07
oktober
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz krijgt twee ‘Advanced Rewards’ van EuroNCAP

De onafhankelijke Europese veiligheidsorganisatie EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) heeft Mercedes-Benz bekroond in het kader van het nieuwe programma ‘EuroNCAP Advanced’. De constructeur ontving twee prijzen voor zijn anticiperend veiligheidssysteem PRE-SAFE® en het rijhulpsysteem PRE-SAFE® Brake.

De nieuwe veiligheidsprijzen van EuroNCAP, die werden geïntroduceerd als aanvulling op het alom bekende veiligheidsevaluatiesysteem met vijf sterren, is bedoeld om autoconstructeurs te belonen die hun auto’s uitrusten met systemen met ‘wetenschappelijk bewezen veiligheidsvoordelen’ die niet in aanmerking worden genomen in het standaard evaluatiesysteem. “We zijn uitermate tevreden met deze prijzen,” aldus Prof. Schöneburg, “aangezien ze het holistische karakter van onze veiligheidsfilosofie weerspiegelen. Na een succesvol engagement op het gebied van de bescherming van inzittenden, hebben we onze focus in het kader van de ‘Real Life Safety’-programma volledig verschoven naar het voorkomen van ongevallen en het beperken van de ernst ervan.

In 2002 bood Mercedes-Benz als eerste autoconstructeur een anticiperend beschermingssysteem aan, PRE-SAFE® genaamd, dat maatregelen treft om de inzittenden van de wagen te beschermen wanneer een ongeval onvermijdelijk wordt. De analyses tijdens de crashtests toonden aan hoe belangrijk en effectief deze anticiperende veiligheidsvoorzieningen kunnen zijn. Door bijvoorbeeld de gordels aan te trekken, worden de voorste inzittenden in de best mogelijke houding in hun zetel gedrukt zodat ze voor de impact (bijvoorbeeld door fors remmen) minder naar voren bewegen. Daardoor dalen ook de krachten die worden uitgeoefend.
Deze tests toonden aan dat de hoofden van de dummies ongeveer 30 procent minder krachten moesten verwerken en de Mercedes-ingenieurs noteerden zelfs 40 procent minder krachten in de nekzone.

In 2006 lanceerde Mercedes-Benz met het PRE-SAFE®-systeem opnieuw een veiligheidsprimeur. Dit systeem zorgde ervoor dat de personenwagens van Mercedes-Benz autonoom konden afremmen in het geval van een nakende frontale aanrijding. De jongste evolutie van dit veiligheidssysteem is in gebruik sinds 2009: als de bestuurder zelfs na het automatisch, gedeeltelijk afremmen niet reageert, levert het PRE-SAFE®-remsysteem in ongeveer 0,6 seconden de maximale remdruk voor wat nu wordt gezien als een onvermijdelijk ongeval. Dat noodremmanoeuvre kan de ernst van het ongeval nog verder reduceren.

PRE-SAFE®: vroege ongevaldetectie dankzij anticiperend veiligheidssysteem

Een degelijke bescherming van de inzittenden begint in de fase voor een mogelijk ongeval dankzij de Mercedes-innovatie PRE-SAFE®, die standaard is voorzien op de E-, M-, R-, GL- en S-Klasse, de CLS en de CL-Klasse. Het is ook als optie verkrijgbaar op de C-Klasse en de GLK.

Net zoals levende wezens instinctief reageren en dekking zoeken wanneer ze in gevaar zijn, activeert PRE-SAFE® beschermende systemen voor de inzittenden als voorzorg wanneer een nakend ongeval wordt gedetecteerd, zodat de gordels en airbags hun beschermende functie ten volle kunnen uitoefenen. Deze vroege ongevaldetectie is mogelijk omdat PRE-SAFE® actieve en passieve veiligheid combineert: de anticiperende inzittendenbescherming is gelinkt aan het remhulpsysteem en de elektronische stabiliteitsregeling (ESP®) en tal van andere rijhulpsystemen, waarvan de sensoren kritieke rijomstandigheden en verkeerssituaties kunnen detecteren en de relevante informatie binnen enkele milliseconden naar de elektronische controle-eenheden kunnen sturen. PRE-SAFE® gebruikt deze sensorgegevens eveneens.

Wanneer PRE-SAFE® bijvoorbeeld een onvermijdelijke slippartij detecteert wanneer de bestuurder hard remt of wanneer het PRE-SAFE®-remsysteem is tussengekomen, plaatst het systeem de voorste inzittenden in de meest gunstige stand voor ongevallen (naargelang de voertuiguitrusting). Tegelijk begint het systeem indien nodig automatisch de zijruiten en het schuifdak te sluiten zodat er geen voorwerpen in de auto terecht kunnen komen en zodat de gordijnairbags een betere steun kunnen bieden bij een zijdelingse impact of bij een koprol. De inzittenden zijn voorbereid op een potentiële aanrijding door het omkeerbare aanspanning van de gordels en de herpositionering van de voorste passagierszetel, waardoor de veiligheidsgordels en airbags de best mogelijke bescherming bieden.

 U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.