25
juli
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz GL-Klasse: De eersteklas SUV voor alle situaties

De nieuwe GL-Klasse stelt in het segment van de SUV’s nieuwe maatstaven op het vlak van comfort, dynamiek, veiligheid, elegantie en efficiëntie. Terecht wordt dit model dan ook als de S-Klasse van de terreinwagens beschouwd. Deze hoogwaardige SUV bewijst in uiteenlopende omstandigheden – van het dagelijkse drukke stadsverkeer in Europa over zowel bochtige secundaire wegen als grote snelwegen tot op ruw terrein – zijn enorme en uitzonderlijke potentieel. De eigenschappen van dit veelzijdige talent komen echter vooral buiten de gebaande wegen bijzonder goed tot hun recht: hobbelige pistes, wegen met een verschillende grip, of wegen die door passages op ruw terrein onderbroken worden – het uitstekende rijcomfort en de terreineigenschappen van dit model met zeven zitplaatsen overtuigen zelfs in de moeilijkste omstandigheden.

Een grote troef van de nieuwe GL-Klasse is de kalmte en rust die hij uitstraalt, ongeacht het type van wegdek. Zijn NVH-niveau (NVH: Noise, Vibration, Harshness – geluid en trillingen) is bijzonder laag en zou zelfs in een S-Klasse op zijn plaats zijn. Belangrijke basiselementen voor dit uitzonderlijke comfort zijn de ultrastijve carrosserie, de verbeterde aandrijflijn en het aangepaste onderstel. En dan hebben we het nog niet over de verbeteringen op het vlak van de akoestiek of over het weloverwogen gebruik van nieuwe isolatiematerialen. Daar bovenop komen dan nog de klassieke sterke punten van de GL-Klasse: zijn voorbeeldige wendbaarheid en zijn uitzonderlijke terreineigenschappen.

De SUV is rondom standaard met de pneumatische ophanging AIRMATIC (voor- en achteras) uitgerust, waarin een adaptief dempsysteem (ADS) en een ladingsensor geïntegreerd zijn. De AIRMATIC ADS-ophanging biedt niet alleen een uitzonderlijk comfort, maar verbetert in vergelijking met het vorige model ook nog eens de wegligging en de rijdynamiek.

De ophanging past zich immers aan de verschillende gebruiksomstandigheden aan, onder andere dankzij het standaard ingebouwde stabilisatiesysteem bij zijwind of de ladingsensor. Het ACTIVE CURVE SYSTEM, een optioneel en dynamisch systeem, beperkt met dwars gemonteerde stabilisatiestangen ter hoogte van de voor- en achteras eventuele rolbewegingen in de bochten. Dat verbetert niet alleen de wendbaarheid, maar verhoogt ook het rijplezier terwijl tegelijk de stabiliteit van de auto en het rijcomfort nog toenemen. Een andere niet onbelangrijke troef: het ACTIVE CURVE SYSTEM kan de werking van de stabilisatiestangen uitschakelen zodat de auto in de terreinmodus nog meer mogelijkheden krijgt.

De kunst van de metamorfose: Pack ONamp;OFFROAD

De GL is perfect uitgerust om zich buiten de gebaande wegen te wagen. Naast de permanente vierwielaandrijving 4MATIC omvat de standaarduitrusting nog de snelheidsbeperking bij afdalingen (DSR) en een speciaal rijprogramma voor ruw terrein. Het Pack ONamp;OFFROAD van de nieuwe GL-Klasse verbetert met behulp van zes rijprogramma’s de rijdynamiek en de veiligheid. Die programma’s staan borg voor een optimaal beheer van de transmissie, zowel op de weg als op ruw terrein en dat in overeenstemming met de gebruiksomstandigheden. De ‘hardware’ van dit pack omvat een vuilbescherming voor de motor, een met glasvezel versterkte bekleding van de onderzijde, een tweetraps verdeeldifferentieel, een vergrendeling van het centrale differentieel, en uitgebreide AIRMATIC-functies waarmee de bodemvrijheid tot maximum 306 mm vergroot kan worden en de auto door tot 600 mm diep water kan waden.

Verbeterd zicht en hogere veiligheids- en comfortniveaus

’s Nachts of in ongunstige weersomstandigheden verbeteren de bi-xenonkoplampen samen met het Intelligent Light System en de nieuwe verlichtingsfunctie voor ruw terrein in grote mate het zicht. Daartoe dragen ook de rijlichtassistent en de nachtzichtassistent Plus hun steentje bij. Het optionele camerasysteem met een 360°-beeld is bijzonder handig in de stadsjungle en omvat vier camera’s – een vooraan, een achteraan en twee in de buitenspiegels.

Die camera’s zijn verbonden met een regeleenheid die op basis van de geregistreerde beelden een beeld van de auto en zijn omgeving vanuit vogelperspectief samenstelt. Het camerasysteem geeft vervolgens de beelden, zowel vanuit vogel- als andere perspectieven, weer op het grote scherm van de COMAND navigatie en entertainment module.

