11
september
2007
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz F 700: Mercedes-Benz toont de toekomst van de superieure reisberline

Met zijn onderzoeksauto F 700 geeft Mercedes-Benz de idee van ongedwongen, superieure verfijning een nieuwe dimensie: dit prototype voor een toekomstige luxueuze reisberline toont hoe een uitstekende rijkwaliteit gecombineerd kan worden met een uiterst milieuvriendelijk karakter, en een hoog prestatieniveau met een uitzonderlijk laag verbruik.

Zo maakt de 5,17 meter lange F 700 met zijn innovatieve en erg ruime interieur een volledig nieuwe en buitengewoon comfortabele manier van reizen mogelijk. De F 700 is ‘s werelds eerste auto die op voorhand de toestand van het wegdek kan herkennen en de ongelijke stukken kan uitvlakken met zijn actieve PRE-SCAN-ophanging, die het ophangingscomfort nog aanzienlijk verbetert. De overlangs opgestelde DIESOTTO-motor die geïntroduceerd wordt in de F 700, een viercilinder met een cilinderinhoud van slechts 1,8 liter, combineert de troeven van een uitstootarme benzinemotor met de verbruiksvoordelen van een dieselmotor. Zijn CO2-uitstoot van slechts 127 gram per kilometer komt overeen met een verbruik van slechts 5,3 liter benzine per 100 kilometer, wat uitzonderlijk weinig is voor een voertuig van deze klasse.

Dit werd mogelijk gemaakt door een vooruitziend aandrijvingsconcept, waarvan het hart de “DIESOTTO”-technologie is – een evolutie van de verbrandingsmotor, ontwikkeld door Mercedes-Benz. Met zijn baanbrekende gecontroleerde zelfontbranding (CAI), directe brandstofinjectie en drukvoeding combineert deze motor het hoge vermogen van een benzinemotor met het uitstekende koppel en het lage verbruik van een diesel. Het aandrijfsysteem in de F 700, een viercilinder met tweetraps drukvoeding, haalt het prestatieniveau van een huidige S-Klasse met een atmosferische V6-benzinemotor van 3,5 liter of met de 3,0 liter grote V6-turbodiesel.

“Ons doel is de benzinewagen even zuinig te maken als een diesel. Het nieuwe DIESOTTO-concept is een belangrijke stap in die richting, doordat de beste eigenschappen van een benzinemotor gecombineerd worden met die van een diesel,” aldus Dr. Thomas Weber, bestuurslid van DaimlerChrysler AG en hoofd onderzoek & ontwikkeling Mercedes Car Group.

De F 700 legt ook de lat hoger op het vlak van rijgeluid, bandentrilling en ophangingscomfort. Door middel van twee laserscanners scant de actieve PRE-SCAN-ophanging de weg voor de auto. De hydraulisch gestuurde actieve ophanging compenseert proactief voor de gedetecteerde hindernissen, wat volledig nieuwe comforteigenschappen mogelijk maakt –een “vliegend tapijt”-gevoel.

Even vernieuwend is het bedieningsconcept “SERVO-HMI”. Het scherm is niet alleen bijzonder zacht voor de ogen; het aantal bedieningen werd ook aanzienlijk verminderd en de menustructuur werd opvallend eenvoudig en voor zichzelf sprekend gemaakt. De bestuurder kan een complexere invoer, zoals een bestemming voor navigatiedoeleinden, “bespreken” met een virtuele bedieningsassistent.

Het koetswerkdesign van de F 700 toont aan dat met dit prototype uitzonderlijk veel ruimte werd gecreëerd voor de passagiers. Alleen al het silhouet, dat gekenmerkt wordt door de lange wielbasis, maakt dit duidelijk. Het design brengt inspiratie uit de natuur harmonieus samen met technische innovatie. Niettegenstaande alle futuristische stijlelementen past de F 700 toch perfect bij de merkidentiteit van Mercedes-Benz.

