06
mei
2004
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz CLK DTM AMG: Volbloed racetechnologie voor op de weg

De CLK DTM AMG is een tweedeurs model waarvan de productie beperkt blijft tot 100 exemplaren. Met zijn 428 kW/582 pk sterke V8-compressormotor van 5,5 liter, met zijn nieuw ontwikkeld chassis, met zijn optionele sportbanden en met zijn in de windtunnel verbeterde aërodynamische eigenschappen staat die auto garant voor superieure prestaties. Zo accelereert de AMG supersportwagen in amper 3,9 seconden tot 100 km/h en haalt hij een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 320 km/h.


Bij de ontwikkeling van de nieuwe CLK DTM AMG stond de meest succesvolle auto uit de DTM-competitie (Deutschen Tourenwagen Masters) model – meer bepaald de raceversie van de Mercedes-Benz CLK waarmee Bernd Schneider in 2003 de kampioenstitel op zijn naam schreef. Ook de uitrusting van de CLK DTM AMG is op de racewereld geïnspireerd: twee lederen AMG sportkuipstoelen met vierpuntsgordels garanderen de best mogelijke zijdelingse steun; het met wildleer beklede ovale AMG racestuurwiel en het nieuwe AMG wijzerpaneel met een snelheidsmeter waarvan de schaal tot 360 km/h gaat, geven het interieur op hun beurt de uitstraling van een volbloed racewagen. De eerste exemplaren van de CLK DTM AMG waarvan er maar 100 stuks gebouwd zullen worden, worden vanaf de herfst 2004 aan de klanten uitgeleverd.

Alleen al het design van de nieuwe CLK DTM AMG belooft prestaties van een echte racewagen en laat er geen twijfel over bestaan dat de auto hoogwaardige technologieën uit de racesport overgenomen heeft: de diep naar beneden lopende voorschort met grote openingen voor de koellucht, de opvallend brede wielkasten, de lichtmetalen AMG-velgen van 19 en 20 inch en de achterzijde met de diffusorlichten en spoiler herinneren aan de succesrijke CLK-racewagen uit de DTM-competitie. Een groot aantal carrosserieonderdelen is uit het bijzonder stevige en tegelijk lichte composietmateriaal CFK op basis van koolstofvezels vervaardigd.

Onder de motorkap is de AMG achtcilinder met compressoroplading ingebouwd die we uit de SL 55 AMG kennen, maar die specifiek voor dit model aangepast is. Meer bepaald de krukkast, de zuigers, de klepbediening, de koeling, de inlaatleiding, de oplading en de uitlaat werden gewijzigd. De AMG V8 puurt uit een cilinderinhoud van 4439 cm³ een maximumvermogen van 428 kW/582 pk bij 6100 t/min. Het maximumkoppel van 800 Nm komt bij 3500 t/min vrij.

Een nieuw ontwikkeld chassis, een sperdifferentieel op de achteras

Het chassis doet op zijn beurt in niets onder voor de verfijnde krachtbron. Zoals gebruikelijk in de autosport wordt er gebruik gemaakt van een in de hoogte verstelbaar chassis. Het ontwerp van de achteras werd volledig vernieuwd: de veerarmen en wieldragers werden opnieuw getekend en de aandrijfassen versterkt. Kogelgewrichten op de beide assen vervangen de rubber elementen en leveren uiterst precieze rijeigenschappen op. Op de achteras zorgt een sperdifferentieel met lamellen voor een optimale tractie. De tractieregeling ASR en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® werden op hun beurt aan het hogere motorvermogen aangepast.

Optionele sportbanden van Dunlop voor een bijzonder goede grip

De optionele sportbanden van 225/35 R 19 (voor) en 285/30 R 20 (achter) staan in voor het contact met de weg. De banden worden geleverd door Dunlop, de partner van Mercedes-Benz in de DTM, en onderscheiden zich door hun bijzonder goede grip. Ze zijn op meerdelige en speciaal voor de CLK DTM AMG ontwikkelde lichtmetalen AMG velgen van resp. 9 x 19 en 10 x 20 gemonteerd. Met hun dubbele spaken in filigraan vormen de velgen niet alleen een esthetische blikvanger, maar garanderen ze ook een doeltreffende verluchting van de remmen. Het nieuw ontwikkelde en krachtige AMG-remsysteem is voorzien van vaste remzadels met zes en vier zuigers (resp. voor en achter) en garandeert een perfecte vertraging.