26
maart
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz noodoproepsysteem: snellere bijstand ter plaatse bij ongeval

In juni 2012 introduceert Mercedes-Benz zijn eCall noodoproepsysteem, dat pas over een drietal jaar wettelijk verplicht wordt door de Europese Commissie. Het systeem licht automatisch de hulpdiensten in als zich een ernstig ongeval voordoet en stuurt binnen slechts enkele minuten informatie door over de locatie van het ongeval en het voertuigtype. Het noodoproepsysteem van Mercedes-Benz maakt standaard deel uit van de recentste versie van het COMAND Online multimediasysteem, dat halfweg 2012 zijn intrede doet op de B-Klasse, C-Klasse, E-Klasse, M-Klasse en de SLK, CLS en SL. Het zal ook meteen bij de lancering worden aangeboden op de nieuwe A-Klasse. Alle nieuwe Mercedes-modellen die na 1 juni 2012 gelanceerd worden en uitgerust zijn met COMAND Online zullen standaard over het Mercedes-Benz noodoproepsysteem beschikken. De eventuele gsm-belkosten niet te na gesproken brengt het systeem geen bijkomende kosten teweeg voor de klant.

Na een ernstig ongeval is elke seconde van levensbelang. Het nieuwe Mercedes-Benz noodoproepsysteem benut deze cruciale fase en kan de hulpdiensten automatisch inlichten als er zich een ernstig ongeval heeft voorgedaan. Als de airbags of gordelspanners geactiveerd werden en COMAND Online is verbonden met een mobiele telefoon, dan wordt de exacte gps-positie van het voertuig en het chassisnummer per sms doorgegeven aan de alarmcentrale van het Bosch Communication Center. Tegelijk wordt de positie van het voertuig ook via DTMF (dual-tone multi-frequency) doorgezonden.

Zelfs als de inzittenden bewusteloos zijn of niet exact weten waar ze zich bevinden, omdat ze bijvoorbeeld op zakenreis zijn, zal de alarmcentrale van het Communication Center snel accurate informatie ontvangen. Bovendien zal het voertuig binnen enkele minuten een telefoonverbinding tot stand brengen met het Bosch Communication Center. Een bijzonder praktisch en nuttig kenmerk in de context van een noodsituatie is dat de communicatie plaatsvindt in de taal die de bestuurder geprogrammeerd heeft in COMAND Online, en niet noodzakelijkerwijs de taal van het land waarin het voertuig zich op dat moment bevindt. Verder is het mogelijk om manueel een noodoproep tot stand te brengen omdat "Mercedes-Benz noodoproep" zich altijd bovenaan in het telefoonboek bevindt. Het eCall-systeem wordt geografisch gezien gefaseerd ingevoerd: op 1 juni 2012 wordt het automatische noodoproepsysteem geïntroduceerd in negen Europese landen – Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Groot-Brittannië, Oostenrijk, België, Nederland en Zwitserland. Tegen het jaareinde volgen nog eens 19 landen.

De Mercedes-Benz noodoproepfunctie wordt standaard meegeleverd bij de recentste versie van het COMAND Online telematicasysteem, dat in de tweede helft van 2012 geïntroduceerd wordt op de B-Klasse, C-Klasse, E-Klasse, M-Klasse en de SLK, CLS en SL. Net als alle nieuwe modellen van Mercedes die na die datum gelanceerd worden, zal ook de nieuwe A-Klasse uitpakken met de Mercedes-Benz noodoproepdienst in combinatie met COMAND Online.De Europese Commissie heeft in het kader van haar eSafety-initiatief aangekondigd het eCall-systeem vanaf 2015 verplicht te maken op nieuwe voertuigen. Volgens de Europese Commissie kan de elektronische melding van een ongeval en de informatieverstrekking over de ongevalscoördinaten de interventietijden van de hulpdiensten met 50 procent helpen verlagen in landelijke gebieden en 40 procent in steden. Dat zou zich kunnen vertalen in 2.500 minder verkeersdoden elk jaar in de hele Europese Unie.