dat is een stijging met ongeveer 20% in vergelijking met zijn voorganger, hoewel de cilinderinhoud nauwelijks gewijzigd is. Het maximumkoppel nam op zijn beurt met 25% toe van 400 tot 500 Nm. De verhouding van resp. het vermogen en het koppel tot de cilinderinhoud van de nieuwe motor is al even indrukwekkend: 70 kW/95,2 pk en 233,3 Nm per liter (als vergelijking de overeenstemmende cijfers van de voorganger: 58,2 kW/79,2 pk en 186,2 Nm per liter).


Een lager verbruik ondanks de aanzienlijke toename van het vermogen
De ingenieurs zorgden er ook voor dat de nieuwe dieselmotor een voorbeeld van zuinigheid is. Ondanks de toename van het vermogen met niet minder dan 25 kW toont de motor zich nog zuiniger dan zijn voorganger, die zelf al een voorbeeld van zuinigheid was. Dat wordt meteen duidelijk uit de verbruikscijfers van de nieuwe C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition, waarin deze motor voor het eerst ingebouwd wordt. In de C-Klasse verbruikt deze nieuwe 150 kW krachtige motor maar 5,2 liter diesel per 100 km (NEDC), dat is 0,7 liter minder dan zijn voorganger. De ingenieurs van Mercedes-Benz zijn er ook in geslaagd om de hoeveelheid ongezuiverde uitlaatgassen nog verder te verminderen. Zelfs zonder een actieve NOx-zuivering komt de nieuwe viercilinder nu al tegemoet aan de toekomstige EU5-emissienorm.
“Daardoor komt onze nieuwe viercilinder op het domein dat voordien het exclusieve speelterrein was van zescilinder diesels van drie liter of van grote V8-benzinemotoren - en dat in combinatie met een voorbeeldig laag verbruik,” stelde Dr. Thomas Weber, het lid van de raad van bestuur van Daimler AG dat bevoegd is voor onderzoek en ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars.


Een voelbare vooruitgang en een intens rijplezier

Bestuurders zullen met al hun zintuigen de vooruitgang die geboekt werd, kunnen ervaren. De nieuwe motor voelt krachtig aan en reageert snel op het gaspedaal. Hij verbluft met zijn enorme trekkracht en maakt indruk met zijn voor een viercilinder ongewoon rustige en soepele werking. Hij maakt prestaties als die van een sportauto mogelijk en stuwt de C-Klasse berline in amper 7,0 seconden van 0 tot 100 km/u. De enorme soepelheid van de motor maakt vlotte acceleraties mogelijk om op landwegen snel te kunnen inhalen – in 5de versnelling heeft hij maar 9,2 seconden nodig om van 60 tot 120 km/u te versnellen. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Al die cijfers samen staan garant voor massa’s rijplezier en een enorm zuinige werking.
De nieuwe motor valt niet alleen op door zijn grote vermogen, maar ook doordat hij in vergelijking met zijn voorganger bij lage toerentallen al een hoger koppel vrijgeeft. In feite kan deze motor de beste koppelcurve van zijn categorie voorleggen. Dat betekent dat de motor extreem zuinig kan draaien bij lage toerentallen in gewone rijsituaties.

