12
april
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz G-Klasse gerestyled

Mercedes-Benz heeft de G-Klasse nog maar eens aanzienlijk opgewaardeerd en consolideert daarmee zijn koppositie in de categorie ‘terreinwagens’. Het interieur onderscheidt zich door een topuitrusting en het gebruik van geraffineerde materialen. Het dashboard en de centrale console werden volledig herschikt. Tussen de twee nieuwe wijzerplaten werd een kleurendisplay geplaatst, in het gezichtsveld van de bestuurder. Het gesofistikeerde infotainmentsysteem COMAND Online met navigatie en internettoegang is standaard geïnstalleerd op de wagen. Nieuwe LED-dagrijlichten en achteruitkijkspiegels zorgen voor een discrete retouche aan het buitendesign van deze luxeterreinwagen. Het uitgebreide veiligheidspakket kan in optie nog aangevuld worden met een dodehoeksysteem, het parkeerhulpsysteem PARKTRONIC en het snelheids- en afstandscontrolesysteem DISTRONIC PLUS. Het gamma telt twee nieuwigheden: de G 63 AMG met achtcilinder-biturbomotor en standaard ECO Stop/Start-functie en de G 65 AMG die wordt aangedreven door een twaalfcilinder-biturbomotor.

Hoewel de G-Klasse oorspronkelijk ontworpen was voor veeleisende terreinomstandigheden heeft hij sinds zijn introductie in 1979 een verbazingwekkende evolutie doorgemaakt. In de loop van de jongste 33 jaar heeft Mercedes-Benz deze van nature puur praktische terreinspecialist verfijnd en hem uitgerust met een geraffineerde interieurinrichting en hem rijkwaliteiten gegeven waarmee hij zich kan meten met de berlines uit het topgamma van het Zwabische merk. Vandaag de dag behoort de G-Klasse tot de luxeterreinwagens en hij heeft zijn genen doorgegeven aan de andere, niet minder geapprecieerde SUV's van het merk met de ster. De ‘G’ is herhaaldelijk uitgeroepen tot 4x4 van het jaar, onder meer dit jaar nog.

Dankzij een reeks ingrijpende restylingelementen zal dit nu reeds klassieke model in de toekomst een apart voertuig blijven in de categorie van de terreinwagens.

Bij die nieuwe elementen horen nieuwe motoren, een duidelijk beter gestoffeerd interieur, een nieuwe binneninrichting die nog luxueuzer is, met daarnaast discrete retouches aan de buitenkant die bedoeld zijn om de tijdloze klassieke esthetiek, die sinds 1979 vrijwel onveranderd gebleven is en die van de G-Klasse een designicoon in de automobielwereld heeft gemaakt, te bewaren.

Dieter Zetsche, directievoorzitter van Daimler AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars, zegt hierover: “Al 33 jaar lang is onze G-Klasse een rots in de branding. In zijn recentste uitvoering biedt hij naast zijn legendarische terreinkwaliteiten ook krachtige, geëvolueerde motoren, een nog meer verfijnde luxe-uitrusting en veiligheidsvoorzieningen van topkwaliteit. En toch blijft hij qua design trouw aan de robuuste, onnavolgbare stijl uit zijn beginjaren.”

Discrete aanpassingen aan de buitenkant, een volledig nieuwe look binnenin
Bij die retouches zitten onder meer LED-dagrijlichten en nieuwe achteruitkijkspiegels op alle motorversies. De AMG-versies zijn bovendien voorzien van een nieuw, typisch AMG-radiatorrooster met dubbele lamellen en een hertekende, dynamische bumper met oversized luchtinlaten. Rode remklauwen en voor het eerst 20 duims-velgen maken het plaatje compleet - een sterk emotioneel geladen beeld.

Het dashboard en de centrale console werden volledig hertekend: herwerkte bedieningsinstrumenten en rijkelijk voorziene, exclusieve decoratieve sierelementen maken van de interieurinrichting een krachtig en geraffineerd geheel. De bestuurder van de G-Klasse ziet voortaan een kleurendisplay tussen de twee wijzerplaten op het instrumentenpaneel en centraal in zijn gezichtsveld bevindt zich nog een groot kleurenscherm dat bij het COMAND Online-systeem hoort, met DVD-wisselaar en COMAND-toets, waarmee alle modellen van de G‑Klasse standaard zijn uitgerust. Deze nieuwe generatie infotainment-systemen biedt onder meer internettoegang, een navigatiesysteem met bijkomende speciale terreinfuncties, LINGUATRONIC-spraakbediening en draadloze Bluetooth-verbinding. Om het karakter van de G-Klasse te behouden werd een aantal stijlelementen van het interieur behouden. De G-Klasse beschikt daarnaast over en handgreep aan de passagierskant vooraan, zilverkleurig afgewerkte schakelaars voor de drie differentieelblokkeringen in het gezichtsveld van de bestuurder en een hertekende schakelpook onderaan op de centrale console.

