03
juni
2004
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz CLK-Klasse: Nieuwe technologie voor nog meer dynamisch rijplezier

Mercedes-Benz brengt opnieuw gevoelige verbeteringen aan de CLK-Klasse aan op vlak van technologie, visuele impact en uitrusting: vanaf half 2004 zullen de CLK Coupé en CLK Cabriolet uitgerust worden met DIRECT CONTROL-technologie, bestaande uit aangepaste aslagers, een directer stuur en kortere schakelwegen. Hierdoor wordt een nog dynamischere rijstijl mogelijk zonder dat afbreuk gedaan wordt aan het hoge rijcomfort.

Ook zullen optionele schakelknoppen aan het stuur voor modellen met een automatische versnellingsbak, nieuwe audiosystemen met navigatie voor heel Europa en bixenonlichten met actieve bochtenverlichting het rijplezier verhogen en nog meer veiligheid bieden. Dankzij de 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat, de eerste ter wereld, wordt het brandstofverbruik van de CLK 500 met tot 0.6 liter per 100 kilometer verminderd. Nieuwe schakelaars en bedieningen in het interieur geven een nog grotere kwaliteitsindruk.

Het succesverhaal van de Mercedes-Benz CLK-Klasse begon in mei 2002 (Cabrio : mei 2003). Het model veroverde tot op heden de harten van meer dan 135.000 mannelijke zowel als vrouwelijke bestuurders. Over dezelfde periode liggen de verkoopscijfers ongeveer 25 procent hoger dan die van de vorige generatie in het geval van de CLK Coupé, en ongeveer 80 hoger in het geval van de CLK Cabrio.
Met deze aanpassingen benadrukt Mercedes-Benz het sportieve en dynamische karakter van de CLK-Klasse. Het technisch pakket DIRECT CONTROL draagt daar in ruime mate toe bij. Het is samengesteld uit een zes procent directere stuurverhouding, comfortgerichte torsiestanglagers op de vooras, grotere veergeleidingslagers op de achteras en een aangepast ESP®. Het resultaat van dit alles is dat zowel de CLK-Klasse Coupé en Cabrio een typisch Mercedes-rijcomfort bieden, samen met een nog verbeterd dynamisch gedrag en een grotere wendbaarheid in bochten. De Mercedes-ingenieurs hebben ook de standaardoverbrenging met zes versnellingen herzien, en de DIRECT CONTROL-technologie met kortere schakelwegen maakt snel en precies schakelen mogelijk.

Voor het eerst zijn banden met een run-flat systeem verkrijgbaar op de CLK-Klasse, en Mercedes-Benz combineert deze met een automatisch bandendrukcontrolesysteem. Dat is gebaseerd op de technologie van het Elektronische StabiliteitsProgramma (ESP®) en waarschuwt de bestuurder via het centrale scherm wanneer een plots drukverlies optreedt in een van de banden. Dankzij de zelfondersteunende flanken van de banden kan de auto zijn reis nog tot 50 kilometer verderzetten aan een maximumsnelheid van 80km/h.

CLK 500: Een brandstofbesparing van vijf procent met standaard 7G-TRONIC

Binnenkort zal het topmodel CLK 500 standaard uitgerust worden met de nieuwe 7G-TRONIC-transmissie. De enige automatische versnellingsbak in een auto ter wereld met zeven verhoudingen en twee achteruitversnellingen vermindert de acceleratietijd van nul naar 100 km/h, maakt nog sneller inhalen mogelijk en vermindert tegelijkertijd het brandstofverbruik met tot 0.6 liter per 100 kilometer. Hieronder worden de essentiële gegevens vermeld (cijfers tussen haakjes : vorige model met vijftrapsautomaat):

CLK 500 Coupé* 0-100 km/h : 5.9 s (6.0 s)
60-120 km/h : 5.2 s (6.2 s) NEDC-verbruik : 10.9 l/100 km (11.5 s)
CLK 500 Cabriolet* 0-100 km/h : 6.1 s (6.2 s)
60-120 km/h : 5.7 s (6.7 s) NEDC-verbruik : 11.1 l/100 km (11.6 s)

*voorlopige cijfers

Voor alle CLK-modellen met een automatische versnellingsbak heeft Mercedes-Benz een manueel schakelprogramma ontwikkeld dat bijzonder vlot schakelen mogelijk maakt met knoppen op het stuur (optionele uitrusting). De bestuurder hoeft zijn hand niet van het stuur te halen maar doorloopt de vijf of zeven versnellingen met een druk op de knop. In automatische stand zijn de schakelprogramma’s 'C' (Comfort) en 'S' (Sport) beschikbaar. In het 'M'-programma schakelt de versnellingsbak alleen als de bestuurder de knoppen op de versnellingspook bedient.

