12
november
2007
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz E 300 BLUETEC en E 350 CGI : Geavanceerde kracht: twee nieuwe E-Klasse met baanbrekende aandrijfsystemen

Mercedes-Benz laat er geen gras over groeien om zijn “Road to the Future”, die het voorstelde op het salon van Frankfurt 2007, in praktijk te brengen. Het merk biedt nu twee versies van de E-Klasse om de weg voor te bereiden voor een nieuwe generatie bijzonder zuinige en milieuvriendelijke auto’s op diesel en benzine.& 

Mercedes-Benz laat er geen gras over groeien om zijn “Road to the Future”, die het voorstelde op het salon van Frankfurt 2007, in praktijk te brengen. Het merk biedt nu twee versies van de E-Klasse om de weg voor te bereiden voor een nieuwe generatie bijzonder zuinige en milieuvriendelijke auto’s op diesel en benzine. De baanbrekende BLUETEC-technologie maakt van de nieuwe E 300 BLUETEC ‘s werelds schoonste diesel in zijn klasse, terwijl de legendarische eigenschappen van de dieselmotor, zoals een hoog koppel, een laag verbruik en een groot rijbereik, behouden blijven. Tegelijkertijd breidt Mercedes-Benz zijn gamma uit met de nieuwe E 350 CGI, die gekenmerkt wordt door een directe benzine-injectie van de tweede generatie. Ook dit model blinkt uit met een gunstig brandstofverbruik en hoge prestaties. In vergelijking met de E 350 ligt het brandstofverbruik van de innovatieve V6-motor van de E 350 CGI ongeveer tien procent per honderd kilometer lager. En met een vermogen van 215 kW/292 pk is deze motor ook 20 pk krachtiger. Met deze nieuwe versies van de E-Klasse benadrukt Mercedes-Benz nog maar eens zijn streefdoel om klanten superieure, luxueuze en veilige auto’s met een zo milieuvriendelijk mogelijk karakter aan te bieden, zowel nu als in de toekomst.

Op de IAA van Frankfurt stelde Mercedes-Benz 19 innovatieve modellen voor die deel uitmaken van zijn 'Road to the Future'-agenda – een uniek en gevarieerd gamma van nieuwe, bijzonder zuinige en schone modellen met intelligente aandrijftechnologieën. In deze toekomstgerichte ontwikkelingsstrategie op lange termijn verklaarde Mercedes-Benz het zijn doel om zuinige en milieuvriendelijke voertuigen aan te bieden zonder de veiligheid, het comfort of het rijplezier in het gedrang te brengen. Dit ontwikkelingsproces is voornamelijk toegespitst op geoptimaliseerde verbrandingsmotoren.
Nauwelijks een paar weken na deze aankondiging biedt Mercedes-Benz nu de eerste nieuwe versies van de E-Klasse om dit ambitieuze doel in de praktijk om te zetten, en tegelijk een indrukwekkende ervaring voor iedere dag te verschaffen.

E 300 BLUETEC – de schoonste en zuinigste exclusieve diesel

De Mercedes-Benz Road to the Future wordt in gang gezet door de E 300 BLUETEC. Na de succesvolle lancering van ‘s werelds eerste BLUETEC-personenwagen in de Verenigde Staten – de E 320 BLUETEC, die bijzonder vlot verkoopt en verkozen werd tot 'World Green Car of the Year 2007' – biedt Mercedes-Benz nu ook in Europa BLUETEC-technologie voor de schoonste diesel ter wereld. De nieuwe E 300 BLUETEC zal hier onmiddellijk verkrijgbaar zijn en is de schoonste en zuinigste diesel in het luxesegment.
Het concept BLUETEC is gebaseerd op tal van gecoördineerde technische maatregelen. Om te beginnen minimaliseren aanpassingen binnen in de motor de onbehandelde uitstoot. Vervolgens verzekeren een oxidatiekatalysator en een partikelfilter een efficiënte uitlaatgasnabehandeling. Dan worden de stikstofoxides door de BLUETEC-technologie teruggedrongen, door gebruik te maken van een bijzonder duurzame NOx-katalysator en een speciale SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). De combinatie van dat alles resulteert in een voorbeeldig laag niveau van alle uitlaatgascomponenten. De BLUETEC-technologie gaat gevoelig onder de Nox-limieten van de EU5-norm, en heeft zelfs het potentieel om te voldoen aan de toekomstige EU6-norm.
In Europa biedt Mercedes-Benz de nieuwe E 300 BLUETEC aan samen met de E 320 CDI, die verkrijgbaar blijft. Het iets lagere maximumvermogen van de nieuwe BLUETEC-versie – 155 kW/211 pk tegenover 165 kW/ 224 pk – is een gevolg van de maatregelen om de uitstoot te verminderen en het brandstofverbruik terug te dringen. Deze verbeteringen omvatten het gebruik van speciale piëzo-elektrische injectoren, een lagere compressieverhouding en een specifieke afstelling van de turbocompressor en de uitlaatgasrecirculatie. Het hoge koppel van 540 Nm bij 1600 – 2400 t/min blijft ongewijzigd, en garandeert superieure prestaties met een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot. Het gemengd verbruik van de E 300 BLUETEC volgens de NEDC-cyclus bedraagt 7,2 tot 7,5 liter diesel per 100 kilometer.

E 350 CGI met directe benzine-inspuiting van de tweede generatie

Parallel met de E 300 BLUETEC breidt Mercedes-Benz zijn modelaanbod uit met de ultramoderne benzinemotor met directe injectie en een verbrandingsproces dat door de injectiestralen gestuurd wordt. Deze motor, ‘s werelds eerste V6-benzinemotor met dit innovatieve verbrandingssysteem en piëzo-elektrische injectoren, werd geïntroduceerd in de CLS 350 CGI in de lente van 2006 en is nu ook verkrijgbaar in de succesvolle E-Klasse berline en Break.
In vergelijking met de E 350, die verkrijgbaar blijft, ontwikkelt de 215 kW/292 pk sterke V-motor 20 pk meer vermogen en 15 Newtonmeter meer koppel (365 Nm), terwijl hij tien procent minder brandstof verbruikt. Bij de NEDC-cyclus verbruikt de E 350 CGI berline, die optrekt van nul tot 100 km/u in 6,8 seconden, slechts 8,7 liter premium benzine per 100 kilometer. In beide modellen is de topsnelheid elektronisch begrensd tot 250 km/u.

De E-Klasse als technologische trendsetter

De E-Klasse legt nieuwe normen vast op technisch vlak, en pakt tevens uit met een uitgebreide veiligheidsuitrusting, met onder meer PRE-SAFE®, Intelligent Light System, NECK-PRO-veiligheidshoofdsteunen en adaptieve remlichten. Dit maakt van de E-Klasse de veiligste auto in zijn klasse. Wendbaarheid en rijplezier zijn verzekerd door het DIRECT CONTROL-pakket, dat een directe stuurontdubbeling en een nieuwe afstelling voor de ophanging omvat.