05
mei
2006
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz CLS-Klasse: Vernieuwende motoren en veiligheidstechnologie voor modeljaar 2007

De Mercedes-Benz CLS-Klasse krijgt voor modeljaar 2007 drie nieuwe motoren, een nog groter niveau van veiligheid en een nog uitgebreidere standaarduitrusting.
De vierdeurscoupé wordt aangedreven door ‘s werelds eerste benzinemotor met piëzo-elektrische directe injectie en gerichte verstuiving. De 215 kW/ 292 pk sterke zescilindermotor van de CLS 350 CGI verbruikt zo’n tien procent minder dan een vergelijkbare V6-benzinemotor met traditionele inspuiting. De CLS 500 zal uitgerust worden met de nieuwe V8-motor van de S-Klasse, waarvan het vermogen 285 kW/388 pk zo’n 26 % hoger ligt dan dat van de vorige achtcilinder. Een andere nieuwigheid is de CLS 63 AMG, waarvan de atmosferische V8 378 kW/ 514 pk ontwikkelt. Mercedes-Benz verbetert de standaard veiligheidsuitrusting door toevoeging van het PRE-SAFE®-systeem, dat de inzittenden beschermt door te anticiperen op een nakend ongeval, en van knipperende remlichten. De nieuwe modellen van de CLS-Klasse zullen op de markt gebracht worden in juli 2006.
In oktober 2004 onthulde Mercedes-Benz de vierdeurs CLS-Klasse als een nieuw autoconcept, dat voor het eerst het dynamisme en de uiterlijke kenmerken van een coupé combineerde met het comfort en de functionaliteit van een berline. Half 2006 zal Mercedes-Benz de exclusieve uitrusting en de ultramoderne technologie van deze modelreeks nog verder verbeteren. Daardoor zal hij nieuwe maatstaven vastleggen op het vlak van veiligheid en motortechnologie.
Het eerste systeem van rechtstreekse benzine-inspuiting met gerichte verstuiving ter wereld toont de in te slagen weg voor benzinemotoren in personenwagens, en zal beschikbaar zijn in de nieuwe CLS 350 CGI vanaf het derde trimester van 2006. De innovatieve injectieprocedure van deze motor zorgt voor een veel lager verbruik en een hoger thermodynamisch rendement dan de traditionele procedure met directe injectie, waar de brandstof gericht wordt door de vorm van de verbrandingskamer. Met een brandstofverbruik van 9,1–9,3 liter per 100 kilometer volgens de Europese normcyclus heeft de zescilindercoupé met een volle tank (80 liter) een rijbereik van zo’n 870 kilometer.
Het belangrijkste voordeel van de CGI-motor (CGI = Stratified-Charged Gasoline Injection) is de gelaagde werkwijze waarnaar zijn naam verwijst. Daarbij werkt de motor met een groot overschot aan lucht en verbruikt hij dus weinig. Nu is het dankzij meervoudige injectie voor het eerst mogelijk om deze ‘arme’ werkwijze ook bij hoge toerentallen en belastingen te gebruiken. In elke cyclus wordt de brandstof meermaals gedurende enkele fracties van een seconde in de verbrandingskamers verstoven om de vorming van het mengsel, de verbranding en het verbruik te optimaliseren.
Een van de belangrijkste bestanddelen van dit vernieuwende directe benzine-injectiesysteem zijn de snel reagerende piëzo-elektrische injectoren. Ze zijn voorzien van openingen die naar buiten opengaan om een doorgang van slechts enkele micrometer te creëren. Die bepaalt de vorm van de brandstofstraal en produceert een uniforme, cilindrische verstuiving. Dankzij hun reactietijd van enkele microseconden verzekeren deze piëzo-elektrische injectoren meervoudige inspuitingen per arbeidsslag, en dus de werking met een arm mengsel. Doordat ze het verbrandingsproces flexibel en efficiënt controleren, spelen ze een belangrijke rol in het garanderen van een uiterst laag brandstofverbruik.
Moeiteloze prestaties gecombineerd met uitmuntende zuinigheid
De rechtstreeks ingespoten motor van Mercedes-Benz kan ook boven de 120 km/u nog volgens deze gelaagde werkwijze draaien. Op hoofdwegen en snelwegen met een grotendeels constante snelheid en met de nodige anticipatie ligt het verbruik van de CGI-motor tot 1.5 liter per 100 kilometer lager dan dat van de zescilinder met conventionele inspuittechnologie, een brandstofbesparing van ongeveer 15 %.
Met de tweede generatie van de directe benzine-inspuiting van Mercedes zijn een laag brandstofverbruik en een uitstekend vermogensrendement niet onverenigbaar met elkaar. Integendeel zelfs, want de motor levert 15 kW/20 pk meer vermogen en 4 % meer koppel dan de V6 met conventionele injectie. De CGI-motor combineert met andere woorden een uiterst laag brandstofverbruik met intense rijsensaties die hun gelijke niet kennen in het segment van de zescilinders. Zo kan de nieuwe CLS 350 CGI optrekken van 0 tot 100 km/u in slechts 6,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u (elektronisch begrensd).