Unieke innovatieve technologieën
Vermogen, koppel, verbruik, emissies en geruisloze werking: op alle vlakken scoort de nieuwe motor goed en dat is te danken aan een hele reeks van innovatieve technologieën. Daaronder een aantal nieuwe ontwikkelingen die op het ogenblik in geen enkele andere productiemotor voor personenauto’s aangetroffen worden. Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe dieselmotor van Mercedes.
· De tweetraps turbolading staat garant voor de optimale ontwikkeling van het vermogen en koppel
· De common rail technologie van de vierde generatie waarvan de raildruk met 400 bar tot 2000 bar verhoogd is, vormt in combinatie met de nieuwe piëzo-elektrische verstuivers die een directe injectie mogelijk maken, de ideale basis voor een flexibelere inspuitverstelling. Daardoor gaat de motor rustiger draaien, verbruikt hij minder en stoot hij minder emissies uit.
· De maximale ontstekingsdruk bedraagt 200 bar, wat op zijn beurt tot het hoge vermogen bijdraagt.
· Zowel de olieverstuivers als de waterpomp worden aangedreven volgens een kenlijn om energie en dus brandstof te sparen. De oliepomp kan op haar beurt gestuurd worden zodat het oliedebiet en dus ook het brandstofverbruik verminderen.
· Het aandrijfwiel van de nokkenas bevindt zich op de achterzijde van de motor om de motorwerking nog te verfijnen en om aan de vereisten op het vlak van de voetgangersbescherming te voldoen.
· Het motorblok is vervaardigd uit gietijzer, de cilinderkop uit aluminium.
· Een tweedelige watermantel in de cilinderkop garandeert een maximale koeling ter hoogte van de verbrandingskamers. Het is deze eigenschap die een ontstekingsdruk van 200 bar en zulk een hoge verhouding vermogen/cilinderinhoud mogelijk maakt.
· De gietijzeren cilinderboringen zijn fijner gehoond dan in de vorige motor en helpen zo om het verbruik te verminderen.
· Om de krachten van de tweede orde te compenseren die inherent zijn aan viercilinder lijnmotor, zijn er twee Lanchester-balansassen onder in het motorblok aangebracht. Die assen rusten op rollagers met een lage wrijving en niet op conventionele glijlagers.
· Het vliegwiel met twee gewichten werd specifiek ontworpen met een hoog motorkoppel bij lage toerentallen voor ogen. Het vangt de trillingen van de krukas op en draagt op die manier bij tot de bijzonder rustige motorwerking.
Tweetraps turbolading voor een hoog koppel bij alle toerentallen
De nieuwe motor is de eerste dieselmotor van Mercedes-Benz voor personenauto’s die met een tweetraps turbolading uitgerust wordt. Met dit concept willen de ontwerpers de inherente nadalen van een ééntraps turbolader elimineren. Een van die nadelen is bijvoorbeeld de inertie van een grote turbolader wat de bestuurders als een aarzelende motorreactie ervaren (het turbogat).
De compacte module voor de nieuwe tweetraps turbolader bestaat uit een kleine hogedrukturbolader (HP) en een grote lagedrukturbolader (LP). Beide laders bevatten een turbine en een door de turbine aangedreven compressor en zijn met elkaar in lijn verbonden.
· De HP-turbine heeft een diameter van 38,5 mm en is direct in het uitlaatspruitstuk gemonteerd. De uitlaatgassen stromen het eerst door die turbine en geven die een snelheid tot 248.000 t/min.
· In de behuizing van de HP-turbine is een omloopleiding ingebouwd die geopend en gesloten wordt door een klep die de laaddruk regelt en die op haar beurt door een aandrijfelement geactiveerd wordt. Als de leiding gesloten is, stromen alle uitlaatgassen door de HP-turbine zodat alle energie die de uitlaatgassen bevatten, gebruikt wordt om alleen de HP-turbine aan te drijven. Op die manier kan de optimale laadruk bij lage toerentallen opgebouwd worden.
· Wanneer het motortoerental toeneemt, gaat de regelklep voor de laaddruk open om te voorkomen dat de HP-lader overbelast raakt. Een deel van de uitlaatgassen stroomt nu via de omloopleiding om de belasting op het hogedrukgedeelte te verminderen.
· Stroomafwaarts van de HP-turbine komen de twee stromen uitlaatgassen weer samen. De overblijvende energie drijft de 50 mm grote LP-turbine aan met een maximumsnelheid van 185.000 t/min.
· Ook de LP-turbine is van een omloopleiding voorzien om haar tegen een eventuele overbelasting te beschermen. De omloopleiding wordt geopend en gesloten door een gestuurde klep die als de “wastegate” bekend staat.
Zodra het motortoerental in het middengebied zit, gaat de regelklep van de HP-turbine zo ver open dat de HP-turbine nauwelijks nog enig werk verricht. Daardoor kan alle energie van de uitlaatgassen met een minimum aan verlies naar de LP-turbine geleid worden die dan al het turbinewerk verricht.
De twee compressors staan op dezelfde manier in lijn en zijn ook op een omloopleiding aangesloten. Vanuit de luchtfilter stroomt de lucht eerst door de LP-compressor (diameter 56,1 mm ) waar ze samengedrukt wordt in verhouding tot de energie die de LP-turbine aandrijft. Die samengeperste lucht stroomt vervolgens in de HP-compressor (diameter 41 mm ) die aan de HP-turbine gekoppeld is. Daarin wordt de lucht nog verder samengeperst – het resultaat is een echt tweetraps turbolaadproces.
Zodra het motortoerental in het middengebied komt, kan de HP-compressor de luchtstroom niet meer verwerken. Dat betekent dat de verbrandingslucht te sterk zou opwarmen. Om dat te vermijden gaat de omloopleiding open zodat de lucht rond de HP-compressor stroomt en ze direct in de intercooler afgekoeld wordt. In dat geval staat ook de regelklep voor de laaddruk helemaal open, wat betekent dat de HP-turbine geen effect meer heeft. Dat is het equivalent van een ééntraps turbolading.
De voordelen van deze complexe en op de behoeften gesteunde sturing van de inlaatlucht met twee turboladers zijn een verbeterde cilindervulling (voor een hoog vermogen) zodat er zelfs bij lage toerentallen een hoog koppel vrijgegeven wordt. Daarnaast wordt ook het brandstofverbruik teruggedrongen. Het uiteindelijke resultaat is dat de bestuurder een harmonieuze motorwerking ervaart: er is geen turbogat, over het hele toerentalgebied wordt een hoog koppel vrijgegeven, de prestaties zijn duidelijk beter, en er is een betere communicatie tussen de motor en het gaspedaal.

