26
mei
2005
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz lanceert zijn motoroffensief: een krachtige achtcilinder-CDI en nieuwe V6-motoren op vier verschillende modellen

In totaal biedt Mercedes-Benz acht nieuwe zescilindermotorversies, waardoor het rijplezier en –comfort met de C-Klasse, de CLK-Klasse, de CLS-Klasse en de E-Klasse nog vergroot wordt.

In totaal biedt Mercedes-Benz acht nieuwe zescilindermotorversies, waardoor het rijplezier en –comfort met de C-Klasse, de CLK-Klasse, de CLS-Klasse en de E-Klasse nog vergroot wordt. Dit motoroffensief is gebaseerd op nieuwe V6-motoren op benzine en op diesel, die qua vermogen, koppel, verbruik en milieuvriendelijkheid tot de beste in hun cilinderinhoudsklasse behoren. De eveneens nieuwe E 420 CDI is uitgerust met een achtcilinder van 231 kW/314 pk, een van de krachtigste dieselmotoren in de wereld van personenwagens. Mercedes-Benz verrijkt de CLK-Klasse met vier nieuwe motoren en geeft de coupé en de cabriolet een facelift. Beide modellen krijgen een hertekende voorpartij en genieten technische innovaties die een nog grotere veiligheid en een nog hoger comfort moeten garanderen. Voor het eerst zijn de CLK cabriolet, de vierdeurscoupé van de CLS-Klasse en de 4-Matic-versie van de E-Klasse verkrijgbaar met een V6-dieselmotor onder de motorkap.


Met de nieuwe zescilindermodellen CLK 280, CLK 350 en CLK 320 CDI, wint de CLK-Klasse aan vermogen en aan sportiviteit. Ook uiterlijk werden de coupé en de cabriolet dynamischer gemaakt. De nieuwe, smalle voorbumper zet samen met de grotere luchtinlaten en het aangepaste radiatorrooster met drie lamellen een nog meer uitgesproken persoonlijkheid in de verf. De CLK-Klasse in de versie AVANTGARDE is nu geschoeid met lichtmetalen 17-duimvelgen met 5 dubbele spaken, terwijl de ELEGANCE-lijn pronkt met lichtmetalen velgen met 9 spaken (16 duim, 17 duim vanaf de CLK 320 CDI).

Met hun legendarische zorg voor detail hebben de stilisten van Mercedes zich bij de opwaardering van het interieur ingespannen om de persoonlijkheid van de twee lijnen te doen uitkomen. De versies AVANTGARDE krijgen standaard een nieuw instrumentenpaneel, dat zich onderscheidt door een inlegstrook van aluminium, witte wijzerplaten en ronde instrumenten met een verchroomd randje. De ELEGANCE-lijn wordt getrakteerd op nieuwe motieven voor de stoffen, een nieuwe lederen bekleding (optie), en nieuw houtwerk van es. Al deze elementen dragen bij tot de discrete elegantie van het interieur.

Om te voldoen aan de verwachtingen van de sportiefste bestuursters en bestuurders heeft Mercedes-Benz een nieuw Sportpack ontwikkelt, dat onder andere lichtmetalen velgen van 18 duim omvat, brede banden 225/40 R 18 (vooraan) en 255/35 R 18 (achteraan), geperforeerde remschijven en een sportophanging.

De reeds bekende viercilinder-diesel (110 kW/150 pk) zal voortaan verkrijgbaar zijn op de CLK coupé. Hij verbruikt slechts 6,4 à 6,5 liter per 100 km.
E-Klasse: nieuwe topdieselmotor van 231 kW/314 pk

De E-Klasse zal voortaan verkrijgbaar zijn in 27 motor- en koetswerkversies. Vijf motoren zijn volledig nieuw – twee zescilinder-CDI-motoren, twee V6-benzinemotoren en, vanaf de herfst van 2005, een nieuwe V8 diesel. Mercedes-Benz heeft ook zijn aanbod aan versies met vierwielaandrijving uitgebreid: naast de nieuwe E 280 4-Matic en de E 350 4-Matic, zal ook een nieuwe versie E 320 CDI 4-Matic verkrijgbaar zijn.

