01
augustus
2007
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz onthult de toekomst van de benzinemotor: DiesOtto: een benzinemotor met de kenmerken van een diesel

De prestaties van een benzinemotor, het hoge koppel en het lage brandstofverbruik van een geperfectioneerde dieselmotor en extreem zuivere emissies: Mercedes-Benz is erin geslaagd alle voordelen van de diesel- en de benzinemotoren in zijn conceptmotor DiesOtto te integreren.
Dat nieuwe technologische systeem dat de toekomst van de benzinemotor belichaamt, onderscheidt zich door kenmerken zoals directe benzine-injectie, een turbocompressor en een variabele compressieverhouding. Het hart van deze innovatie is de gestuurde zelfontbranding, een efficiënt verbrandingsproces dat vergelijkbaar is met dat van diesel. In tegenstelling tot vergelijkbare projecten biedt het systeem van Mercedes nog een ander voordeel: het vergt geen synthetische brandstof, maar werkt op traditionele benzine.
De verbetering van de verbrandingsmotor is één van de belangrijke stappen in het project van Mercedes-Benz om een duurzame mobiliteit te garanderen. Met BLUETEC hebben de ingenieurs van Mercedes een krachtige en zuinige dieselmotor kunnen bouwen, die even zuiver is als een benzinemotor. In de Verenigde Staten is de BLUETEC- technologie al sinds 2006 in de E-Klasse beschikbaar en vanaf het einde van dit jaar zal dat ook in Europa het geval zijn. De BLUETEC E300 is veruit de zuiverste motor in zijn categorie en voldoet op alle punten aan de uitlaatemissienormen EU5.
« Onze volgende doelstelling bestaat erin de benzinemotor even zuinig te maken als een dieselmotor. Alle voorwaarden daarvoor zijn vervuld door ons concept DiesOtto, dat de belangrijkste troeven van zowel de benzine- als de dieselmotor integreert,» legt Prof. Dr. Herbert Kohler uit, directeur “Onderzoek en engineering, voertuig en transmissie” van de groep en milieudirecteur van DaimlerChrysler.
Het resultaat van dat samengaan is een viercilinder met een inhoud van slechts 1,8 liter die alle troeven van een zuivere benzinemotor combineert met het lage verbruik van een dieselmotor. Ondanks die kleine cilinderinhoud (dat is een van de belangrijkste vereisten om tot een laag brandstofverbruik te komen) levert die compacte motor toch superieure prestaties en een mate van een verfijning zoals we die vandaag alleen in de luxeklasse aantreffen. Het verbruik van die krachtbron, die een vermogen van 175 kW/238 pk en een maximumkoppel van 400 Nm heeft, blijft in combinatie met de hybride techniek onder de zes liter benzine per 100 km. En dat cijfer wordt niet behaald in een kleine of compacte auto, maar wel in een S-Klasse met al het comfort en de veiligheid die je van Mercedes verwacht.
De DiesOtto van Mercedes-Benz: de evolutie van de motor met gestuurde ontsteking

« Naast het internationale succes dat de dieselmotor vandaag kent, zullen benzineauto’s heel wat klanten blijven aantrekken. Daarom richten we onze aandacht op die twee motortypes, alsook op een volledig hybride optie voor diesel- en benzinevoertuigen,» legt Prof. Kohler uit. Daarnaast besteedt Mercedes-Benz evenveel aandacht aan zijn concept DiesOtto waarvan hier de belangrijkste technische kenmerken volgen:

• minder cilinders en een kleinere cilinderinhoud;
• turbocompressie voor superieure prestaties;
• directe benzine-injectie als bijkomende maatregel om het verbruik te drukken;
• gestuurde zelfontbranding, een verbrandingsproces dat vergelijkbaar is met dat van diesel;
• variabele kleppensturing;
• een variabele compressieverhouding die, volgens de behoeften van de klant en het gebruik, tot een lager verbruik leidt;
• een hybride module met een geïntegreerde startmotor/dynamo die de krachtbron nog zuiniger maakt.

Bij de start en wanneer de motor volledig belast wordt, wordt het mengsel lucht/brandstof ontstoken door een bougie, zoals in een klassieke verbrandingsmotor (homogene verbranding). De gestuurde zelfontbranding waarop de DiesOtto in zijn werkingscyclus automatisch overschakelt, vindt plaats bij een gedeeltelijke belasting, d.w.z. bij lage snelheden en gemiddelde toerentallen.

Het resultaat is een bijzonder lage uitstoot van stikstofoxide door de homogene verbranding bij lage reactietemperaturen. De uitlaatgassen van de motor DiesOtto worden vervolgens helemaal gezuiverd in een klassieke driewegkatalysator. Daarnaast werden een bijzonder efficiënte motorsturing en -beheer ontwikkeld om de afzonderlijke deelsystemen in één rijconcept te bundelen.

De huidige perspectieven voor de toekomst van de verbrandingsmotor laten het enorme potentieel van deze krachtbron vermoeden en maken duidelijk dat het nieuwe rijconcept een ontwerp is dat op middellange termijn werkelijkheid kan worden. Sommige geïntegreerde tussenoplossingen, zoals de directe benzine-injectie, worden door Mercedes-Benz al op grote schaal toegepast. Andere technieken zullen geleidelijk worden ingevoerd in de standaardmotoren tot de totaaloplossing wordt uitgedokterd.