Het interieurconcept vat reiscomfort en welzijn op een compleet nieuwe manier op. Met zijn REVERSE-zetel doorbreekt de F 700 de gevestigde zitopstelling van conventionele berlines en biedt hij individuele zitposities in de rijrichting of ertegenin, met altijd een maximale ruimte en een soeverein comfort. De F 700 verschaft nog maar eens inspirerende ideeën voor de technologische toekomst van Mercedes-Benz – net zoals iedere vorige onderzoeksauto.

De nieuwe onderzoeksauto van Mercedes-Benz: De definitie van ontspannen verfijning

Professor Dr. Herbert Kohler, hoofd Research & Advanced Engineering Vehicle and Powertrain bij DaimlerChrysler AG, vertelt: “Met de F 700 toont Mercedes-Benz hoe de grote reisberline van de toekomst eruit zal zien. Hij biedt milieubewuste mobiliteit in combinatie met een uiterst comfort en een moeiteloos superieur rijgemak.”

Daarmee komt de F 700 tegemoet aan de groeiende vraag naar luxueuze auto’s. Het behouden van de natuurlijke rijkdommen en het beschermen van het milieu is waar het om draait: een laag verbruik, een lage CO2-uitstoot, een lage vervuilingsgraad. Want in de toekomst zal er nog altijd een aanzienlijke vraag zijn naar de comfortabele mobiliteit die grote berlines bieden.

Dergelijke mobiliteit mogelijk houden is een belangrijke verantwoordelijkheid, die Mercedes-Benz volledig accepteert. De F 700 is daar een onmiskenbaar teken van: als onderzoeksauto toont hij met een vernieuwende aanpak en innovatieve technologieën niet alleen aan hoe natuurlijke rijkdommen behouden kunnen blijven en hoe het milieu kan worden beschermd, maar ook hoe bestuurders en passagiers bevrijd kunnen worden van stress en hoe ze volledig op hun gemak kunnen reizen.

“Houdbare mobiliteit kan alleen verwezenlijkt worden door intensieve research en ontwikkeling. Technologische vooruitgang is doorslaggevend om geschikte producten te maken voor een steeds kritischere wereld,” aldus Professor Dr. Herbert Kohler.

DIESOTTO biedt een vluchtige blik op de toekomst van de benzinemotor

De F 700 onderzoeksauto laat nieuwe manieren zien om tot een milieubewuste mobiliteit te komen. Het hart van de auto is het vernieuwende aandrijfsysteem dat de voordelen van een benzinemotor met weinig uitstoot combineert met de verbruiksvoordelen van een dieselmotor.

De cruciale voorsprong van de dieselmotor tot zijn huidige combinatie van dynamische prestaties en een laag verbruik werd mogelijk gemaakt door drukvoeding en common-rail directe injectie – twee domeinen waarin Mercedes-Benz een pioniersrol heeft vervuld. De “DIESOTTO”-motor gaat verder op deze beslissende weg: consistent downsizen door de cilinderinhoud en het aantal cilinders te verminderen verhoogt de efficiëntie, en een hybride module assisteert de verbrandingsmotor vooral in fileverkeer. Bovendien maakt het dieselprincipe met gecontroleerde zelfontbranding (CAI) zijn debuut in de benzinemotor.

Vooruitziend concept – zuinig, schoon en toch krachtig

Bij de start en wanneer de motor volledig belast wordt, wordt het mengsel lucht/brandstof ontstoken door een bougie, zoals in een klassieke verbrandingsmotor (homogene verbranding). De gestuurde zelfontbranding waarop de DiesOtto in zijn werkingscyclus automatisch overschakelt, vindt plaats bij een gedeeltelijke belasting, d.w.z. bij lage snelheden en gemiddelde toerentallen.

