17
februari
2005
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz E 200 NGT:een ecologische formule met dubbele brandstofDe krachtigste berline op aardgas

De Mercedes-Benz, die sinds de lente van 2004 op de Duitse wegen te vinden is, biedt een vermindering van de CO2-uitstoot met meer dan 20 % tegen gebruikskosten die meer dan gehalveerd werden. Sinds ongeveer zes maanden wordt deze ecologische variant van de E-Klasse ook aangeboden in Oostenrijk, Italië, Zweden en Zwitserland. Een rechtsgestuurde versie zal vanaf half 2005 op de Aziatische markt gelanceerd worden.

Met een viercilindermotor van 120 kW/163 pk onder de kap, is de 200 NGT niet enkel een van de zuinigste Mercedes-modellen, die er bestaan, het is ook een van de krachtigste berlines op NGV (Natuurlijk Gas voor Voertuigen). Voertuigen op NGV zijn een belangrijke schakel in het globaal concept dat DaimlerChrysler uitdokterde om het brandstofverbruik en de uitstoot van stikstofoxides te drukken zonder daarbij de mobiliteit op lange termijn uit het oog te verliezen.

Het model E 200 NGT (voor Natural Gas Technology) werd ontwikkeld in het technologiecenter van Mercedes-Benz op basis van de Mercedes-Benz E 200 KOMPRESSOR. De viercilindermotor van 120 kW/163 pk levert een maximumkoppel van 240 Nm; dezelfde waarden als die voor de E 200 KOMPRESSOR. Dankzij de complexe integratie van de bijkomende technische onderdelen, diende men geen enkel compromis te sluiten inzake ontwikkeling van het vermogen, het comfort, de kwaliteit en de veiligheid.

Net als de benzineversie E 200 KOMPRESSOR voldoet het model E 200 NGT op dubbele brandstof benzine/aardgas aan de strenge uitlaatgasnormen Euro 4. Wanneer de auto op aardgas rijdt, ligt de uitstoot van stikstofdioxide ruim 20 % lager dan wanneer de auto in benzinemodus rijdt.

Gebruikscomfort: overschakeling aardgas/benzine via schakelaars

De E 200 NGT kan op aardgas rijden of op loodvrije benzine. De bestuurder kiest zelf de aandrijvingsmodus die hij wil en kan tussen NGV en benzine kiezen met behulp van de multifunctionele toetsen op het stuur en het centraal scherm in het dashboard. De overschakeling gebeurt in alle zachtheid, zonder schokken, dankzij een speciale elektronische rekeneenheid die de overschakeling voor iedere cilinder apart beheert. De bestuurder wordt op de hoogte gehouden van de gasvoorraad in de tanks via het centrale scherm in het dashboard. Indien de voorraad aardgas opgebruikt is, schakelt het systeem zelf over op brandstof, zonder dat de passagiers daar iets van merken. Van zodra de gastanks weer gevuld zijn, wordt de rit automatisch voortgezet in NGV-modus.

Specifieke wijzigingen aan de TWINPULSE-compressormotor

De TWINPULSE-compressormotor werd aangepast door de toevoeging van injectoren in het onderste gedeelte van het inlaatbuizensysteem. De voeding op NGV wordt gestuurd door een drukregulator, die vlakbij de motor een plaats kreeg, samen met een specifieke sensor en een elektromagnetische afsluitingsklep. De elektronische motorsturing werd aangepast om een perfecte werking in de beide modi te garanderen. In tegenstelling tot andere vergelijkbare modellen, die vaak minder goede prestaties laten optekenen in NGV-modus, blijven de vermogen- en koppelkenmerken van de Mercedes-Benz-viercilindermotor voorbeeldig, ook wanneer de motor op aardgas draait. De E 200 NGT is momenteel de krachtigste berline op dubbele brandstof, die in serie geproduceerd wordt.

