18
april
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op Auto China 2008 in BeijingWereldpremière van de GLK-Klasse

Compact design dat puur karakter uitstraalt:

de nieuwe Mercedes-Benz GLK-Class

Stuttgart/Beijing - De nieuwe GLK-Klasse, die barst van het pure karakter, zal de wereld van de compacte SUV's helemaal op zijn kop zetten. En toch onderscheiden niet enkel zijn opvallende allround bruikbaarheid en zijn aantrekkelijk compact koetswerk hem van de rivalen. Hij verzoent ook troeven die voordien als volledig contradictoir werden beschouwd. De Agility Control-ophanging biedt een unieke combinatie van een uitstekende handelbaarheid, een uitzonderlijke actieve veiligheid en een superlatief rijcomfort. Bovendien zorgt het geavanceerde variabele 4MATIC-vierwielaandrijfsysteem samen met de allernieuwste elektronische controlesystemen voor uitstekende prestaties op de weg en sublieme off-roadcapaciteiten. Precies deze combinatie maakt de GLK-Klasse zo onweerstaanbaar. Hij mag dan al een van de meer op de weg gerichte SUV's van Mercedes-Benz zijn, de "G" in zijn naam – een verwijzing naar de archetypische off-roader van Mercedes – is meer dan terecht.

De superieure prestaties zijn het gevolg van de krachtige maar zuinige en milieuvriendelijke vier- en zescilindermotoren. De BlueEFFICIENCY-uitvoering van de GLK 220 CDI krijgt de nieuwe basisdieselmotor van Mercedes-Benz aan boord: een viercilinder die 125 kW/170 pk ontwikkelt en toch maar 6,9 liter diesel per honderd kilometer verbruikt. En ook de onverzettelijke basis van de GLK-Klasse maakt indruk. Het erg robuuste koetswerk is het sleutelelement voor de passieve veiligheid, voor de extreem lage rijgeluiden, voor de uitzonderlijke mate van interieurcomfort – die samen voor dat typische Mercedes-gevoel van welbehagen zorgen – en voor het hoge waardebehoud. Bovendien valt de GLK binnen de massa compacte SUV's op door een toonaangevende binneninrichting en aantrekkelijke uitrustingspakketten. Bovendien stelt hij de allernieuwste systemen zoals het geavanceerde PRE-SAFE-veiligheidsconcept en het Intelligent Light System (ILS) voor het eerst beschikbaar in dit marktsegment.

Met zijn uitgebalanceerde, zelfverzekerde voorkomen laat alleen al de aanblik van de GLK-Klasse er geen twijfel over bestaan dat hij het segment van de compacte premium SUV's wil inpalmen. Hij behoort zonder twijfel tot de meest geavanceerde in zijn klasse. En hij vertoont gelijkenissen met de G-Klasse, de oervader van de Mercedes-Benz SUV-familie. Designbaas Prof. Peter Pfeiffer vertelt het verhaal: "Met de G-Klasse creëerden we een stijlicoon dat de voorbije 30 jaar als referentiepunt heeft gediend voor SUV-design. De combinatie van dit gewaagde concept met de meest recente stijltaal van Mercedes-Benz maakt van de GLK een voertuig met uitgesproken karakter.

Geen enkel ander model binnen het segment van de compacte SUV is er tot nu toe in geslaagd om de opvallende uiterlijke trekken van de GLK te evenaren. Het koetswerk is mooi in evenwicht (4.528 mm lang, 1.840 mm breed, 1.689 mm hoog) en vertoont een uniek samenspel tussen de klassieke hoekige vorm en de typische designkenmerken van de moderne personenwagens van Mercedes-Benz. In deze laatste wordt de unieke designtaal die bestaat uit strakke lijnen en grote, gestrekte oppervlaktes gecombineerd met de typische koetswerkeigenschappen van een off-roader zoals korte overhangen, een vrij verticale voorzijde, smalle dakstijlen, een rechtopstaande voorruit en een strakke daklijn. Hoewel het koetswerkdesign geen stilistisch doel op zich was, slaagt het er toch in om de typische voordelen van een off-road-voertuig voor de eerste keer te introduceren in de categorie van de op de weg gerichte compacte SUV's. Ruime op- en afrijhoeken en een grote bodemvrijheid maken van off-roadavonturen een puur plezier. De buitengewoon duidelijke lay-out van het koetswerk en het prima zicht rondom zorgen in combinatie met de verhoogde zitopstelling voor een grotere dagelijkse bruikbaarheid en waarborgen een ontspannen manier van rijden, zelfs in druk stadsverkeer.