Als gevolg van de homogene verbranding bij lagere reactietemperaturen wordt erg weinig uitstoot van stikstofoxides geproduceerd. De rest van de uitstootcontrole in de DIESOTTO-motor gebeurt door een standaard driewegkatalysator. En om de afzonderlijke subsystemen te combineren in één aandrijfconcept wordt bovendien een beroep gedaan op een uiterst efficiënte motorsturing en dito controlesysteem.

Het aandrijfgeheel van de F 700 is een compacte viercilinder met een cilinderinhoud van 1,8 liter, die toch dat gevoel van moeiteloze, superieure kracht geeft van een luxueuze berline: een tweetraps turbosysteem garandeert een goede respons en een uitstekend trekvermogen. Bovendien wordt de verbrandingsmotor bij het vertrekken bijgestaan door de elektromotor van de hybride module. Het maximumvermogen bedraagt 175 kW (238 pk), en de elektromotor voegt daar nog eens 15 kW (20 pk) aan toe, terwijl het maximumkoppel van het systeem zo’n 400 Newtonmeter bedraagt. De sprinttijd van 0 tot 100 km/u van 7,5 seconden getuigt van het dynamische karakter van de F 700, waarvan de topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Ondanks die uitstekende prestatiecijfers bedraagt het normverbruik van de F 700 slechts zo'n 5,3 liter, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 127 gram per kilometer – uitzonderlijk weinig voor een auto van deze categorie.

Intelligent anticiperende ophanging

Een vergelijkbare vooruitgang boekt de F 700 op het vlak van rijcomfort. Mercedes-Benz heeft altijd tot de top behoord op het vlak van rij- en ophangingscomfort: het Active Body Control-ophangingssysteem in de CL-, S- en SL-Klasse geldt wereldwijd als referentie met zijn ongeëvenaarde combinatie van comfort, rijveiligheid en dynamisch gedrag. Dit systeem wordt nu echter overtroffen door de nieuwe technologie van de F 700.
Ook op dit vlak zet het prototype immers een belangrijke stap in de toekomst: dankzij zijn actieve PRE-SCAN-ophanging reageert de auto niet alleen uiterst gevoelig op oneffenheden in het wegdek, hij reageert zelfs op voorhand.

PRE-SCAN maakt gebruik van twee lasersensoren in de koplampen die dienstdoen als “ogen”. Ze leveren een nauwkeurig beeld van de staat van het wegdek. Op basis van het beeld afkomstig van de lasersensoren en de informatie over de rijomstandigheden becijfert de sturing een specifieke strategie die het hydraulische hogedruksysteem vertaalt in een nauwkeurig berekende doorstroming en druk van de vloeistof voor ieder wiel afzonderlijk.

“Aqua Dynamic” als nieuw designidioom

De uitzonderlijke efficiëntie van het algemene concept van de F 700 blijkt onmiddellijk: zijn design onderscheidt zich door zachte, vloeiende vormen. De ontwerpers noemden dit designidioom “Aqua Dynamic”. Met die naam vertaalden ze de vloeiende bewegingen van een vis in het design van een uitzonderlijke auto. Bovendien maakt het ontwerp onmiddellijk duidelijk hoeveel ruimte werd gegeven aan de inzittenden. Met een koetswerklengte van 5,18 meter is de F 700 iets korter dan de huidige versie met lange wielbasis van de S-Klasse, maar de royale wielbasis van 3,45 meter van het prototype is maar liefst 28,5 centimeter langer dan die van het productiemodel.

Het profiel van de F 700 wordt gekenmerkt door de gespannen welvingen van de dak- en schouderlijn. Deze berline geeft een nieuwe interpretatie aan een designthema van Mercedes-Benz, aangezien de huidige CLS ook zulke gespannen profiellijnen vertoont. De opvallend gevormde voorste wielkasten zijn eveneens geïnspireerd door een huidig model – de S Klasse. Per slot van rekening is zelfs een onderzoeksauto altijd een Mercedes-Benz en vertegenwoordigt hij het automerk met de rijkste traditie ter wereld.