De intercooler en het EGR-systeem werden verbeterd
Het nieuwe turboladersysteem wordt perfect aangevuld door een intercooler die in vergelijking met de vorige motor groter is en de temperatuur van de lucht – die eerst samengeperst en daardoor opgewarmd werd – met ongeveer 140 °C verlaagd. Daardoor kan er een groter luchtvolume naar de verbrandingskamers geleid worden.
Voorbij de intercooler regelt een elektrisch gestuurde klep heel precies de vermenging van frisse lucht en de gerecirculeerde uitlaatgassen. Om de hoeveelheid gerecirculeerde uitlaatgassen te optimaliseren en een hoge recirculatiegraad te verkrijgen, worden de uitlaatgassen afgekoeld in een krachtige warmtewisselaar met een groot koeloppervlak. De HFM-modules (luchtmassasensoren met warme film) die in de luchtinlaat ingebouwd zijn, vullen dat systeem aan en bezorgen de regeleenheid voor de motor exacte informatie over de hoeveelheid frisse lucht zodat de uitstoot van stikstofoxide in grote mate beperkt kan worden.
De resultaten zijn bijzonder indrukwekkend: een doeltreffende opwarming van de motor; lagere emissies wanneer de motor nog koud is dankzij de hogere verbrandingstemperaturen; lagere emissies bij een warme motor dankzij de goede EGR-regeling en -koeling; een beperkte aanslag; en een lange levensduur van het systeem. De motor kan bij temperaturen rond het vriespunt zonder voorgloeien gestart worden, terwijl de doeltreffende turbotechnologie ervoor zorgt dat zelfs een koude motor rustig en stabiel draait zonder over te slaan.

Sluiting van de inlaatpoort voor een optimale luchtaanvoer
Vervolgens stroomt de verbrandingslucht in de distributiemodule voor de laadlucht die elke cilinder op een uniforme manier van lucht voorziet. In de distributiemodule is een elektrisch gestuurde afsluiting van de inlaatpoort ingebouwd die het mogelijk maakt om de diameter van de inlaatpoort van elke cilinder geleidelijk te verkleinen. Daardoor verandert de werveling van de verbrandingslucht zodat de vulbeweging van de cilinders bij alle motorbelastingen en toerentallen een optimale verbranding en een laag emissieniveau mogelijk maakt.


Aandrijfwiel van de nokkenas op de rugzijde van de motor

Bij het lijstje met de belangrijkste innovaties van de nieuwe viercilinder dieselmotor hoort ook het aandrijfwiel voor de nokkenas dat op de rugzijde van de motor gemonteerd is. Daardoor kan aan de wettelijk verplichte voetgangersbescherming voldaan worden wanneer de motor in de lengterichting gemonteerd wordt en de motorkap naar achteren toe omhoog loopt.

Het mechanisme voor de kleptiming is een andere nieuwe ontwikkeling en vermindert de wrijving ter hoogte van de 16 in- en uitlaatkleppen die door één bovenliggende inlaatnokkenas en één bovenliggende uitlaatnokkenas gestuurd worden via nokstoters met een hydraulische compensatie van de klepspeling. De nokkenas, de Lanchester-balansas en de ondersteunende elementen worden aangedreven door een reeks van tandwielen en een erg korte ketting.

Water- en oliepompen met variabele werking besparen brandstof
De elektrisch gestuurde water- en oliepomp die in overeenstemming met de behoeften geactiveerd kunnen worden, zijn ook een unieke voorziening in een productiemotor. De zuigers worden gekoeld via een oliepomp met een centrale regelklep voor de vier olieverstuivers met grote verstuivermonden. Het resultaat is dat in alle cilinders identieke thermische omstandigheden heersen. De groot bemeten verstuivermonden garanderen een optimale koeling van de zuigers, zelfs bij volle belasting, zodat die een lange levensduur krijgen. De werking van de oliepomp kan geregeld worden volgens de behoeften. Daardoor daalt het brandstofverbruik omdat niet in alle omstandigheden een even groot oliedebiet vereist is.
De werking van de waterpomp kan eveneens geregeld worden, wat op zijn beurt een innovatief kenmerk is. Net zoals de regelbare olieverstuivers helpt de waterpomp om de verbrandingskamer en de bewegende gedeelten snel op te warmen, waardoor het verbruik en de emissies dalen.