Superieur rijcomfort, buitengewone handelbaarheid en uitstekende prestaties off-road

 

De AGILITY CONTROL-ophanging waarop de GLK-Klasse staat, biedt een hoge mate van flexibiliteit en lost het conflict op waar vooral SUV's mee te kampen hebben omdat de chassisingenieurs een voertuig willen dat zowel sportief en beweeglijk voor de dag komt als zacht en comfortabel, terwijl het tegelijkertijd off-road zijn mannetje moet kunnen staan. Indien de nadruk op een sportieve en actieve rijdynamiek ligt, moet de ophanging en dan vooral de schokdempers vrij strak gekozen worden, wat a priori het typische ophangingscomfort van het merk opoffert en de gewenste off-roadmogelijkheden beperkt. De oplossing is een "amplitudeafhankelijke demping". Met een dergelijk systeem wordt de dempende kracht van de schokdempers flexibel bepaald in plaats van lineair. In normale rijomstandigheden over niet al te slechte wegen of bij trage off-roadmanoeuvres reageert het systeem zacht voor een beter comfort voor de inzittenden en dito off-roadcapaciteiten. Om dit comfortpeil te blijven garanderen wanneer er snel wordt gereden of tijdens plotse uitwijkmanoeuvres, reageren de dempers een stuk stugger voor een optimale rijstabiliteit. Tegelijkertijd wordt de bestuurder van de GLK bijgestaan door de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die standaard is op de V6-modellen en die een optimale mate van bekrachtiging biedt voor iedere situatie. Parkeer- en off-roadmanoeuvres worden vergemakkelijkt dankzij de maximaal beschikbare bekrachtiging. Tegen hogere snelheid wordt de bekrachtiging afgebouwd voor extra rijstabiliteit.

Alle basismodellen van de GLK-modelreeks zijn uitgerust met 17-duim grote 235/60 R-banden op lichtmetalen velgen. In combinatie met het sportieve koetswerkpakket, dat standaard is op de eerste wagens die bij ons op de markt komen, of het off-roadstijlpakket, krijgen alle modellen een verschillend bandenformaat voor en achter, wat samen met de AGILITY CONTROL-ophanging en de asymmetrische vermogenverdeling tussen voor- en achteras de basis vormt voor een nog betere overdracht van het vermogen van de wielen naar de weg. En hoe efficiënter deze vermogenoverdracht, des te minder vaak dienen de elektronische controlesystemen in te grijpen. Het op de weg gerichte sportieve koetswerkpakket omvat standaard lichtmetalen wielen in 7,5 J x 19-formaat met 235/50 R 19-banden vooraan en 8,5 J x 19-velgen met 255/45 R 19-banden achteraan. Indien de GLK wordt besteld met het off-roadstijlpakket, krijgt de voortrein 7,5 J x 17-duims lichtmetalen wielen en 235/60 R 17-banden, terwijl de achteras is uitgerust met 8,0 J x 17-wielen met 255/55 R 17-banden. Alle modellen worden uitgerust met een TIREFIT-systeem voor het herstellen van bandenschade. Een compact reservewiel, dat zowel voor- als achteraan gemonteerd kan worden, is beschikbaar via de optielijst

 

4MATIC: prestatiegericht vierwielaandrijfsysteem met geavanceerde controlesystemen

De 4MATIC-overbrenging die het hart van de GLK-Klasse uitmaakt, is een van de krachtigste vierwielaandrijfsystemen op de markt. De rijdynamische hulpsystemen ESP®, ASR en 4ETS werken subliem samen. Wanneer ze in actie komen is hun mate van controle zo hoog dat de overlangse en laterale dynamiek, gekoppeld aan een sublieme rijstabiliteit, onder alle omstandigheden gegarandeerd zijn, zowel op de weg als off-road. Dankzij het compacte ontwerp, het lage gewicht ervan en de geoptimaliseerde wrijving, biedt het systeem in combinatie met een overlangs gemonteerd motorblok- en versnellingsbakgeheel inclusief transferbak, verscheidene voordelen ten opzichte van rivalen uitgerust met een overdwars gemonteerde aandrijfeenheid. Het verbruik bijvoorbeeld staat ongeveer op hetzelfde peil als bij een vergelijkbaar voertuig met klassieke aandrijving terwijl de minimale trillingen en de geluidsproductie op het peil staan van moderne luxewagens.