De ogen van de F 700

De koplampen van de F 700 zijn een futuristische interpretatie van het typische Mercedes-gezicht met dubbele koplampen. Twee verticale rijen met lineaire LED-reeksen met boven elkaar liggende lens doen dienst als dimlichten. Een derde verticale rij bestaande uit enkele ultraperformante LED’s vormt de dagrijlichten. Samen met de constant brandende contourlichten geven ze de F 700 een onmiskenbaar voorkomen, zelfs in het donker. De “ogen” van de F 700 zijn geïntegreerd in de koplampen: deze laserscanners vergaren de gegevens over het wegdek voor de actieve PRE-SCAN-ophanging. In tegenstelling tot gelijk welke conventionele auto “ziet” deze berline het wegdekoppervlak dat zich voor hem uitstrekt.

Ook de deur van de bestuurder “observeert” zijn omgeving aandachtig. In de voet van de buitenspiegel van deze PRE-SCAN-deur zit een erg compacte laserscanner die onderzoekt of er zich in de zone waarin de deur openzwaait, obstakels bevinden. Wanneer de deur ergens tegen kan botsen, wordt ze tegengehouden door een controleerbare hydraulische cilinder.

Elegantie en helderheid: het interieur
Het uiterst ruime en flexibele interieurconcept is niet alleen aan de buitenkant zichtbaar door de lange wielbasis. Twee grote glasoppervlakken in het dak zetten eveneens het ruime ontwerp in de verf. Dankzij het gebruik van natuurlijke materialen zoals leder en kurk en dankzij een harmonieus kleurschema met bruine en beige, geeft het interieur een elegante en lichte indruk en oogt het erg luxueus.

De rechter achterdeur van de F 700 scharniert achteraan. Het omkeren van de richting waarin de deur opengaat, maakt het makkelijker om in de REVERSE-zetel te stappen – nog een innovatie in de nieuwe onderzoeksauto van Mercedes-Benz. De REVERSE-zetel vormt de kern van een nieuw zitconcept, een volledig nieuw design dat bedacht werd voor de juiste achterzetel. Hij breekt met de gevestigde zitopstelling van een berline en maakt in de plaats daarvan individuele zit- en rustposities mogelijk, zowel in met het gezicht in de rijrichting als met de rug ernaartoe.

Relaxpositie en cinemasfeer

Dit laat ruimte voor erg uiteenlopende gebruiksmogelijkheden afhankelijk van het doel en de duur van de rit. Op de conventionele manier zitten vier personen met het gezicht naar de rijrichting. Wanneer de voorste passagierszetel niet bezet is, kan de rechter achterzetel met een druk op de knop in een relaxpositie gebracht worden. Hiertoe wordt de voorste passagierszetel naar voren geschoven en wordt de rugleuning neergeklapt. En dan is er nog de speciale functie van de REVERSE-zetel (rechter achterzetel). Dankzij een nieuw soort mechanisme kan de passagier in omgekeerde richting zitten en door de achterruit naar buiten kijken. Hij kan een gesprek met oogcontact voeren met de andere achterpassagier, werken, rusten, of genieten van audiovisuele entertainment. Een scherm met een diagonale diameter van 51 centimeter en een surroundsysteem zorgen voor een cinemasfeer. Het scherm biedt echter vooral fascinerend diepe beelden, dankzij de 3D-technologie.

Het innovatieve bedieningsconcept draagt sterk bij tot de indruk van helderheid en ruimte: de schermen van het informatie- en controlesysteem bevinden zich op het verste punt van het interieur, maar lijken optisch nog een beetje verder, want aan de onderste rand van de voorruit bevindt zich een spiegel; het scherm zelf ligt horizontaal in het dashboard. Deze technologie zorgt niet alleen voor een erg overzichtelijk en duidelijk dashboard, maar door de grotere afstand tussen de ogen van de bestuurder en het scherm tegenover in een conventionele cockpit, moeten de ogen zich veel minder aanpassen aan korte en lange kijkafstanden. Dit vermindert vermoeidheid van de ogen en levert een wetenschappelijk bewezen bijdrage aan het verhogen van de veiligheid.