Mercedes-veiligheid: een volledig programma crashtests

Voor de opslag van zijn brandstoffen werd de auto uitgerust met een benzinetank van 65 liter en vier gastanks met een totale capaciteit van 18 kg. Deze laatste kregen een plaats in de uitsparing van het reservewiel (koffer) en achter de achterste scheidingswand. De Mercedes-veiligheid wordt gewaarborgd door een volledig programma aan crashtests. De waterdichtheid van het systeem voor gasopslag beantwoordt aan de strengste eisen. Het NGV wordt immers gecomprimeerd bij 200 bar wanneer de tanks worden bijgevuld.

Met alle tanks gevuld beschikt het model E 200 NGT over een rijbereik van zowat 1 000 km (basis: verbruik volgens de nieuwe gemengde Europese cyclus), bijna 300 km in NGV-modus en 700 km in klassieke benzinemodus. Optioneel kan de berline nog worden uitgerust met een benzinetank van 80 liter waarmee hij een maximaal rijbereik weet te halen van bijna 1200 km.

Een grote koffer en een hoog nuttig laadvermogen

De kofferinhoud met gastanks op hun plaats bedraagt 400 liter (VDA-berekeningsmethode). Op die manier schiet er dus voldoende plaats over voor twee grote reiskoffers en nog twee kleinere tassen voor een korter verblijf. Met een vijftrapsautomaat als overbrenging biedt deze berline een nuttig laadvermogen van 510 kg, of bijna net zoveel als de E 200 KOMPRESSOR.

Aan de buitenzijde is de E 200 NGT op dubbele brandstof identiek aan een standaard E-Klasse-berline. Enkel de tankklep is een tikkeltje groter, want naast de gebruikelijke vuldop, vind je hier ook de specifieke NGV-aansluiting die het bijtanken comfortabel en volkomen veilig maakt.

Gehalveerde gebruikskosten in NGV-modus

Naast de aanzienlijke reductie van CO2-uitstoot, biedt de aandrijving op NGV ook een zuinigere werking als voordeel. In Duitsland kost de NGV momenteel zowat 0,72 euro/kg. Omgerekend naar een equivalent in benzine (rekening houdend met het energierendement), komt deze prijs overeen met 0,48 euro/l. NGV is dus meer dan 50 % goedkoper dan loodvrije benzine. Bovendien wordt de aankoop van voertuigen op aardgas in Duitsland aangemoedigd door middel van fiscale voordelen, programma’s voor publieke en private ontwikkeling en door leningen tegen een voordelig tarief.

Vanuit ecologisch maar ook vanuit economisch oogpunt vormt NGV een perfect haalbaar alternatief voor benzine en diesel. Als primaire energiebron kan het in zijn natuurlijke toestand gebruikt worden, zonder de verliezen die gepaard gaan met de verandering van toestand. Aardgas is onschadelijk en reukloos. Het bestaat voornamelijk uit methaan (CH4), wat er de fossiele brandstof met het laagste koolstofgehalte van maakt. Vandaar ook dat de uitstoot van CO2 ruim 20 % lager is dan bij benzine.

NGV: een distributienetwerk in volle expansie

In Duitsland loopt de uitbreiding van het distributienetwerk een behoorlijke vaart. Momenteel beschikt dit land over meer dan 550 servicestations die uitgerust zijn met pompen waar NGV getankt kan worden, en dit aantal neemt week na week toe. De grens van duizend stuks zou al in 2006 gehaald worden, zodat de distributie van NGV over bijna het volledige Duitse territorium gewaarborgd is. Voltanken met aardgas is zo eenvoudig als wat en duurt nauwelijks langer dan een tankbeurt met klassieke brandstof. Er gaan niets verloren door verdamping en er komen ook geen hinderlijke geurtjes vrij tijdens het tanken.

Aardgas is lichter dan lucht. Voertuigen, die op NGV draaien, kunnen daarom onbeperkt gebruik maken van afgesloten parkeerruimtes en tunnels. De verbodsborden die auto’s op gecomprimeerd gas de toegang ontzeggen, zijn niet van toepassing voor de voertuigen op NGV.

Een hoge mate van comfort en veiligheid, een volledige standaarduitrusting

Aan boord van een Mercedes-Benz E 200 GNT hoeven bestuurder noch passagiers toegevingen te doen op het vlak van comfort of veiligheid. Op een paar zeldzame uitzonderingen na is de standaarduitrusting van een berline op NGV identiek aan die van de Mercedes-Benz E 200 KOMPRESSOR.

