04
oktober
2000
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz CL

Wie rijplezier en dynamisme zegt, zegt innovatie.
Het exclusieve karakter van de Mercedes-coupé komt tot uiting in de modernste technologie en een al even vernieuwend design. De dubbele ovale koplampen, het langgerekte silhouet en de gebogen daklijn versterken het dynamisme van deze tweedeursauto en verlenen hem zijn luxueuze en uitzonderlijke karakter. De CL 500 en CL 600 staan volgend voorjaar in de showroom van de Belgische concessiehouders en erkende verdelers van Mercedes-Benz.

De avant-gardistische techniek van de CL bezorgt zijn bestuurder nooit geziene rijsensaties. Het summum van de vernieuwing is de actieve ABC-ophanging (Active Body Control), die een nieuwe mijlpaal vormt op het vlak van dynamisme en rijcomfort. Met behulp van hydraulica onder hoge druk en een krachtige rekeneenheid past dit standaard aangeboden systeem de ophanging van het koetswerk zich in een mum van tijd aan aan de gegeven omstandigheden.

De ABC-ophanging beperkt op die manier de koetswerkbewegingen bij het optrekken, in bochten en bij het remmen. Bij snelle uitwijkmanoeuvres is hij veiliger en comfortabeler dan auto’s met een klassiek onderstel.

De nieuwe coupé pakt ook uit met andere nieuwigheden van Mercedes die voor het eerst tot de standaarduitrusting behoren : denk bijvoorbeeld aan de krachtige xenonlampen voor de koplampen en de grote lichten, de integrale bestuurders- en passagiersstoel met comfortabele instap, de nieuwe meervoudige deurscharnieren die het in- en uitstappen vergemakkelijken en het systeem dat elektronisch de bandendruk controleert.

De technische innovaties van de S-Klasse van Mercedes-Benz duiken ook op in de luxecoupé : de snelheidsregelaar en de DISTRONIC-afstandsregelaar, het dynamische navigatiesysteem DynAPS, de chipkaart van het Keyless-Go-systeem dat de traditionele contactsleutel vervangt en de actieve verluchting van de stoelen.

Leder voor het dashboard, de middenconsole, de deurpanelen en de stoelen

Het harmonische samenspel van lijnen en vlakken, kleuren en materialen roept een sfeer van luxe op, waarin fijne houtsoorten, leder en Alcantara (CL 600) de toon aangeven. Zowel het dashboard, de stoelen, de zijkanten en de deurpanelen als de armsteun in de middenconsole zijn (standaard) met leder bekleed.

Nieuwe V12-motor met automatische cilinderonderbreking

Voor de CL 600, het topmodel van het gamma, heeft Mercedes-Benz een nieuwe twaalfcilindermotor gebouwd die 270 kW en 367 pk ontwikkelt. Net als de nieuwe V8 van de CL 500 (225 kW/306 pk) onderscheidt de V12 zich door specifieke technische eigenschappen, zoals de distributie via drie kleppen per cilinder, dubbele ontsteking, automatische toevoeronderbreking naar de cilinders en een modern en licht ontwerp. Het gemengde verbruik (op basis van de nieuwe Europese cyclus) van de CL 600 bedraagt 13,4 liter per 100 km, of zowat 20 procent minder dan zijn voorganger met twaalfcilindermotor. Bovendien voldoet de V12 nu al aan de strenge EURO 4-normen inzake schadelijke uitlaatgassen, die pas in 2005 van kracht worden.

Intelligent hybride concept dat gebruik maakt van diverse materialen

Ook de moderne techniek waarmee het koetswerk van de nieuwe CL ontworpen werd, draagt bij tot de vermindering van het verbruik. Dit hybride concept is gebaseerd op het doordachte gebruik van vier lichte materialen : aluminium, magnesium, plastic en staal. Daardoor wordt de Mercedes-coupé ook op dit vlak een nieuwe technologische referentie.

De motorkap, de achtervleugels, het dak en diverse andere onderdelen zijn van aluminium ; voor de voorvleugels en het kofferdeksel werd plastic gebruikt, terwijl de binnenkant van de deuren uit magnesium bestaat. Door de lichtere structuur van het koetswerk, de motor en het onderstel weegt de nieuwe CL-coupé 340 kg minder dan het vorige model, terwijl de veiligheid bij een ongeval toch aanzienlijk toegenomen is.
Het veiligheidspakket van de CL bestaat namelijk standaard uit zijdelingse airbags in de deuren, hoofdairbags, gordelspanners met spankrachtbegrenzers op alle zitplaatsen, een passagiersairbag met dubbel ontplooiingsniveau die bovendien detecteert of er een kinderzitje geïnstalleerd is.

Compacter koetswerk

Ten opzichte van het vorige model is het koetswerk van de nieuwe coupé 72 mm korter, 55 mm smaller en 54 mm lager. De wielbasis werd 60 mm korter. Maar die aanpassingen verminderen geenszins het comfort aan boord van deze tweedeurs, die op dat vlak aan de hoogste eisen voldoet. De binnenafmetingen bieden de inzittenden evenveel plaats als in een S-Klasse (behalve op het vlak van de hoofdruimte die 20 mm kleiner is) en de afstand op heupniveau tussen de voor- en achterstoelen is vergroot tot 790 mm, wat de inzittenden alle bewegingsvrijheid biedt.

Doelstelling : ongeveer 30 procent marktaandeel

De wereldwijde vraag naar prestigieuze coupés is de afgelopen jaren lichtjes toegenomen en zou volgens voorspellingen volgend jaar een nieuwe piek van ongeveer 30.000 auto’s moeten laten optekenen. Ook de nieuwe CL zal een rol spelen in deze positieve evolutie, aangezien er vanaf het eerste volledige verkoopjaar 9.000 stuks van gemaakt en verkocht moeten worden.