Nieuwe rijassistentiesystemen: een optimale ondersteuning van de bestuurder

De talrijke rijassistentiesystemen zijn de belangrijkste elementen die aan de basis liggen van de grotere verkeersveiligheid van de nieuwe GL-Klasse – met een bestuurder die langer fit blijft. Behalve met de rijveiligheidssystemen – ESP®, ASR, ABS en het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® – wordt de GL-Klasse voor het eerst ook met de COLLISSION PREVENTION ASSIST, een botswaarschuwing, uitgerust. Het concentratiehulpsysteem ATTENTION ASSIST maakt eveneens deel uit van de standaarduitrusting. En wanneer de auto de fysische grenzen nadert, kan de bestuurder rekenen op de waardevolle hulp van de ladingsensor of van de actieve stuurinrichting die, meer bepaald bij overstuur, de bestuurder helpt door de stuurbeweging te ondersteunen. Het stabilisatiesysteem bij zijwind, een andere standaardvoorziening, is een van de belangrijkste innovaties in de nieuwe GL. Bij krachtige zijwind bezorgt dat systeem de bestuurder een groter gevoel van veiligheid door de remmen gericht te bedienen. Opties zoals de snelheids- en afstandsregelaar DISTRONIC PLUS, het remhulpsysteem BAS PLUS of nog de PRE-SAFE®-rem met autonome remfunctie in kritieke situaties die de bestuurder niet opgemerkt heeft, zijn andere uitrustingselementen die de veiligheid in grote mate ten goede komen. De Actieve Parkeerassistent, die geschikte parkeerplaatsen detecteert en de GL automatisch in de optimale parkeerpositie gidst, staat borg voor comfortabele parkeermanoeuvres.

De motoren van de GL-Klasse: tot 20% zuiniger

De BlueTec-motor van de GL 350 BlueTEC 4MATIC en de BlueDIRECT turbobenzinemotor met directe injectie van de GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY geven blijk van uitstekende prestaties bij een grote efficiëntie. De GL 350 BlueTEC 4MATIC verbruikt bijvoorbeeld 7,4 liter diesel per 100 km, bijna 20% minder dan zijn voorganger. Daarmee blijft dit model onder de limieten van de toekomstige emissienorm Euro 6. Het verbruik van het benzinemodel GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY dat een vermogen van 320 kW (435 pk) ontwikkelt, is met 18% gedaald. Samen met de modelvernieuwing komt er voor het eerst ook een AMG-versie van de GL op de markt.

 

 

 

 

De V8 biturbo AMG van 5,5 liter die in de high performance GL 63 AMG ingebouwd wordt, ontwikkelt een maximumvermogen van 410 kW (557 pk) en een maximumkoppel van 760 Nm. Dat maakt uitzonderlijke rijprestaties mogelijk: de GL 63 AMG accelereert in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Zijn verbruik in de nieuwe, gemengde Europese rijcyclus bedraagt 12,3 liter per 100 km (288 g CO2/km).

De belangrijkste technische kenmerken* in een oogopslag:

Model

Cil.

cm³

kW/pk bij t/min

Nm vanaf t/min

0-100 km/u (s)

Vmax km/u

l/100 km gemeng-de cyclus

CO2 g/km

GL 350 BlueTEC 4MATIC

6

2 987

190/258 3 800

620 1 600-2 400

7,9

220

7,4-8,0

192-209

GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY

8

4 663

320/435 5 250

700 1 800-3 500

5,4

250**

11,3-11,5

262-269

GL 63 AMG

8

5 461

410/557 5 250-5 750

760 2 000-5 000

4,9

250**

12,3

288

 

* Kenmerken van het internationale aanbod, met voorbehoud voor nationale variaties. ** Elektronisch begrensd

 

De dieselmotoren vallen niet alleen op door hun vooruitstrevende technologie, maar ook door een hele reeks van BlueEFFICIENCY-maatregelen die zich in een aanzienlijke brandstofbesparing vertalen. Voorbeelden van die maatregelen zijn de ECO start/stop-functie (standaard) en de nieuwe 7-trapsautomaat 7G-TRONIC PLUS. Het intelligente dynamobeheer, de elektrische stuurinrichting en de banden met verminderde rolweerstand helpen op hun beurt om het brandstofverbruik te verminderen.

Met enkele belangrijke structurele maatregelen was het mogelijk om de nieuwe GL-Klasse bijna 90 kg lichter te maken dan zijn voorganger (GL 350 BlueTEC 4MATIC). De motorkap en de spatborden worden vanaf nu in even lichte als stevige aluminiumlegeringen vervaardigd.