De standaard 45/55-verdeling van de aandrijfkracht tussen voor- en achteras – samen met de ESP®, ASR en 4ETS dynamische controlesystemen voor het weggedrag – waarborgen moeiteloze en voorspelbare prestaties in alle omstandigheden. Optimale trekkracht, maximale rijstabiliteit en een sublieme handelbaarheid worden op ieder ogenblik gegarandeerd. Bij het afstellen van de controlesystemen maakten de ingenieurs van het Mercedes-Benz Technology Center (MTC) een topprioriteit van een neutraal zelfsturend weggedrag. Enkel wanneer de fysieke grenzen worden bereikt, is een lichte overstuurneiging merkbaar. Alle GLK-modellen vertonen dit gedrag, zelfs bij erg variabele wegomstandigheden: of de ondergrond er droog of nat bijligt, op sneeuw, ijs of onverharde wegen. Wanneer bestuurders niet weten of ze onder- of overstuur mogen verwachten, worden ze onzeker. Dit probleem – dat frequent opduikt in het SUV-segment – wordt voor altijd opgelost bij alle GLK-modellen. De nieuw ontwikkelde meerschijvenkoppeling in het centrale differentieel ondersteunt het systeem indien de wrijving tussen banden en wegoppervlak bijzonder gering is, zoals op sneeuw of ijs. Een eenvoudige gedeeltelijke koppelvergrendeling van 50 newtonmeter tussen voor- en achteras leidt tot een aanzienlijke verbetering van de trekkracht terwijl een hoge mate van stuurstabiliteit wordt behouden.

De "G"-knop op de centrale console maakt de GLK met off-roadpakket nog zelfverzekerder op ruw terrein. Met een druk op de knop wordt een speciaal rijprogramma geactiveerd dat de schakelpunten van de 7G-TRONIC-overbrenging wijzigt, de reacties op bewegingen van het gaspedaal "tempert" en de off-roadfunctie van het ESP® activeert. Het systeem is ontwikkeld om in deze modus een grote mate van wielspin toe te laten zonder aan stuurstabiliteit in te boeten. Deze controlestrategie verbetert de trekkracht off-road, in het bijzonder op oppervlakken met geringe wrijving zoals zand, gravel en kiezel. Er is eveneens een manuele overbrengingsmodus waarin de schakelhendels aan het stuurwiel gebruikt kunnen worden om te schakelen. Met een andere schakelaar wordt het Downhill Speed Regulation-systeem (DSR) geactiveerd dat automatisch een vooraf geprogrammeerde snelheid behoudt op steile afdalingen. De specifieke off-roadgegevens van het koetswerk zijn al even indrukwekkend. De ruime bodemvrijheid van 201 millimeter (GLK 280 4MATIC) en de korte koetswerkoverhangen (816 mm vooraan, 957 mm achteraan) zorgen voor gunstige op- en afrijhoeken: respectievelijk 23 graden en maximaal 25 graden. Bovendien laten de relatief korte wielbasis van 2.755 millimeter en het wagengewicht van 1.830 kilogram, wat opmerkelijk weinig is voor een SUV, de GLK toe om goed uit de voeten te komen, zelfs op de topografisch meest veeleisende terreinen.

Het ruim beproefde Electronic Stability Program (ESP®) van de GLK omvat niet alleen een waarschuwingssysteem bij bandendrukverlies, maar ook een stabiliserende functie voor een aanhanger. Daarmee worden kritieke rijsituaties met een aanhanger voor ze gevaarlijk worden in de kiem gesmoord door de wielen individueel af te remmen indien en wanneer dat nodig is. Het sleepgewicht bedraagt 2.000 kilogram.

Moeiteloze superioriteit: nieuwe viercilinderdieselmotor en beproefde V6-krachtbronnen

State-of-the-art krachtbronnen staan over heel het GLK-gamma garant voor een uitzonderlijk hoog comfortpeil en indrukwekkende prestaties. Bovendien liggen de verbruikcijfers laag, net als de uitstoot. Klanten kunnen kiezen tussen vier varianten: dieselaficionada's kunnen opteren voor de GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY of de GLK 320 CDI, terwijl de mensen met een voorkeur voor benzine de GLK 280 of de GLK 350 kunnen kiezen, allebei uitgerust met een V6-krachtbron.

