30
juli
2003
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz E 55 AMG break

  • Krachtige AMG V8-motor met compressor van 350 kW/476 pk
  • Sportophanging van AMG met luchtkussens en hoogteregeling
  • Dynamisch look door AMG-design en dubbelspakige 18-duimsvelgen
  • AMG-sportstoelen in luxueus nappa- of nubuckleer

476/700/1950 ¡V dit zijn de nieuwe droomcijfers in het sportieve Mercedes break-segment. Met een vermogen van 350 kW/476 pk, een koppel van 700 Nm en een laadvolume tot 1.950 liter is de nieuwe Mercedes-Benz E 55 AMG break een bijzonder dynamische en heel praktische wagen.

De uitzonderlijke ruimte en dito prestaties van deze nieuwe AMG worden onmiddellijk duidelijk als men onder de kap kijkt. De 8-cilindermotor met compressor van AMG ontwikkelt een vermogen van 350 kW/476 pk bij 6.100 o/m voor een slagvolume van 5.5 liter, en levert een verbluffend koppel van 700 Nm tussen 2.650 en 4.500 o/m. Afhankelijk van de positie van de achterstoelen varieert de laadcapaciteit van 690 tot 1.950 liter (VDA-meetmethode). Geen andere in serie geproduceerde break pakt uit met zo¡¦n hoog vermogen en koppel of biedt zo¡¦n ruim en varieerbaar interieur als de nieuwe E 55 AMG break.

34 procent meer vermogen en 32 procent meer koppel
De nieuwe E 55 AMG break ontwikkelt 34 procent meer vermogen en 32 procent meer koppel dan zijn voorganger met atmosferische V8-motor (260 kW/354 pk en 530 Nm). Qua prestaties moet hij niet onderdoen voor sportwagens: de break accelereert van 0 tot 100 km/h in een fenomenale 4,8 seconden (zijn voorganger deed er nog 5,9 seconden over). De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 250 km/h.

De vijftrapsautomaat met AMG SPEEDSHIFT, het schakelen aan het stuur en een programma voor manueel schakelen staan garant voor een dynamisch rijgedrag en het grootst mogelijke comfort.
Het snelle schakelen, het actief terugschakelen bij het remmen en de koppelomvormer vanaf de eerste versnelling zorgen bovendien voor een buitengewoon levendige rijstijl.

Unieke hightech innovaties voor remmen en ophanging

Technologische exclusiviteit is het ordewoord voor het rem- en ophangingssysteem van de E 55 AMG break. Grote geventileerde en geperforeerde remschijven zorgen voor een uitstekende vertraging; het uithoudingsvermogen is al even indrukwekkend. En in combinatie met het elektrohydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC™) is een optimale rijveiligheid meer dan ooit verzekerd. De AMG-sportophanging AIRMATIC DC met adaptieve demping (ADS II) is uitgerust met nieuwe veerpoten met een lager luchtvolume en dikkere stabilisatoren. Dankzij microprocessoren passen de veren en dempers zich op elk moment aan de rijstijl aan, en de bestuurder kan met een simpele druk op een knop bovendien de gewenste afstelling kiezen: van heel comfortabel tot uitgesproken sportief. Ongeacht de lading zorgt de achteras met hoogteregeling (standaarduitrusting) altijd voor constante veeruitslagen ¡V en dus voor het ideale rijcomfort.

Typisch AMG-design en AMG-sportuitlaatsysteem

Eén blik volstaat: deze nieuwe E 55 AMG break behoort onmiskenbaar tot de dynamische AMG-familie. De nieuwe Break heeft het typische AMG-design, waaronder de opvallende voorspoiler met grote luchthappers, fikse zijschorten en de nieuwe achtersteven met zwarte deklaag. De AMG-sportuitlaat met twee dubbele ovale pijpen en de knappe dubbelspakige 18-duimsvelgen met banden in verschillende dikte zetten het sportieve karakter van dit model nog meer in de verf.

Het interieur ademt een sfeer van exclusiviteit uit: elektrisch verstelbare AMG-sportstoelen, zetelverwarming en een geheugenfunctie behoren tot de uitzonderlijk ruime standaarduitrusting van de E 55 AMG break. Eveneens standaard zijn de luxueuze nappa- of nubucklederen bekleding in drie kleurencombinaties, het ergonomische AMG-sportstuur met schakelpeddels en de AMG-instrumentengroep.

EASY-PACK: praktisch en varieerbaar, een nieuw niveau van perfectie

De term EASY-PACK staat ook voor het intelligente beheer van de laadruimte in de nieuwe Mercedes-Benz E 55 AMG break. Het tot 1.950 liter ruime laadcompartiment is bijzonder praktisch, eindeloos varieerbaar en heel erg veilig. Het voldoet zelfs aan de meest veeleisende normen. Een overzicht van de standaarduitrusting: de achterbank is in 1/3 tot 2/3 opklapbaar en de rugleuning kan worden versteld, er is een opbergvak achter de rugleuning van de achterbank en er is een bijkomende laadvloer met opdeelbare compartimenten, de laadruimte wordt automatisch afgedekt en de achterklep blijft in het laatste derde gedeelte in elke stand open. Beschikbare opties zijn een elektrohydraulische achterklep en laadvloer, een opklapbare rugleuning voor de passagiersstoel vooraan en de EASY-PACK-kit voor het in alle veiligheid opbergen van de bagage.