Bij de nieuwe optionele uitrusting zit onder meer het DISTRONIC PLUS-veiligheidssysteem, een dodehoek- en het PARKTRONIC-parkeerhulpsysteem met achteruitrijcamera. Het eveneens volledig herwerkte ESP®-systeem is nu voorzien van een stabilisatiefunctie voor een aanhangwagen en een HOLD-functie.

Om de reeds zeer rijke standaard-interieuruitrusting nog aan te vullen is een hele waaier personalisatiemogelijkheden verkrijgbaar, afkomstig uit het exclusieve designo-programma.

 

Geëvolueerde motoren en nog meer vermogenreserve
Het motorengamma van de G-Klasse omvat de G 350 BlueTEC en de G 500, beide in breakversie, en de G 500 in cabrioletversie met korte wielbasis.De basisversie van de break is de G 350 BlueTEC die wordt aangedreven door een V6 diesel van 2.987 cm3. Dit model met vier kleppen levert een vermogen van 155 kW (211 pk) bij 3.400 t/min en een koppel van 540 Nm bij een toerentalbereik tussen 1.600 en 2.400 t/min. De door Mercedes-Benz ontwikkelde BlueTEC-technologie beperkt de uitstoot tot een minimum, vooral wat betreft stikstofoxide (NOx). Om de efficiëntie nog te verhogen werkt de G 350 BlueTEC met AdBlue®, een waterachtige ureumoplossing die wordt ingespoten in de uitlaatgassenstroom. De vulling met AdBlue®gebeurt zonder problemen langs buiten.

De G 500 die wordt aangedreven door een V8 benzinemotor van 5,5 liter is een alternatief voor het dieselmodel. Hij levert een fors koppel van 530 Nm. Diezelfde motor geeft de G 500 Cabriolet ook een buitengewone vermogenreserve, in alle situaties.

De G 350 en de G 500 zijn standaard uitgerust met de automatische versnellingsbak 7G‑TRONIC PLUS. De zesde generatie sinds 1960 door Mercedes-Benz ontwikkelde en geproduceerde automatische versnellingsbakken werd in vergelijking met het vorige model nog maar eens herwerkt en geoptimaliseerd in termen van verbruik en comfort.

Bij de nieuwigheden op het programma zit de G 63 AMG aangedreven door een V8 biturbo (400 kW/544 pk en een koppel van 760 Nm) die standaard voorzien is van de ECO Stop/Start-functie. Het gamma motoren wordt verrijkt met de G 65 AMG met een V12 biturbo-motor (450 kW/612 pk en een koppel van 1.000 Nm) waarmee dit model de krachtigste serieterreinwagen ter wereld is.


De motoren van de G-Klasse in één oogopslag

Model

Motor

Cilinder-inhoud (cm3)

kW/pk bij t/min

Nm bij t/min

l/100 km

CO2 g/km

G 350 BlueTEC

V6 diesel

2.987

155/211 bij 3.400

540 bij 1.600-2.400

11,2

295

G 500

V8

5.461

285/388 bij 6.000

530 bij 2.800-4.800

14,9

348

G 500 Cabrio

V8

5.461

285/388 bij 6.000

530 bij 2.800-4.800

14,9

348

G 63 AMG

V8 biturbo

5.461

400/544 bij 5.500

760 bij 2.000-5.000

13,8

322

G 65 AMG

V12 biturbo

5.980

450/612 bij 4.300-5.600

1 000 bij 2.300-4.300

17,0

397

 

Superieur als terreinwagen
De technische troeven van de G-Klasse worden nog steeds erg op prijs gesteld. Dankzij de motoren, die een aanzienlijk koppel leveren, is deze luxeterreinwagen ook een uitstekende trekker. Op golvend terrein heeft hij ongeëvenaarde kwaliteiten, buiten de gewone wegen, vooral dankzij de drie differentieelblokkeringen die 100 % elektrisch ingeschakeld worden, zijn ladderframe en zijn stijve assen.

 

De nieuwe G-Klasse is verkrijgbaar vanaf juni 2012.