In de GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY kan de dieselmotor van een gloednieuwe generatie een stel uitstekende cijfers voorleggen. Net als de V6-motor uit de GLK 320 CDI weerspiegelt de viercilindermotor met een cilinderinhoud van 2,2 liter en een vermogen van 125 kW/170 pk de dynamiek van het GLK-concept in zijn geheel. Hij zet indrukwekkende prestaties neer en koppelt die aan een lager verbruik en geringere uitstoot. Het koppel is eveneens indrukwekkend, want over een erg breed toerentalgebied van 1.400 tot 2.800 o/m staat er zowat 400 newtonmeter ter beschikking. Technische hoogtepunten van de uitzonderlijk compacte en zacht draaiende CDI-motor met nokkenasaandrijving aan de achterzijde omvatten een directe common-rail-injectie van de vierde generatie met een inspuitdruk van 2.000 bar en een getrapt turbosysteem. Deze state-of-the-art motor stuwt de GLK in precies 8,8 seconden van 0 tot 100 km/h en naar een topsnelheid van 205 km/h. Deze zelfontbrander met een uitzonderlijk laag gehalte van onbehandelde uitlaatgassen biedt zeer milieuvriendelijke prestaties en heeft - net als alle dieselmotoren voor het Mercedes-personenwagengamma - standaard een uitlaatgasrecyclagesysteem, een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrije dieselpartikelfilter aan boord. Bovendien zijn de motorbouwers erin geslaagd om het peil van onbehandelde gassen aanzienlijk terug te dringen. Het zacht draaiende viercilinderblok verbruikt slechts 6,9 liter diesel per honderd kilometer, stoot niet meer dan 183 gram CO2 uit per kilometer en voldoet nu al aan de EU5-uitstootnormen. Het dieselaanbod wordt vervolledigd door de beproefde V6-krachtbron van de GLK 320 CDI die 165 kW/224 pk ontwikkelt en een maximale koppelpiek bereikt van 540 newtonmeter. Daarmee zet de GLK bewonderenswaardige prestaties neer: de topsnelheid bedraagt hier 220 km/h terwijl het optrekken van 0 tot 100 km/h maar 7,5 seconden duurt. De V6-motor krijgt eveneens een uitlaatgasrecyclagesysteem, een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrije dieselpartikelfilter mee. Het verbruik bedraagt een bescheiden 7,9 liter per honderd kilometer. Tot slot beantwoordt deze motor aan de Euro 4-normen.

De twee verfijnde V6-benzinemotoren – de GLK 280 en de GLK 350 – ontwikkelen respectievelijk 170 kW/231 pk en 200 KW/272 pk en staan dan ook garant voor pittige prestaties. Toch is het verbruik bescheiden. De 3,5-liter V6 van de GLK 350 4MATIC in het bijzonder, zet cijfers neer die vergelijkbaar zijn met die van een sportwagen. Deze versie heeft immers een topsnelheid van 230 km/h en sprint in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/h. De beide krachtbronnen voldoen eveneens aan de Euro 5-normen en verbruiken respectievelijk 10,2 en 10,4 liter per honderd kilometer.

Alle motorvarianten van de GLK worden standaard gekoppeld aan de 7-trapsautomaat 7G-TRONIC. Maar de uitzonderlijke prestaties en het lage verbruik zijn niet enkel het gevolg van de perfecte combinatie van de hoogst geavanceerde motoren, de 7G-TRONIC en het qua wrijving geoptimaliseerde aandrijfgeheel. Andere sleutelfactoren zijn het relatief lage totaalgewicht (GLK 280: 1.830 kg) en de uitzonderlijke stroomlijn voor een voertuig van dit design (cd-cijfer van 0,35).