Praat met uw persoonlijke assistent

De SERVO-HMI van de F 700 is een aanzienlijk verbeterde versie, die is aangevuld met een speciale assistent. De bediening van het navigatiesysteem, de communicatiesystemen en de telefoon evenals van de audio- en entertainmentsystemen verloopt via de beproefde COMAND-draai-/drukknop, waaraan een schuiffunctie werd toegevoegd. Preselecties in het bedieningsmenu kunnen in drie standen gekozen worden. Het aircosysteem wordt bediend via een bijkomende aanraakgevoelige bediening.

Voor complexere invoeroperaties is er een persoonlijke invoerassistent, een virtuele persoon, die in computerjargon een avatar heet. Dergelijke avatars zijn bekend uit de internetwereld of computerspellen als elektronische afbeeldingen die echte personen voorstellen.

In de F 700 ziet de avatar eruit als een jonge vrouw. Zij praat met de bestuurder en vraagt bijvoorbeeld de gewenste bestemming in het navigatiemenu, en bevestigt de input van de bestuurder. Hetzelfde wanneer u iemand wil opbellen of een radiozender wil selecteren.

Deze dialoogvorm vergemakkelijkt stembediening voor de bestuurder en verbetert de prestaties op het vlak van stemherkenning van het systeem. Bovendien kan de omvang van mogelijke functies in dialoog met de assistent bijna ongelimiteerd uitgebreid worden. Zo kan de avatar als virtuele assistent bijvoorbeeld via een internetverbinding van in de auto toegang krijgen tot online databases, afspraken toevoegen in de agenda van de bestuurder, of belangrijke e-mails luidop voorlezen. Bediening via stemdialoog vermindert afleiding – per slot van rekening is rijveiligheid altijd de belangrijkste bekommernis bij Mercedes-Benz.

Succesrijke overdracht van research naar productie

Sinds het begin van de jaren 1980 heeft Mercedes-Benz twaalf onderzoekswagens geïntroduceerd. Deze reeks meeslepende en baanbrekende auto’s – van Auto 2000 in 1981 tot de huidige F 700 – bewijst de vastberadenheid en de vooruitziendheid waarmee de Mercedes-Benz-ingenieurs belangrijke onderzoeks- en technologiethema’s navorsen en innovatieve oplossingen voor de toekomst ontwikkelen.

Heel wat systemen in onderzoeksauto’s die jaren geleden werden beschouwd als revolutionair, worden vandaag gebruikt in productiewagens van Mercedes-Benz. Dank daarbij bijvoorbeeld aan de DISTRONIC-systeem voor afstandsbewaring. Dat werd voor het eerst geïmplementeerd in 1991 in de F 100 en werd voor het eerst geïntroduceerd in serieproductie in 1998 in de S-Klasse. Het Active Body Control-ophangingssystem dat tegenwoordig wordt gebruikt in de CL-, S- en SL-Klasse is nog zo’n voorbeeld van een geslaagde overdracht van technologie van een onderzoeksauto naar een productiewagen, net als windowbags en de actieve verlichtingsfunctie. De F 500 Mind leverde de inspiratie voor een verdere hybride ontwikkeling. Hij combineerde de V8-dieselmotor van een S Klasse met een elektromotor. Op dat ogenblik was dit duo de krachtigste, meest koppelrijke hybride aandrijving voor een achterwielaangedreven personenwagen. De F 700 zal deze weg blijven volgen en maakt de weg naar serieproductie vrij voor belangrijke technologische innovaties op het vlak van rijden en comfort.

U kunt de technische gegevens van de F700 onder Documents & Foto ‘s vinden.