Standaarduitrusting van het model E 200 NGT, CLASSIC (niet exhaustieve lijst):

• frontale airbags met dubbele ontploffingsdrempel en spankrachtbegrenzers voor de gordels vooraan
• aërodynamische ruitenwissers
• dynamische onderhoudsintervalindicator (ASSYST PLUS)
• antiblokkeersysteem voor de wielen (ABS)
• armsteun met bergvakken
• elektrisch verwarmbare buitenspiegels
• buitentemperatuurmeter
• driepuntsveiligheidsrolgordels op de drie plaatsen achteraan
• autoradio Audio 20 CD met telefoontoetsen
• passagierdetectiesysteem via gewichtsensoren
• brede banden 225/55 R 16
• noodremhulpsysteem (BAS)
• toerenteller
• Calyptus-houtafwerking
• dynamische weggedragcontrole ESP®
• automatische ontsteking van de lichten
• elektrische ruiten voor- en achteraan
• afstandsbediening voor de koffer
• hoofdsteunen achteraan (x 3)
• gordelspanners en spankrachtbegrenzers vooraan en achteraan (behalve centraal achterin)
• automatische klimaatregeling THERMATIC met stof- en pollenfilter
• lichtmetalen velgen 7,5 J x 16
• in de hoogte en diepte verstelbare stuurkolom
• lendensteun
• multifunctioneel stuur
• mistlichten
• regensensor met progressieve intervalstand
• boordcomputer
• vergrendelingssysteem ELCODE
• vijftrapsautomaat met TIPPSHIFT-bediening
• in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers
• elektrohydraulisch remsysteem Sensotronic Brake Control SBC™
• stuurbekrachtiging
• zijdelingse airbags vooraan
• elektrisch verstelbare zetels (hoogte, zithelling en helling rugleuning)
• TEMPOMAT (snelheidsregelaar) met SPEEDTRONIC (snelheidsbegrenzer)
• TIREFIT-bandherstellingskit met elektrische pomp
• groen gekleurde, athermische ruiten
• gordijnairbags
• centraal scherm in het dashboard
• centrale vergrendeling met aanrijdingssensor

De berline E 200 NGT is op aanvraag eveneens beschikbaar in de design- en uitrustingsniveaus ELEGANCE en AVANTGARDE. Bovendien is het volledige optieprogramma dat te koop is op de gewone E-Klasse berlines bijna integraal te krijgen.

De berline E 200 NGT in het voertuigenpark van de Duitse federale minister voor milieu, Jürgen Trittin

De uitstekende energiebalans van de E 200 NGT heeft de Duitse federale minister voor het milieu, Jürgen Trittin, kunnen overtuigen en meteen nam hij vier dergelijke voertuigen in dienst. Bovendien hebben diverse Länder-ministers, talrijke regionale gemeenschappen en Duitse openbare diensten al geopteerd voor deze berline op dubbele brandstof. Bij de grootste Duitse gasleverancier, de firma Ruhrgas AG, maar ook bij verschillende regionale gasdistributeurs worden de Mercedes-Benz E 200 NGT-berlines in grote getale gebruikt, zodat ze dagelijks hun gebruiksgemak kunnen bewijzen. Zowat 30 % van de Mercedes NGV-berlines is momenteel in dienst bij gasdistributiebedrijven.

In de Duitse hoofdstad worden ruim dertig Mercedes-Benz E 200 NGT-voertuigen gebruikt in het kader van het programma dat luistert naar met de naam «TUT – Tausend Umwelt-Taxis» (of 1 000 groene taxi’s voor Berlijn). Dit project wil de aanschaf van voertuigen op NGV aanmoedigen door middel van aantrekkelijke aanmoedigingsmaatregelen. In deze context is de vraag naar E-Klasse-modellen op dubbele brandstof almaar groter aan het worden. Voor de federale republiek Duitsland geldt dat meer dan 40 % van de E 200 NGT-modellen, die in het verkeer gebracht werden, uitgerust zijn met het Taxi-pack.