Volledig veiligheidspakket voor maximale bescherming van de inzittenden

In combinatie met de kreukelzones voor- en achteraan biedt de uiterst stijve passagierscel van de GLK een hoogst efficiënte basis voor de beschermingssystemen voor inzittenden. Deze omvatten:

  • Adaptieve airbags met getrapte ontplooiing voor bestuurder en passagier

  • Knie-airbag voor de bestuurder

  • Zijdelingse airbags voor en optionele zijdelingse airbags achter

  • Windowbags langsheen de beide zetelrijen van de A- tot de C-stijl

  • NECK-PRO actieve hoofdsteunen voor bestuurder en voorste passagier

  • Geoptimaliseerde pedalenset in geval van een aanrijding

  • 3-puntsgordels voor de vijf zitplaatsen

  • Gordelspanners en adaptieve spankrachtbegrenzers voor bestuurder en passagier vooraan, gordelspanner en enkelvoudige spankrachtbegrenzer voor de buitenste zitplaatsen achteraan

  • ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderstoelen

  • Hoogteregeling voor de veiligheidsgordel van bestuurder en passagier vooraan

  • Gordelverklikker voor de achterpassagiers in het dashboard

Het optioneel beschikbare anticiperende PRE-SAFE-beschermsysteem, dat voor het eerst in het segment van de compacte SUV's wordt aangeboden, bewijst dat Mercedes-Benz de veiligheid naar een nieuw, hoger peil tilt in dit segment. Het opvallendste kenmerk van dit concept is het netwerken tussen de actieve en passieve veiligheidsystemen. PRE-SAFE maakt gebruik van de sensoren van de dynamische controlesystemen zoals het Brake Assist (BAS) en het ESP, en optimaliseert de beschermende functies van de passieve veiligheidselementen tijdens potentiële ongeluksituaties. De standaard gemonteerde adaptieve remlichten, die flikkeren om het achteropkomende verkeer te waarschuwen wanneer er plots stevig geremd wordt, helpt ongelukken te voorkomen.

Bovendien kondigde de GLK-Klasse verdere verbeteringen aan bij de bescherming van voetgangers. Enerzijds blijft Mercedes trouw aan de filosofie dat de beste ongelukken diegene zijn die niet plaatsvinden. Precies daarom omvat de standaarduitrusting van alle GLK-modellen Brake Assist (BAS) dat de remafstand aanzienlijk inkort, vooral bij noodstops. Op die manier worden ongelukken vermeden of worden toch zeker de gevolgen ervan getemperd. Daarenboven omvat de voorpartij precies gedefinieerde kreukelzones tussen het koetswerk en de belangrijkste geassembleerde elementen onderaan. Op die manier kan de motorkap in grote mate meegeven wanneer een voetganger, fietser of motorrijder wordt aangereden. Samen met de speciaal ontworpen voorbumpers en het zachtere schuim van de geïntegreerde schokdempers in de bumper genieten voetgangers, fietsers en motorrijders een uitzonderlijk hoge mate van bescherming.

Ontspannen reizen in klassieke Mercedes-stijl

Het opvallend ogende koetswerk loopt naadloos verder in het interieur van de GLK-Klasse. Enerzijds brengt de hedendaagse afwerking van de oppervlaktes de jongste Mercedes-designtaal binnen in het interieur. Anderzijds biedt de GLK een kwalitatief hoogstaand en comfortabel interieur met indrukwekkende materialen en een precieze afwerking. De inzittenden genieten een diepgaand gevoel van welzijn aan boord: een waarmerk van alle Mercedes-voertuigen. Het dashboard is hier het meest dominante element. Het loopt visueel door in de deurpanelen om het ruim bemeten interieur nog breder te doen lijken. Andere opvallende elementen zijn elegante inzetstukken die in de verf worden gezet door een stof die past bij de standaard stoelbekleding. Als alternatief kunnen GLK-klanten voor het dashboard en de deurpanelen voor en achter opteren voor verschillende manieren van afwerking in hout en aluminium. Het bovenste deel van het dashboard overkoepelt het wijzerplatengeheel en het statische centrale display. Verder kreeg de armsteun voor de bestuurder een geïntegreerd bergvak en de bedieningstoetsen voor het optionele COMAND APS-infotainmentsysteem staan ergonomisch ideaal opgesteld tussen de voorstoelen. De controle over de individuele menu's is intuïtief en volgt de gekende en beproefde controlelogica uit de S-Klasse. Bijkomende functietoetsen maken het makkelijker om de belangrijkste functies rechtstreeks op te roepen. Inzake binnenruimte doet de GLK het even goed als auto's met een veel groter koetswerk. De interieurarchitecten van het MTC zijn erin geslaagd om comfortmaten te bereiken die vergelijkbaar zijn met die van de veel grotere M-Klasse: de afstand tussen het referentiepunt voor de hiel en dat voor de stoel is in de GLK-Klasse 318 mm vooraan en 346 mm achteraan. Ook de hoofdruimte voor en achter is vergelijkbaar met 1.010 mm en 1.012 mm respectievelijk. De koffer, die een extra bergvak kreeg onder de laadvloer, kan minstens 450 liter aan. Met de asymmetrische achterbank (1/3 – 2/3) neergeklapt, neemt het laadvolume toe tot maximaal 1.550 liter en de laadlengte tot 1.674 mm.