De E 420 CDI wordt aangedreven door een nieuwe achtcilinder van 231 kW/314 pk, die een maximumkoppel levert van 730 Nm vanaf 2 200 t/min, waardoor hij een voorbeeldige soepelheid garandeert bij het inhalen en forse hernemingen, maar ook een ontspannen rijstijl mogelijk maakt in de hogere versnellingen. De E 420 CDI gaat in derde van 60 naar 120 km/u in slechts 5,4 s en werkt de sprint van 0 tot 100 km/u af in 6,1 s. Het gemengd normverbruik bedraagt 9,3 liter per 100 km.
Tot de standaarduitrusting van de nieuwe topdiesel van Mercedes-Benz behoren onder andere een onderhoudsvrije partikelfilter, een zeventrapsautomaat 7G-TRONIC en een pneumatische ophanging AIRMATIC.

CLS-Klasse: de vierdeurscoupé aangedreven door een nieuwe diesel

Het motoraanbod van de CLS-Klasse, dat op dit moment bestaat uit de krachtige benzineversies van 200 kW/272 pk en 225 kW/306 pk, en de CLS 55 AMG, die 350 kW/476 ontwikkelt, zal aangevuld worden met een dieselmotor met zes cilinders in V, die 165 kW/224 pk levert, in de versie CLS 320 CDI. Net als alle andere motoren van de CLS-Klasse wordt de V6-diesel standaard gekoppeld aan de zeventrapsautomaat 7G-TRONIC.

De CLS coupé met V6-dieselmotor doet een uitzonderlijk rijplezier vermoeden qua comfort en dynamisme. De CLS 320 CDI legt de 100 km/u vanuit stilstand af in 7,0 s en haalt een topsnelheid van 246 km/u. En de verbruikscijfers zijn al even indrukwekkend: tussen 7,6 en 8,1 liter per 100 km; daardoor kan de CLS 320 CDI met een volle tank tot 1050 km afleggen.

C-Klasse: nieuwe zescilindermodellen voor de prijs van de oude viercilinderversie

Met vier nieuwe zescilinders kan de C-Klasse van Mercedes-Benz prat gaan op het modernste motoraanbod in dit marktsegment. De nieuwe C 320 CDI, die de oude vijfcilinder in lijn opvolgt, is de topversie van het dieselprogramma. Qua benzinemotoren zal vanaf half 2005 een zescilinder van de allerjongste generatie verkrijgbaar zijn, die bestaat in drie vermogensversies: hij drijft de C 230 (150 kW/204 pk) aan, de C 280 (170 kW/231 pk) en de C 350 (200 kW/272 pk). Dankzij deze nieuwe zescilindermotor kan de vermindering van het verbruik in vergelijking met de vorige modellen oplopen tot 13 %.

De nieuwe versie C 280 wordt aangeboden tegen dezelfde prijs als zijn voorganger, de C 240, die minder krachtig was. De versie C 350, die standaard gecombineerd wordt met de lijnen ELEGANCE of AVANTGARDE en geschoeid is met lichtmetalen velgen van 17 duim, is goedkoper dan het vorige model C 320, met vergelijkbare uitrusting.
Het V6-model C 230 zal op de markt gebracht worden aan dezelfde prijs als de oude viercilinderversie C 230 KOMPRESSOR. In vergelijking met zijn voorganger wint de C 230 9 kW/12 pk aan vermogen en biedt hij nog meer dynamisme en rijplezier, met de regelmatige loop en het rijcomfort die eigen zijn aan een zescilinder.

Het maximumkoppel van 245 Nm, dat beschikbaar is over een breed toerentalbereik, van 2900 tot 5500 t/min, maakt stevige sprintjes en krachtige hernemingen mogelijk. De C 230 gaat van 0 naar 100 km/u in 8,4 s (berline) en heeft een topsnelheid van 245 km/u.

De krachtige V6 is verkrijgbaar voor de berline, de Station Wagon en de Sportcoupé van de C-Klasse. De versie C 230 wordt standaard geleverd met een manuele zesversnellingsbak; de zeventrapsautomaat 7G-TRONIC is verkrijgbaar als optie. De bijzonder uitgebreide standaarduitrusting omvat ook een automatische airco THERMATIC, actieve hoofdsteunen NECK-PRO voor de bestuurder en de voorste passagier (op de berline en de Station Wagon), gordijnairbags, veiligheidsgordels met gordelspanner en krachtbegrenzer voor en achter en een multifunctioneel stuur.

Verder moeten we bij de nieuwigheden van de C-Klasse ook nog de modellen met permanente vierwielaandrijving vermelden, de C 280 4-Matic en C 350 4-Matic, die tot 45 kW/61 pk meer vermogen ontwikkelen dan de vorige versies.