Vanaf half 2004 zal Mercedes-Benz ook de vernieuwende technologie van de CLK-Klasse opwaarderen met de optie van een nieuw ontwikkelde verlichting voor in bochten, een functie die beschikbaar is in combinatie met krachtige bixenonkoplampen. Bij het afslaan, het parkeren of het nemen van scherpe bochten tot 40 km/h wordt de linker- of de rechtermistlamp ingeschakeld, en verlicht deze het gedeelte schuin voor de auto in een hoek van tot 65 graden, met een bereik van ongeveer 30 meter.

Audio uitrusting: twee nieuwe systemen met navigatie voor heel Europa

In de infotainmentsector zal de CLK-Klasse referenties vastleggen met nieuwe audio- en communicatie-uitrustingen. Er kan gekozen worden uit drie systemen met een volledig telefoonklavier, een cd-speler, automatische snelheidsafhankelijke controle van het volume en verschillende ontvangstmogelijkheden:

  • Audio 20 CD met VHF-, MW-, LW- en SW-ontvangst.

  • Audio 50 APS met dezelfde kenmerken als Audio 20 CD plus een twin-tunersysteem, kleurenscherm (4.9”) en navigatie voor heel Europa met dynamische begeleiding.

  • COMAND APS met dezelfde kenmerken als Audio 50 APS plus navigatie voor heel Europa met dvd, een cd-drive, een TFT-kleurenscherm (6.5”) (16 : 9-formaat) en een versterker van 4 x 50 Watt.

    Het navigatiesysteem toont de route als een gekleurde kaart.

Een nieuw surround-soundsysteem met twaalf (Cabrio : tien) luidsprekers en een versterkeroutput van 8 x 40 Watt maakt de verbeterde audio-ervaring compleet. In de toekomst wordt ook het door Mercedes-Benz ontwikkelde LINGUATRONIC-stembedieningssysteem (optioneel) gekoppeld aan het navigatiesysteem. Dat betekent dat de bestuurder bijvoorbeeld zijn bestemming kaninspreken.

Kwaliteitsperceptie : zorgvuldig verbeterde details aan de binnen- en de buitenkant

Het uiterlijk van de CLK-Klasse wordt verder nog versterkt door een innovatieve vernislaag die gebaseerd is op de nieuwste technologie in nanopartikels die de laklaag aanzienlijk krasbestendiger en glanzender maakt, en door een lederachtig weefsel op de interieuroppervlakken. Binnenin verving Mercedes-Benz de vroegere schakelaars in de middenconsole door nieuwe drukknopschakelaars en rustte het de controlepanelen voor de THERMATIC- en THERMOTRONIC-aircosystemen uit met aantrekkelijke draaiknoppen die het instellen van temperatuur, luchtverdeling en ventilatorsnelheid vergemakkelijken, en die tegelijkertijd de kwaliteitsindruk in het interieur nog meer versterken.

CLK 55 AMG: nieuw ontwikkelde composietremmen en sportuitlaatsysteem

Zelfs de CLK 55 AMG, het sportieve en exclusieve high-performance model in het CLK-Klasse-gamma, is nu nóg sportiever: de Coupé en de Cabrio beschikken nu over een nog krachtiger remsysteem. De vooras is voorzien van composietremmen met zwevende, inwendig geventileerde schijven in grijs gietijzer met een diameter van 340 millimeter. De remschijven zijn verbonden met een aluminium kom en zijn, ook dankzij de grote oppervlakken van het binnenwerk in de vaste zadels met zes zuigers, veel hittebestendiger. Op de achteras verzorgen 330 millimeter grote, inwendig geventileerde schijven met vaste zadels met vier zuigers de remkracht.

De indrukwekkende AMG 5.5 V8-motor levert erg dynamisch een vermogen van 270 kW/367pk en een koppel van 510 Newtonmeter en klinkt nu nog sportiever– dankzij het nieuwe AMG-sportuitlaatsysteem met zijn twee kenmerkende dubbele uitlaatpijpen (alleen Coupé). Aanpassingen aan het onderstel en de krachtoverbrenging zorgen ook voor een intensere rij-ervaring: de stuggere veer/demper-afstelling en het zeven procent directere stuur staan garant voor een nog betere wegligging en een nog veel dynamischer gedrag. De nieuwe AMG SPEEDSHIFT-vijftrapsautomaat schakelt niet terug in de manuele stand “M” bij volgas en kick-down. Vanaf een bepaald snelheidsplafond schakelt de AMG SPEEDSHIFT niet automatisch naar de volgende versnelling. Hierdoor kunnen bestuurders met sportieve ambities nog beter gebruikmaken van het ongeëvenaarde prestatiepotentieel van de CLK 55 AMG.