Volledige waaier standaarduitrusting, bijkomende uitrustingspakketten

De beschikbare uitrusting voor de GLK-Klasse voldoet aan de standaard voor het premium segment en omvat details die je normaal enkel op voertuigen uit een hogere categorie vindt. Standaard comfortitems zijn de THERMATIC automatische klimaatregeling met 2 temperatuurzones, een in de hoogte en diepte verstelbare stuurkolom, voorstoelen met een elektrische hoogteregeling en rugverstelling, verstelbare zithoek, manuele lendensteun met tweevoudige verstelling voor de bestuurdersstoel en de Audio 20-geluidinstallatie met radio-cd-combinatie, geïntegreerde Bluetooth-interface voor gsm's, een microfoon voor het handenvrije systeem en een centraal kleurenscherm van 5 duim. Verder zijn ook elektrische ruiten rondom en een snelheidsregelaar met SPEEDTRONIC standaard.

Het GLK-gamma is uitgerust volgens een uitzonderlijk hoge maatstaf. Bovendien is er keuze uit twee uitrustingspakketten zodat de klanten hun GLK aan hun specifieke wensen kunnen aanpassen. Het sportieve koetswerkpakket omvat onder meer 19 duim grote lichtmetalen 7-spaakswielen, een strakkere sportophanging die 20 millimeter lager ligt en een afwerkingspakket met chroom dat ook aluminium dakrails bevat. Als alternatief kunnen de klanten kiezen voor het off-roadstijlpakket dat 17 duim grote lichtmetalen velgen omvat, robuuste off-roadelementen en nepbeschermplaten voor de voor- en achterbumper, net als het pakket met de verchroomde detailelementen. Alleen pakt deze versie uit met matzwarte dakrails die beter passen bij de off-roadlook.

Het off-roadrijpakket – met DSR-schakelaar, "G"-schakelaar voor het activeren van een special offroad-programma, en een heavy-duty lichtgewicht beschermplaat in Gemtex – staat eveneens op de optielijst. Indien er gekozen wordt voor het COMAND APS-systeem, dan krijgt het navigatiesysteem een handig extraatje dat specifiek voor off-roadvoertuigen is bedoeld. Indien de auto in een gebied komt dat niet door digitale kaarten ondersteund wordt, kan de bestuurder een traceersysteem activeren om de afgelegde route op te slaan. Op die manier kunnen GLK-bestuurders altijd de weg terug vinden naar hun startpunt op basis van het draad van Ariadne-principe

Klanten kunnen (voor het eerst in dit segment) eveneens kiezen voor de luxueuze automatische THERMOTRONIC-klimaatregeling met 3 temperatuurzones, een volledig lederen interieur, afwerking in hoogwaardig hout en een entertainmentsysteem voor de achterste plaatsen met 2 diplays, een afstandsbediening voor de radio, 2 koptelefoons per scherm en een aux-ingang voor multimediasystemen zoals spelconsoles. De LINGUATRONIC-stembediening maakt het COMAND APS-systeem nog gebruiksvriendelijker, terwijl de volledige elektrische stoelverstelling in 10 richtingen en met geheugenfunctie het nog eenvoudiger maakt om de ideale zithouding te vinden. Verder kunnen alle modellen worden uitgerust met 20 duim grote lichtmetalen wielen en een elektrisch bediend, glazen panoramisch zonnedak. Andere aanbevelenswaardige opties zijn het Intelligent Light System (ILS) met vijf verlichtingsfuncties (bochtenverlichting, plattelandsmodus, snelwegmodus, actieve lichtfunctie en verbeterde mistlichten) die geactiveerd worden in specifieke rij- en weersomstandigheden, en het EASY-KOFFERPACK waarmee je de koffer met een druk op de knop kan openen en sluiten.

 

U kunt het complete persbericht, technische fiches inbegrepen, terugvinden onder:

Actions

Tous contenus du communiqué de presse

Direct downloaden

Toevoegen aan het Download Center

U vindt deze rubriek terug aan de rechterkant van deze pagina.