Twee nieuwe achtcilindermotoren en een V6-diesel met meer koppel
Het motoraanbod van de CLS-Klasse omvat nu twee achtcilindermotoren met een hoog vermogen en koppel. De CLS 500 zal uitgerust worden met de 285 kW/388 pk sterke V8-motor uit de S-Klasse, die zo’n 26 % meer vermogen levert dan de vorige achtcilinder. Met 530 Nm overtreft de nieuwe motor zijn voorganger ook op het vlak van koppel met ongeveer 15 %. De nieuwe CLS 500 trekt op van 0 tot 100 km/u in slechts 5,4 seconden, 0.7 seconden sneller dan het vorige model.
Mercedes-AMG heeft de nieuwe CLS 63 AMG ontwikkeld, die aangedreven wordt door een atmosferische V8-motor van 378 kW/ 514 pk. In vergelijking met het vorige model, de CLS 55 AMG, werd het vermogen met 28 kW/38 pk verhoogd.
Een volledig nieuwe V6-diesel (165 kW/224 pk) zal tegelijkertijd het maximumkoppel van de CLS 320 CDI verhogen van 510 tot 540 Nm.
Alle motoren van de CLS zullen standaard gecombineerd worden met de 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat. Bovendien zal het manueel schakelen verbeterd worden dankzij nieuwe, als optie verkrijgbare schakellepels, die ergonomisch opgesteld staan achter het stuurwiel.
Uitmuntende veiligheidstechnologie met standaard PRE-SAFE®
Voortaan zal de standaarduitrusting van de CLS-Klasse uitgebreid worden met het internationaal bekroonde beschermingssysteem voor de inzittenden PRE-SAFE®. Dat reageert onmiddellijk door de auto en zijn inzittenden voor te bereiden op een nakende aanrijding. Het doet dat door de veiligheidsgordels van de bestuurder en de voorste passagier aan te spannen, de voorste passagiersstoel in een optimale botspositie te zetten en automatisch het schuifdak en de zijruiten te sluiten wanneer de auto dreigt te gaan schuiven. Dergelijke voorzorgsmaatregelen verzekeren dat de veiligheidsgordels en de airbags bij een ongeval de best mogelijke bescherming bieden. Al even uniek als PRE-SAFE® zijn de NECK-PRO hoofdsteunen, die eveneens standaard gemonteerd worden. Bij een aanrijding langs achteren worden de hoofdsteunen, die gestuurd worden door een sensor, binnen enkele milliseconden naar voren gebracht om het hoofd van de bestuurder en de voorste passagier te beschermen. Op die manier verminderen de veiligheidshoofdssteunen het risico op een whiplash.
Mercedes-Benz voorziet de CLS-Klasse standaard van knipperende remlichten om aanrijdingen langs achteren te vermijden. Die waarschuwen achteropkomende bestuurders efficiënter dan conventionele remlichten. En dankzij de snellere reactietijd bij het remmen kan de remafstand bij 100 km/u met zo’n 5,5 meter verminderd worden.
Vanaf half 2006 zal de CLS-Klasse standaard uitgerust worden met het ADAPTIVE BRAKE system, dat oorspronkelijk ontwikkeld werd voor de S-Klasse. Dankzij elektronische sturing kan het hydraulische remsysteem ondersteunende functies bieden die de veiligheid in noodsituaties of op nat wegdek nog vergroten. Daarbovenop vergemakkelijkt het ADAPTIVE BRAKE het vertrekken op een helling en voorkomt het dat de auto aan verkeerslichten of in een harmonicafile onbedoeld vooruitbolt.
De nieuwe CLS zal tussen de 59.653,00 en de 110.594,00 euro (incl. BTW) kosten. De prijs van de CLS 320 CDI zal ongewijzigd blijven, ondanks de uitbreiding van de veiligheidsuitrusting en toename van het motorkoppel.
In een oogopslag
Nieuwe kenmerken van de CLS-Klasse
Uitrusting
ADAPTIVE BRAKE THERMATIC-controlepaneel met display
Luxueuze stoelen met luxueuze hoofdsteunen (optie) Nieuwe sleutel met verchroomde inlegstukken
Nieuwe lichtmetalen velgen van 18 duim met 7 spaken en banden in verschillende maten (optie) Nieuw designo uitrustingspakket voor de CLS 320 CDI, CLS 350 CGI en CLS 500 (optie)
Veiligheid
PRE-SAFE®
Knipperende remlichten Regensensor met tweede instelbare gevoeligheid
Motoren en overbrenging
Nieuwe CLS 350 CGI met rechtstreekse benzine-inspuiting en gerichte verstuiving*
Nieuwe CLS 500 met 60 kW/82 pk meer vermogen Nieuwe CLS 63 AMG met atmosferische V8-motor van 378 kW/514 pk
CLS 320 CDI met een maximumkoppel van 540 Nm tegenover 510 Nm vroeger Nieuwe schakellepels aan het stuur (optie)
Design
Nieuwe houtinleg in donker suikeresdoornhout (optie)
Nieuwe koetswerkkleuren: kristalwit en periklaasgroen (optie)
*Verkrijgbaar in West-Europa vanaf het derde trimester van 2006