 

 

 

De armen van de voor- en achteras zijn ook uit een legering vervaardigd wat een dubbel resultaat oplevert: de gewichtsbesparing vermindert de energiebehoefte, terwijl het rijcomfort toeneemt door de kleinere onafgeveerde massa. Andere gewichtsbesparende maatregelen zijn de nieuwe, geluiddempende voorruit, de magnesium dwarsbalk voor het instrumentenbord, het BlueTEC-systeem met de SCR-katalysator, de nieuwe elektrische stuurinrichting, de elektrische parkeerrem en de motorsteun in kunststof.

De passagiersruimte van de GL: eerste klasse voor zeven personen

De GL-Klasse maakt niet alleen indruk met zijn hoge rijcomfort dat zowel op de weg als op ontoegankelijk terrein een ongeëvenaarde rijdynamiek mogelijk maakt. Daarnaast komt hij nog eens aan alle verwachtingen tegemoet met een interieur dat in niets moet onderdoen voor dat van een luxeberline van de topklasse. In het interieur kunnen tot zeven personen in alle comfort plaats nemen. Een interieurindeling die kracht, dynamiek en sierlijkheid uitstraalt; hoogwaardige materialen en een tot in de puntjes verzorgde afwerking; een perfecte ergonomie en bijzonder veel ruimte: dat zijn de intrinsieke eigenschappen van de passagiersruimte van de nieuwe GL-Klasse die hetzelfde gevoel van welzijn in het leven roept als alle andere modellen van Mercedes-Benz. Details die het interieur nog opwaarderen, zijn de grote sierelementen in hout of aluminium, de bedieningsknoppen in zilverkleurig chroom, en de bekleding in ademend imitatieleder ARTICO met contrasterende siernaden.

De zeven comfortabele zetels staan in een 2-3-2-schema opgesteld. Op elk van de drie zetelrijen beschikken de inzittenden over meer elleboog- en schouderruimte en over een grotere hoofdruimte dan in het vorige model. De derde zetelrij is standaard uitgerust met een systeem om de zetels elektrisch op en neer te klappen. Als optie voor de nieuwe GL is een EASY-ENTRY-systeem met elektrische bediening beschikbaar, waarmee de toegang tot de derde zetelrij vergemakkelijkt wordt.

Passieve veiligheid: maximale bescherming voor iedereen

Samen met de ‘elektronisch gestuurde vervormingzones’ die voortvloeien uit de rijassistentiesystemen en uit de intelligente oplossingen die bij het ontwerp van de carrosserie ingezet werden, dragen de systemen voor passieve veiligheid bij tot een maximale veiligheid van de inzittenden. De adaptieve tweetraps airbags voorin, de knieairbag voor de bestuurder, de zijdelingse airbags (borst en bekken) voor de bestuurder en voorpassagier, en de gordijnairbags die zich langs de drie zetelrijen ontvouwen, maken deel uit van de standaarduitrusting. Optioneel kunnen in de neerklapbare en verstelbare rugleuningen van de middelste zetelrij thoraxairbags ingebouwd worden. Daardoor hebben die airbags, ongeacht de stand van de rugleuning, altijd een optimale positie.

Bovendien zijn de zeven zetels met driepuntsgordels uitgerust. De zetels voorin zijn standaard voorzien van pyrotechnische oprol- en blokkeermechanismen met spankrachtbegrenzers met constante werking en van reversibele gordelspanners met elektrische sturing. Ook de oprol- en blokkeermechanismen en de eentraps spankrachtbegrenzers op de buitenste zitplaatsen van de centrale zetelrij en op de individuele zetels van de derde rij behoren tot de standaarduitrusting. De GL-Klasse biedt ook de zwakste weggebruikers, meer bepaald de voetgangers en fietsers, een uitstekende bescherming. Zo is het model bijvoorbeeld standaard uitgerust met een actieve motorkap.

De GL-Klasse vervolledigt het SUV-aanbod van Mercedes-Benz

De nieuwe GL-Klasse valt op door een volledige uitrusting, geïndividualiseerde uitrustingpacks, aantrekkelijke carrosseriekleuren en hoogwaardige interieurvarianten. Bij de lancering van het model worden er drie varianten aangeboden: de GL 350 BlueTEC 4MATIC met een V6-dieselmotor, de GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY met een V8-benzinemotor, en de nieuwe GL 63 AMG met een biturbo V8-benzinemotor.

 Mercedes-Benz heeft ongetwijfeld het meest verscheiden SUV-aanbod in het topsegment. Om tegemoet te komen aan de vraag van die markt, die overal ter wereld volop in beweging is, biedt de constructeur vijf bouwreeksen aan. Die vormen samen een productaanbod met een onmiskenbaar succes. Naast de GL, de eersteklas SUV, omvat het aanbod nog de GLK (een compact model met een zeer uitgesproken ontwerp), de G-Klasse (de grote, klassieke terreinwagen), de R-Klasse (een GR volumewagen) en ten slotte de M-Klasse (de echte beststeller in het aanbod).