Het ontwikkelingspotentieel is nog niet volledig benut
Ondanks zijn ongeëvenaarde vermogen, zijn voorbeeldige loopeigenschappen en zijn bijzonder lage verbruik is het ontwikkelingspotentieel van de nieuwe viercilinder dieselmotor van Mercedes-Benz nog niet volledig benut. De mogelijkheden van de ultraflexibele injectietiming worden nog verder ontwikkeld om de motoremissies nog sterker te kunnen terugdringen.
De nieuwe dieselmotor moet volgens plan niet minder dan vier verschillende krachtbronnen vervangen. Hij zal ingebouwd worden in een brede waaier modelvarianten, waaronder zelfs de Mercedes-Benz Sprinter. Dankzij zijn hoge vermogen is het mogelijk om het “downsizing-principe” toe te passen waarbij kleinere motoren met minder cilinders ingebouwd worden om het brandstofverbruik doeltreffend terug te dringen.
Dankzij de levendigheid, de trekkracht en de optimale loopeigenschappen van de nieuwe dieselmotor zullen de auto’s waarin die krachtbron ingebouwd wordt, voldoen aan de hoge normen op het vlak van comfort en rijplezier die men van de modellen van Mercedes-Benz verwacht. In eerste instantie worden er drie verschillende varianten van de motor gepland voor gebruik in personenauto’s.

De basisgegevens
250 CDI
220 CDI
200 CDI
Aantal cilinders
4
4
4
Kleppen per cilinder
4
4
4
Cilinderinhoud, cm³
2143
2143
2143
Boring/slag, mm
83,0/99,0
83,0/99,0
83,0/99,0
Compressie-verhouding
16,2:1
16,2:1
16,2:1
Vermogen, kW/pk
150/204 bij 4200 t/min
125/170 bij 3200-4800 t/min
100/136 bij 3000-4600 t/min
Koppel, Nm
500 bij 1600-1800 t/min
400 bij 1400-2800 t/min
330 bij 1600-2800 t/min*
* 5-trapsautomaat
De fabriek van Untertürkheim in het kort:
Totale oppervlakte: Bebouwde oppervlakte:
2.007.242 m² 1.054.615 m²
Aantal werknemers (site/MBC)
23.287 */ 17.132**
Fabrieksdirecteur:
Volker Stauch
Stichtingsjaar:
1904
Jaarlijkse productie: Motoren: Achterassen: Voorassen: Versnellingsbakken: Hoeveelheid gegoten ijzer: Hoeveelheid gegoten lichtmetaal: Hoeveelheid geperst metaal:
1.019.746 686.083 638.242 1.348.185 103.292 t 47.815 t 69.986 t
(Alle cijfers: toestand op 12/2007)
(*incl. O&O)
(** excl. catering en beveiligingsdiensten)
Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition

Motor
Aantal cilinders/opstelling
4/in lijn, 4 kleppen per cilinder
Cilinderinhoud
cc
2143
Boring x slag
mm
83,0 x 99
Vermogen
kW/pk
150/204 bij 4200 t/min
Koppel
Nm
500 bij 1600 t/min
Compressieverhouding
16,2: 1
Mengselvoorbereiding
Brandstofinjectie onder hoge druk met common rail, tweetraps turbolader, EDC

Vermogensoverdracht
Versnellingsbak
Handbediende zesversnellingsbak
Verhoudingen
Eindoverbrenging 1e 2e 3e 4e 5e 6e Achteruit
2,65 5,014 2,831 1,789 1,256 1,000 0,828 4,569

Chassis en ophanging
Voor
Ophanging met drie wielarmen, antiduikvoorziening, schroefveren, gasschokdempers met amplitudeafhankelijk dempsysteem, stabilisator
Achter
Onafhankelijke ophanging met meerdere driedimensionaal aangebrachte wielarmen, start-off en antiduikvoorziening, schroefveren, gasschokdempers met amplitudeafhankelijk dempsysteem, stabilisator
Remsysteem
Schijfremmen rondom, intern geventileerd vooraan, vol achteraan, parkeerrem van het trommeltype achteraan, ABS, Brake Assist, ESP®
Stuurinrichting
Tand-en-heugelstuur met bekrachtiging, stuurdemper
Velgen
7 J x 16
Banden
205/55 R 16
Afmetingen en gewicht
Wielbasis
mm
2760
Spoor, voor/achter
mm
1541/1544
Lengte
mm
4581
Breedte
mm
1770
Hoogte
mm
1444
Draaicirkel
m
10.8
Kofferinhoud max.*
l
475
Leeggewicht volgens EC
kg
1645
Laadvermogen
kg
485
Toelaatbaar totaal gewicht
kg
2130
Tankinhoud/incl. reserve
l
66/8

Prestaties en verbruik
Acceleratie 0 - 100 km/u
s
7,0
Topsnelheid
km/u
250
Brandstofverbruik gecombineerd
l/100 km
5,2