21
augustus
2007
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz lanceert BLUETEC-initiatief in Europa: E 300 BLUETEC met uitzonderlijk schone dieseltechnologie

De uitvinder van de BLUETEC-technologie treedt een nieuw tijdperk binnen met de nieuwe E 300 BLUETEC. Na de positieve ervaringen op de Amerikaanse markt sinds de herfst van 2006 is het milieuvriendelijke BLUETEC-dieselsysteem nu ook beschikbaar in een personenwagenmodel voor de Europese markt.

Mercedes-Benz kon de uitstoot fors terugdringen, voldoen aan de EU 5-normen en toch dezelfde gunstige verbruikscijfers behouden. Dankzij de intelligente BLUETEC-technologie is deze zelfontbrander een van ‘s werelds schoonste en meest efficiënte motoren.

Een milieuvriendelijk karakter, rijplezier en comfort zijn enkele van de grootste troeven van de nieuwe E 300 BLUETEC, waarmee Mercedes-Benz zijn BLUETEC-initiatief in Europa lanceert. Deze E-Klasse, die gebaseerd is op de beproefde CDI-modellen, pakt uit met een uiterst modern uitstootmanagement en uitstekende ecologische, economische en dynamische kenmerken. De 3.0 V6-motor, die een vermogen van 155 kW/211 pk en een indrukwekkend koppel van 540 Nm ontwikkelt, verbruikt slechts 7,3 liter* diesel per 100 kilometer en voldoet nu al aan de toekomstige Europese uitstootnormen. De E 300 BLUETEC accelereert van 0 tot 100 km/u in 7,2 seconden* en heeft een topsnelheid van 244 km/u*. Tegelijkertijd combineert het BLUETEC-model – net zoals de andere versies van de E-Klasse – het typische ophangingscomfort van Mercedes met de spreekwoordelijke “positieve” sfeer in het interieur en met een uitstekende veiligheidsuitrusting.

De door DaimlerChrysler ontwikkelde BLUETEC-technologie werkt uitstekend om de uitstoot van dieselwagens te verminderen, en dan vooral die van stikstofoxides. Om dit te bereiken volgen de ingenieurs van het Mercedes-Benz Technology Centre verschillende strategieën. Zo wordt in eerste instantie de vorming van stikstofoxides in de E 300 BLUETEC verminderd door optimaliserende maatregelen binnenin de motor.

* voorlopige gegevens

Enkele van de andere maatregelen die worden toegepast, zijn:

• Een vermindering van de compressieverhouding tot 16,5:1
• Het gebruik van speciale piëzo-injectoren met een verminderde hydraulische toevoer
• Een geoptimaliseerde turbo met variabele geometrie
• Een geoptimaliseerde sturing van de uitlaatgashercirculatie
• Het gebruik van ceramische gloeibougies, die keer op keer een snelle koudstart garanderen voor motoren met een lagere compressieverhouding

Naast de inwendige motoraanpassingen werd een efficiënt systeem voor uitlaatgasbehandeling op maat van de E 320 BLUETEC ontwikkeld. Dit omvat een oxidatiekatalysator – die de uitstoot van koolstofmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) terugdringt – en een dieselpartikelfilter zonder additief. Een doorontwikkelde NOx-opslagkatalysator met een gepatenteerd systeem dat ammoniak produceert, werkt samen met een SCR-katalysator om een uitzonderlijk lage uitstoot van stikstofoxides mogelijk te maken. Dit systeem voor uitlaatgasbehandeling werkt zonder dat er enige bijkomende uitrusting voor nodig is.

BLUETEC-initiatief al succesvol

Mercedes-Benz lanceerde zijn BLUETEC-initiatief voor personenwagens eerst in de Verenigde Staten. Daar werd in oktober 2006 de E 320 BLUETEC op de markt gebracht als ‘s werelds enige personenwagen die met deze technologie was uitgerust. En Mercedes-Benz zal in de Verenigde Staten vanaf 2008 nog drie V6 BLUETEC-modellen aanbieden – in de GL-, M- en R-Klasse. Internationale autojournalisten erkennen net als vele anderen het niet-aflatende engagement van het merk met betrekking tot deze technologie, en verkozen de E 320 BLUETEC tot “2007 World Green Car”. De juryleden uit 22 landen prezen BLUETEC als een koploper voor nieuwe en uiterst schone dieseltechnologie.

BLUETEC wordt ook gebruikt in bedrijfsvoertuigen. Daar bewijst deze technologie namelijk al sinds 2005 haar deugdelijkheid, en ze is nu verkrijgbaar voor alle modelreeksen uit het bedrijfsvoertuigengamma. DaimlerChrysler heeft al meer dan 60.000 vrachtwagens en bussen van Mercedes-Benz afgeleverd met dit baanbrekende systeem voor de vermindering van de uitstoot.

BLUETEC – een bouwsteen in de vermindering van CO2

Een feit dat in het aanhoudende debat over de huidige en toekomstige uitstootnormen voor voertuigen vaak over het hoofd wordt gezien, is dat de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) ontsnapt aan de conventionele uitlaatgasnormen. De CO2-uitstoot van een auto hangt rechtstreeks samen met het brandstofverbruik. Een vermelding als 140 g CO2/km is bijvoorbeeld niets anders dan een alternatieve uitdrukking van het brandstofverbruik, die overeenkomt met een verbruikscijfer van ongeveer 5,3 l/100 km voor diesels of 5,9 l/100 km voor benzinemodellen. Dezelfde waarde zou worden opgetekend door gelijkaardige auto’s die hun uitlaatgassen ongefilterd in de atmosfeer uitbraken – dat wil zeggen zonder dat ze behandeld worden door katalysatoren of systemen die de partikeluitstoot verminderen.

In tegenstelling tot de uitstoot van CO2 kunnen uitlaatgasbestanddelen als stikstofoxide, koolstofmonoxide, koolwaterstoffen en verbrandingsresten in de vorm van partikels allemaal verminderd worden door uitlaatgasnabehandeling – in sommige gevallen zelfs in zoverre dat ze nog nauwelijks meetbaar zijn. Hier komt het innovatieve, modulaire BLUETEC-uitlaatgaszuiveringssysteem helemaal tot zijn recht. BLUETEC geeft dieselvoertuigen de technologie die ze nodig hebben om milieuvriendelijk te werken en zal ook voldoen aan de geplande uitstootnormen voor de toekomst. Naast de E 300 BLUETEC zullen alle toekomstige BLUETEC-modellen voldoen aan de Euro 5-norm, die van kracht wordt in 2011. BLUETEC is dus een belangrijke bouwsteen in de vermindering van de CO2-uitstoot.

Huidige en toekomstige uitstootnormen voor dieselvoertuigen in de EU*

CO (g/km) - NOx (g/km) - HC + NOx (g/km) - Partikels (g/km)

EURO 4

Alle nieuwe voertuigen vanaf 1.1.2006 0,50 - 0,25 - 0,30 - 0,025

EURO 5

Alle nieuwe voertuigen vanaf 1.1.2011 0,50 - 0,18 - 0,23 - 0,005

EURO 6

Alle nieuwe voertuigen vanaf 1.9.2015 0,50 - 0,08 - 0,17 - 0,005

* Groep M1, personenwagens met maximum acht zitplaatsen, de plaats van de bestuurder niet inbegrepen, hoogst toegelaten massa tot 2500 kg, NEDC 2000 testprocedure